Elitloppstankar redan?
Nu har vi lagt ut prelimenära proppar inför Elitloppet 2010 på vår hemsida.
Dels kommer vi ha ett insprängt "test" 4 veckor innan för att de som vill ska ha möjligheten att visa upp sig och få chansen att spetsa sig inför Elitloppet. Proppen för detta lopp finner ni här.
Dessutom så har vi som vanligt en heldagstävling 2 veckor innan elitloppet med det officiella elitloppstestet för de som vill vara med i Elitloppet.
Propparna för Mini Elitloppet, Lilla Elitloppet och Lilla Elitrace finner ni här.
Hoppas på att få se många fina ekipage innan Elitloppet och att vi får ett riktigt fint Elitlopp och tävlingsår!
Vi på SPTS önskar alla en riktigt god jul och ett gott nytt år! Hoppas ni får ett riktigt fint slut på detta år.
Mvh
Tävlingskommitén (Pelle & Martin)

På solvalla?
#1 Var annars? Elitloppet går ju alltid, och har alltid, gått på "Valla".
varför är lilla elitracet stäng för 6 år och äldre.
Spännande! Man börjar redan längta till sista helgen i Maj för att få se dessa spännande lopp
.
#3 Det har även varit så tidigare år. Tror det är för att göra loppen så jämna som möjligt och inte ha en stenklar vinnare som står på start. Synd för dig, men det är även fler som utestängts tidigare år bl.a Ramona Ernst och Tuffing vad jag kan minnas.
Precis som Johanna skriver så är det för att göra loppen så jämna som möjligt. Detta lopp är till för att "sälja" ponnytravet och då är det en fördel om det är så jämnt som möjligt på banan! Aldrig kul att se ett lopp som är utspritt på 800 meter och vinnaren är 250 meter före in i mål. Sånt ser inte bra ut för publiken! Utan ett så jämnt och tight fält som möjligt! Alltid svårt innan att veta hur loppet blir, men vi som bjuder in hästarna har en förhoppning och en viss bild av loppet innan och vi gör som Nybrink, kör loppet i badkaret några gånger innan vi bjuder in hästarna, för att se hur det ser ut!
:-)
Så ut och träna med er och visa upp er innan så ska vi nog få ett riktigt fint Lilla Elitrace också! Finns väldigt många fina inom proppen att välja på, så det gäller att visa framhovarna att ni vill vara med!
Ses nästa år…
/Spts-Martin
tyckerf det är sybnd att loppet va stängt från 20.000 kr även om min häst skulle sänka flera sekunder så kan hon i alla fall inte vara med i Elit recet då det var ju från 20.000 kr & uppåt vilket skulle vara mkt synd har 1.58,0 i rekord nu men kan sänka mkt , t¨råkigt om vi inte skulle få chans att vara med på grund av att proppen är skriven som den e !
så tänk på det , kanske hästar som har bra tider men har lite pengar !
Jag tror #3 har missuppfattat proppen. Loppet är öppet för 6-åringar och äldre.
Det är inte stängt för 6-år och äldre.
Jag tycker det är bra och jag ger en stor eloge till SPTS som har lyckats få bra lopp elitloppshelgen och bjudit in bra hästar.
Yngre hästar, och hästar med lite pengar har inte den rutinen som behövs för att klara de tuffa förutsättningarna som krävs. Det är ju inte vilken dag som helst vi pratar om.
När ponnysarna kommer in är E läktaren full, publiken vrålar och trummorna dånar. Det ska vara rutinerade hästar som klarar av det.
Hästar med mindre pengar, men med snabb tid, har oftast inte tillräckligt med rutin. Deras tid/lopp kommer. Något att se fram emot, något att ha som mål för alla med snabba hästar som har lite pengar.
Ser redan fram emot sista helgen i maj -10. 
Madde, jag förstår din kommentar och jag vet att det är bittert att inte kunna vara med i Lilla Elitrace 2010, men du har ju 5 år kvar och Prima har ännu fler år kvar, vilket gör att du har chansen 2012 och 2014 också om du inte lyckas komma med i Elitloppet innan dess! Vilket vi får hoppas! Så Lilla Elitrace är ju fortfarande en möjlighet för dig!
Någonstans måste vi öppna och stänga proppen, tyvärr så är det så! Anledningen är för att det är omöjligt att tillgodose allas vilja att vara med. Vi kan inte ha en 0-160000kr propp, det funkar inte! Därför är det bättre att vi redan nu är öppna med vilken typ av ponny vi vill bjuda in till detta lopp! Så de som ligger i detta spann kan matcha sina ponnysar för detta! Så alla dem som inte finns i spannet hoppas och matchar och sen inte blir inbjudna! Besvikelsen är nog ännu större då! Det är ju trots allt bara 15 ponnysar i kat. B som kommer med i detta lopp 2010.
Jag hoppas du matchar på och tränar på och jag vet att du kommer få många fina framgångar med Priloma. Så din framtid är ändå ljus! Blicka framåt och kämpa på!
Kicko - Tack för komplimangen om fina lopp som vi lyckats visa upp!
Du har helt rätt vad gäller rutin på hästarna. Det är rent ut sagt ett jä**a liv på E läktaren redan under ponnyloppen. Det hejas lika mycket på ponnysarna som på varmbloden! 15000 har nog hunnit fylla läktaren så tidigt på morgonen och trummorna bankar och flaggor viftas! En magisk förmiddag! Så det är en stor fördel för dem äldre mer rutinerade ponnysarna! Inget ont om de yngre, men med stor fördel för de äldre! Vi vill inte ha några olyckor under våra insrpängda lopp. Det har vi inte "råd" med. Resultatet av sådant kan bli att vi inte får vara med under dem stora loppen!
Du har helt rätt i att yngre ponnysar har sin framtid ändå! Deras chans kommer!
Nu blickar vi framåt mot sista helgen i Maj och njuter av åtskilliga träningstimmar i skogen/på banan.
//Spts-Martin
Tycker det verkar vara bra proppar förrutom att jag tycker ett 1640m - lopp är mer spännande än 2140m. Lilla Elitloppet går ju på 1609m och är auto så därför tycker jag personligen ett 1640 m - lopp blir mer spännande då en kort galopp kan vara ödestigert vilket inte alltid är fallet i 2140m. Mer händer på kortare tid. Dessutom är ju alla mästerskapslopp på 2140m, så lite omväxling förnöjer. Men man tycker ju olika kring sån´t.

Tycker oxå de var synd att de var stängt vid minst 20 000 :( Inget Elitlopp 2010 heller.
vi har 2.000 kvar innan 20.000 är uppnådda, kanske hinner man skrapa ihop det innan sista helgen i maj? 
Men som sagt det är ju ett inbjudningslopp så det blir spännande att se vilka som får den äran att delta.

Jag har 6700kr att hinna få ihopa.. hahaha

Twixan är ju mamma ledig nästa år, så hon får satsa på att skrapa ihop yterlgare 8000 till 2012 om proppen blir likartad då. hon har lite drygt 12´ och ett rekord på 1.58,8-----
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tycker också det var dåligt med stängt vid minst 20.000kr..
Ha typ, minst 10 istället? Det är i dagens läge flera fina hästar som skulle kunna platsa fint där men som inte har pengarna. Sen blir det såklart fler i april,maj också..
Lite trist för de med läge annars…

Personligen gillar jag rekhcp bättre, men jag måste säga att ni gjort en bra prop.
Kanske det varit jämnare med 1640m.
Men vad är kriteriet för att komma med i "Mini Elitloppet" ?

#16 Jag vet inte, men skulle gissa på att de kommer att bjuda in de som tillhör de snabbaste. Det är auto och max 8 startande.
#17 Ok

Jag tycker att prop 3. Lilla Elitracet är lite konstigt handikappat…
2140: 20.000 - 27.000kr
2160: 27.001 - 37.000kt
2180: 37.001 - 65.000kr
På första volten är differensen 7.000kr. På andra 10.000kr och på tredje 28.000?! Jag tycker glappet är lite för stort och skulle vilja se en volt till..
Kanske
2180: 37.001 - 50.000kr
2200: 50.001 - 65.000kr
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#19 instämmer med dig Bea!

Yes, vilken superpropp ! Kankse är ngt att försöka satsa på med Gemini, nu fick jag plötsligt massor med motivation inför vinter träningen ! 

Jag vet inte, men för mig känns det som att de med ca 35 och uppåt har ungefär likvärdigt rekord.
ÄNTLIGEN en propp som passar Busen. Gäller att han blir inbjuden oxå, haha.
Vore kul att vara med i ett stor lopp, var ett tag sen.

tyckte också om proppen:D

#32 Jag kollade lite snabbt igår och mellan 37.000-65.000 hittade jag 8 hästar med rekord alltifrån 1.50 - 1.40 vilket jag tycker är stor differens.
Dock kunde jag se att de som hade över 50.000 låg alla på 1.44 och bättre.
Inte Super Busen som har 63 000 och rek 1,46 1,47 i volt

#25 Så är säkert fallet men det ska finnas hästar till autolöpet också. Så det blir nog jämt :)

skulle va kul om man kom me:D

#29 Du får träna på i vinter! :) Krama gubben från mig!

Blir spännande, bänkar mig på e-läktarn! :)
Hur tor ni listorna kommer se ut
och resultat

Ska försöka få igång Tina vore en kanske en propp för henne men får se

#34 Får hon verkligen starta då?

#35 varför skulle hon inte få?

#36 Hur gammal är hon?

Hon är 93a så hon blir 17?

#36 Jag tror att hon syftar på att hon har fölat, men det var under 2009 hon inte fick starta. 6 månader efter fölning är det ok igen…

#39 det är väl 8 månader efter fölet är fött som gäller ..

aha då förstår jag, nej då får hon inte starta elitloppshelgen

el oj nu räkna jag fel… jo ho får vist starta då efterom det gått både 6 o just månader då

#40 I 2009 års reglemente står det 6 månader, har dock inte läst 2010 års. Finns inget i Tillämpningsanvisningarna som säger något annat.

#43 ok det kan ju ha ändrats men innan var det 8 månader när våran hade fått föl ..

Måste ju erkänna att tankarna flyger iväg - jag hoppas verkligen att 2010 blir året Chikita verkligen startar i Elitloppet för första gången, inte bara står med i startlistan!!!!!

#42 Vilken tur!! =D
#45 Ja det vorde kul att se en så fin häst i Elitloppet!

Åh ser just nu att jag har möjlighet att vara med i Lilla Elitracet med Born Fighter! Wow det skulle vara en dröm, nu gäller det att trimma och hoppas på en inbjudan! :D
http://carolineforsner.blogg.se/

Ja det vore kul att starta Lilla Elitracet ! :D gäller att träna mycket nu i vinter och hoppas på inbjudan !
Vill passa på att önska alla en riktigt God Jul
Samtidigt som jag blir glad över att vissa är hoppfulla inför Elitloppet. Ni tänker rätt, ni som är i spannet för att få vara med. Ni tränar på i vinter och hoppas på en inbjudan. Större chans när man visar framhovarna!
Gott slut på detta år och träna så det yr snömodd bakom er!
//Martin

#50 Haha ja det är kul att köra dem nu, mina blir som tokiga av snö och kyla :D
http://carolineforsner.blogg.se/
#51, joo Fe´rgus love it!
Putt