Matt päls, olja??
Vad ger ni era hästar när de är matta i pälsen? matolja har jag hört är bra. Men blir de inte tjocka av de? mängd i såna fall? vad säger ni…?
Kolla först att hästen mår bra. Matt päls kan vara ett tecken på att hästen är sjuk. Annars är linfrön blötlagda i kokande vatten under en dag vara bra för att få blank päls. Fett i maten gör inte pälsen blank (bara hästen fet) däremot om du har fett på pälsen s blir den blank. Inget jag rekomenderar dock.

#1 olja kan vara bra, typ e-vitaminolja eller linfröolja :) (har faktiskt hört att en matsked olivolja kan vara bra för pälsen) Det brukar vi ge. Men jag kan tänka mig att blötlagda linfrön är bra mkt billigare än köpt olja ;)

Tack så mycket för tipsen
men när man blötlägger linfröna, blir det som betfor eller liknande då ? :)

Är det en unghäst eller äldre häst ?
Man ska ju eg inte ge linfrö till unghästar , alltså linfrö kaka och sådant , fick jag lära mig när vi gick en foder kurs för det var itne bra för deras tarmar typ.
Varför inte ge E och B vitamn , även vetekli är bra för pälsen tex, men kolla först så den inte har mask, mår bra osv

Oj juste, det är inte linfröolja vi ger, utan vetegroddsolja. Blandade ihop dom lite :$

Matt päls kan även vara ett tecken på att hästen har mask,

Matt päls kan vara tecken på mycket. Som redan sagts kan hästen vara sjuk eller så är ditt foder inte tillräckligt.
Olja kan vara bra men mitt tips vore att dels kontollera hö/hösilaget, ofta är det dåligt grovfoder som är anledningen, dels kolla ditt kraftfoder. Det kan vara läge att byta till något bättre. Krafft grov som exempel, där måste man se till att få med tillräkligt med vitaminer då det inte ingår i fodret!
Salsafoder tycker jag är kanon! Där ingår dessutom olja i rätt balans (och även linfrökaka).
En sista notering: Ska man fodrar med olja själv ska man se till att det är lagom. För mycket kan göra hästan lös i magen och då förlorar den mycket vätska och salter!

En häst som är matt i pälsen är det ofta av en anledning, ibland för att de är sjuka men ofta för att något saknas. Det som saknas är för det mesta vitaminer och mineraler.
Jag kan rekommendera linfö. Lösa linfrön (ej kaka) som du lägger i blöt i kokande vatten minst 3-4 timmar innan du ger hästen. Det blir då som en gröt. 1 del linfrö och 2 delar vatten. Börja men bara ca 1 matsked och öka sedan givan långsamt. Alla hästar gillar inte linfö. I linfröt finns mycket vitaminer. Finns att köpa på bla Bidermans och Odal.
Annars finns vitaminer i både pulver och flytande form. När hästarna fäller/sätter päls så tär det mycket på hästens kroppsliga resuscher (hur mycket varierar mellan individer) och de kan då behöva hjälp med främst B-vitamin. Jag rekommenderar B-vit i flytande form. En ganska söt sirap som de flesta hästar gillar!
Kontrollera även att hästen får i sig tillräckligt med mineraler. Brukar den gräva i jorden i hagen eller äta barken från träden? Ett ganska tydligt tecken på mineralbrist. Mineraler finns i bla pelletsform, men dessa är sötade och givan ska begränsas. De finns även som granulat vilket är i en naturligare form och funkar bra att ge i kraftfodret och ibaldn som fri tillgång i tex en lösdrift.
Varje gång du ändrar hästens foderstat så måste du vara berädd på att det tar tid. Hästen har en mycket känslig mag- och tarmflora och bakteriebalansen blir lätt störd. Börja din förändring i små doser och öka/minska långsamt så hästen får en lugn övergång. Räkna med att det tar minst 14 dagar innan bakteriebalansen i tarmfloran har anpassat sig till det nya!
Lycka till! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#4 Det är en 2-åring.
Är mycket tacksam för allt, ska ta och prova något av de här tipsen. Mask kan han väl inte ha skulle ja tro för han är tjock och har inte magrats av nåt.
#9 Mask kan de ha även om de inte magrar av, det kan du egentligen inte se på hästen. men är den matt i pälsen kan det bero på mask. Ta ett träck prov på den (man kan köpa kolla masken) och sen tar du ställning av det om och med vad du ska maska.
Hur är den maskad fram till nu?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#10 Okej, kommer inte ihåg riktigt nu när senaste maskningen var. Men ska fixa det i alla fall :)
Till varmbloden har vi gett olja i maten i flera år. Och kan säga att allihopa är riktigt blanka i pälsen. Så ja, olja fungerar. Och i detta fall så ger vi dom rapsolja, som vi även smörjer hovarna med. Och när nya hästar har kommit till stallet och varit lite halvmatta i pälsen, så efter 2-3 veckor är dom knappt det längre. Jag rekomenderar i alla fall olja starkt!
På bilden: Agassi Hall, även han går på rapsolja. Och inte är han matt :)
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#12 Du tror inte att dina hästar skulle kunna tänkas vara blanka ändå? Utan olja i maten?
Vi har aldrig gett olja till våra och de är väldigt blanka och fina i pälsen ändå. Däremot ryktar vi dem ibland vilket gör att de snabbt blir blanka.

Våra får inget extra som gör dem glansiga. Ändå är dom väldigt fina..(förutom harry och en till. varav båda inte mådde bra nyligen men det börjar bli bättre nu för nu är iaf den ena frisk igen.)
Alla hästar som är friska och välmående ska väl ändå vara glansiga.
Mitt russ mister en hel del av glansen under pälsfällning/sättning. Men annars är han glansig sålänge han är frisk.
#14, det kan så vara. Men det var någon ovanför som skrev att om man ger Groov så fattas det vitaminer osv. Och med tanke på att varenda en i stallet har så fin päls, så kan ju inte fallet vara så. Dom går på ca 4 kg Groov / dag och sedan ensilagehö. Enda tillsatsen är olja. Jag tror i alla fall att olja har en liten inverkan på det hela, med tanke på tarmfloran, bakterier m.m. :)
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Hästarna kan bli feta av olja ja, då det är bara ren energi.
I dit fall hade jag gett linfrön, stöp över kokande vatten och låt svalna. INte behövs några 3-4 timmar här inte utan ½-1h räcker.
Annars kan du ju prova att ge mer t ex b-vitamin, helt enkelt du får lista ut vad det är som gör pälsen matt och se om något av tipsen ovan funkar :)
Kolla äver foderstaten först.
Anlayseragrivfoderet om du inte redan har det för att se om det är något som saknas.
Maskprov ska man väl inte ta nu då det är vinter. MAskarna vilar och ger då inte rätt resultat på ett prov.