vad göra åt en lat häst?
Mitt russ sto är ofta väldigt lat av sig, finns de några tips vad man ska göra för att få henne piggare, tex vid ridning och körning??

ett tips är att byta foder, till exempel ett foder med hög energihalt.. men det behöver inte alls hjälpa, om det är så att hästen inte tycker att vad den än gör är tråkigt. Mitt tips då är att göra annorlunda saker, så att hästen får lite variation, och kanske inte tycker att allt är lika tråkigt. Varför din häst nu är lat , det vet jag inte, jag vet ju inte heller vad exakt du har prövat redan… men tipsen kanske kan hjälpa lite iaf? :)
vilket foder ha högst energi halt då?

ojoj, man kan hitta mkt, typ Kraffts sport, solvalla blandning m.m. Annars kan man juh bara ge havre som fodertillskott.
hon får krafft grund nu ca 4-5dl om dan,hur funka betfor då?
# 4 4-5 dl????? Är hon i träning? Går hon på bete? Om hon används till lite promenadkörning eller så så behöver hon inget sånt foder. Ge henne lite havrekross och omväxlande saker att göra så blir det säkert bättre!
ja hon är i träning, kan inte kalla de bete, hon går i en hage med gräs.
Foder är inte alltid lösningen på ponnyer. Man måste helt enkelt också visa att man bestämmer! Var på ponnyn, låt den inte "lata" sig. Till slut förstår ponnyn att man inte ska göra det. Kanske låter lite "brutalt", jag menar absolut INTE att man ska slå hästen, utan som bara vara på den. Det blandat med lite havre brukar göra susen!
Havrekross, betfor!
Be även någon annan att rida/köra som kan sätte häste på plats.
Ta dit en hästmasör då den kan ha ont.

Foder är deffinitivt inte lösningen men kan givetvis vara en marginell orsak. Ett russ springer enbart om den tycker det är roligt. Se till att stimulera skallen på hästen minst lika mycket som kroppen. Träna ihop med andra, ut och "busa" i skogen, omväxlande träning. Sådant är enligt min erfarenhet det viktigaste för en ponny.
Vad gäller foder, se till att hästen har ett bra grovfoder så behöver du inte stoppa i den en massa kraftfoder. Risken med ett ennergirikt foder är att hästen blir fet och av den anledningen blir ännu latare.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Hästar blir segare när de äter gräs även fast det inte är så mycket, prova att ta henne från gräshagen typ 3-4 dagar innan tävling?
Sen går de ju att dra på helstängt vid banjobb/tävling. Rid lite galoppintervaller ibland också så blir hon nog lite piggare vid körning, men spring inte i backe när hon travar för då går det bara trögare.
Tror inte att fodret är lösningen direkt, men om du kör regelbundet så kanske du ska prova ge henne 50/50 med Grund och Sport.
Sen håller jag med #7 i det hon säger. Inte låta hästen sega sig..
Hoppas det går bra för er hur än du väljer att göra :)
blir svårt och ut o busa i skogen för jag kan inte rida den,jag är 30 år, de är mina barn som rider den och dom är alldeles för små, för att busa. kanske nästa år. Jag kör den både ensamoch med andra, ibland blir de fart på henne och sen är hon en liten latis igen

#11 Jag har samma problem, inte lätt att rida en b-ponny när man är en "välbygd" man i sina bästa år:-D
Men det går att göra andra grejor som omväxling för hästen, det handlar inte nödvändligtvis om fart utan det viktiga är omväxling. Lite övningar som jag använder för att träna skallen på ponnyn.
löslongering i rundkorall, gärna med kavaletti bommar.
Svamp-/bärpromenad i skogen
Handhäst på joggingturen, gärna obanat :-)
Galopera i backe ( i vagn)
Sedan i körträningen med andra hästar, omkörningsträning brukar tända till dom rejält. Även att köra korta race intervaller.
Min erfarenhet är att träningskompis och hjärnstimulans taggar den segaste ponny.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#11 Var in på din presentation, du själv är 30år med 4 barn som du vill skall lära sig rida och köra. Förlåt men var ligger problemet? Varför vill du ha en "piggare" häst till dina barn, är det inte bra att hon verkar vara en "stabil" barnponny? Tror att en orsak kan vara att hon trots allt är skolad av någon annan och ni måste lära er känna henne och inte försöka ta någon genväg med foder/pisk…
Hon har ju visat dig att det finns fart emellanåt så ha tålamod.
min häst var lat och gick inte alls bra men jag 'anlitade' andreasson och då blev han bättre! men efter ett tag blev han lat & dålig igen då kom en och böjde han och då visade det sig att han var halt i alla fyra ;oo & sen visade det sig att han hade haft borelia sen ett till två år tillbak ;ss :oo sånt man aldrig skulle kunna lösa själv ! men jag ville bara ber-ätta det för det kanske är det ? man vet ju aldrig?
lycka till !
Fanny Henriksson
omväxlande träning är bra , att köra & rida på olika ställen varje gång !
Jag har också en häst som är seg, ett tipps är att rida galopp intervaller det gör jag och han har blivit mycket piggare=D

Polenta var tidigare rätt lat och gjorde gärna inte mer än nödvändigt. Men hennes träning har jag lagt om helt, i grund och botten handlade det om att hon hade problem med traven och att hon var enormt less på träning för vagn.
Så jag la om träningn helt på henne, tömkörde, longerade, red galoppintervaller, red lektion för tränare, badade, busade i en paddock, löshoppade och körde bara skritt för vagn med henne för att känna att hon inte hade press på sig.
Började även att köra henne utan bomull i öronen då hon alltid har gått med de. I början var hon riktigt laddad men ju mer vi har kört utan så har hon lugnat ner sig men är ändå mer taggad än vad hon varit innan. Även en förändring i foderstaten har vi gjort också.
Men först och främst tycker jag att man borde lägga om träningen och få ponnyn tycka att det är roligt, det är de allting handlar om. Dom får inte bli less på det dom gör, då kan du sitta och smacka, driva osv hur mycket som helst men dom blir bara ännu mer less.