Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2064 ggr
NovaRoll
0

Måste skriva av mej !!!

Hyr ett helt stall med 5 box, har två ston och två hingstar, varav en är låne. Nu till kruxet, hade 2 hagar till alla fyra varav en är anpassad till hingstarna.

På gården finns ett stall till med ridfolk med 1 stor häst och 4 ponnier och dom har 4 hagar vilket enligt dom inte räcker så dom OCKUPERAR min hingsthage och summa sumarum är att jag står kvar med 1 hage på 4 häst av olika kön, Mao brutet ingånget avtal.

För att detta ska gå ihop för oss tvingas jag avbryta vintervilan för stona och sätta igång dom och köra dom 1 mil om dagen för godtagbar hage med bete (ingen leråker) och som jag får arrendekostnad på.

Detta godkänt och sanktionerat av hyresvärden som INTE korrigerar stall kostnaden då denna INTE förstår problemet. Kan väll säga att ytterligare diskutioner med berörda parter är fruktlösa….. SUCK men nu har jag i alla fall skrivit av mej. Kram

divansson
0

Men ta ut dina hingstar tidigare än dom då? Sätt hänglås kanske ;)

Lär ju försöka prata med dom, låter ju helt sjukt att det är 5 häst i fyra hagar och du har två hagar till 4 hästar… Om du hyr ett helt stall själv borde du i alla fall få två hagar tycker man väl. Går de inte att bygga ny hage annars..?

Vad jobbigt :/

AndreaJonsson
0

Jag tänkte också det, går det inte att bygga någon ny hage kanske ? Ja menar om de finns mark till det..

Hoppas allt löser sig! styrke kramar :)

NovaRoll
0

Nu bara EN hage….Enl. gårdsägaren inga nya hagar. Inga problem att få ut dom om jag är i stallet mellan 03,00-04,00…

Jag MÅSTE förstå att eftersom jag har vårdat hagarna så att dom är välskötta och att det finns bete, så behöver dom övriga 5 st min hingsthage då pga. ovarsamt bruk bara är lerhagar…(och jag menar lerhagar) och jag måste dela med mej av mina fina hagar och det är något som jag ska finna mej i enl. övriga hästägare och gårdsägare.

Gilla läget eller dra typ….letar nytt

NovaRoll
0

Ska väll tillägga att dom gör allt för att se till att deras hästar är ute med tuppen innan jag går upp så att jag inte får en chans…..och då stona är körbara och inte hingstarna så blir det så här då jag vill att unghingstarna ska ha det betet som finns….kanske är man tokig, vad vet jag

giffan
0

Så du menar att de har fem hagar till fem hästar (med din hage) och du har en hage till fyra hästar? Något i den matten verkar fel tycker jag.

har du kontrakt på stallet och att det står hur många hagar du ska ha?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MagganS-B
0

Flytta, fort som ögat! Finns säkert nån som har lite bättre förstånd!

NovaRoll
0

Nä, dom har nu 4 hagar på tre ponnier och en fullstor, jag har 2 ston och 2 hingstar på EN hage.

Kontrakt finns och två är mina….men passar det inte så "kan du flytta" som jag blev tillsagd…..Då det tydligen inte är JAG som samarbetar då jag protisterar mot att bli av med hage, då det andra stallet "behöver" den.

Nä några mattesnillen är det väll inte, så man vet inte om man ska skratta eller gråta, går nu strax in på tredje veckan i vagn till nya hagen.

Det mest tokigaste var att beskedet om att jag blev av med hagen kom en Söndag kl 16,00 och började gälla nästkommande dag, måndag……

NovaRoll
0

#6 Hej Maggan, Jag sliter som ett djur för att hitta bostad med stall, det finns men då blir det lappland.

Jag hade väll aldrig kunnat tro att Nova som du vet vem det är och hennes kompis skulle gå 1 mil 7 dagar i veckan för att ha hage med bra bete när jag hade det här, ibland undrar man vad man sysslar med..

ElinLilja
0

Mina tankar flöt genast till kan deras hästar inte dela hagar måste det gå en i varje? eller är det så att dom vill åt din hage till alla deras för att den är så fin?

J*vligt tråkigt när det blir så här och om du helt enkelt skulle flytta på deras hästar från "din" hage så blir du utkastad direkt eller?

Står det två hagar i ditt kontrakt så är det ju kontraksbrott, är det samma ägare till båda stallen?

NovaRoll
0

#9 Precis så är det och dom vägrar låta hästar gå ihop……

FridaSimonsson
0

Vissa människor är bara hemska !!!! ;o har ni varmt där du bor eller är de som är uppe 25 minus?

NovaRoll
0

Nu i dagarna 11+ MED knott och annat fanstyg!! ursäkta språket, men trodde att den tiden med odjur var över för i år Obestämd

giffan
0

Hoppas du kan hitta ett annat stall. Om du inte har ett kontrakt där det står vad för hagar/hur många hagar du har så är det svårt att bevisa annat.

Så otroligt trist när andra "häst" människor ska jävlas med lika sinnade. Vi har ju alla hästar för att vi vill dem väl, eller hur.

~ Anneli ~ 

FridaSimonsson
0

# 12, men en lösning till du hittar något nytt kan inte vara att ha två ute på nätterna och 2 ute på dagarna =)

NovaRoll
0

Hoppas att detta löser sej snart, då dom har brutit ingånget avtal så gäller ingen uppsägnung mm. vilket dom är upplysta med och som dom inte kunde komentera bort.

Kontrakt finns som jag sagt innan.

När hästarna flyttar, flyttar jag med då det annars blir ohållbart pga allt detta.

Ni är så gulliga alla fina människor, det värmer att så många likatänkande finns, Kramar i massor till er alla.

giffan
0

#15 Men står det i kontraktet vad för hagar du ska ha och hur många?

~ Anneli ~ 

NovaRoll
0

Japp, klart och tydligt!!

NovaRoll
0

Dessutom inför vittnen när avtalet gjordes upp

giffan
0

Då borde du kunna gå vidare med det.

Kan du inte kontakta någon som kan sådant??

~ Anneli ~ 

NovaRoll
0

Men vem vill leva och verka under sådana här förhållanden och samtidigt få dottern att fungera ihop med SINA ponnytravare och bedriva en seriös verksamhet? Även dottern har fått nog för det är hon som drabbats hårdast då det här slår direkt mot henne och glädjen över detta stället är borta så även förtroendet för folket på gården…….

giffan
0

Nä det är sant. Men att flytta med hästar gör man inte i en handvändning, och under den tiden vore det ju bra om det fungerade, någelunda..

Så har man tid att hitta något annat menar jag, ellerslippa betala full hyra

~ Anneli ~ 

NovaRoll
0

Ingen redusering är det medelat, och att det ska kunna funka är en utopi efter vad som varit.

Min/vår önskan i detta boende/stall var att ha det lugnt och inte märkas och vara ifred då var och en sköter sitt, men det fick vi inte.

Nej nu ska det sovas, det är strax dax för milen igen, sov gott så hörs vi. Mvh

NatthaBlom
1

Jag skulle ta in den hästen som står i din hage o släppa ut dina egna ist… är dom hårda får man va hård tillbaka!

NovaRoll
0

#23 dom säger att JAG ska "samarbeta" och DELA med mej av min nu fd. fina hage. Undrar om dom har en ordbok att slå i då dom INTE vet vad ordet i sej betyder….Tar jag in dom 2 hästarna och släpper mina så åker jag nog ut pga "brist"? på samarbete…..

Lina-P
1

Jag ska inte dra alla över en kam, men är inte detta typiskt ridfolk? 1 häst i 1 hage, låter ju inte klokt..
Ska det verkligen va så svårt för dom att samarbeta?!

NatthaBlom
0

#24 jag förstår men, det är något man blir tokig på. Har du bett dom att samarbeta då? Menar precis som du säger så kan dom inte veta vad ordet samarbeta betyder, det är ju helt ofattbart om du ska behöva fortsätta på detta vis, hästarna mår ju inte bra av det under ett längre tag.

FridaSimonsson
0

Jag håller på med ridhästar och mina står då tillsammans hästar är flock djur ! men vissa fattar tydligen inte de x)

NovaRoll
0

#25-26 Kan inte annat än hålla med….pricken över iet Rynkar på näsan

DubbelE
0

#25.. kan ju jag säga att det inte stämmer. onödigt att generalisera så. Tycker det är precis lika vanligt bland alla sorters hästfolk.  

Ingrid, ägaren till stallet gör ju kontraktsbrott. hoppas ni har skriftligt kontrakt på hur det ska vara och det andra bara är muntligt.

hoppas allt ordnar sig för er!

NovaRoll
0

#25 Hon vet att hon begår kontraktsbrott MEN det skiter hon i med orden att det är HON som bestämmer oavsätt vad kontraktet säger…

Hon har så att att säga "inte alla hästar hemma" eller " stolpe ut"….

Men tack för dina fina ord, hoppas att vi ses snart igen, trevligt sist.

Allt med avtal i sin ordning från min sida. =)

Ahnna
0

Jag hade formligen exploderat om jag var du! Jäklar i min låda vad jag hade fört oljud!

Nu när situationen är som den är så kan du ju, eftersom du har kontrakt, ta det vidare till jurist. Det finns hästjurister som kan svara (kostnadsfritt) på vad du kan göra, för ägaren har helt klart brutit mot kontraktet och det spelar faktiskt ingen roll vems namn som står på ägarbeviset. Flört Det kan du hälsa ägaren. Som sagt, jag hade bestridit det hela så långt och så högljutt att ägaren hade sett sig tvungen att ge upp, för sån här orättvisa och respektlöst beteende är inte godtagbart!

*arrrrg!!!!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MagganS-B
0

# 31 Bra rutet!

AndreaJonsson
0

Ja ja är lite intresserad av hur läget står till just nu? Hänt något? :)

NovaRoll
0

#31, 32 33 "Inget nytt på Örtfronten" Hästerna körs 7 dagar i veckan, mao 1 mil/d. Däremot har ryktet gått på byn att vi har flyttat men mej veterligen så vaknade jag HÄR i morse !!!. 

JAG har exploderat och jag är vansinnig pga situationen och dottern är förtvivlad då detta dårskap endast slår mot henne, hästarna och glädjen med ponnierna.

Har nu med fått skriftligt att Vi/jag inte är några lagspelare då vi inte ställer upp på det andra folket, fast vi tidigare ordnat halm, höselage, korn, havre och det hemkört samt gett det samma innan dom kom i kontakt med min foderleverantör, lånat ut klippmaskin utan ersättning och även stått för klippning av ponny, passat deras hovslagare (som JAG har ordnat) då dom fått förhinder, dottern hjälpt med heta hästar och blåst ur dom. SKA MAN SKRATTA ELLER GRÅTA ?

linnri
0

#25, inte bara ridfolk som är så. det kan jag lova. många (inte alla) travtränare vägrar släppa ihop hästarna pga olycksrisk. Tycker själv att det är rent av fånigt. Dom tycker inte alls att det är roligt att gå själv. ;/

#0, det går möjligtvis inte att dela av deras hagar då, så har dom ju sina. Och du får ha dina ifred. Annars är ju ett alternativ att ha stona inne på dagen, och ute på natten. För det är ju kanske inte så jättespännande att ha hingstarna ute på natten och dom rymmer .. ?
Sålänge man har ett bra täcke som inte släpper igenom väta och håller värmen ska det ju inte vara några problem. Samt att dom har hö.

Men, ärligt talat. Hade det varit min hyresvärd hade jag bett denne bokstavligen att stoppa upp någonting där bak och fara åt ..
Hoppas verkligen för din och din dotters skull att du hittar någonting bättre!

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

NovaRoll
0

#35 Att ha dom ute halv dygn är inte ett alternativ, sen är det ju faktiskt på det viset att hagarna som vi diskuterar  INGÅR i min hyra på HELT stall, vilket även var avtalat när vi kom hit och senare även bekräftat men tydligen betyder det inget då avtalet är brutet från hyresvärden vid senare tillfälle, mao 7/11.

Att dela deras hagar är inget dom kan förstå. Mvh

Ahnna
0

#36 Kan du inte dela av din hage då, så att du i alla fall kortsiktigt slipper köra flera mil i veckan för att komma till en hage? Tills du hittar nåt annat som funkar? (Jag har flyttat om inte hyresvärden har nåt bakom pannbenet, men sånt tar ju lite tid.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

NovaRoll
0

#36 Så stor är den kvarvarande inte, då blir det bara lervälling av den…….och som sagt jag betalar för hingst och stohage

jessssica
0

Men gud! det här låter ju helt sinnesjukt!

Hoppas verkligen att det löser sig för dig, och att du kan hitta nåt annat stall att ha dina hästar. För även om du skulle få din hage tillbaka o allt så förstår jag verkligen att man inte vill dela hästgård med sånna personer…Det skulle då jag inte stå ut med iaf..!

NovaRoll
0

#39 Tack, nu satte du mina känslor på pränt då det gått för långt. Kram på er alla ute i landet. Obestämd

GhandiM
0

Vilket fruktansvärt dilemma. Visst kan man hävda att man har kontrakt och rätten på sin sida. Men det är ju inte kul att vara kvar i ett sånt stall.

Jag skulle nog hitta ett annat stall, stämma föregående på förhöjda omkostnader och obehag.

Lycka till

NovaRoll
0

#41 som du beskriver, är läget NU…….Tack

Kratern
0

#25 Nej du Lina… det brukar faktiskt vara mer typiskt travfolk att inte våga släppa ihop fler hästar pga olycksrisk.Flört