Storhästlicenser
Jag är verkligen skitkass på det där med storhästlicenserna . Vad tar man för licens (alltså vad heter den) om man är som jag, f.89 alltså 18 år i år?

Nästan helt säker på att du tar en B-licens =)

men är inte det nån tränardon också? :P

man kna ta b-licens vilket är amatör. men ska du vara tärnare måste du ta en b-tränarlicens oxå. jag har monte och kör. men jag tog lärling istället för amatör. för jag jobbar hos en proffstränare, hehe.

Okeej, tack :) Vad är en D-licens då? Är inte de för amatörer?

#4 det är amatörkörlicens
Enligt STC:s hemsida:
Licenser
**Tränarlicens
**

A = Får träna och startanmäla egna och andras hästar.
B = Får träna och startanmäla hästar som helt eller delvis ägs/hyrs och företräds av dig eller nära anhörig. Ägs/hyrs häst i bolagsform skall vederbörande vara företrädare/firmatecknare.
Körlicens
C = Körlicens för A-tränare, professionella kuskar
D = B-tränare, amatörer
E = lärlingar
och erhålles efter godkänd utbildning och berättigar att deltaga i tävling enligt gällande licensbestämmelser.
Så det är bara att välja. Är du A-tränare, proffskusk, B-tränare, amatör eller lärling?

Då kör vi på en D tror jag :P

mene…bexo..fall du tar amatör får du inte köra ponny sen..

#8 Det får man väl!?? Janina har kört varmblodslopp, finns en del ponnykuskar som kör både och.
#9 Janina är "lärling hos amatör", dvs E. Men du själv då? Stämmer STC-datan så är du "amatör", dvs D.

Jag har aldrig hört att man inte får köra ponny om man har nån sotrhästlicens!?
jag har monté licens och har ridit lopp samtidigt som jag kört ponny. så det får man visst. det samma gäller för körning av stora. ja har en B-licens träna-rida.
#8 Förklara. Jag har kollat med några som har D-licens och de körde både varmblod och ponny 2006. Är det månne nytt 2007?

#10 Jo jag vet att jag har D-licens. Får inte "göra" någonting mer än köra i lopp där D-licens innehavare är berättigade att starta. Inte stå som tränare eller köra vanliga lopp.
Men man får köra ponnytrav med E,(F) och B-licens, men inte D? Jag vet faktiskt inte vad som gäller.

jag har haft monte licens i ett år och ha kört ponny ändå. så det är nått påhitt.
#14, se #13, vi får avvakta svar från #8

okeey..ne jag har alltid fått hört att när du tar amatör licens eller liknande (inte lärling eller F-licens) att du inte får köra ponny. Mycket möjligt at tjag är fel underrättad

#16..vem är du igenkligen?..bara såhär en spontan fråga.

#17 Är inte säker, men tror att det var så för ett antal år sedan, men är inte så längre.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#18 "igenkligen" är jag bara en ponnytravfarsa som kör transporten - lägger mig inte i något annat när det gäller russen, det får tjejerna och frugan sköta. Men vem jag är har väl inget med storhästlicenser att göra?
PS. Jag såg på plats det fenomenala fantomstoet Fan Idole bli tvåa i Prix d'Amerique 2001 efter ett ruggigt upplopp, därav signaturen. DS.
#20 till mig sa du ju att du va en tjej? hur ska du ha det egentligen??
#21 "Vill bara påpeka att Fan Idole är en hon!" är vad jag tidigare har sagt - och det har inte ändrats.
#22 och vad menar du me detta då "jag bara en ponnytravfarsa"? dubbelkönad??

Vad jag vet så har det varit uppe som motion flera år i rad att man inte skall få köra ponny längre när man går upp på storhäst. Dock har det röstats ned, men knapt om ja mins rätt. kommer säkert som en ny motion även i år.

#23 Han menar att själv hästen Fan Idole är en hon, men själva människan bakom smeknamnet är en ponnytravfarsa :P

Förresten, vad kan man ta för licens för att få köra i "helt vanliga lopp" eller måste man vara anställd=lärling då?
Om man är som Janina, lärling hos amatör, hur många hästar måste finnas i träning hos amatören då?
#25 jo, ja förstod det…men när jag skrev att fan_idole e en "han" i ett annat forum o då skrev han att Fan Idole va en tjej..:P

#27 Det är ju sant =)

alltså jag funderar också lite på det där hur många hästar som måste finnas i träning, för jag har läst att det behövs 5 hästar i träning för att man ska kunna gå som lärling, men det kanske inte spelar någon roll om det är proffs eller amatör? Någon som vet det? Alla som är över 18 tar b-licensen…

#26 Dom har ändrat regler hit och dit nu, så ska man vara lärling MÅSTE giltigt anställninsgs bevis finnas. Och man ska hålla på med hästar i första hand, så går man i skolan funkar det inte =/…. Sen så är det väl 5 hästar dom ska ha på listan tror jag?

Man kan vara lärling hos både proffs och amatör, och då får man köra i alla lopp, eller nej inte alla, men så väl "vanliga lopp" som lärlingslopp.

Jisses. Så om jag fattat det rätt kan man inte ha en licens som gör att man kan köra "vanliga lopp" samtidigt som man går i skolan, alltså utan att vara anställd?

Man kan ta d-licens, som är enbart körlicens. Men då får man bara köra lopp som är utskrivet för d-licens och sen tror jag att man ska ha en nära anhörig som tränar häst? men det är jag lite osäker på. Sen är det ju b-licens, men då måste man ta tränarlicens med. Och då får man med bara köra särskilda lopp och köra sina egentränade i "vanliga" lopp. Sen efter att ha kört ett visst antal lopp får man börja köra andrs hästar. Men det är en väldigt massa regler :S…

Någon som vet hur gammal man måste vara får att ta b tränar licens?

Man måste vara 18 för b-tränarlicens. Har jag fått för mig iaf :S

#34Man får väl ta den när man är 16 men man kan inte ta ut dne förrens det året man fyller 18, måste det väl vara?

hanna har rätt angående licensen!
Rubrik: Info och regler,
Ämnesområde: Licenser
Kolla denna adress så får Ni alla kanske det svar Ni söker.

Jag har kollat där redan, men det står ju liksom inte vilka lopp man får köra o så.
De enda jag vill är att kunna köra ett helt vanligt jäkla lopp på Färjestad nån gång