Vikt på hästarna
Vad ska en normalbyggd shettis respektive russ egentligen väga?
Har nån här kanske varit iväg och vägt sina pållar?
Jag har hört förut att ett russ ska väga strax under 300 kg, stämmer det?
De flesta russen håller sig nog mellan 275-350 kg, skulle jag tro, kanske mer än då om de är välmusklade och i gott hull? Russen erkänner jag att jag är lite mer okunnig om…
Shetland däremot känner jag mig mer säker på. Sir Douglas = min förra avelshingst, vägdes inför en operation (jättefraktur på käkbenet) och då hade han inte kunnat äta ordentligt på en vecka och på det tappat ett antal kg (pga skadan - varför det tog tid finns förklaring till om nån undrar). För den som inte känner till Douglas ska jag berätta att han är en ponny av lite lättare modell och 103 cm hög. Vågen visade på **201 kg.
**En av mina uppfödarvänner har vägt några av sina ponnyer, förvisso i utställningsskick = lite högre hull. De har då vägt mellan 250-300 kg, där den högre vikten tillhör ett maxat normalbyggt sto, utan att hon var extremt fet - bara i gott hull.
Så jag skulle med ganska stor säkerhet säja att nästan alla shettisar över 95 cm går att klämma in i intervallet mellan 200-300 kg.

Ja shettisarna har jag hört väger mellan 200-250..
Att russen ska väga mer än 350 har jag svårt att tro, men det kanske är så? :)
mitt russ väger 340 och jag tycker hon är i lagom hull

#3 hur stor är hon? :)

Jag har mätt ett russ till 380 kg! Men såklart, blir ju inte exakt när man mäter. Men det brukar stämma ganska bra.
Jag ställde Bonzon på vågen ..men den gick sönder..
Vet inte va våra kan väga..men dom väger nog runt 300-350kg
Veterinären uppskattade vikten på en av shettisarna (106,5 cm) till 250-275 kg. Något mindre på den som är 102 cm. Det betyder att vårt russ måste väga en bra bit över 300 kg (128,5 cm)

Hults Sputtnick vägde i sin glans dagar 274kg. En shettis över 250 kg är nog ganska överviktig.
#8 Nej, men däremot inte i tävlingskondition.

#10 Oj, ja inte var den pållen smal inte ;)

en ren gissning, Pondus väger väll närmare 400;) och varette 200:P HAHA tjockisen och räkan.. ;)
Vårt ena Russ 128cm hög vägde 247 kg på Vågen på Atg -klinik. Han var i lagom hull och välmusklad. Jag blev själv förvånad att han inte vägde mera, då jag alltid trott att våra Russ vägde runt 300kg.

Oj, jag vill inte ens veta vad Tippex väger nu :O Han rullar fram (och då skämtar jag inte) Det är synd om honom. Men nu har träningen satt igång och spån ska in i boxen senast nästa vecka! (:
#10 HAHA jag jag vara ärlig tycker jag inte hästen var fet. Den var skitgullig :) Min häst är säkert fetare haha.

Min shettis Bosse 103cm tror ja vägde då när jag vägde han i somras precis strax över 200 kg. Kruton (mitt russ 126cm ) vägde lite under 300 kg (minns inte så precis :/ ) Mitt russto Julia 127cm vägde tror jag 318 kg..

Mina två väger runt 270-280kg, de är mellan 120-122cm.

#15 du skulle ha sett honom bakifrån ;)

Min häst vägde 299kg i sommras.

Hur "väger" man enligt måttband?
#24 det finns att köpa ett speciellt måttband på börjes som man mäter runt magen och läser av hur mågan kg det står att hästan väger. Jätte lätt !

#25 Stämmer verkligen sånt? :/

Är inte dom måttbanden gjorda för storhästar? har för mig att någon sa det förut, och det gör att vikterna på ponnyerna inte stämmer riktigt..
Min shettis väger drygt 150-200 om jag inte minns fel. Han är väldigt smal!!
Angående viktmåttband…
En student på hippologprogrammet gjorde för några år sen en studie för att jämföra alla de olika mätmetoder som finns för att komma fram till en ungefärlig vikt. Det var TVÅ mätmetoder som oftast kom fram till svar som låg ganska nära den invägda vikten. Och viktmåttbandets princip var INTE en av dem…

#30 Nej jag menar , visste hästar är ganska fina runt magen men ändå överviktiga, fettet kan ju sätta sig på andra ställen och hur ska ett viktmåttband se det ? :/
#31 Viktmåttbandet ser inte heller hur lång hästen är eller hur mkt muskler den har…
De säkraste mätmetoderna använder längd, höjd, omkrets i olika kombinationer. Min "utfodringsbibel" där dessa finns beskrivna har tyvärr fått fötter, vilket irriterar mig… :(
Apropå viktmåttband. Kan man omvänt ställa en häst på vågen och avläsa hur hög den är?

#26 stämmer på min.. vägde honnom på en våg förut och sen kollade jag med bandet och det stämde :) fasst det var ju ett tag sen :p måttbandet kanske är lite liten snart haha! ;) skojja bara men ja kommer nte ihår riktigt hur mkt det var..
mina shettisar har vägt mellan 185 till 210 kilo, när dom är i form alltså, inga fläskisar här inte x)

Jag mätte omkrets och längd på russet vi hade, sen ngn formel som stod i samband med avmaskning. Tycker det brukar hamna nära sanningen