Foder för träning

Oh, vad bra att du skrev den här tråden, jag behöver exakt samma tips..;)
Det är bara att räkna en foderstat =P så kommer nog din ponny bli pigg och glad…Om du har en foderanalys på hö el.hösilage så kan ja räkna ut en åt dig =D

Ge den SPORT:)

#2 nåh, rackarns att man inte har foderanalys på höet! ;P
Förlåt om jag lånar tråden lite grann #0 (A)

Belindaa, De är ingen fara. Jag har ingen analys på höet, tyvärr.
Du tror inte att Sport blir för mkt?
Funderar på om de finns nå foder för unghästar som man kan ha och sen komplettera med havre.
Det skall finnas ett musli foder som krafft har, men vet ej vad det heter.
Ponnyn min har oxå haft lite problem med luftvägarna i vintras, men de brukar funka om man ger betfor i maten och vattnar höet, men de är lite drygt o inge kul på vintern.
Lite generellt svar!
Kom ihåg att man inte kan banta ponnyn och tillföra energi för att få den piggare samtidigt. Man kan inte bestämma att den tillförda energin i fodret bara ska gå till att göra ponnyn piggare, utan tillför man energi så lär ponnyn inte - om det behövs - gå ner i vikt.
Läs gärna de utfodringsartiklar jag har skrivit här på sajten!

Emmy set bfinns musli det är kanon bra det ger Jum frick sina hästar o Mawerik mådde kanon bra när han fick det… Jag har dock för mig att det göder upp hästen ganska bra
#7 - ett foder göder hästen om man ger mer än hästen behöver…

Anna, Nej de mena jag inte. Kanske missuppfattades de jag skrev utan jag vill att fodret skall hjälpa han att orka mer. Att han har mage, de har han jämt haft:) Men kan springa på bra ändå. Men skulle behöva nåt extra som bara hjälper han lite. Men ändå inte ökar risken för Fång el något liknande.
Vill bara få tips påolika foder som passar shettis som tränas skapligt under sommaren, men eftersom skorna åker av till vintern så blir de mindre och då vill jag ha ett bra foder men att han ändå inte får överskott energi. men de beror väl på hur mkt man ger oxå o så..
du kan ge dom fodertilskott. Mina Shettisar som jag tränar som är i tävlingsform får glukosamin, nypon, e-vitamin, b-vitamin, msm sen kommer jag inte ihåg om jag har mer.
Produkterna är från www.nextl.se och våra hästar har visat mycket bättre resultat. från att gå mellan 3.25-3.30 till 3.08-3.15 är en ganska stor skillnad men då tränade vi dom regelbundet. Såklart kanske det inte hjälper lika mycket på alla hästar, kolla på hemsida så får du mera info där. / selina
#5 ett tips för hästar med problem med luftvägarna är hösilage ;; Har några hästar som har "hals problem" som de får är man ger dem vanligt hö men med hösilage funkar det jättebra :) ;; Ifall man inte vill blöta höet för det funka bra det med :P

På vintern behöver din ponny nog inte något kraftfoder, utan klarar sig bra på grovfoder. De flesta hästar i sverige få aldeles för mycket kraftfoder. En analys på grovfodret gör att du kan räkna ut en foderstat som är vägledande.
På sommaren (när han är i träning) behöver han nog en del kraftfoder. Vi ger våra havre, betfor och ev. soja. De får naturligtvis även saltsten, mineraler och vitaminer året runt.
Ge inte för mycket grovfoder på sommaren och inte gräs, det räcker med väldigt lite gräs för att de skall få stor mage. Med stor mage kan de inte gå lika fort som om de hade mindre mage. Om hästen är mindre överviktig kommer den nog att bli piggare.
Jag tycker du ska ge den Eggersman. Det ger jag till mina och tävlingsfodret av det är riktigt bra. Fick sluta ge dom det nu ett tag för de blir för pigga. Men jag tycker du ska börja med det

Vi fodrar med SALSA. Ett jättebra foder som jag kan rekommendera varmt!

Ring och rådfråga på KRAFFT. De brukar vara kunniga, och vet ju vad de har för olika sortiment o vilka hästar/ponnyer de passar ungefär :)
shetland blir slöa av kraftfoder,vet ej varför.Inte ens havre hjälpte på våra.

Vi ger våra KRAFFT Röd/Blå som man blandar med havre. Tycker den är bra. Du kan ringa eller maila till KRAFFT så hjälper de dig.

# 17 jag håller med, de är jätte svårt. vet inte vad man ska ge.

#13 tack för tipset det var bra.
Skönt att kanske inte behöva ge krafft foder på vinter, skönt att slippa mixtra med foder hela tiden. nu går han o hans kompis i en hage där de är ner betat kanske man ska börja med krafft foder då. har tagit de lugnt i sommar m fodret men kanske ska börja.
men de är ju så att den stora får ju i krubban på vintern, men kanske kan ge dom små lite betfor o olja bara.
#20 - olja ger onödig extra energi, ge bara betfor i så fall.

Jag rekommenderar först och främst analys av grovfodret. För att understryka vikten av analys så brukar jag dra exemplet när vi och våra grannar analyserade våra grovfoder…..Våra grannar hade ett fint, grönt grovfoder som luktade jättegott och timotejaxen såg ut att nästan ha gått i blomning. Vårat hö var brunare i färgen, grova stjälkar, axen såg ut att vara mer mogen och det luktade inte alls lika gott. Båda partierna var skördade samtidigt. (….det finns dom som påstår att dom kan se och ukta sej til kvallitén på ett hö….)
Grannarnas hö innehöll under 10 gram smältbart råprotein/kg medan vårat hö hade ett värde på över 90 gr smb.rp/kg. Grannarna gjorde om sin anays 3 gånger (!!)eftersom dom hade svårt att ita på resultatet…
Skillnaden berodde på att vår vall var nyigen isådd, medans deras vall var gammal
En shetlandsponny på 200 kg behöver i underhåll (för att mage, tarmar, bodomlopp - ja-hela "systemet" ska fungera) minst 160 g smältbart råprotein…….
Jag skulle ge den eggersman. Det är ett jätte bra foder. Jag ger det till mina hästar och har gjort det i några år nu.
#23 - Eggersman är ett foderfabrikat som många andra, de har - liksom de flesta andra - flera typer av foder som passar till olika värden på grovfoder. Man kan inte generalisera och säja att det ena fabrikatet är bättre än det andra eller att alla hästar fnkar bra med det tredje eller femte fabrikatet.
Idealet är att man har ett grovfoder som är tillräckligt bra för att täcka alla behov, då behöver man inte lägga dyra pengar på att ge kraftfoder!
Jag påminner än en gång om utfodringsartiklarna som finns här:
analyserat hö gro9vfoder
sedan kan du kanske komplittera om de behövs med ponnykraft och betfor
ge även salt i fodret och miniraler
det är mitt tips pröva dig fram till nåt som fungerar
fibegi vill jag rekomendera gav det till min ponny förrut
finns låg,bas och elit
Ponnykrafft, som numera heter Groov 60, är det mest meningslösa foder som skapats. Det har samma värden som ett hyfsat hö och kostar mångdubbelt mer. Dessutom har ponnyer inte annorlunda behov än andra hästar.
Mitt smygslöa russ blir lätt lite "rundare" om magen än de andra två, och han är som sagt lite slö också… Men han brukar piggana till när jag lägger till lite havre till kraftfodret. Han äter KRAFFT Ponny och det har då fungerat jättebra för alla mina hästar. Så lägg på lite havre så kan det göra susen ;)
Det är ingen idé att banta en häst. Jag skulle inte börjat banta hästen först om den såg ut som den bokstavligen svalt en tunna! Och bästa "bantningen" är motion! :)
#27 INte så konstigt att dagens hästar och ponnyer har mer och mer problem med diabetes, övervikt och insulinkännsliga om alla resonerar som dej. "inte banta en häst först den ser ut att svalt en tunna" !
Snacka om att vara för sent ute och redan dragit på sig sviterna av den övervikten.

ja det jag tror är faktiskgt betfor det brukar vi ge våra hästar :D lycka tilll :D

och vad fin hon\han var jätte fin i sommar bälsen :D

jag tycker sport och havre
#28, jag har aldrig haft det problemet och frågan är hur en tävlingshäst ens kan börja se ut som en tunna? Det jag menar är att jag inte skulle börja ge mindre mat, utan motionera mera! Mina hästar är då väldigt fina i kroppsformen, och det skulle mycket till om jag fick det problemet med mina hästar.
Jag ser många hästar som faktist är så tjocka. Tävlingshästar i trav och galopp kan inte bli så tjock amen mycket väl en tävlingshäst inom dressyr och hopp samt lätt fälttävlan då dom inte anstränger sig särskilt mycket igentligen i gemförelse.
Den svår frågan är vart ägaren/ryttaren drar gränsnen som tävlingshäst.
Men nu är ju långt ifråna alla hästar ens tävlingshästar.
JAG siterade bara ditt inlägg där du skev att man inte bantade en häst förenns den ser ut som en tunna. Och då anser jag det är för sent.
Och det jag menar är att det inte finns någon mening med att ge sin häst mat som en tävlingshäst när man inte har ambitioner att rida mer än promenadridning. Oavsätt om man skulle kunna rida mer för att gröa sig av med överskottet. Så läng eman håller sig till rätt mängd grovfoder.
Utan det jag menar är att man anpassar foderstaten efter träningen. Pasar inte grovfoder pga fö rmycket energi så att man inte kan ge minst agivan ens så byter man. MÅng ahar inte tiden att aktivera sina hästar mer än vad man gör. Månag är oxå endast till sällskap. VArför då mata för kråkorna och vara tvungen till något man anske inte ens vill? (så som att rida mer)