Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 4657 ggr
Christina-Lundberg
0

Varma körvantar

Hej på Er alla!

Jag tänkte höra med Er alla vilka körvantar Ni använder nu i vinter (när Ni tränar hästarna). Det finns ju en uppsjö av olika märken och hur varma det är. Men vad är bra/dåligt??
Vi har gått på många nitar när det gäller sk. dyra varma vantar - men det visade sig att det var varmare att ha fingrarna i frysen:)
Så kort och gott ge mig ett råd… vad är varmt.

juliapettersson
0

Förra vintern köpte jag ett par tumvantar med "inbyggda" fingervantar för 200 kr eller liknande på Stadium, dom höll mina fingrar i hyffsat skick hela vintern bakom varmbloden.

marika-J
1

Det är klurigt det där med körhandskar.. då man alltid fryser om fingrarna mot slutet av körturen.

Haha en vinter körde jag tillsammans med en kompis som red, när mina handskar blivit kalla böt vi så fick jag hennes varma och så höll vi på hela turen, funkade bra! Flört

Men sen köpte jag ett par handskar, tror att det var på Stadium, ett par tummvantar med fingrar i, som är kanon! Så jag har kommit fram till att vanliga "fingerhandskar" är värdelösa, utan tumvantar ska det vara då fingrarna är tillsammans och värmer varandra..

juliapettersson
0

#2, din härmis, har du shoppat lika vantar som jag!! Cool

Polenta
0

Jag har ett par rätt hyggliga handskar från Finn Tack som jag kör i, brukar ha dom på värmning innan och efter körturen men jag fryser alltid om händerna ändå. När jag känner att jag börjar tappa känseln om fingrarna så sitter jag och rör på fingrarna tills jag får tillbaka värmen och så håller jag på under hela turen.

Det dumma om man har tummvantar är att det är så otroligt svårt att få ett bra grepp om handstropparna + hålla koll på ev. klocka osv samt att det är svårt att korta/länga tömmarna. Så jag föredrar fingerhandskar, annars är tummvantar helt överlägset.

SandraErikssonn
0

#1, såna har jag oxå köpt ;) tyck dom fungerar bra :)

divansson
0

Håller med #4, tummvantar är bra sålänge man inte ska ha typ klocka. Svårt med pisken också..

Själv har ja än inte hittat nå bra vantar, provat massa.. Hört de ska finnas nå med inbyggd värme som man kan "ladda upp". Dock inte hittat nåra än..

De som fungerat bäst hittills av de ja haft har varit tummvantar när ja haft vanliga fingervantar innuti. Fast jag fryser ändå..

emmyhansson
0

#6 jag hörde nån som hade vantar som han kunde ställa in hur varmt det skulle va i dom ;) haha

jag har SM vantar :) funkar väl bra änsålänge :D

kltn
0

jag använder sm, dom är bra!Skrattande

FridaSimonsson
0

Jag har typ wahlstens handskar som gick på typ 400:- värdelösa för de priset.. Ska köpa sånna hära som man laddar upp som håller värmen..

Måste ha rejäla saker när vi har vintrar med 25 - 30 minus ;o

fffny
0

har inga .., ingen som vet var man kan köpa varma men ändå 'lätta' vantar ;D

Fanny Henriksson 

[Ponny]
0

Jula ska ha några batteriuppväemda handskar som jag blivit tipsad om,ca: 200 kr.

giffan
0

#2 Bra idé det där med en kompis som rider med och man kan byta vantar med. Fast då krävs det ju att man har en kompis som vill rida med oxå =)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Stallmima
0

Tips om eluppvärmda vantar finns på länken, dock dyra men man slipper frysa om händerna.   www.horsetack.se

ChristinaH
0

Det ständiga dilemmat. Jag har provat många olika vantar och handskar. Men kommit fram till att det som är bäst är handskar med löstagbart innefoder (så luft kan strömma mellan foder och ytterhandske) i kombination med att jag kliver ur vagnen när hästen skrittas, promenerar i rask takt bredvid och svänger kraftigt med armarna.

Det gör att jag återfår värmen, inte bara i händerna utan i hela kroppen. På väg hem till stallet, går jag alltid sista 300 m. Annars fungerar inte fingrarna att sela av.

jessssica
0

Det enda som funkar tycker jag är tumvantar som fingrarna är "fria" i så att de kan värma varandra. Fingervantar funkar inte oavsett hur tjocka de är..

Jag har sytt ett par egna "kör-trefingervantar" med pek- o tumfinger lösa så att man kan ha pekfingret över öglan på tömmen för bättre grepp, som många brukar vilja ha annars när man kör i vanlig handskar. så man har lill-, ring- o långfinger tillsammans, typ tvärtom mot rid-trefingervantar.

:)

jessssica
0

när man har pekfingret löst kan man dessutom köra med pisk o klocka som vanligt :)

StuteriSolo
0

Vi rider mest på vintern då håller man värmen bättre Skrattande Vi kör med trefingervatnar från JAcson, varma och bra men man får hålla tygeltag i tömmarna. Vid riktigt kallt kör jag med fårskinnsvantar och reptömmar. Då blir man inte kall om händerna!

linnri
0

Det ultimata är egentligen lädervantar med lite ullfodring, så kan man ha en tunn fingervante i dem, kommer inte in någon kall luft genom lädret, och dom blir inte blöta om man regelbundet smörjer in dem, med typ läderbalsam. fungerar kanon för mig iaf. Problemet är att jag tappat bort min ena. :/

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Kajhugo
0

Hestra tumvantar, har ett par som jag har haft e flera år, och med lite träning så funkar det med klocka och pisk. Har även ett par trefinger körvantar i fårskinn, även de är kanon.

Rajmon
0

jag har SM vantar som fungerar väldigt bra, håller värmen hela tiden tycker jag=)

einarsson
0

Jag har trefinger (ridvantar) som är i fårskinn med ullen innåt, det är mycket varma. Jag hade dem när jag körde i Hudik, här fungerar de inte för här regnar det ju alltid, och de blir blöta.Glad

Christina-Lundberg
0

Det tycks vara fler än jag som har problem med vantar:)

Det senaste jag fick höra var att det fanns Back On Track - fingervantar av det tunna slaget. Dessa skulle man använda som innervante. Undra som sjutton om det fungerar och ska man gå på en blånit igen….

Ni som har fårskinnsvantar.. var införskaffar man sådana?

Rajmon
0

#22 Jag har också hört det och tror faktiskt det fungerar men pratade med en kille från en back-on-track butik som sa att det varit många som ringt honom och klagat på att vantarna inte fungerar men att han då bad dom ha på sig vantarna 20min innan dom ska gå ut för att det tar en liten stund innan blodcirkulationen kommer igång! Funderar faktiskt på att köpa ett par eftersom jag nu, den sista veckan kommit fram till att mina SM-vantarna inte tål minusgrader ;P

amandahandersson
0

Jag köpte för ganska många år sen ett par riktigt ordentliga lädervantar. Visst, de gick på en tusenlapp - men de höll! Bara man hade ett par tunnare ullfingervantar under frös man inte ett smack om fingrarna, och då var det liksom -20°…

Tyvärr är dom vantarna utnötta nu. Så nu kör jag med ett par tjocka fleecevantar som jag har i ett par superstora skoterhandskar som är ordentligt fodrade. Klumpigt - ja, men kallt - nej!

Christina-Lundberg
0

Vi var in i en skinnbutik i Piteå i helgen. Och hon som jobbade där, sa att det bästa som fanns var en tumvante. Den skulle ha en ovansida av sälskinn och in i handen skulle det vara vanligt skinn. Sedan skulle den vara fodrad med ull. Jag höre även av min far, att sådana där "kör vantar" användes av honom, när han var lite grabb… typ länge sedan. De var otroligt klumpiga, men som sagt och var varmt var det:)