Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 2190 ggr
Mandah
0

Hur mycket tränar du din häst?

Nu vill jag höra lite hur ditt träningsschema ser ut. :)
Hur ofta kör du? Rids hästen också? Hur ofta, och hur länge kör/rider ni då?
Vad gör ni när ni kör eller rider?

Tinos schema denna veckan ser ungefär ut såhär:

Måndag: Vila
Tisdag: Rida ut i skogen.
Onsdag: Vila
Torsdag: Köra intervaller
Fredag: Vila
Lördag: Ska in på banan och rida monte med honom, snabbjobb då.
Söndag: Jogging i vagn.

suefia
0

lite olika hur jag tränar men försöker att hålla att köra varannan dag ca :)

måndag: träna
tisdag: vila
onsdag:träna
torsdag:vila
fredag: träna
lördag:vila
söndag: träna

och träningen e olika, ibland i skogen, ibland på banan, longering, osv :)

NatthaBlom
0

Det är olika vecka till vecka.

Men har som mall att det är varannan dag som gäller.

Efter lopp och hårdare snabbjobb kan dom ibland få 2 dagars vila

Polenta
0

Undern vintern körde vi enbart, långt och länge. Närmare start började jag köra intervaller med sällskap, var in och Jonsson körde ett snabbjobb med henne, 2 veckor senare om jag inte minns fel var jag in med henne och körde ett snabbjobb. Hon tog inte ett rent travsteg och hoppade bara så jag körde av på en gång.

Då ändrade jag träningsupplägget. Hon körs inte längre, jag går långa promenader, tömkör, longerar, jobbar för hand, busar, löshoppar, rider i skogen uppför backar och bland stockar och stenar samt har jag lagt in galoppintervaller nu.

Det jag har som mål med Polenta är att hon ska tycka att det är roligt, och jag verkar ha fått den effekt jag vill ha nu när hon tävlar - hon travar bra och verkar tycka att det är roligt :)

Har inget speciellt schema jag går efter, se till att få in 1-2 intervallpass i veckan och resten löser vi på annat vis.

soderbergg
0

Måndag: vila
Tisdag: träna, oftast intervaller

Onsdag: rida eller vila
Torsdag: oftaqs vila eftersom jag slutar skolan så sent då.
Fredag: köra, intervaller
Lördag: ibland vila, ibland rida, ibland tävling.
Söndag: träna om det inte är dagen efter ett lopp eller nåt, och om det inte är tävling såklart :)

Karsk
0

Det är jätte olika från vecka till vecka. Men varannan - var tredje dag är jag ut med dem.

Jag varierar mellan att rida och köra dem

madde89
0

prima tränar inte så ofta nu när hon tävlas ofta men ca 3 dager / vecka

sherdil måste tränas ofta för att bli bra i formen ungefär 6 dagar / vecka då han har lätt att lägga på sig för mkt vikt.

amandahandersson
0

Razmus Raid tränar 3 ggr veckan.

Zolero tränar 4 ggr veckan.

linlan
0

Fuxan försöker jag träna varannan dag sen blir hon även rid tränad 1-2 ggr/vecka. Efter lopp brukar hon få stå typ 2 dagar

[Mariaaaaaa]
0

typ var tredje dag kör jag, ibland varannan.. beror på hur tätt han startar osv..

Karsk
0

Jag tycker mycket beror på hur mycket man startar. Om jag startar varje helg så tränar jag inte lika mycket som om de är långt mellan starterna

SofieStrindlund
0

Håller med dej #10! ;D

Jenniferohlson
0

ca 3 dagar i veckan. Endast ridning på båda två ibland (1gr/månad) körs dem väl. 1 dag intervaller och de andra två i skogen.

marika-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grann körs ca 5-6 dagar i veckan, men det varierar även det kraftigt.

Under tävlingssäsongen, då han har en grundkondidtion kan en vecka se ut så här t.e.x (om han startar helgerna efter varandra)

Sön: Tävling

Mån: Skritt blanat med joggingturpå omk 5-7 km.

Tis: VILA

Ons: Intervaller ca 3-6x500(beror mkt på hur han går, om han inte går bra i början kör jag tills han travar bra)

Tor: Oftast blir det en skrittur/skogspromenad med lite jogging på dryga milen.

Fre: VILA el lite jogging.

Lör: Tävling

För Dumles del varierar veckorna ännu mera, denna vecka har/kommer jag t.e.x köra i söndags, idag, tors och söndag..

i söndags gick han en tur på +- 1 mil, idag gick han än vända på runt 8km. På tors och söndag får vi se vart vi kör, brukar bestämmas under resans gång.

carolineornfeldt
0

Kör oftast 5 dagar & vila 2.

Måndag: vila

Tisdag: Träna, ofta långt

Onsdag: träna

Torsdag: Vila

Fredag: träna, intervaller, vila om det är tävling på lördagen.

Lördag: tävla eller träna.

Söndag: lite olika beroende på om det har varit tävling på lördagen.

BoysonII
0

BoysonII´s schema beror på…

oh då är det ca 1 - 1,5 timme.

Måndag: träning i skogen långt, vila ifa tävling på söndagen

Tisdag: vila

Onsdag: träning

Torsdag: vila/longeras

Fredag: träning långt men ifa det är tävling på lördagen blir det bara en skritt runda

Lördag: tävling då oh då

Söndag: ifa det var tävling på lördagen blir det vila men är det ingen tävling blir det lång runda i skogen. kanske är det tävling.

Karsk
0

Denna vecka har sätt ut såhär för mig och mina hästar

Söndag: Intervaller Karsk reds och Gemini i vagn

Måndag: Vila

Tisdag: Intervaller Karsk vagn och Gemini reds

Onsdag: Vila

Torsdag: Longeras båda

Fredag: Vila

Lördag: Tävling med båda

Söndag: Vila

kltn
0

det är lite olika pga tävling. men på vintrarna brukar jag träna fyra dar i veckan

Karsk
0

#17 ja det är ju jätte olika beroende på tävlingarna

aamaandaahh
0

Mån: Vila

Tis: Köra

Ons: Köra

Tors: Vila/Rida

Fre: Köra

Lör: Vila

Sön: Köra

så ser en vecka ut , utan trävling (:

bea28
0

Rafaela tränas 3 ggr i veckan, Bolsan 4. Jag brukar ut och skritta båda hästarna dagen efter en tävling också, så att dom inte blir stela.

DPTK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rackarungen tränar nu varannan dag eftersom han ska bli snabbare + kondition innan kvalet . kör ungefär 1 mil :DD

jessssica
0

Beror på hur tävlingarna ligger.

Men jag tränar ena russet ungefär 4 ggr i veckan nu, blir det mycket tävlingar flera helger i rad så blir det typ 2-3 lugna långsamjobb emellan och ridning i skogen.

Normalt kör jag: långkörning, drygt en mil 1 gång i veckan intervaller 2 ggr i veckan och ridning 1 gång i veckan.

emmyhansson
0

Manfred tränar jag varannan dag OM det inte är tävling :) men om han startar tex lördag så vilar han 2 dgr. träningen varierar mellan longering, köra, rida. När han körs kör jag han ca 1 mil. :) 

och Tyson körs 2 dgr i veckan ungefär, men mest är det social träning just nu, han är lite crazy.  XD

hannibal-roll
0

Försöker lägga upp träningen i perioder. Efter vintervilen på våren brukar vi köra en period på 2-3 veckor då vi skrittar och joggar. Sedan kör vi på med en period med mängdträning, 3-4 dagar i veckan för att få upp en bra grundkondis. Efter det byts 1-2 långsampass per vecka ut mot intervaller istället. När hästarna känns fina i intervallerna och går sina tider anmäler vi. Kör enbart banjobb med unghästar som behöver rutin. Förutom körningen brukar vi rida, tömköra, longera och löshoppa. Väljer den träningsform som är bäst för dagen med hänsyn till väder, underlag och vad man har lust till helt enkelt. Det ska vara kul att träna :)

Under tävlingssäsongen tränar hästarna väldigt olika beroende på hur mycket dom startar. Varje häst har en "inför lopp rutin" som spetsar till formen inför start. exempel på vad Hannibal gjorde inför Gentlemanndagen:

Lö 9/5 Intervaller, 3x500m + 4x300m i 2.20-2.15 tempo + uppvärming (1 km skritt och 2 km jogging) och nedtrappning (1 km jogging och 1 km skritt)

To 14/5 Långsamkörning 6 km + 2 km skritt

Lö 16/5 Tömkörning i paddocken i alla gångarter, 30 min.

Må 18/5 Longerad 15 min, gjorde några övningar med markbommar och ett litet hinder :)

On 20/5 Riden en runda på ca 1,5 km i skritt. Busade lite i trav och galopp på vägen hem för att kolla att allt var ok.

To 21/5 Start! Gjorde ett kanonlopp och slutade 2:a på nya rekordet 2.02,6 :)

Så det allra viktigaste: Det ska vara roligt att träna! För både tvåbening och fyrbening!

Nattie
0

Jag villar alltid efter start och oftast dan före med och jag anpassar oftast hästarna för den tävling som kommer men oftast ser det ut så här :

:)

Måndag - banan el ridning - Hagbard , "hemma" jobb - Swenton

Tisdag - Vila

Onsdag - Ridning / back träning - Hagbard , Swenton - longering

Torsdag - Banan - Hagbard & Swenton

Fredag - Back och skogs träning - Hagbard, Swenton - longering el hemma körning av lillsis

Lördag - ridning - skog el hemma "banan" - Hagbard, Swenton vila el springa lite lätt löss long på ängen. 

Söndag - hagbard - vila el utflyckts ridning ( vattnet osv) Swenton vila el hemma körning av Lillsis.

:)

Troj
0

Min 3 årig tränar jag ca varannan dag då kör jag 5 2,5-3 km rundor alltså ca 1,5 mil ( Lika pigg hela tiden :)) Då är det blandat jogging och snabbt. ca 1 gång i veckan kör jag istället intervall träning 8-10x100m (+ca 3km uppvärmning och 3 km nedvarvning.)

ps. tycker ni detta är lagom för en 3 åring som började tränas regelbundet v 14-15 nån gång?(inkörd sedan i vintras)?

Kiimzan
0

Sessans träning brukar oftast vara klättring 1 gång i veckan, jogga i 1 timme ungefär 4 gånger i veckan, intervaller 2 gånger i veckan…Hon får vila varannan helg och ibland någon dag extra!Skrattande

hannabrink
0

Innan ponnyn blev skadad så träna vi alla dagar utom en som fick vara en vilodag. Schemat såg olika ut från vecka till vecka men blev mycket körning i både skogen och på sandbanan. Sedan blev det också tömkörning i padocken nån dag, ridning en annan och ibland löshoppning. Mycket varierad träning!

SandraErikssonn
0

Kevin går oftast ca 6 dagar i veckan, körs och rids. Då är det blandat med allt från joggning till galoppintervall.

Hubbe rids 5-6ggr i veckan. Olika varje dag. dressyr, intervall, galoppträning.  Lite olika :) men han rids bara.

amandahandersson
0

#26, tycker det låter helt ok :) Så länge man inte kör fort hela tiden så är det nog lungt :) Kör min 3-åring tre ggr veckan ca. 1 mil varje gång med, sen kör jag intervaller ibland. Men bara hästen tycker det är kul och så länge man kanske inte kör 1 mil fem ggr veckan så är det ingen fara :)

Karsk
0

Jag tycker det är bra att variera träningen för då blir det roligare för hästen och en själv.

Granit-Jimbo
0

Jimbo kör elr rider jag ungefär varanann dag och det blir ganska mycket galopp intervaller(för att han ska bli pugg) Dagen efter start vilar mina hästar alltid.

Granit körs lite olika men jag försöker köra han varanann dag också. Och dom tycker att det är jätte kul att löshoppaGlad

linnea97
0

varje dag utom en dag får mina hästar vara lediga

Belindaa
0

#33 I veckan alltså? Hoppas jag du menar ;)

emmyhansson
0

nu tränar manfred varanan dag ca 1 mil. Kör intervaller 1 gång i veckan, Och Tyson körs oxå varanan dag, 2 dagar intervaller och resten jogga ca 1 mil :D

Emmelie93
0

Jag kör mina hästar varanan dag ca 45-60 min. och ibland så rider jag Gumme… :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

ebba93
0

3 gånger i veckan går typ alla min hästar.

therese-persson
0

Fantazia:

Hon körs ungefär 5-6ggr i veckan.
Då är det blandat med en lång joggingtur, intervaller eller backar.
Rider även, men just nu saknas sadel.
**
Det kan se ut ungefär såhär(om det inte är tävling):
**Mån: Jogging pass 8-10km
Tis: Jogging 6km, 3-4backintervaller
ons: Jogging 6km, 2-3raker,intervaller (400m x 2-3)
Tor: Vila
Fre: Jogging 8-10km
Lör: Jogging 8-10km, 2 back intervall och 1raka. Sön: Vila

therese-persson
0

Fantazia:

Hon körs ungefär 5-6ggr i veckan.
Då är det blandat med en lång joggingtur, intervaller eller backar.
Rider även, men just nu saknas sadel.
**
Det kan se ut ungefär såhär(om det inte är tävling):
**Mån: Jogging pass 8-10km
Tis: Jogging 6km, 3-4backintervaller
ons: Jogging 6km, 2-3raker,intervaller (400m x 2-3)
Tor: Vila
Fre: Jogging 8-10km
Lör: Jogging 8-10km, 2 back intervall och 1raka. Sön: Vila

Vid tävling kör jag en skritt/jogging tur på 5km med henne 2dagar innan tävling. Hon står alltid och vilar dagen innan hon ska starta.

thilda-
0

jag kör varannan dag.
under vintern blir det långt och långsamt.. och under sommar tiderna så är det kort och snabbt. ibland händer det att det blir lite inslag av löshoppning, tolkning, ridning m,m

amandagustavsson
0

ja det är lite olika varje vecka

måndag jogging typ 9 km

tisdag vila

onsdag köra lite intervaller

torsdag vila

fredag  i bland köra lite i skogen

lördag vila

söndag rida i skogen! :D