Hur hittade ni era hästar?
Blev inspirerad av en tråd på ridsport, så jag vill veta, hur hittade ni era hästar?
Internet, personlig kontakt, tidning eller liknande?

Kan börja själv.
Stix - stod på travskolan och jag blev så kär, köpte snabbt, för han skulle tydligen till någon annan längre upp egentligen.
Biggles - skulle eg kolla på en annan häst som hette Bronze, men vi fastnade för Biggles istället. (eller personligen ville jag haft Boheme)
Zamir - Tror det var pappa som fixade så att vi skulle kolla på honom om jag inte minns fel.. Honom fastnade vi för direkt, verkade så klok och snäll.
Filur - annons, sista chansen innan slakt antagligen..
Ina - va på annons men ingen ville ha henne, så det var lite sista utvägen där med, stod i grannstallet.
Karenina - Hennes ägares söner gick i travskolan, och jag gillar stammen på henne, så vi åkte och tog oss en titt och fastnade en den ytte pytte lilla pälsbollen.

Golden Delicious - var till salu i stallet där jag red
Rosalie - annons på ponnytravet.com
Dar's Golf - annons på ponnytravet.com
Razzia - blev erbjudna av en bekant att få köpa henne
Så här är det med mina:
Silja är född hos oss,
Hrafntinna köpte jag av hennes uppfödare, som jag hade tagit kontakt till, för att jag hade tjänat några pengar under sommaren och ville ha mig et litet islandssto att rida in själv. Jag tycker det känns säkrast att köpa unghäst hos en erfaren uppfödare. Jag var där och titta på hela hennes unghästflock, hon ville egentligen helre sälja vallacker, men jag ville förstås bara ha ett sto. Så blev det Hrafntinna, hon var inte den vackraste, men jag tyckte om henne. Dessutom såg jag både hennes mamma och pappa och många syskon, och alla verkade vettiga. Det var ett bra köp det, för hon är verkligen en trevlig häst, som jag nu haft i nästan 8 år.
Linéa beställde jag på Lojsta hed redan sommaren innan hon föddes.
Akleia köpte jag på annons av hennes uppfödare. Hade redan sett henne på fölmönstring och tyckte hon var underbar, så när jag såg annonsen var jag snabb att tinga henne!
Parky köpte jag för att hon var så fin och verkade snäll när jag såg henne, och säljaren ville gärna att hon skulle få komma till mig. Så blev det!

Russen jeg hadde leid skulle selges, og siden han var så liten [kun 1,15] så skulle jeg kjøpe en annen etter mye tenking..
Da fant jeg Hubbe på hastmarked.se ? Noe sånt i alle fall : )
Sendte mail til eierne og det hørtes veldig bra ut.
Sendte mail på en annen også[A`gissa ?], men siden jeg aldri fikk svar hos dem så ble det Hubbe ! : )
Lucas,Prime Crop har vi hatt siden de var født :)
Eck`s Beste,Emilie Dreams fant vi i annonser / ble tilbudt å kjøpe :)

Lady personlig kontakt kan man nog säga, John-Erik tyckte barnen Lähdekorpi skulle satsa på ponnytrav och erbjöd oss Lady u. supermamman Loffa. Vår allra första ponnyn är också köpt på Blädingeås.
Vet inte om vi någon gång köpt ponny på annons.

Felicia fick jag i födelsedagspresent när jag fyllde 8 år! =) Hon kom med en stor röd rosett runt magen! <3 :)
Innan jag köpte Colt så hade vi satt ut annons att vi sökte ett russ och Malin Luckman svarade!
Vi köpte Colt osedd, vilket kap säger ja bara! :)
Tonic hittade jag på annons och jag gillade stammen så vi åkte och kollade på henne och jag tyckte att hon var så fin så vi köpte henne.
Ophelia hittade vi på annons i en ridsporttidning och så åkte vi och kollade och mamma provred och mamma gillade henne!
Pozzi :Min mammas farbror var delägare i en stor travhäst. Så när vi skulle åka och kolla på den så visade tränaren oss hans russ som han hade köpt åt sitt barnbarn som hade slutat med hästar. Dagen efter åkte vi dit och jag prov körde, fast jag åkte väl mest med det var första gången jag satt bakom en häst. Och på den vägen var det. Kärlek vid första ögon kastet.
Xanthea Hebre : Henne har vi fött upp själva, hon har en helsyster som är en hel mysig stortravare i stallet där vi håller till och mamma gillar den hästen så vi frågade om vifick låna stoet som är mamma till den och ta ett eget föl. Och givetvis blev det samma pappa.

Hade en shettis på foder men ägarens stall skulle byggas om så lilla Grynet fick tillfälligt flytta till sin förra fodervärd som numera höll på med russ. När jag skulle flytta tillbaka grynet till hennes riktiga stall, bestämde dom sig för att dom inte hade tid med mer än ett russ. Så hon fråga om jag ville ha honom på foder mot att jag hjälpte till med deras stora hästar. Eftersom jag snart var för stor för shettis (1år kvar) tackade jag ja. När hennes föräldrar senare skildes frågade dom om jag ville köpa Neptun. Och det ville jag:D.

Ruffe ärvde vi, "Bosse" och Lydig köpte vi på annons och "Lillkotten" via kontakter. Så en blandning kan man säga.

Abbe- Började rida honom när jag var liten sen fick jag han av ägaren för hon var för stor för han :)
Kevin Klein- Red honom ett tag innan blev helt fast och köpte honom så fort han blev till salu :)

har ju "bara" på foder ifs. men hittade iallafall Jersey på annons på blocket :) herregud tur att jag tittade där säger jag bara :)

Sobel JSA hittade jag faktiskt här på ponnytravifokus :)
Jonas Jo( som är en nordis och fanns då i Norge) fick vi tipps från Björn Wikström som har hästtransporter,han brukar va ofta i Norge och tävla..han tog hem honom åt oss..
Karl-Oskar (russ) hade jag annonserat efter ett travruss och Marlene från Halmstad svara på min annons..så vi köpte honom…
Ballerina ( Cponny) var det samma med..vi hade annonserat efter en ridhäst till Evelina och hon svara på min annons.
Alla dessa hästar köpte vi osedda,hade bara sett foton på dom,men inget av köpen ångra vi då :)
Sobel JSA på bild :)
Hults Plexus - jag kollade runt på lite hemsidor när jag började sukta efter russ (inte för att jag skulle ha nåt). Hittade två underbara 1åringar på Stuteri Hults hemsida, Admir och Plexus. Var egentligen admir som jag fastnade för (A). Men som sagt skulle jag inte ha ngt russ än. Men när det började dra ihop sig ungefär ett år senare och de fanns kvar vart jag överlycklig :D vi åkte ner för att kolla på dem och väl där vart det plexus istället för han var snyggast enligt oss :) de hade ju väldigt lika stam så! Fick honom hemskjutsad ngra veckor senare.
Explosive Suit - egenuppfödd
Exciting Suit - egenuppfödd
Exquisite Suit - egenuppfödd
Excessive Suit - egenuppfödd

Hittade Equuleus i en annons i ponnyronden, hingst och 3 år precis vad jag sökte så pappa ringde :)

Salebodas Ida: Letade ganska länge efter en shettis när jag hade kört ett tag. Hitta några på internet men de flästa va valackar och pappa ville att ja skulle ha ett sto, eftersom att dom går att använda till annat efter att jag blivit för gammal. Vi åkte som vanligt till gbg horse show, pappa fick syn på en liten lapp som låg på ett bord i en monter vid toaletterna. de stog om ett shettis sto som va 7 år och hade gjort lite allt möjligt i livet, blandannat gått på travet.
Vi åkte och kolla på henne en lördagen i april 2005 och jag var fast. sen hämta vi henne veckan efter.
Dike (Ekslätts Poseidon): anons på hastnet. russ sto med trav stam med hingst föl vid sidan. Jag ringde och dom fans kvar, åkte ner till skåne och kolla. Pappa betala handpenning och bestämmde senast hämt datum ( poseidon var då ca 1,5 mån) .Pappa åkte till halmstad och hämta dom sista september 2006 på en tävlingsdag.
jag sålde Poseidon i sommras till nelly (Danuta).
Vi hittade luddan på en annons =) minns inte riktigt vart men.. =) det var igentligen inte tänkt att vi skulle köpa henne utan det var ett annat russ som vi hade tänkt som har fått stått i avelsboxen i hela sitt liv från typ 3års ålder.. men så vart det inte.. luddan var den första ponnyn vi kollade på. och jag vart kär =) En liten svart fröken fräken så underbart söt =)
Och amigo hittade jag här inne =)
Juppe och Zolle fick vi tips om av bekanta. Juppe stod i Boden så honom var jag och provkörde, och blev kär. En vecka senare köpte jag honom :)
Zolle köpte vi osedd från Gotland.
Musse hittade vi på annons. Jag blev kär, och gnällde verkligen på min mamma att få köpa honom! Men NEJ sa hon, vi ska inte ha nån fler häst!
Jag "råkade" dock hitta ett köpekontrakt nån vecka senare, så hon köpte honom ;)

Det var Anne Olsson som tipsade oss om att Per Nilsson (som har stuteri ripadal) hade Ripadals Ramona tillsalu. Mina föräldrar köpte henne till mig hösten 03 och då var hon dräktig:) Båtares Dina fick jag i Julklapp och födelsedagspresent av min pappa:)
(på bilden är det Ramona när vi är och tittar på henne!! 3år gammal då, och manen har man kliat av=)!!)

Solos Harry Boy - fick han julen 2004, kommer ifrån Skellefteå.. kommer inte ihåg nå mer ;)
Cleveland Cobra - såg en annons på blocket.se, åkte och kollade på honnom nån dag senare.
Supremacy Player - Kriterieauktionen 2005
Yang Scoop - Kriterieauktionen 2006
Latitud - Kriterieauktionen 2005

Dagny LEAF, född 05 . Jag satt och kikade runt lite på ponnytravet , ponnytarv.ifokus och hastnet . Så hittad jag en annons om ett russ vid namn Spaderdam, född 06 . Alltså Laila Engberg och Annika Hedqvist ? (Färnnesjö ) hemsida . Rinde till Annika och pratade lite med henne . Då rekomenderade hon att jag skulle köpa att jag skulle köpa Dagny ist . Så hon la in lite nya bilder på henne och jag vart fäst vid henne på en gång . Bara av att se henne på bilderna . Sen hade dom en häst som hette Mattinata, född 04 . Som jag också var intresserad av , jag ville ju förstås ha två hästar . Men Mattinata vart såld . Och Annika tippsade om Cenit , född 02. Jag pratade med hans ägare . Och vi kom överens om att jag skulle ta hem honom. Och en vecka senare kom både Dagny och Cenit hem till mig. Och på den vägen är de . Nu har jag två helt underbara hästar här hemma i stallet . Och jag ångrar inte en sekund att jag har köpt dom . Kommer att bli min bästa sommar någonsin :)
Egen uppfödning på shettisarna.Köpt russ.

Stjärnfall - Hittade honom på hastnet.se , jag tyckte han va gudafin och jag och pappa åkte till jägers och kollade på honom.. Det blev köp, dock efter att halva världen försökt snacka bort det ;)
Freja IV - Pappa överraskade mig, vi åkte blir när pappa sa.
- Jag har hittat en häst åt dig..
Snacka glada jag ;D
Dobbin - Frejas föl, nu är han 1,5 år :)
På bilden halva Freja och Dobbin o jag då, dagen då Dobbin föddes (':
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Annons på Bukefalos :)
//Mickan

Jag hade pratat med Annika Westin i Umeåoch hon visste att en kvinna i Sollefteåhade ett russ till salu och hon hade samt hennes telenr.vi ringde och fickbilder samt pris på honom. och jag föll pladask för Björksta Lizter!
Arnold köpte vi av vår hovslagare som tvååring :)
Bonzon hittade jag i boxen, han var drygt 3h gammal då:)
Celektra fann vi också nyfödd i boxen :)
Nicke var bara någon timme när jag fann han i boxen tillsammans med sin mor :)
Rosalind gick i skåne med sin mamma, typ en vecka gammal, ville ha just henne, men hon såldes till Gotland, men som tvååring köpte vi henne iaf :)
Linus Ess: kommer då ifrån Stuteri Ess! Samtidigt som jag tränade/tävlade Deli Ess så vart det bestämt att jag skulle ha ett eget russ. Maggan hade då 2 st till salu: Linus Ess och Djinn Ess. Linus var helt klart den tuffar/kaxigare typen medans Djinn höll sig i bakgrunden. Jag var helsåld på Linus (är än idag!) och jag ångrar inte en dag att jag fick honom!
Baron Sharp: Leasar jag bara… Men jag och mamma var på jakt efter ett varmblod som både hon och jag skulle kunna pyssla med. Vi letade runt på olika sidor och på hästnet hittade vi Barre! Ringde till ägaren, nån vecka efter det åkte vi och hämta honom. Kan inte säga att jag ångrar det heller för en bättre första egna varmblod kan jag nog inte tänka mig.
# 27 Mysig bild!

Nougat o Karamella - internet
Tjelle - genom vänner :P

Drottningen fick vi i överaskningspresnet bara sådär endå av mamma & pappa. Vi åkte ut till fam. Wilhelmsson och skulle hjälpa till att göra Dotte fin inför att köparna skulle komma o säga hejdå, när hon sedan var finputtsad lurade de ner oss till hagarna och sen när vi kom tillbaka upp igen ropade de att de nya ägarna kom. Vi fatta noll, för därbak kom ju ingen bil, men insåg sen att de var oss de menade! ;D
Kunde inte fatta de på flera veckor så gissa om man var glad?!
Hon var då 1år gammal.
Svall Cockie började ja rida som 3-åring hemma hos Wilhelmsson, eftersom hon slog på knäna så mkt så fick jag höra en dag när ja kom hem från skolan, tro ja, att jag skulle få ta hem henne på foder, för att ridträna och muskla upp henne. Då var jag glad! :D
Pilepärla: Elin hade satt ut annons på näte att hon sökte ett russ för leasing, och fick då svar "av" Pärlan.
De är dem vi har nu. De andra vi haft är lite olika, mest egen uppfödningar och kontakter.

#31, vilket kul sätt ni fick Drottningen på, låter som värsta Pollux-boken :)

Slättens Lina är ju född här hos oss.
Slättens Lilla My är även hon född här och mamma till henne är ju Slättens Lina
Dee-Dee N.Q ville jag köpa som föl alla redan då hon är efter våran egna hingst men fick inte göra det då för sambon men sen när hon tyvärr hade fått vandra runt lite granna så lyckades jag övertala familjen så hon fick komma till oss som nybliven 2 åring och vi var hennes 5:E ägare.
Dalsgårds Jasmin henne körde jag in då jag jobbar på Dalsgårds och då jag gillade henne jättemycket så fick hon komma hit.
Ijor ja han fick jag tag på genom annons.

Tejas Pirmin köpte vi genom Bea. Min ena syster gick i samma klass som henne. Och Bea och Milla (syster) Va väldigt myk. Milla följde med och red ganska offta :) Sen Malin (syster) letade häst. Och då berättade bea att dom hade en 3 åring till salu. Vi åkte och tittade på han. Sen va vi sålda ;) Så vi köpte han vid 3 års ålder tror jag :)
Cassi High fick jag av min faster :) Hennes man dog. Och dom skulle sälja alla hästar :/ Benny ville att jag skulle få en häst. För det är bara jag i släkten som håller på med hästan nu. Alla andra har slutat :/ Men så jag åkte och provred henne och så :) Marianne ville se så att det funkade bra. Sen efter en vecka tog vi hem henne. Och så var hon min :)
Nu står båda hos Bea. Och Bea hjälper mig med Cassi, och jag henne med hennes hästar :)
Har bara köpt hästar genom kontakter, aldrig på annons.
Hannibal Roll: fanns på travskolan för inkörning men var till salu. Jag hjälpte till att köra in honom och när det var klart var det svårt att skiljas så familjen köpte honom.
Ängdalas Calippo: köpte jag av Niclas på Ängdala (som jag kört mycket för och haft foderhästar från). Skulle egentligen inte ha en så ung ponny men jag har alltid haft ett gott öga till Kakan så det blev hon till slut ändå.
Almnäs Granit: Gick som travskoleponny. När familjen bestämt sig för att skaffa ponnytravare bestämde syster Emma att det skulle vara Granit eller ingen, och så blev det! Även russtoet Raja ingick i affären.
Ragnarök: Var travskoleponny när jag först träffade honom. När det blev dags för honom att lämna travskolelivet fick jag köpa honom. Världens lyckligaste dag! Tyvärr fick vi inte så mycket tid tillsammans innan han blev sjuk och fick avlivas.

#33 Hehe ja faktiskt ^^
Satt o tänkte på va "lyxigt" alla som får ponnys i julklapp/ present och överaskning, så nu när ja skrev märkte ja plötsligt att vi faktiskt också fått en ponny så en gång i tiden! ;)
Genom eftersök och MYCKET tålamod och personliga kontakter då vi ställer höga krav överlag och vet vad vi är ute efter, vilket renederar lång väntan, upp till 2 år innan rätt individ/er är hittade och hällst unga, gärna ohanterade eller i alla fall mycket lite…

Pigall hittade jag genom att jag kom i kontakt med Stefan och det bestämdes att jag skulle ha hem Dolly. Han lyckades dock lura på mig en till, ångrar jag verkligen inte idag!!!
Sagi Faks hittade jag genom annons på blocket.se, och sen var det bara att ringa finansiären och flörta lite :)
#30 Karamella var aldrig på annons.Men vi träffades i Tingsryd och ni ville låna ponny först.
Julia skulle köpa Golf hos Signe och sa då att där stod även en "vaktpolis" i hagen med unghästarna.. som då var Grann. Jag följde med henne och jag fastmade direkt!
jag provred honom och det gick bra, eftersom jaghade tänkt ha honom som enbart rdhäst, men det tyckte Signe var synd på en så bra häst. Så jag köpte honom coh tog hem honom samtidigt som julia.
det var ett lyckat köp!
Svartkrut - Hittade honom som knappt 1-åring på bukefalos.
Tejas Morian - Hittade honom på Tejas hemsida, när jag satt o kollade runt efter hemsidor o sånt. :P
Rackarungen - Hittade jag och syster på ponnytravet.com.
Timoon-X - På Börjes hästauktion
Adoll - Bytte en gammal shettis, Flaggrant, mot honom.
Cindy II - Hittade henne på en annons. Likaså med Energy och Briljant av Sånna.. :)

En kompis blev erbjuden Dante som 1-åring, (1999) men då hon redan köpt Linus II som unghingst, frågade hon om jag ville köpa Dante och de kunde gå tillsammans. Jag såg ett foto och hämtade honom!
Sen var jag fast med shettisarna!
Melissa hittade jag i en annons i Hästfynd. Åkte dit så snabbt som det gick, tittade och tog hem henne.
Baronessan blev jag erbjuden att köpa av hennes uppfödare. Hon var en vecka yngre än min egenuppfödda fölunge Emmi Lee, så då fick de vara kamrater under hela sin uppväxt.
L.A. Casper hittade jag på annons på Annonstorget. Ville ha en hingstkompis till Dante och helst en skimmel, så han passade perfekt! De leker i hagen tillsammans sedan fyra år nu.
Sörbyskogens Sweet Love är född hos oss, och Baronessan är mamma till honom.
Joline hittade vi på en annons på blocket. Vi hämtade henne på vägen hem från en ponnytravdag på Axevalla, då vi ändå var på väg åt rätt håll. Micke fastnade för henne direkt när han såg henne, så det vara bara att ta med henne hem….

Crossen hittade vi på annons för länge sedan, 6½ så jag minns inte var och så åkte vi och tittade o så köpte vi honom.
Samma med våra andra, förutom Alban, men honom köpte vi aldrig men körde och lånade honom för vi kände dom som har honom.
Ginny blev syrran påtvingad när hon köpte ett äldre sto då hennes fd ägare ansåg att hon var ful och inget att ha.. En liten knäpp på näsan kanske efter hennes debut år på banan.. Jag köpte henne då osedd av syrran billigt till mina barn..

Aldfred III - stog på åbytravskola, jag ver den enda och tycke om han, mär han skulle skickashem igen leasade vi han.
Cato - Står på Åbytravskolan, men vi har får 2 undebara sesonger tsm, han var tyvärr inte till salu. frågarde typ hela tiden, annars hade jag köpt han direkt.
Gusten - Fick ett tips av Nilla, som kände ägaren vi åkte ner för att titta på en annan häst men det blev Gusten som kom hem till oss i slutet på Mars

Nick`n fick jag i födelsedagspaket, fast eftersom jag skulle få välja själv så visste jag ju inte att de var just han. Sen fick vi höra av sussi oscarsson att de fanns en annons på ponnytrav.com om en häst vid namn NIck`N , så vi tog hem han på prov och sen blev han kvar
Rovalds zornett 'är en annan historia. jag skulle egentligen inte ha någon mer än nicken , då min syster hade häst också så det var redan fullt upp, men eftersom jag blev så sur på att alla andra kompisar körde shettis och ja russ , så kom sussi oscarsson med i bilden och lura i mig att lease Zornett , och det ångrar jag inte!! Nu är hon såld vidare till enköping, eftersom jag blivit för gammal.
Diggiloo, det senaste hästköpet är också tack vare sussi oscarsson;) , det var så att när zornett åkte så ville ja ha en ny häst , eftersom jag fortfarande ville tävla två stycken. Då Nick`n inte är speciellt lättkörd, så ville jag ha en ny häst , asså något att börja från början med, så jag kunde starta första gången ,kvala själv oxch sätta rekorden själv. Så det var bara att leta unghäst, och jag visste att familjen oscarsson (kevin oscarsson) hade en 2 åring som de funderat på att sälja , så på den vägen är det. Jag hade ju träffat Digge nästan varje dag i hela hans liv, men aldrig tänk på att just jag skulle äga honom en vacker dag , men se, det är precis det jag gör nu:D
Så man kan väl egentligen säga att alla mina hästköp är tack vare Susanne Oscarsson :)

Hassan af sten: blocket.se
Ripadals Valle: ponnytravet.com

Bolivia & Skrållan: Mina två första hästar, två shetlandsston. Var min kusin som ägde dem och jag var ofta där och red & körde, när sedan min kusin skulle flytta till Småland kunde hon inte ha kvar hästarna och jag köpte dem.
Brian Udsen: Fick jag i födelsedagspresent av min pappa -04, dels för att Skrållan hade vi behövt avliva p.g.a fång och dels för att det var min födelsedag då. Åkte till Uppsala och provred, blev kär och tog med han hem.
Douglas Star: Köpte min pappa åt min syster -04, av en som jobbar på samma jobb som pappa.
Due Paio Di Calze: Blev delägare på henne, också det -04. Osedd och av samma gubbe som hade Douglas.
Delicious I.T.: Fölmärr som vi fick ena "halvan" ;p Också det av samma gubbe som hade de andra två.
Plexis: Köpte jag i slutet på 2006, då jag ville ha ett russ igen att tävla och träna efter att ha lämnat tillbaka Moses som jag hade skött om & även lånat hem. Jag hade satt ut en annons på hastnet och fick många svar, åkte och kollade på Plexis, lånade honom i en månad och köpte honom sen.
Moses: Köpte honom nu i Mars 2007, har ju haft had om honom och tävlat i flera år innan dess, även lånat hem honom ett år, sen tillbaka till ägaren i ett år, sen fick lyckliga jag chansen att köpa honom!
Extrem Dexxa: Egenuppfödning, undan Delicious I.T.

Befana - Linn strandberg hade hämtat Bom Bom hos Einarsson så sa hon att Bom Bom hade en lilla syster så då åkte vi och kollade på henne.. :) Tack Linn!! :D
Tejas Monita: Pappa var jobbkompis med totte, som berättade att de hade ett russ till salu som hette Betty Boop (tror hon heter Betty Bell nu..). Vi åkte och tittade och provred henne, men eftersom hon var dräktig köpte vi henne inte. Istället började jag då rida Bea´s shettis Umil. Ett halvår senare stod vi där i hagen igen hos Teja och tittade på Monita, som då var 2 år gammal. Jag var helt såld i henne och vi köpte henne… Bästa köpet jag gjort!
Madicken Engström: Var ute och körde Monita ihop med en kompis. Då kom det en man gåendes med en shettis och frågade oss om vi visste någon som ville köpa en shettis, vi sa att vi skulle höra oss för. Men under vägen hem så blev vi väldigt sugna på den lilla shettisen och beslutade oss för att köpa henne tillsmammans.
Umil: ja.. det hela började ju med att jag red honom hos Bea, sedan kom han hem till oss vintern 98-99, åkte tillbaka till bea under våren, kom tillbaka till oss igen året efter, då min syrra (Fanny) skulle börja rida honom. Några år senare frågade Bea om vi ville köpa honom. Och att inte ha Mille i hagen skulle ha kännts konstigt eftersom han redan gått hos oss så länge.
Triztan: Jag tävlade Triztans mamma, Tinka, och när Triztan skulle ut på banorna så blev det att jag fick köra honom oxå åt Johanna. När han blev fyra blev vi erbjudna att köpa honom, å ja… Nu äger vi honom oxå.
Glöder: Var Triztans lek-kompis från hingstbetet. Johanna berätta att han var till salu och vi köpte honom osedd.
Montró: Monitas dotter, egen uppfödning.
Tur-Bo: När vi flyttade från Stockholm till Gotland och plötsligt fick möjlighet att ha häst var det först meningen att jag skulle få en ridponny, modell större. Men efter att ha letat ett tag fick vi tips om Tubbe via dem vars ena häst jag vid den tiden körde på travet. Vi åkte iväg och provkörde och jag tyckte att han var en underbar liten ponny =)
Dalsgårds Jolly Bob: Bobben kom till oss pga att tubbe behövde sällskap. Vi frågade helt enkelt dem vi köpte tubbe av i fall de hade en shettis som vi skulle kunna köpa som sällskap.
Olja: Vi var ute på Börjes russpratardag, inte för att vi skulle köpa häst, utan för att titta och träffa folk. Men både jag och mamma blev kära när vi såg henne i stallet och efter lite funderingar fram och tillbaka så köpte vi henne.
Tristan lånade vi hem som träningshjälp till min dåvarande ponny Frigolita. De visade sig att Tristan var en riktig guldklimp så vi köpte honom.
Frigolita kom till mig efter att jag gått en kurs på travskolan på Dannero och hon stog där så vi köpte henne. Men hon är nu såld sen ett bra tag tillbaka.
Pärloito kom till mej som osedd, Vi fick veta av honom genom bekanta till Seppälä. Så vi köpte grisen i säcken. Det var tur.
Penni kom till mig genom att jag var sugen på ett nytt russ och satt då å kikade på hemsidor lite här och var. Fastnade för henne då hon var ett sto, Har tänkt betäcka henne. och för att hon hade samma stam som Pärloito.
Så ingen av dessa köp var direkt dåliga. De är alla underbara individer.

Gullett: Vi skulle köpa en ponny och så köpte vi grannens ohanterade russto som då var 4 år :P
Odena: Är vår egen uppfödning.
Cocks: Köpte mamma från en ridskola eftersom han vantrivdes där.
Blåsippa: Köpte mamma från Lojsta Hed till mig i födelsedagspresent :). Efter att ha kollat runt på alla ston på heden bestämmde jag mig för att jag ville ha Levindas stoföl :)

Molta, lånade jag av Roland Fransson i 1 år, och jag visste att en dag var jag tvungen att lämna tillbaka henne, men mamma överraskade mig och gav henne till mig i julklapp:)
Ljungens Copiad, Såg jag annons på ponnytrav.com och blev direkt "kär" i honom. Det var egentligen inte meningen vi skulle skaffa ett russ då och absolut inte en unghingst, men vi åkte dit och tittade på honom och hela familjen blev förtjusta i honom, så i bilen på hemvägen ringde pappa och köpte honom :).
Absolut Skott, Såg jag här iFokus en annons på och tyckte han var mycket fin. Så jag och mamma åkte och tittade på honom och han var charmig och vi ville ha han, men han är också hingst och det var lite problem med hagarna här hemma, så vi velade hela tiden… En tid senare såg jag att han var såld, blev jag jätte besviken, men det var pappa som hade köpt honom ;D.

Kan ju tillägga att den senaste var på annons. För 1 1/2 år sedan köpte vi en russunge också den på annons, mest som sällskap till vår andra russunge som var beställd. Flera år innan den tillverkades
.

romette nick va de madde melander som undrade om vi ville ha henne hon stod i eskelstuna…
blexter hittade vi en annons på blocket hhe:P
signe håkansson tipsade oss om oliver pascal :)
signe hade ymer på annons här på fokus
blossa bokade vi från heden innan hon va född…
belinda s hitade vi på hastnet.se
josephine hittade vi på gotlandsruss.ifokus
skärmnäs pigall hitade vi på ponnytrav.ifokus
orra o timtim köpte vi på börjes hästaukiton 98 ingen ville köpa dom för orras eksem så kom roland fram o frågade om vi ville köpa dom.
funiper börjes auktion 07.
roshems mylady på hästnet.se
hermitage real ville ha en ridhäst så vi satte in annons på bukefalos.så mejlade dom oss.sen åkte vi till stall gelj i halmstad o tittade på henne.
bild på funiper några dagar efter vi hämtat han
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Nu har jag några nya sen jag skrev sist.
Blizzard, hade jag kontakt med ägarna i Finland och jobbade hårt på att få köpa honom tillbaka. Tillslut gick det :)
Cliff Heidflower, hittade jag på annons på hastnet.se. Skulle ha en bra starthäst, ej över fem år. Men han var så söt på bilden så jag kunde inte låta bli :)

Ändrar lite sedan sist ;)
Cleveland Cobra har vi inte längre. Inte heller Supremacy Player har vi kvar.
Nya hästen, Molle C.D., han såg vi i somras när vi var ute på vägarna, stannade förbi Skråmsta Stuteri och fick gå runt i bla fölhagen tsm med en arbetande..Såg på många föl utan tanke att köpa någon men sen såg vi ju honom. Tänkte inte mer på det men fick nån vecka senare ett samtal där vi fick reda på priset osv.. Hämtade hem honom för två månader sedan ungefär.
Lilla Vargen. Jag skulle följa med mamma till en gammal kompis till henne och jag ville verkligen inte, så mamma fick tvinga med min bror också. För att ens få mig att åka med. När vi väl kom dit så möttes vi av en storgråtandes tant och jag kommer ihåg att mamma frågade om hon hade ångrat sig och tanten skackade ivrigt på huvudet. Jag fattade absolut ingenting. Sedan gick vi ner i en hage och ett jättestor halvblod stod vid grinden och vi gick in i hagen. Tanten förklarade att detta var hennes dottern fällttävlans häst och sedan kom en liten shettis fram till mig och då sade min mor, "Detta är Lilla Vargen och han är din" Och då fattade jag ju, att jag hade fått en häst!! Jag var då 8 år gammal.
Troya. Köpte vi när hon var tre månader gammal. Jag hade ungefär 1 månad tidigare blivigt ursparkad på solvalla och var inte säker på om jag ville fortsätta med trav. Så vi fick ett tips från en bekant att hennes kompis hade dåligt med pengar och hade ett russföl som hon var tvungen att bli av med. Vi åkte och tittade och blev kära. vi fick henne väldigt billigt och jag ångrar aldrig att vi köpte henne.
Sockervadd. Jag hade träffat Sandra på solvalla och stod och pratade med henne medans hon selade ut Sockervadd innan hennes sista start på solvalla för det året. Sedan bara några veckor efter det så satt jag och tittade på annonser på ponnytravet.com. Där stod nu Sockervadd tillsalu och mamma ringde direkt. Vi åkte sedan till helgen ut och tittade och provkörde och sedan dagen efter ringde vi och sade att vi skulle ha henne. Dagen innan julafton 2007 hämtade vi hem henne. Snacka om julklapp! :)

Bandit. Uppfödaren ringde och frågade om far kunde transportera två hästar (Bandit och hans mor) till slakt. Han ringde till far eftersom vi hade lastbil och tvåårshingsten (Bandit) var helt ohanterad och vild. Vi köpte båda. Vi drev upp dem i bilen ,och när vi kom hem fick Bandit grimma på sig för första gången. Det blev ett jätte jobb att få honom tam och hanterbar. På hingstbetet under sommaren blev han vild igen och vi fångade honom med lasso på hösten, sen var det samma visa igen. Han blev inkörd under vintern som 2½åring och startade som treåring. Vilken tur att uppfödaren ringde till far och inte till någon annan som bara kört dem till slakt.
Bozo. Uppfödaren ringde och frågade om vi ville köpa honom eftersom han inte kunde gå kvar med sin mor och syster när han var ett år och hingst.
De övriga ponnysarna vi har nu är egna uppfödningar.
manfred fick jag i julklapp 2005 (?)
tyson köpte vi från acl stuteri, osedd
camille hitta henne på internet, åkte och provred henne och sen nån vecka efter köpte vi henne :D
Dorina Spin 4746 köpte min syster i Märsta som tvåring. Hon var då utannonserad.
Tigerlilja 4851 är min egen uppfödning.
Karismas GerTi 4850, köptes av en vän som föl. Hon var bedårande som föl.
Susamarula köpte jag som föl för hon är Dorina Spins dotterdotter. Endast sedd på bild och film.
Adas Ariel såg jag på annons, hon var då ett föl. Hennes mamma Ada flyttade hit ett par veckor senare och hennes syster Cherie 3550 som också blev till salu kunde jag inte heller motstå.
vår första häst Loffe Boy fick jag och min syster av en kvinna här i Boden efter att vi tagit hand om honom i drygt 1 år, då var han 11 år. Det var antingen att komma till oss, eller att slaktas. Då dom försökt med att få honom till start sedan han var 3(!!). Idag lever han inte längre, inte mer än i ens tankar. Han blev 20 år gammal.
Hangin On, hittade vi på en annons i tidningen. Tror det var NSD. Han stod då i Finland, tror jag. Var en urusel travare, så han blev en riktigt fin ridhäst. Såldes sedan vidare till en barnfamilj
Count Storm, fick jag som avslutningspresent när jag gick ut första klass. Fick bara vara fodervärd åt honom i ca ett halvår, eftersom han var lite speciell och jag var inte så gammal då. Samt ryggproblem och ont i bakknäna. Hittade honom hos Yeager&Beck, där jag faktiskt har min ponny uppstallad nu typ 10 år senare(!)
Flamman II, hittade min mamma och hennes två kompisar till mig.
Var egentligen inte tänkt att ha någon ponny/häst då. Men så blev det, och det var ingenting jag ångrade. Efter många om och men blev det iaf kval. (Leasad)
Torpets Alida, hittade jag här på ponnytrav.ifokus. Osedd från Stockholm. Ingenting som jag heller ångrar, men eftersom att hon inte gick att köra in så var det ju rätt tråkigt. Nu är hon ridponny hos en familj här i Boden.
Secret Sunrise, skrev på en annons här på ponnytrav.ifokus men då var hon redan utlånad. Sedan meddelade Cattis mig om att hon var tillbaka hemma av vissa anledningar, och hon ville prova att låna ut henne igen. Jag sa då nej, eftersom jag hade Alida då. Men efter några veckor så började jag fundera över hur det skulle bli, och jag och Alidas ägare bestämde att ridning var hennes grej. Så kontaktade Cattis igen och Sunrise var kvar. Och på den vägen är det.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Vilgot såg jag i en hage nära vårat stall och jag blev helt förälskad i honom redan första gången jag såg honom. Det är snart sju år sedan. Tog kontakt med ägaren och fick börja rida honom. Sen såldes han efter lite mer än ett halvår och försvann.
Men "som tur var" klarade de nya ägarna inte av honom så de flyttade honom till en ridskola i närheten där han gick i nästan ett år. Sen blev han till salu och jag tog alla mina sparpengar och köpte hem honom =D
Har ägt honom i ungefär fem år nu =D
Halvar hitta vi på en google länk för.. 4 år sen snart! Vi tog och ringde ägaren, då hon hade två 1 åringar till salu. Och haha jag föll väll lite för hans namn och han var hingst. Så hon skicka bilder och jag kunde aldrig säga nej till han! Absolut inget jag ångrar:D
Chivas II fick jag kontakt med hans nuvarande ägare, när hon hade en körkurs som jag var med i. Pappa fråga om hon visste någon som hade en startponny att låna ut och då visste hon ingen. Kanske efter 1-2 månader ringde hon och fråga om jag ville låna Chivas i 3 månader, då hon skulle flytta upp i landet Det resulterade att jag har haft han i snart 3 år, då det har gått mkt bra för oss på tävlingsbanorna!:DD
Törnrosa köpte jag genom en gammal vän i stavangerna/norge för ett år sen, då hon var nybliven åring. Pappa frågade han om det fanns något kallblod efter Moe Odin till salu som han kände till som jag ev skulle kunna köpa. Men då fråga han om jag ville köpte ett föl av honom, då han inte vill ha ston. Med topp stam e Röste Bo u Neslykka ue krembest och flera miljonärer på moderns sida, för bara språngavgiften! Vem skulle tacka nej till det? ;D
Vi hittade Shakira på en annons på internet.
Dusa hittade jag i stallet ja stod i.. Man var alltid ute vid henne uppfödning och Dusa var nog den som tog för sig mest.. Så kelsjuk Så man fastna ju direkt.. Och den personlighet hon hade fastna man för…
Klipping.. Var egentligen min kusin som kolla på.. Ja var med och kolla fick test köra han.. Han var en dröm och så fin… Eftersom ja inte var ute med min mor när ja såg han första gången fick ja tvinga ut mamma.. Och ja tror hon fastna lika mycket som ja för de lilla charmtrollet…