när börjar träningen??
när börjar ni träna dom??
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
våra har semester nu efter romme 13/11 och sen har dom semester fram till sista december. då börjar vi träna dom igen.

Så snart som möjligt nu, men Chikkan har ju redan vilat ett helt år.. :)
kan ni berätta hur ni börjar träningen?
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Våra har tagit det lugnt med hagvila i tre veckor och har precis satt i gång dom under ryttare och markarbete och ca 1,5 månaders vila från vagnen
Våra har inte fått någon vila ännu. Och de kommer heller inte vilas helt, kommer bara trappa ner lite på tränandet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Våra hästar träna lite då och då. Men nu ska dom ha semester fram till Januari.
Stall Bråna
Karsk börjar nog om efter jul någon gång, men han tränas lite nu också, men bara då och då.
Nordisen kommer inte få någon vila vad jag vet nu. för han ska kvalas efter nyår
Sunita får vila nu till nyår sedan börjar träningen vi kör distans med tyngre vagn varannan/var tredje dag tills ca en månad innan start ska jag börja köra intervaller.
Sobbe ska få lite vintervila efter starten den 12:e (om det nu blir nåt då) han har inte gjort så himla mycket sen sist vi starta 6 Sept.
#7 Vad har ni för nordis?
Jag kör min 4-åring 2 dagar/vecka och Sorken kör jag en dag/vecka och rider 1 dag/vecka.
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Telia har vintervila just nu och har haft de sen 25 oktober, då har hon haft helt vila bara borstning och promenader i grimskaft, sätter på hon vagnen i gen lite smott snart och kör en gg i veckan ca. tar de lungt men håller i gång hon lite, sen efter nyår så sätter hon i gång på riktigt igen (börjar lite lungt såklart) sen Mattis han är igång förfult eller ja han är f.08 så är ju bara ett år men han borstas och är på promenader och har haft sele på sig för första gg för nån dag sen nu, var bara på en promenad men själva selen ingen svanskappa eller tömmar eller nått sånt utan bara selen ; ) dom är super duper duktiga båda två : )
bilden: Telia till vänster och Mattis till höger : )

Ljungens Copiad kör jag ca: 2 gånger i veckan ( när jag hinner). Då joggar vi mest och ska ta det lungt, men igår fick han totalt spel.. Stack iväg med mig och sparka riktigt mycket. Han har mycket överskottsenergi, så det är svårt att låta han vila så mycket, han vill själv springa fort, men jag tillåter inte det så därför blir han lite sur.

abbe har vilat helt sen den 25e okt, jag tror att han får vila till början av jullovet. men det blir lite små lugna ridturer på helgerna då och då :)
Luddan kommer inte att ställas av helt. men vi kommer att underhålls köra/rida henne i mellan åt. Anledningen är att jag måste träna omkörningar och massa annat grejs så hon är fit for fight nästa år ;) så det kommer att bli massor av istrav tävlingar/träning?? efter nyår :)
Har börjar trappa ner på träningen nu och när vintern kommer ska han i alla fall vila 4 dagar i veckan. Just nu motioneras han nästan varje dag fast i kortare pass. Vill heller inte köra så mycket då han ska få lite semester från vagnen. Har en tjej som rider honom och som ska hopptävla honom nu lite innan vintern. Han tycker verkligen att det är superkul att bli riden som omväxling, är ponnyn glad så är jag glad :)
Musse har vilat i en månad nu, och det blir väl att han får vila den här månaden också… Jag har för mycket i skolan för att hinna med att träna just nu, helt enkelt!
Så början av december sätts han igång! Till att börja med blir det väl "mjukstart" men sen blir det stenhård Vinterträning.

Ponnyn har redan vilat i två månader idag, så träningen börjar om ett par veckor. Blir nog den 21a som vi börjar igen, sakta men säkert ;) Så är det bara att hoppas att det är bra med snö ute då så vägarna inte är som asfalt.

Våra vilar minst till nyår, de som är inridna promenadrids ibland. Efter nyår sätts de igång och det inte är tjäle. Här nere blir det aldrig vintervägar, blir det kallt blir vägarna stenhårda och hala. Så då kan vi inte köra.

Mina har inte vintervila helt utan tränas bara lite lättare.
dom får gå ca 2-3 dagar i veckan och då bara lugna pass. Just för att dom har alldeles för mkt energi för att bara stå i hagen :)

Polenta har jag näst intill inte rört sedan hennes sista start på Östersund (deras sista heldag). Hon har arbetats lite från marken och gått promenader, har kört henne 2 gånger på 2 veckor, enbart skritt och ute i en halvtimme ungefär. Mkt beror på att jag inte hinner med och har ork efter skola och praktik.

vi kommer köra våra 1-2 ggr per vecka fram till jul. Hur mycket vi tränar just dom gångerna varierar på hur pigga hästarna är. Sedan börjar vi köra mer längre turer, konditions och styrketräning mkt, och så arbete från marken. Mycket variation i träningen oxå! Sen i månadsskiftet Januari, Feberuari börjar vi öka på tempot på träningarna, och i Mars blir det väl något snabbjobb på banan innan första start i April :)
mina vilar inte helt och kommer inte göra det heller. men dom körs 1 gång i veckan :)
Defekt har vilat sen sista heldagen på solänget i september och kommer vila tills efter jul/nyår. Börjar då lugnt o får ner han i vikt igen och sen trappas de upp eftersom.
Pärloito har vilat sen klubbmästerskapet och ska också vila tills efter jul/nyår! :) Dom vilar då helt :)
Kallblodet Nancy Tabac har haft vila 1,5 månad då hon ridits i skritt 2-3 gånger i veckan bara men nu är hon igång igen och ska snart starta igen..
Varmblodet Bad Lure Boy hade en viloperiod 1,5 månad han också när han varit hos kiropraktorn och nu tränas han också för fullt för att kunna kvala efter nyår!

Gemini har fått vila sen han kom hem, ca en månad. Jobbar på att bygga upp muskler på honom, främst i ryggen så han tömkörs i skritt på volt så ofta jag hinner. Så fort pappa har fixat vagnen så ska han väl köras, men som sagt; bara i skritt :)
Unghästarna har ju vilat i hela sitt liv fram tills nu så för dem är det inkörning som står på schemat !
L´amour vet jag inte riktigt hur vi ska göra med då jag inte äger hästen :( Men hon har ju inte gått nästan någonting på sommaren och inte jobbats så hårt med till jag kom xD
nä men hon har då börjat få upp kondis som i dag himmlar va ho var pigg :)
Hon kommer nog inte att ställas av helt då hon oxå blir jätte pigg på bara en vecka xD
min nya lånehäst ska ja köra typ en gång i veckan tills det börjar bli snö, sen blir det vila, sen efter snön har försvunnit oh det börjar bli ljust om dagarna så ska hon köras varanan dag :D sen ska hon hållas igång tills tävlingarna börjar 

Min gamla 18 åring Pondus är pensionär nu på heltid, så han har gått i vinter vila. Sedan skall han bara köras med unghästen som stöd hjälp.
2 åringen går just nu 1-2 ggr i veckan, allt hinns inte med nu när det börjar bli mörkt på eftermiddagarna : (
De två andra ponnisarna har ingen vila, dom körs 2-3 ggr i veckan. den ena tränas upp för rätt muskler i kroppen och den andra har haft det lungt hela sommaren för hon var på betäckning, men tog sig tyvärr inte. Så hon är i full tränings kondition sen nån månad tillbaka.
Men hade alla tävlat hela säsongen så skulle dom ha vintervila nu, och inte sättas igång förren efter nyår. För att då pulsa i snön ( de lilla som finns ).

Mina hästar sätts väl igång så smått efter nyår :)
Shakira startar i morgon i Östersund för sista gången i år. Lite lugnare träning ett tag sen.2 ggr i veckan-lugnt och lite mer snabbjobb efter nyår.Ställs inte av helt.

Diggiloo har fått vila och rids/körs bara lugnt lite då och då för att han ska få komma ut lite. Han kommer att sättas igång i slutet av december tror ja :) och kommer att få pullsa i snön mycket i vinter, om vi får någon snö vill säga! :P
Nick`N har jag lånat ut för att han ska få en ett eller två års paus från travet. Så på hans schema står nog endast promenader i skogen, bus med ryttare och små körturer med sin lilla 11 åriga kusk! Han lever livet nu och MÅR SOM EN KUNG SKA GÖRA!!
Guzino är ju bara ett år så han kommer att tränas nu under vintern med allt de sociala och så.

ja jag kan säga att vi kör lite hela tiden vi kör på vintern med. men om det är halt då brukar vi tolka hästarna det går lika bra det eller så får dom vila hela vintern och börja köra i typ januari eller februari när snön har gott bort :D
Laponia, min 5-åring, har inte startat än för att hon blev inkörd så sent och krånglade rätt så mycket i början…Jag tränar henne dom dagarna jag kan och det blir oftast 3 dagar i veckan nu när tävlingarna inte är igång men annars är det varje dag som gäller under tävlingarna:) Dte var likadant med Sessan II som nu ska gå som mamma…:)

Skall börja sätta igång snart! Ta vara på snön :)
Går segt, så sjukt kallt ute! :(

Jag har redan satt igång. Nu är det styrketräning som gäller!