Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: babbel
Läst 2607 ggr
xruss
0

Hur fort går era 07:or?

Behövs det förtydligas

Ni kan ju skriva hur fort dem går på 100 meter om ni inte har börjat köra 1000m

när ska ni kvala dem??

när körde ni in dem

skott
0

Har inte kört fort med mina ännu.

MagganS-B
0

Är väl lite tidigt att börja köra fort, dom skall lära sig vad tävlandet går ut på först, eller har jag missat nåt?

Kajhugo
0

#2 Bör dem inte tränas fort innan dem tävlar? Eller har jag missat något?

MagganS-B
0

# 3 Jag skrev inte att man skall tävla innan man kör fort, men man skall lära dom vad tävlande går ut på ex.-vis köra tillsammans med andra ponnyer och "leka tävling". Jag kan inte hjälpa om du missuppfattar mig, jag har tränat och låtit tävla ganska många hästar……även om jag inte kört själv sen 60-talet!

Kajhugo
0

#4 det håller jag med om, tyckte bara att du var hård på trådskaparen.

Vi kör våra unghästar ilag både med jämnåriga men också med äldre och låter de variera positioner utan att köra fort.

linnri
0

tycker inte att det är för tidigt, eller. det är ju beroende på individen.
det är bättre att börja "heata" lite lätt nu, än att dra på gärnet precis före kval. bättre att dom lär sig succesivt att dom inte bara får fara omkring i skogen och lalla på. och sedan om man känner att det skulle vara roligt att se vad dom går och klockar, är det ens egen ensak. men jag menar iinte att man ska köra gasen i botten jämt.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

CarinaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kör mycket hemma med Sofia nu tillsammans med vårt andra russ Sobel JSA,varit på banan några gånger och hon ha då sprungit själv kvaltiden..men när kvalet blir kan man inte säga..vill att hon ska ha mer rutin,så vi kommer att vara med i provlopp så småningom så hon får lära sig att springa med fler..

#0 Vad har du själv för 07 eller är du bara nyfiken?!

linnri
0

carre, ni får köra med mig hur mkt ni vill :) säg bara till.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Tusen
0

Vi kör sällan med klocka på våra ponnysar. Inte ens de äldre och mer rutinerade ponnysarna. Hur fort de springer hemma saknar betydelse då det är i loppen det gäller.

Vår -07 körs fortfarande eter eget tempo och kommer nog vaa kvalklar tidigast till sommaren. Hon är jätteduktig med det mesta och det ska bli spännande och se henne tävla den dagen hon är klar för det.

palomia
0

#9 Vi kommer och tittar…Skrattande

Tusen
0

#10 Åh, det vore jätteroligt!Glad

ryttarn
0

Isilon Tinüviel kör uppbyggnadsträning, inte aktuellt att börja köra fort förrän framemot sommaren, kval blir det när hon är mogen för det.

Isilon SunSilk Har precis kommit i vagn och skall vänja sig vid det först, sedan blir det mängdträning. Fortkörning någon gång frammåt sommaren. Kval får vi se när det blir, det bråskar inte. Blir troligen bygdetrav i sommar och kval och något lopp frammåt hösten.

Det är oerhört viktigt att ta det lugnt med treåringarna. Tränar man så att dom drar på sig mjölksyra(anaerob träning) riskerar du att få en häst som blir träningsovillig och ovillig att ta i. Att börja köra en häst fort för tidigt är bästa sättet att förstöra den på. Se till att den är ordentligt musklad och har rejäl kondition innan du börjar köra fort, då klarar hästen mjölksyran mycket bättre.

Som med all träning, oavsett om det är människor eller djur, grunden måste läggas först och den måste vara stadig innan du bygger vidare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

wilson
0

Shettisen i stallet är körd i 2månader nu, hon tränas motion/ kondition nu, ska börja visa henne banan i slutet av januari.

Siktar mot kval i mars om hon är redo.

amandahandersson
0

Jag brukade låta Musse sträcka ut en bit ungefär vid den här årstiden, fast då klockade jag honom inte. Först i mars (tror jag?) började jag klocka honom på intervaller, och då körde jag bara enstaka 500-meters. Dock så var Musse en mycket pigg och springvillig kille, så han sprang väl fort mest hela tiden, var sällan en lugn stund!

Tycker det handlar om att ge hästen en tävlingsmässig chans att börja köra lite fort hemma innan man startar den. Sen hur fort det går är ju en annan sak, men tanken är ju att hästen ska gå fort på banan så lite fort bör man köra hemma!

Tusen
0

#14 Å andra sidan kan man ju se det så som att det är ju på banan det gäller och där är förhållandena annorlunda, vilket gör att snabbkörning hemma är rätt onödigt om hästen i sig är löpvillig.

amandahandersson
0

#15, men vart ska man annars kunna se hur hästen travar och om den behöver något hjälp i traven? Musse är iof naturtravare, han går med check och springrem, men det finns flera russ som behöver lite hjälp av skydd eller boots. Dessutom kan det vara en konst att gå fort, Musse hade iaf lite svårt att kontrollera sina lååååånga ben och en del hästar förstår ju inte det där med att bredda direkt. Kanske är bra att träna på det?

MagganS-B
0

# 16 Visst kan man "köra fort", men efter hästens egna förutsättningar och inte efter klockan! Är det en häst som av naturen travar, så behöver man heller inte balansera……skydd är en annan sak!

amandahandersson
0

#17, nej självklart ska de vara efter hästens egna förutsättningar, man ska inte pressa en "grön" häst - oavsett ålder! Men att låta hästen gå på i sitt egna lite högre tempo tycker jag ökar hästens förutsättningar att klara sig bra på banan, och jag tycker det är oschyst mot hästen att åka ut och köra lopp där det finns hästar som kan trava fort utan att egentligen ha förberett den med i alla fall lite "fortkörning"!
Klart det är olika på skydd och balans, men hästar som har skydd ser inte jag som naturtravare iaf..

Intervallträning eller annan "snabbkörning" i träningssyfte är utmärkt träning för att dels se hur man på bästa sätt ger hästen de bästa förutsättningarna att springa sitt bästa, oavsett vad de behöver för balans eller skydd! Och som sagt, för gröna hästar tränar det ju även springtekniken, som inte alltid är klockren för unghästar!

Tusen
0

#16 En naturtravare behöver inte hjälp med traven. Det är just det som är naturtrav, dvs den travar rent och enkelt av sig själv utan några hjälpmedel.Glad

amandahandersson
0

#19, jag vet mycket väl vad en naturtravare är, har en sådan själv! Kan ju citera mig själv ur inlägg #18; "Klart det är olika på skydd och balans, men hästar som har skydd ser inte jag som naturtravare iaf..". För mig är en naturtravare en häst som travar rent utan skydd/balans på benen. Sen om de behöver huva, springrem, helstängt eller liknande för koncentration eller för att hålla sig lugna, är en annan sak - då har man ju det i lugnande syfte och inte i syfte för att "hjälpa"/fixa till traven.

Unghästar kan ju trava sämre under vissa perioder, och det behöver ju inte bero på att man ska balansera om dem eller att de behöver knäkappor fram och strykkappor bak (ett exempel bara), utan det kan ju lika gärna vara att de växer eller bara behöver slipa lite på tekniken! Musse var i alla fall lite rädd för att ta ut steget ordentligt och bredda bak, och det gick ju nog fort för honom även fast han inte gjorde det, men det var vi tvugna att träna lite på och det såg säkert inte så snyggt ut i början - men han lärde sig!

Polenta
0

När vi kör blodingarna som nu har blivit 2 år vid årsskiftet (inkörda i höst) har vi först och främst låtit dom trava och hitta koordinationen och balansen i sig och ta styrning.

Det är först nu som vi har kollat var dom ligger tempomässigt då vi kört lite snabbt på rakbanan. Dock i varje pass brukar vi först köra motion (varierad träningsbana) och sedan köra ut på rakbanan för att låta dom sträcka ut självmant.

Oavsett om det är en bloding eller en ponny tror jag att man måste se till att dom tycker att det går lätt och är roligt. Dom måste lära sig att hitta sin stil, och för att göra de måste man ta till olika metoder. Jag menar inte att man ska köra intervaller, men man kan köra som "fartlekar", låt hästen springa i de tempot den vill, men självklart ska de vara ett bra tempo som varken är för snabbt eller för sakta. Det är iaf vad jag tror, om jag har rätt lr fel är upp till alla andra.

Tusen
0

Vi kör aldrig fortare med någon av våra unghästar än att de själva kan hålla ihop traven och gå rent utan . Går de orent sänker vi genast tempot. Det gäller i.o.f.sig även de äldre. För oss är ett snyggt och vägvinnande trav av stor betydelse. Sen om de breddar eller inte beror mer på individen än på hur de tränas.

juliapettersson
0

Är hästen upptränad och klar ser jag inget fel med att köra fort nu. Trist att folk ska börja snacka om att hästarna kommer att bli förstörda osv, har man ex. Kriteriet som mål så krävs det ju att hästen är klar att starta tidigt.

En nybliven 3-åring går ju ändå inga snabba tider från början, det kanske handlar om att köra 40-30-tempo? Har man en springvillig ponny är det en baggis, tror knappast att det sliter på kroppen. Hästen tar ju inte ut sig.

fnut
0

Djinn körde vi in tidigt och tog in på banan tidigt för att han skulle lära sig. Och han tränade riktigt fort som treåring. Innan vi kvalade var han ner mot 2.15 och de beror ju på hur dom utvecklas. Djinn var tidig.

amandahandersson
0

#22, Orent trav behöver ju inte alltid betyda att det går för fort! Däremot är det kanske ett tecken på att en ung och relativt "otränad" (alltså som inte körts särskilt länge jämfört med äldre häster) häst inte är redo för att springa i det tempot ännu.
Musse breddade inte traven direkt när jag började köra honom, det kom som när han fick "springa in" sig lite, hitta balansen själv, och börja springa lite fortare - då började han bredda! Unga hästar är orutinerade hästar, man kan ju inte förvänta sig att de kan allt direkt.

#23, jag håller med dig helt.

Kajhugo
0

Det känns om tråden delar årgångarna i två läger, jag tror presic som de sista skrivarna på att vänja ponnierna eller hästarna vid den belastning de senare skall tävla i. Att låta hästarna få springa på bitvis och i eget valt tempo, jag tror inte att det skadar däremot härdar.

Amandha har ju lyckats bra med sitt uppläggGlad, hoppas ni får en bra säsong även 2010 (om du nu har behållt honom).