Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1345 ggr
Mandah
0

Träning i snön

Visst är det bra träning att träna i snön med ponnyerna! ;)
Men hur gör ni?
Tränar ni på en äng, på en väg?
Får inte era hästar ''styltor''/klamp under hovarna av snön?

Mitt russ får nästan aldrig styltor, väldigt bra faktist, men min ena shettis får det riktigt riktigt lätt.

Hur gör ni för att inte få styltor och hur tränar ni nu på vintern?

kltn
0

det är väldigt bra att träna i snö för hästens ben! jag brukar köra en äng. för att inte få styltor pröva sula.Skrattande

giffan
0

Jag har tippsat förr om det här, det fungerar och är billigt..

Ta glass/godis förpacknings lock.. (brukar man kunna få från godis butiker) Rita av efter hoven och klipp ut, sen trycker du fast locket underskon. Det blir samma sak som snösulor, men du kan ta av dem när hästen inte skall köras. Och skulle du tappa dem så kostar det inte så mkt att göra en ny. Vanliga sulor sliter på sömmen och då behöver man sko om oftare om man inte själv kan sömma om.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

hannabrink
0

Gör som #2, billigt och bra! ;)

GranoStall
0

Bra och billigt tips har du redan fått ovan. Jag vill dock att våra hästar som får problem med snöstyltor har skydd även i hagen pågrund av risken för vrickningar. Jag använder då snowpads (om det är ridskor 8 mm) nackdelarna med dem förutom det som stod ovan (=tappskor) är ökad risk för hovbölder och sulömhet.

Hela sulor om det är travskor, behöver inte skåla ur lika mycket då och bra för sulömma hästar. Det finns även snösulor som man kan skruva på utanför skon om man har fyrbroddat, dem heter Polarpads. Har själv inte provat dem men de har fått gott betyg av många hästägare. 

Vi tränar både på vägar, ängar och is när vi tränar i snön.

Är det skare kör vi lindat eller med genomtrampsskydd.

//Cecilia

Polenta
0

Jag brukar träna Polenta i snön, hon blir tömkörd och riden i form i djupsnön vilket hon tycker är roligt samtidigt som de tar lite. Vi har inga som helst problem med styltor, när hon kommer in från hagen har hon styltor men dom slår jag ur innan vi sticker ut och tränar, iom att hon travar mesta delen så fastnar de inte spec mycket snö i hovarna och vägarna vi kör på är plogade.

NatthaBlom
0

Mawerik brukar jag jobba med på volt i snön på en äng, då är det galopp med byten, trav och skritt allt sker i form, visst kan han få racea i slutet på passet en vända men för att bygga mkt styrka ska det nog ske i form.

Tila kan jag skritta med vagnen i lite snö men inte allt för djup vill inte att det ska bli för jobbigt för den unga tjejen.

Har inga större problem med styltor iår, det beror ju lite på hur snön är också, om den är blöt el torr

Colt
0

Jag låter mina gå barfota så länge det är snö

amandagustavsson
0

ja jag kör på vägen och jag har broddar på min häst och jag kratsar hovana och sen kör jag i mitten om det inte är så mkt snö menj om jag kör när det är mkt snö så brukar jag faktiskt rida eller så kör jag  i bil spåret det går jätte bra det :D lycka till!

Tarkan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg rir i snøen, på et jorde. Trener ikke på treningsveiene siden min ponni ikke bruker sko. Glad

(Tarkan på bildet, TIL SALGS)

Teja-Bea
0

Jag jobbar mina mycket i snön. Efersom jag är för stor för att rida russen så blir de mest för vagn. Men jag är mycket noga med att det är en vagn som inte trycker över ryggen och att den är väl anspänd med draglinor och svängel så de ska dra vagnen rätt och få ut så mycket som möjligt av träningen.

Jag gör som #7; låter dem gå barfota så länge det är möjligt.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

hannibal-roll
0

Brukar både köra och rida i snön. Har mina ponnyer barfota under vintern, blir inga styltor och så länge det inte är isigt har dom utmärkt fäste.

Polenta
0

#6 Duktig Mawe är då :):P Jag har inte lyckats få Polenta i galopp ännu när hon arbetas från marken, antingen blir de full rulle i trav eller så blir de flänggalopp och bockserier hm ..

[HARPO]
0

vi rider och kör mkt i snön, vi har ett berg som vi brukar klättra uppför, ibland när jag rider Harpo brukar sunita få springa lös.

vi har också lägder att rida och köra på:)

NatthaBlom
0

#12 han är min lilla ridskoleponny ;)

Polenta
0

#14 Haha ja men du, jag kan väl skicka ner Polenta då så de blir någon ordning på henne? :D

NatthaBlom
0

#15 ja det får du mer än gärna göra :D

Polenta
0

#16 Låter kanon de :D

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra går utan skor nu på vinern och har inga problem med styltor, de rids mycket och vi gör det på åkern , där de även körs

Amanda och mary

jessssica
0

Kruton sätter jag på sulor när träningen är igång på allvar. Han blir så stel och springer o spänner sej så fort han får en liten stylta..

Men i år har det hittills funkat bra utan, det har vart så pass kallt o torr snö så de fastnar inget.

Junijus går barfota, funkar bra och på de stora hästarna brukar snön ramla ur bättre på.