Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettfoder-utfodring
Läst 4965 ggr
Jenniferohlson
0

dålig i magen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla shettis tjej har blitt lös i magen. Nu har hon vare lös i säkert en månad. Hon brukar äta ca 4kg hö om dagen och 6dl krafft groov 125, samt ca.2dl betfor på kvällen. Nu har jag tagit bort betforen och istället gett henne A-fil som ska vara bra när de är lös i magen, men hon tycker det är äckligt.

Linfrö skall vara bra för hästar som är hårda i magen (?).

Nu har jag även gett henne Linfrö och resultatet är att hon har blivit bättre i magen. Inte riktigt bra men bättre. nu är linfrön slut och jag undrar om någon har något annat förslag på vad jag kan ge min ponny som är lös i magen. eller om ja ska köpa ny linfrö.

Linfrö olja/linfrö kaka eller annat förslag? kan varm mat vara bättre för magen än kall?

williemarrone
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Prova att ge Colicur en pasta som man ger i munnen det kan vara så att tarmfloran är rubbad.

Har du analyserat ditt hö?? Det kan vara för högt protein värde..Skrattande

jullan
0

b-vitamin?

MonteMira
0

Mitt russ Mira har också varit lös i magen fast det var säkert minst 1 månad. Trodde också att jag skulle ge henne massa konstiga grejer som olja och b-vitamin eller extra mineraler. Det sluta med att hovslagarn sa att det kunde vara förmultnat gräs eller rötter som kommit upp. jag tänkte efter och det kunde faktiskt stämma, för mira går runt och gräver nästan hela tiden efter nya saker och äta. så därför flytta jag på henne till en hage där det inte finns ngt gräs att äta och wiips så vart hon helt bra igen. Har inte haft ngt problem sen dess=P det kanske är samma sak med din?

Nitro
0

De brukar vara det troligaste, frostgräs & massa sånt som de går och gräver i sig ;)

linnrisedal
0

Filmjölk

Jenniferohlson
0

#5 Fil har jag gett henne men det funkade inte särskilt bra.

#3-4 visst går hon i hage som hon kan gräva i och så men hon har alltid gått i den hagen och aldrig varit så här förut (på 1 o 1/2 år) så ja tror inte att det är det som är problemet.

#1 vart köper man den pastan och vad kostar den? Ingen analys på höet  men borde kanske göra det.:)

#2 Jag ska prova med B-vitamin. B-vitamin flytande eller pulver? vad är bäst?

Har någon provat vanlig Jäst som man använder till bak osv. som B-vitamin till häst? för mej har de funkat bra (dock vet jag inte i den här frågan hur de funkar) har någon erfarenhet av det?:)

Nitro
0

Vad jag vet är det samma slags B-vitamin . Vi ger också jäst ;)

amandahandersson
0

Jag har gett något slags vitt pulver som heter Micro Balans åt mitt russ som vart lös i magen. Det säljs på burk och jag tror det fins på Lantmännen (eller ja, de het väll Granngården numer..).

Micro Balans har i vilket fall funkat jättebra, och när vi gett det ett tag morgon och kväll blev han "normal" i magen, och nu behöver han det inte alls.

AK47Kalashnikov
0

#0 Min hade en period nu i november/december då hon var riktigt dålig i magen. Antagligen var höet alltför proteinrikt i kombination med att hon blev stressad när hon inte motionerades.

Jag sänkte högivan litegrann och satte igång att skritta henne runt i byn ett par ggr i veckan. Det gjorde susen! Nu är hon precis som vanligt igen!

_JonnaRoos_
0

ColiCure

ColiCure är en bakteriesuspension som har en avsevärd längre hållbarhet än "färskkolikulturer", 6 månader i kylskåp, och som kan ges direkt i fodret. Den kolibakterie som ingår i ColiCure är ursprungligen isolerad ur tarmfloran från en frisk häst. Produkten är utprövad på den Veterinärmedicinska fakulteten i Uppsala med gott resultat.

christ
0

Vi ger jäst lika mkt B-vitamin i de som å köpa koncentrat från granngården!!Dessutom ger vi aloevera till våra hästar å vi har bra magar på våra hästar!

divansson
0

mitt russ var riktigt USEL i magen. så fort han lyffte på svansen det minsta så bara rann det!! jag började ge Jäst i alla mål mat och nu är han nästan Helt bra i magen faktist. Så, det funkar då klart en hel del..  jag kan passa på och ge lite kritik också  :P  när en av våra hästar var dålig i magen så gav vi ColiCure och det hjälpte inget alls  :/  konstigt.. men men..

hannibal-roll
0

#0 Om du fodrar med 4 kg av ett bra hö och ger 6 dl krafft groov 125 kan det hända att du stoppar i din häst onödigt mycket protein. Proteinöverskott kan ge lös och dålig mage speciellt om det kommer från kraftfoder.

Jenniferohlson
0

Hanna äter inte lika mkt krafft foder nu och har även blivit mkt bättre i magen, kan hända att ja inbillar mej men tycker fortfarande att hon är något lös.

_jonna
0

foderjäst :)

stuteriess
0

Vet ni att hästar faktiskt kan bli lösa i magen av att dom tuggar maten dåligt…..Kolla tänderna!

KajsaLonner
0

Jag ger ProEquo till mina hästar. Fungerar jättebra och jag ger det i förebyggande just nu. Vet att det ofta hjälper mot bl.a. dålig mage. Ni kan läsa mer på www.proequo.se!

bea28
0

Jag har gett Groovtarm till mina hästar när dom varit dåliga i magen. Funkade jättebra :)

giffan
0

Jag skulle kolla hur mkt protein min häst fick i sig, före jag testade massa andra saker, för om det fortfarande är för mkt protein så kan du ju proppa i hästen hur mkt olika saker som helst, utan att det blir bra.

Lite som att byta skor, men stickan under foten sitter kvar…

Vi har en ponny som blir lös imagen å jätte dålig om han blir kall… varför vet vi inte, men med han är det viktigt att han inte går utan täcke om det e kallt eller regnigt

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

pluttanna
0

VIsst kan ett proteinöverskott från kraftfoder ge lösa magar emn då måste dett aöverskott vara VÄLDIGT stort.

Då räcker dte inte ed några dl grov.

A fol innehåller laktos som en häs är allergisk mot. Det var populärt förr att ge men inte nu om man inte ger laktosfri fil.

Troligtvis har den ätit något olämpligt bara.

Zeleno
0

2 år gammal tråd så förhoppningsvis har inte hästen i fråga problem med magen än :)

Mitra
0

Proviva Blåbärssoppa och linfrö har varit en jätte bra kur för mina när dom har varit lösa i magen, och dessutom brukar alla vara som galna i detta. Efter tre, fyra dagar ser du garanterat bra resultat, om det inte skulle vara någon värre åkomma, detta var det en vett. som sa att jag kunde ge. När du ser att den börjar få bättre konsistens kan du dra ner på mängden och sen sluta

Ge en halv liter (till en liter) om dagen + linfrö, sen blir dom så blåa och fina om den lilla mulen men det försvinner.

Lycka till…

amandagustavsson
0

jaa det bästa  vi trodde va hö  för vi har en hingst hemma han blir lös i magen varenda vinter och vi kunde inte ge honom anselach eller hur det nu stavas ? men vi gav honom sen kli och det fungerade lite bätre och betfor till annars kan man ju ta bort betfon och ta något annat somm finns men kli frövade vi och det bliv betydligt mycket bättre :d det är va jag rekomenderar

lycka till med ´din lilla söta ponny :D!

hermitage
0

proviva blåbärs soppa hjälpte på våran häst

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3