Hästnamn
Berätta om din pålles namn, finns det någon tanke bakom varför den har just det namnet? Hör kanske namnet ihop med föräldrarnas namn? Hur väljer ni uppfödare namn? Skriv!

Kålmans Polartösen. Hon är e. Polar =P
Alban. Han är efter Abielle
Säby´s Allan Cross. Han är e. Granit. Granit (stenen granit) "Crossas" förstår ni kanske.
Mitt russ som jag har lånat heter Rackham den Röde därför att han är fux åt det lite mer rödare hållet. Det är en pirat som heter så.

mitt ena russ Ventil har jag inte en ren aning om varför han just heter så, han har ingen i stammen som har några liknälser med hans namn ( e:Major G, U: Xtra o UE: Nomad G)
o Rocky Boy, E: Ruffsen o U: Rosina UE: Grus.. så man vet var R:et kommer ifrån iaf ;)

Våran varmblodsåring här hemma, som då är uppfödd här döpte vi till Extrem Dexxa e. Extrem u. Delicious IT. Där ser man praktiskt taget på namnen hur det är påfunnet. Just "Dexxa" fick jag faktiskt ifrån en webcamera som det stog så på. 
Pozzi = e. Polar , u.Zita och så lade de till ett Z

Paraisa, E Parat U Raisa.
Blev en blandning.

Varette Vagabon Jarette…hehe, jaja ni som kan läsa fattar;)
Pondus Pirat fråga uppfödaren:P, men han har liksom PONDUS så det finns och blir över och är en liten lus så pirat passa väll bra:)

Vi har Hälge här hemma russårsfölet och att han fick sitt namn är kanske inte så svårt eg.. Han såg verkligen ut som en älg när han föddes och vad kunde inte vara bättre då än namnet Hälge *ler*
Bonzon är efter Bond - son, -d + z x)
Arnold e nog döpt efter skådespelaren Arnold S. Eftersom han va en jävel när han va liten, också :P x)

Equuleus betyder lilla hästen på latinska, Solveig har oftast latinska namn till sina hästar. Varför han fick just det namnet har ajg faktiskt glömt å fråga

Rosalies mamma heter Rosita, uppfödaren heter Rossell i efternamn, därför har dom "Ros" i sina namn.
Stuteri Dar döpte i början sina hästar efter det internationella alfabetet (Alfa, Beta, Charlie, osv..), Golf var deras 7:e uppfödning, och fick då namnet Dar' Golf.
Min shettis heter Golden Delicious, hon är fux med ljus man & svans, så hon är ju "golden". Hennes mamma heter Aroma Fix, vilket också är en äppelsort, så då passade det bra ;)
Jag har Trolleby Melon….
Hans mamma heter Trolleby Persika och har förutom Melon….. Trolleby Mango, Trolleby Papaya, Trolleby Citron, Trolleby Persimon.
Och hennes syster heter Trolleby Mandarin
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag har fött upp 3 föl. Ett russ efter Najk som fick heta Adidaz. HAHA!
Sen även Jorendo efter Gläntans Morendo & Jolly
och Starlet Night efter Jikas Sue-perStar & Jolly. Var meningen att Starlet skulle bli en travstjärna men hon stannade under minishettismåttet ;P HAHAHA

Vår häst stenstugu Ronaldo Mamma Miss Molla o pappan Sjöängens rival o efter som han e en kille skulle han heta något på R o så föddes han på Vm-dagen så fick han namnet efter Fotboll´s spelaren Ronaldo annars skulle han heter Rocky.

Solos Harry Boy E:Jucent U:Happy Fråga uppfödaren ;) Hehe.. :)

Jag kör en häst som ägaren döpt till Rapp i Skoar. Det är gotländska, och betyder något i stil med "snabb i skorna". Hon är e. Junisorken u. Mandarin.
Det är lite ironiskt, för när hon tävlade som treåring så var hon gotlands långsammaste häst med ett rekord kring tre minuter!
Nu har hon faktiskt ett rekord på 2,24!!!

Tippex, vet inte vfr med kanske för att han är ljus :P ?
Våra shettisar Kastanjegårdens Nougat och Karamella vet jag inte varför dom heter som dom heter men vår nya ponny heter Lill Tjelvar och är född på gotland därav namnet Tjelvar dom var tvungna att lägga till Lill eftersom det redan finns en Tjelvar.

Secret Sunrise
mamma heter Ändalas Sunligt, därav Sunrise
sen var hon lite av en helmighet när hon föddes, därav Secret
eg ett fruktansvärt namn på ett russ men..
Jarmo = e. Ernst Romeo - u. Jarette

Smissmulle har jag alltid tyckt varit kul! …Annars har jag min egen häst (engelskt fullblod) hon heter SillyFilly, det betyder (som ni kanske vet :P) Löjlig Tjej 

Colt skulle hetat Cool igentligen! Jag tror det var eftersom han var så "cool" och lugn, men sen blev de nå knas i registreringen så han fick heta Colt :D Jag är glad, de hade vart lite svårt att ropa "Cool!!"
Ett av årsfölen hade väl ett lite småkul namn, Digital Fever. Alla efter Super photo kosoms heter digital, sen fick det bli Fever (feber på engelska) för att han hade så mycket feber i början av sitt liv.
Eller varför inte de fantasilösa Namnlöse?

En god vän till mig körde en häst förut som hette Snuddelhästen.
Tufft namn på en väldigt tuff häst!

Vi har ju våran uppfödning, Tremil e.Vemil u.Trolla:) Blandning där med.

Vi har ju Jaritza u.Maritza
Wella u.Winna e.Wilnius
Och Twix e.Raider (godisen raider bytte ju namn till Twix för några år sedan)
Säby's Ludmila U. Felicia E. Raider
jag vet då inte hur hon fick namnet har inte frågat uppfödaren 
men kärt barn har många namn
hehe
Lottas Nougat, hans mamma heter Lotta och han är nougat-färgad 
Kezella - mamman heter Kefir (mejerivaror). Kezella ska betäckas nästa sommar. Får hon ett stoföl får det hela Kezo. :-)
Wiruss - Pappa är Johns Russ - Mamma Winna.

Son of extrem
e.Extrem u.Super Candy

Vi har faktiskt döpt våra lite olika men.
Maxella e. Maxmer u. Sally. fick ju då början Max o sen Ella efter en gammal häst som vi hade.
Mermax e. Maxmer ja ni ser ju själva omvänt, lite roligt tycker jag!
Smedens Diva e. Stig Helmer u. Dina Peredita, var tvungna att döpa henne på Di, så det fick bli Diva. Den lilla godingen.
Dicklas e. Micklas u. Dina Peredita, Bort med M:et på Micklas och in med d:et fån Dina, :).
Ziri troligen döpt efter sin mamma Ziarina.
Bruschan, vi äger hans bror Bravo så då fick det bli Bruschan annars så funderade vi på att döpa honom till Brusch eftersom hans pappa är Rusch.
Bravo Ess döptes nog med tanke på hans mamma Brallan (alla hennes ungar börjar på B).
Jasper fick sitt namn från mamma Jasmine och hon fick antagligen sitt namn från pappa Juventus.
Ibland kan ett namn vandra ett par generationer tillbaks i det här fallet slutar alla namn med två t:en i fyra generationer
Rovalds Zorbett u. Habett uu. Hamlett uuu. Kärlingehults Kokett.
Endel och efraim fick sina namn från mamma Sjöängens Enya uu. Sjöängens Elegance uuu. Emma

Moses e.Trojka Viking u.Russilina. Är född ute i vassen… + att min sambos första kommentar var -han ser ju ut som en moose(älg).
Russilina e.Garribaldi u.Figgolina u.Nickolina, Lina i tre led o hon är ju ett Russ!
Lojsta Andy eGrane u Reseda Han fick bara ett namn, vet att han först hette Anders, men det ändrades som tur var, annars så skulle han nog ej vara min…. många lojstaföl årgång -88 har "människonamn".

ja först Tuffing heter han efter Tyson mamma kommer jag inte ihåg.simba efter furunäs porfyr och mamma fifi. sen new dawn efter jag tror att pappan hetter känrlige hults orkan och mamman vet jag inte.sen over de moon som har samma pappa som new dawn fast jag vet inte mamman på han nu kommer ej ihåg .sen har vi broängens jocke han vet jag inga föräldrer än

Pontare fick sitt namn eftersom han är född 2000 och det var samma år som Roger Pontare vann med sin låt i melodifestivalen :)
När Pontare kvalade så spelades faktiskt en Roger Pontare låt i högtalaren..

Smedens Rymling :D Rymlings mamma smet ur hagen när hon skulle föla och så fölade hon utanför hagen, då fick det bli rymling ;)
Många jättefina namn, synd bara att vissa döper sina russ med engelska namn, det passar liksom inte riktigt på en svensk ras…..vad skulle ni tycka om ett kallblod som heter ex.-vis Lover Boy, Black Currant eller nåt sånt, det är likadant med russen…..det värsta jag sett (när jag var registrator) var Russin Challenger! Nej, korta namn med anknytning till föräldrarna eller stammen, det låter bäst! T.o.m. en russuppfödare jag känner i USA döper sina russ till korta svenska namn!
Lina Scot.
Kort och gott, kan bara bli bra^^
(baktanke. JAG heter Lina :D)

Ella Marine
Medryttarpållan min .. :) e. Marine Svarten u. Stjärnpella ..
Ella ifrån Pella .. och Marine ifrån Marine Svarten .. :)
uu. Gullpella uuu. Lill Pella
Det går i släkten alltså ;) Hehe.
Russet heter Zolero (e. Nicklas II, u. Cazzandra). Samma uppfödare som Zabine om jag inte minns fel, kanske därför han heter något på Z?
Shettisen heter Norrskenets Jupiter (e. Furunäs Porfyr, u. Billas Viva). Vet inte varför han heter just det, men det är ett vackert namn tycker jag.

Min häst heter:
Bårarps Pinto Blaze
Bårarps= Bårarps stuteri
Pinto= ett slags bilmärke!
Blaze= Eld flammor!
mvh Marielle och Bårarps Pinto Blaze

Jag har en Russmärr som heter Bessy Sun har ingen aning varför hon heter just det? Kanske är det för att hon är en fux och är en riktig solstråle:P
Hannibal Roll: Roll från stuteriet iaf, men hannibal vet jag inte, kanske nån annan som vet? Han kallas för Boll för att han är rund=)
Ängdalas Calippo: Ängdalas från stuteriet och Calippo för att det är en glassort. Hennes halvsystrar (samma mamma) heter Spirello och Piggelin!

Min ponny Alban är svart…därför döptes han efter Dr.Alban..:P hehe

Min nya polle heter Thai Tonic Men har ingen aning om varför :D Men jag måste medge att det är rätt snyggt :)

#54 ja kanske det! :)
Min ponny heter Tilda Sånätt, uppfödaren sa att det blev Tilda för att tjejen som såg henne först när hon fötts hette Matilda, å då blev det lite kul med Sånätt efter oxå :P (hilda zonett vet ni)
Tildas mamma heter Milda, och mormor Matilda, så det rimar bra oxå :)
Hennes lillasyster heter Culinesse, efter stekmargarinet^^ (milda culinesse) + att hon är isabell och lite "smörfärgad"

Grusita är döpt efter Grus- Lolita. skottlight efter Skotte-Lolita. när det gäller mina uppfödningar efter grusita har jag behållt sten-temat. Makadam skott efter Skotte- grusita och brotorps Marmor är den första med mitt gårdsnamn.

Vi försöker alltid att få ihop något från både mamma och pappa när vi döper våra föl. De hästar med Mona-Lena 517 som stammoder har vi försökt att behålla "Mon"- i namnet. Mona-Lena lämnade våra Anemona som också är mor till Tejas Monela 3165. Några exempel:
- Tejas Primona (e.Drömprinsen u.Anemona)
- Tejas Pomona (e.Polett u.Anemona)
- Tejas Jumona (e.Jupard u.Anemona)
- Tejas Monljus (e.Jucent u.Tejas Monela)
- Tejas Cemona (e.Jucent u.Anemona
- Tejas Monett (e.Polett u.Tejas Monela)
De som har Piarina som mamma har fått behålla "Pi" i namnet:
- Tejas Pirmin (e.Drömprinsen u.Piarina)
- Tejas Zorrina-Pi (e.Junisorken u.Piarina)
- Tejas Pi-Yarin (e.Drömprinsen u.Piarina)
På shettissidan har vi främst avlat på Bonnie-stammen. De har fått behålla "Bon" i sina namn:
- Tejas Du-Bonette (e.Dulex u.Bonnie)
- Tejas Bonchee
- Tejas Bon-Bon
- Tejas Du-Bonette har fått två föl. Tejas Bon-Mickette och Tejas Bon-Zai.
Bild: En hel skara av Mon-hästar. Fv. Månskära, Tejas Monela, Tejas Monique, Tejas Primona, Tejas Monita, Tejas Jumona.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Oddny u. olga e. juventus uu. olli fantasifullt va :P
//Mickan