Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 2849 ggr
tindradar
0

roliga ponnys !

Hej !

Jag har lite tråkigt och undrar om ni har lust å skriva lite om eran ponny/häst har  några roliga /knäppa saker för sig ibland ? ;)

Kan ju börja berätta om mitt russ som ALLTID har ur kraftfodret ur krubban och käkar det på golvet istället ! ;) hah

så skriiiv ! ;)

amandahandersson
0

Ja, Razmus Raid har en hel del knasiga saker för sig.. Vet inte vart jag ska börja!

Han häller ut all sin mat ur krubban, om det är för att han är för ivrig eller för att han vill äta från golvet vet jag inte riktigt.

När han var liten (1-2 år) kunde han få för sig att lägga sig på stallgolvet när han stod uppstallad  - ibland "naturell", ibland påselad med vagn och allt! Detta har han som tur är växt ifrån!

Förfölja folk är någonting han också tycker är jättekul, och det har han gjort från den dagen han kom och gör det ännu. Är man i samma hage som honom går han tätt bakom och försöker mysa, går man runt hagen går han bredvid en innanför hagen.

När han var yngre var han också alltid tvungen att gå in i de andra två boxarna (vi har ett stall på tre boxar) innan han gick ut på morgonen! Man fick ta ut de andra två ponnysarna först, sen fick man släppa Musse i stallet så han först gick in i den ena boxen, nosade lite och kollade ut genom fönstret, och sen gjorde han detsamma i den andra boxen. Och han växrade gå ut innan han fick göra detta!

Som sagt, han har fleeeera saker tokiga grejer för sig den där hästen! Man får sig många goda skratt! :)

[cancan]
0

Vi har ett russto som är tokig i dragkedjor.. Tar tag i den o drar upp o ner.. Hon tycker det är jätte kul o har gjort så ända sen hon var föl…

MagganS-B
0

Hade ett russto, Delila 3440, som gillade att suga på knappar……Leilu 3489 hade ett hemmagjort kraftfodermått som hon alltid skulle ha tag på när hon kom in i stallet, det finns fortfarande kvar (rymmer 2 liter….), och har tandspår efter henne! T.o.m. efter hon varit borta ett år, i Skåne, så mindes hon sitt mått!

rebeccajansson
0

Vi hade en shettis som hette Ziri och hon hade en udda rymmningstaktik, hon sprang och gled under eltråden. Har aldrig sett en häst göra så. Sedan en annan gång så fick hästarna gå lösa i trädgården och beta och då smet Ziri och hennes syster Trixie in i huset, någon hade glömt dörren öppen. Trixi gick runt i köket och vi hann precis stoppa Ziri hon var halvägs upp i trappan till övervåningen. Tycker nästan att de shettisar som vi haft har hittat på mer lustigheter än russen.

hermitage
0

funiper leker alltid med grimmskaft . drar i dragkedjan på jackor.och biter i skor.lägger alltid sitt huvud på ens axel.leker alltid med dom andra i hagen hela dagarna.

timtim brukar räckar ut tungan mellan gallret i boxen om man står brevid jätte gullig.han rymmer alltid under tråden även om det är ström om lady inte är med han.

lady om man sparkar en boll mot henne sparkar hon med frambenet på den.

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Teja-Bea
0

Just nu är nog de hästar jag har ganska "normala" med vanliga småbus som sig bör. Tjaa… förutom att Silverboy äälskar banan då! Flört

Men jag minns speciellt  Tejas Pegasus som var expert på att knyta upp knutar!  Om man knöt en hink i boxen eller knöt fast honom någonstans så var han snart på och pillade på knjuten. Om man inte stoppade honom så var knuten snart lös och han stod stolt med grimskaftet mellan tänderna!

Valter brukade, när han blev otålig i boxen, skrapa överkäkens tänder mot nedre kanten på gallret. Från sida till sida så han lixom raspade sina tänder!

Tejas Musseron brukade,  när han hade tråkigt, stå och slå ihop läpparna mot varandra så det klappade. Han kunde stå så hur länge som helst!

Visst är dom underbara!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

BodenPerre
0

Mattino han är en super busig ettåring (f-08) så snart 2. han hittar på saker hela tiden.
han följer en vart man är går eller springer i hagen så går eller springer han med, han älskar skosnören, han har en jätte stor hundleksak i hagen som han älskar att slänga runt med, har han inge å göra så leker han med nån av kompisarna han å brorsan Molltas Leaf brukar ta vattenhinkarna å en kastar upp i luften å den andra sparkar på dom så dom flyger väg hehe…
men sen är han super mysig och å älskar att mysa med allt å alla : ) de var bara några exempel han är super busig hela tiden nästan ; P

Telia är inte alls lika busig på de sättet så hon är 10 år äldre än Mattino å står med två kompisar å båda dom är barnsliga å så tycker hon (en -08 och en -06) så hon brukar "gömma" sig är dom kommer igång å busar hehe… men ibland hänger hon på å busar av sig lite.
om de är nån ny som ska köra/ eller bara leda henne så måste hon alltid testa om hon får vara boss så då går hon dit hon vill och vänder när hon vill men är man bara bestämd så går de bra.
den kan ju hon oxå hitta på nå små bus ibland.
men hon är super söt, hon har en borte i bxen som sitter fast på väggen och den älskar hon att klia sig på så hon sitter nästan på rumpan när hon kliar sig hehe då får man sig ett liten skratt å så far läppen omkring på hon för hon tycker de är så skönt :D

Saiop
0

En sak som Sockervadd gör när hon står inne och har supertråkigt. Då sätter hon tänderna på överkäken på boxkanten och drar upp överläppen och så står hon där och blänger på en. Hon biter aldrig eller drar in luft, hon står bara med tänderna vilade på boxkanten xD

thilda-
0

hmm ja vad gör luddan då tro… hon tycker om att leka följa john eller bara allmänt bus i hagen.. hon är heeeeel galen i apelsiner och står man och skalar/äter en i hennes närhet och hon inte får någon så kan hon bli skogstokig ;)
och när hon står fastbunden på stallgången så måste hon alltid resa sig minst 1 gång.
och varje morgon när hon har legat ner så gör hon alltid morgon gymnastik och gör ett fränt "suckande" när hon är klar eller håller på ;) Typ som "ååh va skööönt" och ger ifrån sig ett konstigt suck ;)
ibland händer det även att hon sätter framtänderna på kanten av boxen och när man säger "nej luddan" så slutar hon och tittar bak mot rumpan som att hon trodde att de va nån som stod bakom henne som gjorde något dumt :D

Vilgot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill skriva lite om min stjärna Vilgot =)

Han kan öppna ALLT i dörrväg, därför har vi nu ett spännband runt boxdörren och får linda ett rep runt transporten för att han inte ska lyckas öppna dörren när vi är ute och åker.

Han är också väldigt otålig och måste hålla på med allting, tex knäppa upp spännena på täcket eller knuffa ner allt från fönstret (om en häst kan ha någon form av ADHD så tror jag att det är det han har)

Under dagens ridtur fick han även för sig att rulla med mig på ryggen, inte så lätt att göra ngt åt det faktiskt =)

Men jag älskar honom ändå =)

MagganS-B
0

# 10 Visst känns det läskigt när hästen bara försvinner under en och lägger sig ner och rullar, helst där det är mjukt…….En av de första gångerna jag red på ett russ för ca. 50 år sen så gjorde det russet, Nenne hette han, precis detsamma!

tesslan
0

Hehe jag har två jättebusiga hästar…

Tesla: Hon hatar rådjur, så om hon ser ett rådjur på en ritt eller i hagen så åker man på en tur man sent ska glömma. Hon bryter också på banan och det är inte kul. Men lite roligare är nog att hon inte går att fånga i hagen man får springa sig svettig innan man får tag i henne.

Berta: Hon är en riktig liten busfia, hon smiter från hagen och hon är också omöjlig att fånga i hagen.

Men de är ändå mina älsklingar<3

clarro
0

Hahah Born Fighter låter som en gris när han är pigg :P

http://carolineforsner.blogg.se/

tesslan
0

#13 Hehe det låter kul=)

hermitage
0

orra går inte att fånga i hagen får ibland vänta i minst en halvtimme innan hon ger sig.. har en bild när hon flyrSkrattande

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Likeabug
0

Sigge han är perfektionist! HAHA. Har man knäppt ridstövlarna lite skevt, knäpper han upp dom och fixar det rakt istället! Sen älskar han att dansa tryckare med min kompis varmblod. Han stegrar sig och slänger hovarna runt nacken på honom!! hahaha..

jessssica
0

Junijus ÄLSKAR spån! han är helt tokig i nytt spån och ser han att nån av de andra boxarna har nytt spån så drar han in i den och viker under benen under sej redan på väg in i boxen sen rullar han, o rullar o rullar… Han har älskat spån sen han var föl!

Kruton kan öppna dörrar.. Sedan så vägrar han att komma varje gång man ska iväg och tävla (det kan ju låta negativt men det är det inte). Man får jaga runt med honom ett tag så blir han nöjd och superglad och redo för att tävla,

kommer han med en gång så är han oftast lite hängig, sjuk eller ej på tävlingshumör..

Sedan har dom mycket annat tok för sig med de andra också. Tex jämt vicka ut vattenhinken när de druckit klart, hälla ut maten ur krubban o äta från golvet, "klappa" med läpparna

=)

jessssica
0

Junijus har en till grej för sig - han rullar sig jämt på mornarna i frukosthö-högarna innan han börjar äta!

Belindaa
0

#12 Så Berta är alltså en rymmare fortfarande? Flört
En kompis till mig har haft henne förut och hoon rymmde oavbrutet, haha.

linnri
0

sunrise har en förmåga att öppna hagen, det översta ledet. även fast man knyter fast det. så här en dag fick ingrid som bor på gården jaga in henne i en box. sedan så har hon för vana att stegra lite lätt när hon ska in/ut. och sen, att busa i hagen är något som hon kan, framförallt när man själv är med. har en film som jag ska lägga upp någon dag när jag har tid. sedan har hon ju sin "lilla" fuxpojke som hon brukar pussa på när han står på gången utanför boxen , Fire Ås. :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

fnut
0

Fe´rgus har inte så mycket roliga saker för sig.

Men Djinn var de annat med. När man skulle hämta honom i hagen så drog han alltid av en vanten och sedan släppte den. När man sedan hade klappat honom på mulen så tod han upp den igen och åt lite på den tills jag tog den tillbaka. Alltid samma sak, haha. Han gjorde även en annan kul grej. Vi har en hage hemma som börjar med en lång nedförsbacke och varje gång vi släppte ut honom rusa han full fart ned och sedan upp igen. Sedan ställde han sig och åt. Vi kunde inte ha han i den hagen så länge för han började till slut halka i leran längst ner :P

Och Eloge "pussades" alltid och tackade alltid med ett framben om han fick något att äta.

Djinn på bilden.

Colt
0

Colt öppnar alltid alla stalldörrar så vi måste ha haspar både på insidan och utsidan.  Han har världens snits, tar honom 2 sekunder ;)

Nattie
0

Swenton smiter ofta och då han gör det och det är mat ute måste man skynda sig dit för annars äter han upp det :S Aldrig varit med om andra hästar som gör så men xD

Har mkt fler om dem andra men jag orkar inte skriva om alla xD

FridaMariedahl
0

min förra häst, Lucidor älskade verkligen snö, om man var ute på promenad skulle han alltid gå i diket och ibland dök han ner i djupsnön, haha.

LLennartsson
0

Timoon-X när vi köpte hn vara han bara ett litet föl. Sen hade vi inte transporten med oss. För vi skulle bara ner och kolla på en aktion. Men så såg jag ''Tim'' och jag blev totalt kär i han. För jag var ca 3 år när jag fick han. Så vi köpte han. Och han fick åka bil med han xD. Sen brukar han gå in i huset.  T.ex. äta Klementiner, Banan ochså brukar han drika festis från sugröret xD

Svartkrut när vi hade han innan så om vi skulle träna han så kissada han ALLTID innan träningen och tävlingen. Han brukar leka med vattenkoppar. Sen en sommar innan han blev såld så slängde jag in grankvistar m.m. Sen om man manar på han så sprang han iväg med en stor jävla buske som han höl i munnen medans han sprang xD

Tejas Morian brukar bita tag i grimskaftet och bara drar till så att man nästa ramlar xD Sen brukar han bita i elstängslet. För han tycker det är så himla kul när det låter.

Icent när vi hade han innan så öppnade han alltid en dör som han hade precis utanför sin box. Så är höet precis framför dörren. Om han hör nått som prasslar så öppnade han ALLTID den. xD

Gordon Rex som vi lånar nu har alltid nått i huvudet som typ stannar precis under träningen för att bajsa xD Sen står han och hänger med huvudet om han är uppbunden i stallgången som om han är död.

Stall Bråna

ErikaSchieber
0

Åxå gillade att sitta i knät när hon va föl. Hon försökte göra det igen för inte så länge sen men 1,5 år senare är hon lite för tung så hon satte sig på stallgången istället Skrattande

Kiimzan
0

Laponia stryker öronen bakåt och blir jättesur så fort det kommer förbi en annan häst. Hon måste alltid vara först ut ur stallet annars exploderar hon nästan! Gillar att visa upp sig :)

gotlandsruss
0

när man badar med kro´nos så är han alltid sist i och sist ur vattnet och när han simmar så dyker han ner med hel huvudet så bara öronen sticker upp=)

juliapettersson
0

Golf tycker att det är jättekul när vi fyller vatten i vattenbaljorna. Han stoppar ner hela mulen under vattnet och sparkar på baljan så att det skvätter på honom. Lika kul varje gång tycker han!

amandagustavsson
0

jaha jag vet inte vad jag ska börja men jag kan börja med min gamla häst lyster han gjorde alltid många bus han tog grimmskaftet i från mig och sen så kunde han gå och holla sig själv jämte mig han var jätte knasig men som synd att han inte är hemma hos mig längre utan i finland han blev för stor och jag kunde inte ha´honom längre :( sen  är det OLIVER som jag har nu han är inte så busig men han kan hitta på bus i bland han välter ut sin bunke som han har i boxen och börjar äta på golvet sen när han står det och naffsar så gömmer ju sig maten för han ochy då vill han har mer och då ja då ska man börja knägga och sparka i bunkenm kommer det någon mat er i den ?? nej :) han är så knäppt rolig och sen så när man ska ta in honom på kvällarna då börjar han springa framför mig runt mig och håller på sådär han  är jätte knasig men jävligt snäll :) han är min dröm häst det kommer han alltid att vara :D