Hästens mun...
**Hästens mun!
**Jag har lite funderingar på hur ni ser på sånna här saker som handlar om hästens mun! (Nu när jag skriver "sliter" så menar jag att det gör ont i hästens mun!) Ni har säkert sett på tv någon som har slitit hästen i munnen(?) Vissa kuskar sliter i hästens mun
*tex. -* När hästen börjar gallopera i ett fält och kusken ska ta ut hästen i spåren 6-8. Då tvär sliter kusken i höger tömmen för att få ut hästen i spåren och sedan ta ner den snabbt! Och när kusken sliter upp hästen i spåren så har hästen nästan huvudet mot höger skalmen.
- Vissa kuskar sågar hästen i munnen när dom ska ta ner den från gallopperna.
- Vissa kuskar sliter hästen i munnen i volten.
- Vissa kuskar drar bara för att dra.
Tycker ni att det är OK att slita och dra i hästens mun?
För mig så spelar det ingen roll om hur mycket pengar kusken kör ihop, för om hästen tex. gallopperar så ska man fasen inte slita upp hästen i spåren och sen såga den i munnen eller dra väldigt hårt i munnen för att få ner den snabbt från galloppen… Sen så när man sliter & drar så gapar många hästar med munnen för att det gör ont, och då stoppar man på hästen tungband och nosremmen spänner man hårdare, ev. stoppar man på hästen dubbla nosremmar! Men det kan ju inte vara särskillt snällt mot hästen för att då kan den inte skydda sig när den där bakom sliter eller drar!
Sen finns det många som kör&rider med gomtryckare! varför är min stora fråga? Först vill man att hästen ska lägga sig i käken så den inte blir trött i nacken tillexempel. Och sen när det börjar närma sig löp så stoppar man på en gomtryckare! Det är ju så sjukt egentligen för att först lär sig hästen att lägga sig i käken och sen så när den gör det nästa gång så gör det svin ont! Tror ni att hästen kommer lägga sig i en käk nåmer? Nej, gomtryckare tycker inte jag är nå snällt mot hästen!
Jag kan bara tänka mig att om man är rädd att slita hästen i munnen så finns det ju bettlösa huvudlag i tex. USA att köpa!
Men innan du köper det så måste du vara medveten om att man inte får tävla bettlöst i sverige. Bettlösa huvudlag finns i olika "former" alltså, vissa tar på nosryggen när du styr hästen, och det andra väldigt smarta huvudlaget är gjord så att när du styr hästen så tar det på ganasherna (stavning?). Och det är väldigt bra om man är rädd att knäcka hästens nosrygg! För det ska vääääldigt mycket till för att hästens ganascher ska gå av eller att det ska bli sprickor där!
**Det jag nu tycker att du ska göra är detta:
1: Hämta en tesked, en tjock penna, en smal penna.
2: Stoppa in den tjocka pennan i munnen och dra hårt! när du drar så känner du att det gör ont! Sen så när du har dragit så sågar du, alltså först drar du vänster sen höger, och fort ska det gå och rätt hårt!
3: Stoppa in den smala pennan och gör samma som du gjorde med den tjocka pennan!
4: Stoppa in skeden i munnen (som en klubba) Sen trycker du skaftet på skeden neråt mot hakan och då ska du känna att det gör ont i gommen!
Förstår ni hur ont hästarna kan ha i munnen efter att nån har suttit och slitit i munnen. Och nu vet ni också hur det är för hästen att ha en gomtryckare!
**Nå vad tycker ni om detta? Har jag glömt att skriva något? Hur ont gjorde detta som ni har testat? Tycker ni att STC ska ändra på reglerna och säga att man får köra bettlöst?
mvh Marielle