Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 851 ggr
Linn95
0

Foder till unghästar

Hej! Jag har ett russ som är 1,5 år så jag är lite nyfiken vad ni ger era unghästar för foder.

[cancan]
0

Vi ger våra russ Salsa foder…

Våra unghästar får Salsa bas Mix.. Man behöver ju inte ge unghästar så värst mycket/inget krafftfoder alls om man har bra hö…

Linn95
0

Hur mycket hö får dom? Glad

ryttarn
0

Vi ger våra unghästar i princip fri tillgång på hö/hösilage. Vid behov får dom lucerne som komplement. Fördelen med Lucerne är att det, precis som hö, är ett grovfoder och inte ett kraftfoder i vanlig bemärkelse.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Lusernhö är till mjölkande kossor, innehåller lite för mycket protein för hästar som inte jobbar, och allrahelst ponnyraser som inte skall födas upp intensivt. Bra stråfoder är helt perfekt, och unghästar kan gärna ha fri tillgång!

ryttarn
0

#4 Lusern som proteintillägg är alldeles utmärkt när proteintillskott behövs. Men som vanligt, utgå alltid från annalysen på grovfodret.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 5 Som sagt, inga mjölkkor…..Visst kan man analysera höet om man vill. Vi har aldrig gjort det. Eftersom vi både tar eget hö och ibland köpt hö av oss närstående personer så har vi koll på gödningsgivor, grad av mogenhet på höet osv. De år höet varit av lite sämre kvalitet har vi gett större givor, och tvärtom. Vanan gör en viss skillnad…..och som jag skrev ovan, lusern och dess släktingar KAN vara rena giftet för ponnyer!

[Croneld]
0

Fri tillgång hösilage är det som gäller för mina -08:or.

ryttarn
1

#6 Ursäkta, men nu är du mer än lovligt oförskämd, jag vet att russ inte är mjölkkor, men att luta sig mot infantil dummhet och hävda att det är erfarenhet till skilnad mot modern forskning, ja vad skall man säga…..

.Att påstå att man inte behöver annalysera höt för att man tar eget hö är på gränsen till krimminelt. Det finns massor av faktorer som påverkart höts kvalité, som vi som odlare inte har 100 koll på. Eftersom jag annalyserar mitt hö har jag kunnat konstatera hur stor skillnad det är från år till år utan att man gjort något annorlunda.

Det största problemet med de flesta hö tag är att ennergin är alldeles för hög i förhållande till protein. Växande hästar, även ponnyer behöver protein, för mycket ennergi gör dom bara feta.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 8 Om du tolkar mitt inlägg som oförskämt får vara upp till dig själv…..Jag hävdar fortfarande att lusernhö inte är mat för ponnyer och det är inget oförskämt eller personligt till dig! Läs inte mina inlägg som fan läser bibeln, utan ta det för vad det är! Jag tror inte heller att det är något kriminellt med min russuppfödning. Att kalla det kriminellt att inte analysera sitt hö anser jag är en oförskämdhet mot mig! Däremot anser jag det kriminellt att driva sina unghästar med en massa extra foder och mat som dom inte behöver. Broileruppfödning kallas det, och ger inte särskilt hållbara hästar. Man kan läsa foderstater tills man är vindögd, men till syvende och sist är det inte en samling likadana maskiner vi skall underhålla, utan djur som alla har olika ämnesomsättning och behov av olika näringsämnen precis som allt annat levande.

skott
0

Så mkt hö de bara orkar så gott som Skrattande Hästar som börjat tränas får lite kraft foder oxå men inga stor mängder.

[Hasseshusse]
0

Jag ger mina mkt grovfoder o e lite kraftfoder för att blanda i extra mineraler i, är noga med framförallt ca/p kvoten och att täcka proteinbehovet- jätteviktigt.

För en gångs skull håller jag med ryttarn att man kan ge extra proteinfoder om det behövs, gör det dock aldrig själv eftersom jag ständigt får hög proteinhalt i grovfodret.

HoppsanKerstin
0

Min äter Granngårdens havrefri musli som blandas med mineraler och lusern hackad strå (vart rek från en vet att ge det)

plus hö så klart men hon har tyvärr inte fri tillgång nu..