Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1150 ggr
tesslan
0

Ger ni vetekli?

Hej jag bara undra om ni ger vetekli till era hästar, och om ni gör det så undrar jag om ni blötlägger ni det några timmar innan eller ger ni det derekt i den blötlagda maten innan de får det? /Tacksamm för svar

Colt
0

Våra får kli. Vi blandar det med betfor.

johannaolofsson
0

Vi ger ibland unghästarna och fölstona vetekli då i uppblöt form  och blandat med betfor.

divansson
0

Vi ger inte vetekli,men där jag jobbar ger de det. Alltid uppblött (dock inte som soppa), blandat med en massa andra grejjor..

Har läst någonstans att det inte är bra att ge torrt vetekli också, minns dock inte varför.

Colt
0

#3 Om inte annat är det nog inte så gott!
Shettisen bröt sig in i foderkammaren en gång och körde ner hela nosen i klitunnan, hon hostade i säkert en halvtimme! Tungan ute

Tusen
0

#3 o 4  Stämmer. Man blöter det mest för att det lätt sätter sig i halsen (som damm ungefär) och framkallar host.

Vi gav våra kli förrut men nu får de nästan inget annat än hö. Väldigt lite kraftfoder över huvud taget. I bland efter hårda pass lite Bailys müssli bara.Glad

NatthaBlom
0

Blandar det med betfor, linfrö o kornkross. Blöt lägger det minst en timme innan med varmvatten så det blir som gröt åt hästarna

Elin-Fast
0

Blandar det med betforet

thilda-
0

när jag gav det till luddan så blöt lade jag alltid de..

sarahansen
0

Jag blandar vetekli med betfor

tesslan
0

Okej, jag ger också vetekli blötlagt med fibergi och vitlök.

murkla
0

Varför ger man Vetekli??

[HARPO]
0

#11 det är bra för magen/tarmarna och det är väldigt fiber rikt.

MagganS-B
0

# 10 Vitlök?????

Det här hittade jag om vitlök…..

"I en studie som är gjord på hästar i Sverige berättar Agronomie doktor Anna Jansson, SLU, Uppsala att man har noterat att hästar som har ätit vitlök är överrepresenterade när det gäller kolik.

På frågan om det är "livsfarligt" med vitlök till hästar svarar Anna att vitlök är klart olämpligt för hästar.

Resultatet i studien är inte vetenskapligt bevisat utan man pratar om en tendens, man hade för få hästar i gruppen för att kunna säkerställa resultatet."

Dom hästar vi har som fått kli har fått det tillsammans med uppblött betfor!

Tusen
0

#13 Jag brukar alltid gå ut med en varning till alla som använder vitlök till sina hästar. Det är direkt olämpligt och är, förutom det som står ovan, även blodförtunnande. Varför ha vitlök som är en helt onödig tillsats för hästar?

murkla
0

# 12 Tack. då vet jag! Skrattande

[Mulle98]
0

Jag ger också veter kli men jag blötläger det på mårgonen sen ger jag dom det när dom får gå in på kvällen