Avelsgodkänd 2010?
Hej!
Jag undrade ifall någon vet vart jag kan hitta information osv ang utställningar 2010, där jag kan visa min hingst för att få honom avelsgodkänt! Så nära som möjligt, hälst innom Värmland. är ingen större expert, är det något man behöver förbereda?
Tack på förhand.
AVELSVÄRDERING AV HINGSTAR
Söndagen den 7 mars 2010 arrangeras avelsvvärdering av hingstar av alla raser på Suderbys gård i Sjonhem (Gotland) Möjlighet till bed&breakfast på gården fö hitresta!
Anmälningsblandkettt med nödvändig information finns att hämta på Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se.
Har du inte möjlighet till detta, ring Birgitta Cramer telefon 0498-48 12 30 så får du en blankett skickad till dig med posten.
Sista anmälningsdagen är söndagen den 10 januari 2010.
Utställning är bara en slags skönhetstävling. Vill du få din hingst avelsgodkänd så skall du på Avelsvärdering. Du kan gå in på svehast och kolla upp närliggande avelsvärderingar.

Vad gäller Russ:
Du kan dels få din hingst avelsvärderad i enlighet med #1 men det känns kanske som ett onödigt dyrt alternativ när du bor i Värmland.
För oss i mellansverige gäller annars att man först visar hingsten på en föruttagning. Dessa görs på ett antal olika ställen i landet under sommaren. På dessa förutagningar får du en "hint" om det är värt att gå vidare. Sedan anmäler du till avelsvärderingen som Svenska Russ Avelsföreningen anordnar under hösten. Observera att du kan anmäla till den centrala avelsvärderingen även om du inte blir rekomenderad på föruttagningen.
Se till att förbereda din hingst väl. Jag rekomenderar dig att ta hjälp av någon som är erfaren av att ställa ut hästar för det finns många små detaljer att tänka på.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 3 Det kan bli lika dyrt att åka först på föruttagning och sen på avelsvärderingen, dessutom förlorar man (om hingsten går in) en hel betäckningssäsong!
Jag tycker du skall satsa på Gotland!

Nackdelen med att visa på våren (tycker jag) är att hästarna oftare är i "sämre" skick än på hösten
På höstens avelsvärdering är de kortare i pälsen, tränade och oftare med lite mera hormoner i kroppen, vilket aboslut är till fördel på en välhanterad hingst.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#Bor man i västra värmland är det väldigt långt till Gotland…….
#5 Håller deffinitivt med.
Jerker Klang,

#5&6 Men skall inte nämnden kunna se igenom det egentligen eftersom dom inte bedöms utifrån samma kriterier som på en utställning??

#/ Skall, men frågan är om dom gör……
Jerker Klang,

Många är inte färdiga och färdig breddade tex och kan få fel benställning innan de är redo för att visas och pga det kan de ju få 6:a på benen …
Jag tycker också att de är finare på hösten eg och jag tycker man ska ha tålamod och vänta med att visa dem tills de är redo och att man kan hoppa över och att avelsgodkänna 2 1/2 åringar hm …

#7 men som jag skrev så får du ju sommarens träning = bättre musklade, bättre kroppsform och kanske bättre rörelser.
Och som jag sa så har de ofta lite mer hormoner på hösten = mera resning och maskulin utstålning,starkare könskaraktär.
Detta är ju inget som premieringsnämnden kan se annat än på vad hingsten visar för dagen. Avelsvärderingen är ju en kombination av avelsmaterial iom gener och hingstens exteriör, vilket till stor del påverkas av dagsformen (och visaren!!).
Jag tycker att om man ska visa sin hingst för avelsvärderingsnämnden så ska man visa den i 100%-igt toppskick!
Min åsikt! =)
#0 lycka till med din hingst!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tack för så manga svar! :) Det är ju en bit till Gotland, och självklart är hästarna mycket finare, och i mycket bättre form på hösten..
#9 Den Hingsten som jag tänker visa är 9år, min 1åring får nog vänta;)
#10 Tack så mycket!