Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1660 ggr
august
0

Proppar till Elitloppet

Är det någon som vet något om propparna till årets Elitlopp på Solvalla, har dom kommit ut ännu?

Teja-Bea
0

De beräknas komma ut i mitten eller slutet av januari.

Håll utkik på www.sptf.nu och på www.ponnytravet.com

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ruter
0

Ordföranden Björn Sjöström har "lovat" på ponnytravet.com att offentligöra propositionen under januari månad. Vi får se om det löftet kommer att hållas. Ett tips är att gå in på www.spts.nu som är Stockholmsklubben hemsida. Tyvärr är den dåligt uppdaterad för dagen men det kanske händer saker där framöver

fan_idole
0

Och Björn Sjöström höll självklart sitt löfte, eftersom elitloppspropparna nu finns till beskådan på informationslänken på www.spts.nu

ryttarn
0

Ska detta kallas elitlopp? Det var de jv idiotiska proppar jag sett. Vad är det för elithästar som ligger i detta intervall. Nä, nu är det inte ett elitlopp längre, enbart ett ponnylopp på elitloppsdagen…. pinsamt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

hm då kan ju dottern och hennes ponny vara med i det *lilla* loppet för Kat A

Nitro
0

Hahahaha det var det sämsta jag sett!!!

Boode
0

håller med om att det var sämst propp för russen, Elitlopp är för eliten. Fast det är bra för mig för nu kan jag vara med med Pozzi :D

Nitro
0

jag hade siktat på Elitloppet med mina två. Tji fick jag för den. Pigall har 32.000 och Dolly 45.000. Sååååå sjukt dåligt!!

Millaaann
0

Yeah, ja kan vara me med Rosalind om hon inte får på sig några pengar innan elitloppet ;) hahahah fan vilka knäppa proppar.

Boode
0

#9 hur mycket har hon påsig?

Millaaann
0

19 900 kr x)

Boode
0

HAHA ja det var ju precis XD

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo visst.. Jag kan ju vara med med mina hästar… Så de va skoj.

Men det där begreppet "Elitlopp för Elithästarna" är ju helt borta!! Vilka av landets Elit-hästar har mindre än 20.000kr??

Millaaann
0

HEHE japp…o så måste man ju har gjort EN godkänd prestation 2007 så man kan ju inte heller bara starta i elitloppet..ajaa lär ju få stanna hemma därifrån iår..fast iof bonzon har 9 750kr på sig men han har ju inte ens gått under 2.00 så där har han nog inget att göra än :P

Hur mycke har Pozzi på sig?

Boode
0

pozzi har 13.925 så för henne är det lungt. Bara att hoppas att poängen räcker

Millaaann
0

Ahaa då e d ju lugnt där.. :D

När har ni tävlingar på mantorp förresten :D?

fan_idole
0

#13 Den snabbaste i intervallet 10000-20000kr förra året var Manicken 1.52,6. Han var 28:a på snabblistan.

Boode
0

Jadu det var en bra fråga :P haha tror första är i juni någon gång :P

#17 hur mycket pengar har Manicken på sig?

Nitro
0

Känns som om "Tuffing-gänget" kan räkna in en lätt seger igen. 18000 på kontot och 1.52 joggandes. Hrm, fyskäms Stockholmsklubben!

fan_idole
0

#18 Manicken har 15.450:- och 1065 poäng, vilket nog inte räcker, tror jag.

fan_idole
0

#19 Tuffing har tjänat totalt 21.600:-, så han får inte starta.

Boode
0

#18 okej . hur mycket poäng krävs det då? :O

MarleneGustafsson
0

Men herregud. Då kan ju min som har gått 2.07 vara med :) haha. vilket ELITlopp….

Trodde Petro skulle vara för långsam, men han har ju 22 000 på sig så det var där det brast!

Shettisen kan då vara med iaf :p

fan_idole
0

#11 Det finns bara en sak att göra. Starta en gång i april/maj, bli oplacerad (eller tjäna högst 100 spänn) och sedan anmäla. Poängen kommer att räcka lätt för Rosalind Ernst.

fan_idole
0

#22 Det kan man inte säga på rak arm, men mellan 1.500 och 2.000 skulle jag tro. Det låg på det förra året, men då var det fler platser. Nu är det bara 10 platser som står till förfogande, eftersom det är auto och SPTS kan bjuda in två utländska hästar.

Millaaann
0

Hehe…smart idé… :) får göra detta!

Boode
0

#25 okej då lär inte Pozzi komma med….

fan_idole
0

Pozzi får väl vinna några lopp i början av säsongen. Då går det säkert vägen.

Boode
0

a för väl se till att göra det, börjar man tävla i mars/april kanske det går

Erja
0

Här är lista om Finska hästarna > 10 000 sek, i dag:

Namn

SEK

Rek.

Tejas Belmino

34170

1.53.5ly

Linella Ess

23418

1.53.4ke

Vera II

22801

1.53.6ly

Pommac

21859

1.57.1ke

Lasius

21587

1.55.1ake

Mouche

21405

2.05.2ly

A'res

20290

1.57.3aly

Gustaf Gross

16963

2.03.8ke

Mikra

16083

1.54.9aly

Amandus

14597

2.14.3ly

Mynta Ernst

13336

2.03.7ly

Ånett

12983

1.58.2ke

Ljungens Razzia

12539

2.00.4ke

Stens Kobra

11296

2.17.5ly

Karismas Kometa

10036

2.03.7ly

Så Vera kan inte anmälas men hoppas Razzia fås i bra skick…

Miii4
0

Haha herregud :)

Jaha kanske man ska ta o börja träningen då så man kan vara med (ca 12000).

Millaaann
0

Japp Mia d e bara att börja träna nu :D

amandahandersson
0

Jag kan säja att nu blire då elitlopp för Norrskenets Jupiter :) Dock dåliga proppar ändå tycker jag! Vi lär inte ha någon chans, men vi kör för skojjs skull…

Nu fan är det bara bevisa för stortavet - PENNING HÅLLER INTE!

PromiseMinanMorfeus
0

Fy vad dåliga proppar! Varför penngahandicap?????? Jätte dåligt!

amandahandersson
0

#34, för att STC får bestämma för mycket över ponnytravet, å SPTF ger efter : /

Fyfan, jag har räknat ut att jag får 60 meter tillägg!?!?!? Med en 2.42-are! Man hinner ju knappt ta in tillägget…

AnnaLundin
0

Varför kopierar ni inte inn  propparna här? SÅ man sipper leta på andra sidor ;)

Så här ser det ut i alla fall:

Elitloppsproppar 2007:

För att ponny skall vara startberättigad krävs minst en godkänd prestation (ej kvallopp) under 2007.
Kat. A
6.000-15.000 kr
tillägg 20m vid varje vunna 1.500 kr över 6.000 kr
1140m voltstart
SPTS har rätt att inbjuda två utländska hästar.

Kat. A
Lägst 15.001 kr
ponny med högst prissumma äger företräde.
1140m autostart

Kat. B
10.000-20.000 kr
2140m autostart

Kristina-
0

Ja det är pinsamt att kalla det Elitlopp Kat.B 10.000- 20.000. ???

divansson
0

*asg* hahaa!  är deta ett skämt eller!? de kan inta stämma ju!! helt sjukt! hah! nästan så ja kan vara med ju.. (om man inte tänker på tiden då) haha! men är deta verkligen allvar!? Elitloppet är ju liksom till frö de BRA hästarna! INTE för de öm.. "mindre bra.. (missförstå mig inte nu bara) men elithästarna dåh!? sånna som satsat stenhårt på elitloppet 2007.. där sa ju liksom ett mål *poff* för dem.. :P helt j*vla sjuuuuuuukt!

Lucas_W
0

Vrf penngahandicap ? de är ju sjukt ! .Elitloppet är för dom allra bästa !

JennyBrunzell
0

Pinsamt alltså.. Man kanske ska vara med i elitloppet då? HAHA

fan_idole
0

#40 Det är inte de aktivas fel att propparna ser ut som de gör. Har man chansen att vara med, skall man ta den.

Nitro
0

#41 Och komma ett halvvarv efter när det finns ponnyer ( i tex kat.B) med rekord 1.52 med de prissummorna?? Ska man då ta med sin ponny som gått 2.10 bara för att vara med? Skulle inte jag göra iaf!!
De flesta strax över 10.000 har nånstans runt 2.10-2.05.
Skamligt!!

Tamlin
0

I den första proppen för Kat.A står bla
Dolores rek 2,29 7500 kr och
Smedens Attack rek 2,28 11500 kr väldigt bra till.

Anna_
0

Haha, ngt för Tippex att vara med i iår.. Men poängen räcker nog inte såå långt. Nejmen verkligen.. Propparna är verkligen inte gjorda för elithästar. (utom då det ena kat-a loppet)

VeronicaP
0

Våran Slättens Lilla My har ju rek 2.37,0 och har 6550 kr i intjänade pengar så , man kan ju gå ut ett lopp och få det godkänt , tom bli placerad *ler* och ändå klara sig och få starta i första volt

H-Calvero
0

Perfekt propparSkrattande

amandahandersson
0

Är det nån ide att jag är med? Norrskenets Jupiter har 2.42,6 och 9.775:-…

#46, perfekt proppar? Kul för dig som har en av FÅ ponnyer som tjänar på penning. 

Ha så kul elitlopp (?) solvalla…

Tyfon
0

kan ju till å med min lilla Tyfon vara med:P

fan_idole
0

#45 Just precis. Det kallas för matchning, men kolla först hur många poäng hästen har nu. För det är ju poäng som räknas vid anmälan. Så #47 bara för att man är inne i loppet betyder det ju inte att man kommer med. Om jag har räknat rätt står 203 (!) shettisar inne i det "långsamma" shettisloppet.

amandahandersson
0

#49, ha, jag tänker ta en seger innan, så blire poäng X)

VeronicaP
0

#49 precis , helst vill man ju ha en seger , för då blir det ju lite bättre poäng om man säger så .. för det klara hon med de pengarna som hon har och ändå klarar hon gränsen för att stå i första volt..

ja hon har ju någe över 1000 poäng om jag kommer ihåg rätt , lite dålig koll om jag ska vara ärlig

Jenniferohlson
0

inga direkta "elit" proppar.. men tur för dom som har hästar med mindre pengar som får chans att visa upp sii och köra:)

Nitro
0

Jag fattar inte ens hur man räknar poäng :P

equuleus
0

#53 du får 1poäng per intjänar kr varje start, sen får du 200poäng för en 1:a, 100p för en 2:a, 65p för en 3:a, 25p för en 4:a och 15 för en 5:a sen är det bara å plussa ihop de senaste 5starterna =)

Liiiiiiinn
0

herregud…vilket skämt! elitlopp ska vara ELITLOPP :(

Anna_
0

Alltså vinner du ett vanligt lopp så blir det 600+200 = 800p

Nitro
0

#54 Okej! =) Då har jag ingen aning om hur mkt poäng mina pållar har för jag vet ju inte hur mkt de tjänat i deras starter.. :( Pigall har iaf inte mycket! 3a,5a,0a,kval och 4a i raden..

VeronicaP
0

#57 du kan ju gå in på ponnyrondens sida och där se hur mycket poäng din häst har …

equuleus
0

#57 Han har 266poäng

Ylva_Sundbyholm
0

Det är ju egentligen samma proppar som det har varit dom andra åren fast det i år är penning. Det brukar inte vara ett kat b lopp för eliten det året det bara är ett lopp i kat B.

Den stora skilnaden är väl att det är auto lopp i år, vanligtvis brukar det va 2 volt och ett auto. i år är det två auto och ett volt.

Jagz
0

Att klaga på att det är penninghandiakpp i propparna till Elitloppet visst, jag håller med, men att stänga ute de snabbaste russen från ett elitlopp. Det är rentav helt obegripligt sjukt! Skamligt är vad det är!

muskot
0

Min häst har 3975 poäng, hur långt räcker det??

equuleus
0

#62 Det räcker långt det =)

Jagz
0

Ska vi inte stänga ute de bästa från SM också? Snälla, säg att det är ett skämt!

BodenPerre
0

jopp ja vet!

Boode
0

#62 så 1165 poäng räcker inte så långt?

Nitro
0

#58 Vart kollar man det då? :S

Boode
0

#67 du går in på sptf.nu och klickar vidare till ponnyronden så står det kat b och en viss ålder bara gå in på den åldern som din häst har och läsa av hur mycket poäng den har :)

piggybank
0

Fan vilket perfekt Elitlopp!Cool

Colt
0

Jag tycker inte det var något större fel på proppen förutom att jag tycker det var aldeles för stor intervall på kat B! 10-20 000 auto! :S  det borde vart 15-20 000 blir för stort mellanrum ! Men vi får hoppas på ett spännande lopp! :D

amandahandersson
0

Vi kan döpa om elitloppet till "2.00-loppet" eller "ponnytrav-för-stor-publik-loppet".

FridaSimonsson
0

Ska anmäla min kålkulla jag ; )) kanske :))

FridaSimonsson
0

Fast han ska starta i boden först dagen före min födelsedag ^^ 29e : )

amandahandersson
0

Oj, skrev fel i mitt förra inlägg… menade INTE "ponnytrav-för-stor-publik-loppet", menar "trav-med-ponnyer-i-storhäst-form-för-stor-publik-loppet".

MariaJH
0

Jeg syns dette var veldig dumt og kjedelig. Jeg hadde siktet på elitelopet med ponnien min Monark. Men han har jo mye mer enn tjue tusen på seg.

Så da får jeg kjøre hardt på påskebomben istedet..

Forresten, hvem eliteponnier har under tjue tusen kr på seg?

fan_idole
0

#75 Som tidigare nämnts, den snabbaste mellan 10.000 och 20.000 kronor är Manicken 1.52,6. Men Monark bör väl stå bra till i Påskbomben. Hur mycket pengar har han på sig och hur fort har han gått?

amandahandersson
0

Jag förstår att alla ni som har snabba hästar är sjukt besvikna :s Vafan, bara någon sekund under 2.00 och det är vanligt att man har på sig 20.000:- :s

Här uppe har vi Toker, 1.57-häst med drygt 35.000:-, Miltano, 1.51-häst med drygt 40.000:- och Edgar, 1.53 (auto då.. volt är väll 1.56?) och han har nog närmare 50.000:-.

Rackarns tråkigt att inte elithästarna får vara med!

Vi kan i alla fall bevisa en gång för alla hur ojämt det är med penninghandicap. Bra läge att göra det på elitloppsdan.

fan_idole
0

Nu är ju inte Elitloppet det första "stora loppet" för säsongen. På långfredagen kör Färjestad som vanligt (hoppas jag) Påskbomben. Vad är det för proposition som gäller där? Kan ni värmlänningar luska ut det, eller är det en förborgad hemlighet? Tre veckor senare (1 maj) arrangerar Örebro/Lindesberg Mellansvenska mästerskapet på Örebro. Vad gäller där? Pressa Ottosson till ett svar, ni som känner honom. Och framför allt, vilken propp gäller för Ådalspriset på Dannero? I år ska vi åka upp (om bilen håller och hästarna passar in) med en tidigare vinnare, som har varit ledig ett par år och hämta litet kulor, var det tänkt. En uppgift för er i sköna och underbart vackra Ådalen att ta reda på!

Yankee
0

ELITloppet?? 

Pris kat. B         Antal Tid från   Tid till Rek    gs

11000-11999  14      1:58,9      2:10,7      2:02,8   
10000-10999  24      1:56,3      2:13,7      2:05,0

ozzkan
0

Sorry, tror mest att det är en förborgad hemlighet med Påskbomben!:P Ne, men ja vet inteiaf.

fan_idole
0

#80 Kom igen nu, pressa Florqvist, här har han ju chansen!

fan_idole
0

#79 Frågetecken, faktiskt, jag förstår icke vad du menar?

equuleus
0

#82 Denne visar tidintervallet som ligger i dem penga klasserna. Menar på att det är inga elit hästar med dem rekorden.

Yankee
0

# 83 JUST PRECIS!

Jagz
0

Hur ska vi göra för att störta detta hemska SPTF?! Det är sjukt.

amandahandersson
0

Fyfan… DÖD ÅT PENNING Skrikandes

piggybank
0

Fett bra för PigganOskyldig

peps
0

#4 vadå har du ingen som platsar elr

amandahandersson
0

Fett dålig cred för ponnytravet… Här kommer säkert nån vinna med hela upploppet… Fast då kanske STC fattar hur kul penning är på en skala?

Epos_best
0

Majoriteten i detta forum tycker inte om propparna, vilket får mig att tänka; "Vilka är det som tävlar ponnytrav? Är det dem som skrev propparna eller vi här i forumet? Ingen inverkan ALLS verkar vi tränare/kuskar ha!"

ryttarn
0

#88 Då jag värnar väldigt mycket om ponnytravet så tycker jag det är synd att man gör proppositioner för elitloppsdagen som troligen kommer innebära att ponnytravet får väldigt dålig kred. Troligen kommer det bli hästar utspridda över helabanan.

Jo, vi har en häst som platsar i det "snabba" Kat A loppet, men vi kommer inte vara med. Det loppet handlar om 4-5 hästar, resten kommer bara vara utfyllnad. Då finns det troligen väldigt mycket bättre lopp att ställa upp i helgen före och efter ….

Propparna är så dumt skrivna så man stänger ute elitponnyerna i Kat-B sen gör man det helt ointressant för alla utom de 5 snabbaste att vara med i Kat-A loppet för de "rikaste", det andra Kat- A loppet är ett skämt om man kallar det elit,,,,

#90 det är ju uppenbart för alla att vi som är aktiva tränare eller kuskar och som verkligen lägger ner vår själ i ponnytravet bara är besvärliga och griniga motvalsare enligt de "höga herrarna" i diverse styrelser och proppkomitéer

Jerker Klang,

www.isil.se

Jagz
0

Vi måste få bort denna hemska diktatur! Alltså okej, det är penning och det är dåligt, men penningen ska ju isåfall anpassas till de snabbaste hästarna!

FridaSimonsson
0

jag å Amandah kan ta en resa till sthlm vi är nog dom bästa på att snacka här i norr :P

piggybank
0

sluta klaga, jävla skit bra proppar assåFlört

Jagz
0

# 94 Jo, för de som inte har en elithäst ja.

ruter
0

Hittade denna bild i datorn. Kommentar, så här hårt i mål kommer det inte att vara i årets Elitlopp för kat.B

Boode
0

# 96 hur kan du säga det ?

ruter
0

Det finns en ponny som snart ligger i intervallet 10.000-20.000 kr och den är vida överlägsen sina kamrater, det kommer inte bli något lopp utan en straffspark utan målvakt, tyvärr. Den enda som skulle ha kunnat utmana är Tuffing men han har ju 21.000 på sig så han får inte vara med. Sen får jag hålla med en hel del andra insändare här. Ett Elitlopp är ett Elitlopp inte ett lopp för Klass I-pónnyer.

fan_idole
0

Vi fatalister är inte säkra på något - mer än att de tre hästar som vinner årets tre elitlopp är värdiga vinnare. Och vilka det blir - det vet vi vid elvasnåret på f.m. söndagen den 27 maj…

Teja-Bea
0

#96 Såhär såg det ut över mållinjen i elitloppet 2006.

Boode
0

#98 så du menar att det bara finns EN bra häst i penga klassen 10.000-20.000 ? Vem är det du syftar på egentligen ?

ruter
0

#101, det finns många bra ponnyer i spannet mellan 10.000-20000 kr. Men en är överlägsen, det kommer du märka själv om du startar på Solvalla i slutet av maj. Vem den ponnyn är, får du fundera ut själv vilken det är.

Tyfon
0

#94 håller med dig om att det är bra proppar å resten det finns bra hästar som inte har så mycket pengar på sig som tex unghästar

ozzkan
0

Var det så jämt i "Elitloppet" för Kat. A förra året då?? Nej, Danielle vann me hela upploppet. Så det lär inte kunna bli mer ojämt. :S

Vikken ponny menar du kommer att vinna 10.000- 20.000??? Ramona Ernst lr???
Sen vinner väl Smedens Attack eller Dolores  högst 15.000 kr.
Och sen blir det kamp mellan Golda Apache, Gläntans Domino, Lufsen II, Danielle, Dynamit II och Roxette II. Vilket faktiskt är 6 st  Jerker. Sen har jag säkert glömt nån!

Hannna
0

#96 Det där loppet var ett lite annorlunda Elitlopp, det var ett autolopp begränsat från de snabbaste(alltså precis som årets). typ 1.53 och sämre eller likande. Nästan likadant som årets alltså, bara att det är pengar istället!!!

Sedan att det var 2 stycken makalösa ponnier som sänkte ner till 1.45(!) i det loppet var ju ganska orimligt att tro på förhand. Så det blev ju nästan 2 stycken snabblopps Elitlopp den dagen för Kat B. Mowgli vann ju det andra.

ozzkan
0

Sen läste jag på Poonnytravet.com att dom satsar på 2.00 minuters ponnyer o bättre i Påskbomben på Färjestad.

MariaJH
0

Monark har rek 1.53, han har iaf over 20 tusen på seg. Aner ikke eksakt hvor masse.. Spørr Camilla Nilsson-Borg, hun veit det nok=)

fan_idole
0

#105, Nja, skillnaden var att det var kval två veckor innan på Valla. Såväl för Guld- ("auto för alla") som Silverdivisionen ("auto 1.53,0 och sämre"). Det bästa elitloppsarrangemanget hittills när det gäller russloppen. Tyvärr galopperade våran i silverdivisionskvalet och den andra orkade bara 1000m (i ledningen) i guldfinalen, blev oplacerad på 1.46,1! Vinnaren noterade 1.44,2 så det var hyfsat jämnt…

Nitro
0

#108 Jag var med i "Silverdivisionen", och slutade 3a i kvalet och oplacerad i finalen på 1.51,6 . Tyckte det var häftiga lopp & bra propositioner!!

Boode
0

#102 om det är ramona ernst du syftar på verkar du vara lite ute och cyckla om att hon skulle vara den överlägsne, det finns både manicken OCH rosalind ernst. Så nog finns det fler än bara en häst som skulle kunna utmana om segern !

piggybank
0

Jag tycker att vi alltid borde ha två lopp för russ och ett för de bästa shettisarna, hur kul är det för pupliken att se shettisar annat än dem som springer snabbast. Ett lopp för de bästa shettisarna ett för 2 minuters russen och ett för de bästa russen!

Erja
0

#107 Maria, titta på www.ponnyronden.com . Där står att Monark har 28750 sek.

Hannna
0

#108 Ja just det det var kval ja.

Men jag menar Elitloppet har alltid sett ut såhär, varför börjar alla klaga nu för? Eller det kanske alltid har varit missnöje kring propparna? Men visst, under Elitloppssöndagen ska väl även ponnyloppen gå som elitlopp.

fan_idole
0

#107, se #112 - 28.000 och 1.53 i rekord, det kan bli fina lopp i Sverige framöver. Hoppas det börjar med en bra proposition i Påskbomben! I så fall lär vi synas, eftersom tjejerna har en som också har 23.000, men 1.52 i rekord.

divansson
0

#46 Hallåå? Perfect!? det bli ju inte de riktiga ELIThästarna!

ruter
0

Den här kommer jag sakna i årets Elitlopp. Han har 21.000:- intjänat. Tur för dom andra

piggybank
0

Japp han hade vunnit lätt;P

amandahandersson
0

Äh, huvva.. Att änns kalla de elitlopp… NÄSTAN lika stort skämt som dom clownerna som tar korkade beslut om ponnytravet..

VeronicaP
0

#116 å 117 Ni vet väl att man aldrig kan ta ut en seger i förskott allting kan hände , glöm aldrig det . även om han är en super kanon bra häst , så ska man aldrig säga att han hade vunnit lätt..

#111 Tycker nog att du har fel , jag vet flera som tycker det är roligare att titta på shettisarna än russen, själv tycker väl inte jag heller att det är så kul att titta på russen alltid, är väl eg bra som det är att ena året är det 2 lopp för en Kat och ett lopp för den andra Kat och att man kör så vartannat år..

amandahandersson
0

#11, hr kan du försäkra att det blir 2.00-russ och dom snabbaste!? Loppen är ju penning ffs.

Jagz
0

Självklart tycker ni som har hästar inom den intervallen att det är en bra prop, men ett ELITLOPP är det inte! Finns det något annat att göra förutom att bojkotta SPTS propkomitté?

amandahandersson
0

#121, vi bojkottar den och SPTF som bestämt att det ska vara penning.

piggybank
0

#120 Självklart inte men de flesta som ligger i klassen 10-20000 brukar gå runt 2 min, vissa fortare och vissa saktare, jag tycker att de loppen är roligare att se på än shettisloppen 10-20000 där shettisarna för det mesta inte är särskillt snabba.

amandahandersson
0

#123, det är vad du tycker, men shettisar har lika stor rätt som russen att tävla? Vart annat år är skitbra tycker jag!

Kan ändå inte fatta hur man kan stänga ute eliten?

piggybank
0

#123, Elitloppet väger inte lika tungt i "ponnyvärlden" som det gör i "storhästvärlden",  Ponnyvärldens största lopp är SM, jag kan förstå att dem med elitponnier blir arga och tkr att det är tråkigt att inte få köra o elitloppet och tkr att de är värda att få köra där liksom dom som har "2 minuters" russ, de har för det mesta hållt på med ponnytrav i en härrans massa år kanske utan att få nån riktig stjärna tillskillnad från de flesta som fortfarande håller på med shettisar som kanske bara gjort det i 2-3 år…

amandahandersson
0

Men du, #125, vill du veta hur sjukt många "vanliga" 2.00 ponnyer som stängs ute från "elitlopps"-proppen? Bara här uppe har vi då tre stycken som har närmare 40.000! Och ännu mer finns ju - läs bara tidigare inlägg!

Jag har hållt på med hästar sen jag var 6 år (i snart 10 år). Min shettis har tävlat 4 säsonger, och har rekord på 2.42,6. Så "tillskillnad från dom som hållt på en härrans massa år utan att få nån riktig stjärna till skillnad fårn de flesta som håller på med shettisar som kanske bara gjort det 2-3 år" har jag hållt på ett tag.

Du ska veta en sak! Jag är 14 år, jag har två armar och två ben som dom flesta andra människor. Jag har två ponnyer, jag kör för Sveriges nordligaste bana. Jag vinner inte så många lopp, jag har aldrig kört något uppmärksamt lopp. Men jag tränar, trimmar, tänker. Jag tränar exakt lika mycket som "dom stackarna som har ett 2.00-russ som inte fått fram någon riktig stjärna" (upptäck ironin). Jag BRINNER för ponnytravet!

Men i dina ögon verkar jag bara vara någon som hållt på med shettisar 2-3 år. Har inte gjort nån nytta, har inte försökt.

Tänk över mina ord - så kanske du förstår?

Jagz
0

# 125 Jag förstår inte vad du menar.

piggybank
0

Jag är också 14 år!!! ,har två armar och två ben…..

Det finns säkert en himmla massa ponnier som gått runt 2 minuter och tjänat över 20000, men ska vi tänka som du gör så måste vi ju göra en propp som passar alla sveriges ponnier, jag menar tänk på dem som hållt på i 15 år och har shettisar som gått 3.42 dom har säkert slitit lika mycket som dig men får ändå inte köra i elitloppet.

Elitloppet är ett puplik evangemang där vi ska visa upp våra fina ponnier, och då är det väl kul att kunna visa upp ponnier som är något att se.. och visst vi i ponnyvärlden tkr att det kan vara kul att titta på shettisar som springer 2.42 men tänk på dom som aldrig hört talas om ponnytravet, hur kul är det för dom?

piggybank
0

Jag menar att jag tycker att de som håller på med russ offtast har hållt på längre och slitit mer än de som håller på med shettis och tycker därför att de ska få chansen att köra i elitloppet, men jag tkr fortfarande att vi ska fortsätta att visa upp våra snabbaste shettisar…

juliapettersson
0

Jag tycker också att enbart de snabbaste ska vara med. Det blir mycket bättre reklam för ponnytravet.

amandahandersson
0

#128, hur mycket shettis har du kört? Vet du hur jävliga sånna djur kan vara?

Vill vi bjuda publiken på något finns bara en utväg - BORT MED PENNINGHANDICAPET!

piggybank
0

Jag har kört shettis i ett år och vet exakt hur jävliga sånna kan vara. Hur mycket russ har du kört vet du hur jävliga russ kan vara?!

Självklart finns det mycket dåliga sidor med penga handicap, och jag stöttar det inte, men det finns en bra sak med det också…Vi slipper skitsnacket om att de som gör propparna gör dem åt sina egna hästar, jag tycker därför att i stora lopp som elitloppet ska vi lämna propparna åt STC.

juliapettersson
0

#132, vi slipper absolut inte skitsnacket om att proppmakarna gör proppar åt sina egna hästar…

piggybank
0

#133Jo om STC sköter det, tkr du det är mkt skitsnack i storhästvärlden lr??

juliapettersson
0

#134, en propp är ju en propp. Spelar ingen roll vem som skrivit den.

piggybank
0

#135 Jo det är skillnad om någon som håller på och är aktiv i ponnytravet skriver den jämfört med om STC som är till för att skriva proppar och dylikt har gjort den…

juliapettersson
0

#136, folk blir lika förbannade på vem det än är som skrivit ut en dålig propp.

piggybank
0

Ja när det är STC som gör det kan ingen säga att de gör propparna till sina egna hästar…

amandahandersson
0

#132, jag har haft russ i fyra år - och JA! Jag vet EXAKT hur jävla såna kan vara!

Faktum är att shettisar är kända för att vara något tjurigare och busigare.. Det kan du nog inte säja emot.

piggybank
0

Vad spelar det för roll om dom är tjuriga dom blir inte roligare att titta på!

Millaaann
0

Nää, men STC lär ju inte göra bättre proppar åt oss än vad klubbarna har gjort till sina tävlingar..Dom vet ju inte ett skit om våra ponnyer! Om dom hade vetat det så hade dom aldrig sagt att vi skulle enbart ha pengahcp, dom har nollkoll där uppe.

Klart man gör proppar så att det passar sina egna klubbhästar, man måste ju låta alla kunna få starta i klubben när man har sin tävlingsdag eller hur?? Ni  lär ju göra så i er egen klubb med eller hur??

amandahandersson
0

#140, fatta tjusningen! små envisa jävlar går på banan, kämpar utav helvete! De e så jävla kul å se ju!

piggybank
0

Nu handlar det inte om att göra proppar till sina hästar i sin klubb utan att göra proppar till SINA egna hästar, hart vart ett himmla liv om det.

Ja för oss som håller på med ponnytravet ja inte för dom som inte hajar nån ting om det.

amandahandersson
0

#143, för dom som inte hajar någonting är det ju en fördel att det blir jämna lopp?

piggybank
0

Tycker du att det brukar vara det i shettis loppen??

amandahandersson
0

#145, det har vart det, tills det sparas hit och dit…

piggybank
0

Sparningarna slipper man med pengahandicap!

amandahandersson
0

#147, ja här vinner ju dom snabbaste utan att behöva sänka. Däremot måste dom söligaste sänka 10 sekunder för att inte komma efter med 100 meter.

piggybank
0

vad snackar du om:S

amandahandersson
0

#149, penninghandicap.

I ett penninglopp kan man på förhand se hur ett lopp kmmer sluta. Vi har en massa hästar i penninglopp som kan segla iväg, vinna med MÅNGA länger 5 sekunder över rekordet.

Däremot, i samma lopp, sänker en annan ponny 10 sekunder - för att få sista pengen.

Förstår du nu?

Millaaann
0

Amen tjena tror du själv på att dom gör proppar efter SINA egna hästar det är ju f-n mer än en som skriver propparna. Bara för att det har gått en massa rykten så behöver det ju inte vara sant. Och om det är sant så får man väl ta det, och hoppas på att dom skärper sig och att deras klubb byter proppmakare! Det är ju inte kul får de andra medlemmarna i klubben om den som gör propparna bara ger sina egna hästar fördel!! 

Hon snackar om hästar i pengahcp som står bra till i pengahcp vinner utan att ens behöver sänka. och de som står dåligt till jämfört me den hästen måste sänka 10 sek utan att ens bli placerad!

piggybank
0

Nej shit jag ska sova orkar inte komma med fler smarta inlägg idag, God NattFlört

Millaaann
0

va? vilka smarta inlägg? har jag missat dom? hmmm

amandahandersson
0

Jag har också missat dom smarta inläggen??

piggybank
0

Camilla jag tycker att du ska gå in på www.ponnytravet.com och kolla på debatten, där finns det allefall folk som tror att de som gör propparna gör dem efter sina egna hästar…

Maretto
0

……

Millaaann
0

Alltså jag har läst det, och det skrev jag!! Jag tror att den som skrev där på debatten t o m erkände fast personen va anonym, kom inte riktigt ihåg och det är ju typ 200 inlägg på debatten..orka läsa igenom alla liksom o hitta just d inlägget…

piggybank
0

Jo men det jag menar är att det kanske i så här stora sammanhang om det ändå ska vara penga handicap ska man låta STC bestämma propparna, då hade vi sluppit debatten…

Millaaann
0

Kanske det..men loppen lär ju varken bli bättre eller jämnare..

amandahandersson
0

STC kan inte ett shit om ponnytrav - där har vi en hake!

Undra om dom änns uppfattat att 200.000:- är grymt mycket för en ponny att springa in?

Hannna
0

#160 Känner du dem som sitter i STC's styrelse eller?

Men jag förstår inte riktigt varför alla klagar på propparna, Elitloppet har alltid sett ut såhär. Skicka in en motion då om att ändra Elitloppet till de snabbaste för Kat A och B. Det lär ju inte bli bättre bara för att man skriker "fan va dåligt allt är".

juliapettersson
0

#161, nja såhär har inte alls propparna sett ut förr. För den kategorin som har ett lopp det året, har det varit ett snabblopp (alltså elitlopp).

Hannna
0

#162 Jo det har alltid varit vartannat år snabblopp för shettis, vartannat för russ. Förra året var det russsnabblopp, iår är det alltså då för shettis! Sedan finns det alltid 2 lopp för en mellan kategori, brukar vara ett 2.35 för A och ett 2.00 för B voltstart.

juliapettersson
0

#163, japp, men eftersom det bara är ett russlopp i år så borde det vara ett snabblopp och inte ett 2.00-lopp. Ett "långsamt" lopp ska bara vara med när det är två lopp.

ruter
0

Hanna har rätt här. Hennes beskrivning är rätt. Nytt för iår är att Stockholmsklubben har låst russloppet så att dom snabbaste inte kan starta, det har inte hänt förut. Förr hade dom snabba haft en ´möjlighet i allafall att starta. Vem kommer inte ihåh Marelds prestation från dryga tillägg på svenska rekordet 1.45,9

Sen har Hanna även rätt att medlemmarna kan ju faktiskt protestera mot detta på årsmötet vad jag förstår, om dom vill förstås.

amandahandersson
0

Propparna har väll aldrig sett ut så här? Det har väll alltid varit tid?

Nej, jag känner inte STC. Men i tanke på någon därifråns klantiga uttalande om penninghandicap; "Det funkar i stortravet, så varför skulle det inte funka i ponnytravet?" säjer ju en hel del…

Hannna
0

#166 Ja det har varit tid. Låt oss säga att det skulle vara tidshandikapp iår, vem skulle vlija anmäla ut sin elithäst på ett 2.00 grundlag och stå på 1.44-1.40? Nej just det, INGEN! Alltså kommer vi få se ungefär samma hästar/samma klass på dem, om de skulle varit ett tidshandikapp 2.00 eller ett autolopp stängt vid 20000kr.

Så proppen tycker inte jag spelar någon roll, det blir ungefär samma tidsklass på russen ändå, om man ska jämföra grundlag 2.00 vs högst 20000kr. Visst, man stänger ut vissa ponnier som kunde deltagit med tidshandikapp, men meningen är väl inte heller att proppen ska passa alla ponnier?

Ja alla får tycka vad de vill, men jag tycker det känns så lågt att kalla folk för inkompetenta när man själv inte alls vet hur det fungerar. Detta är de första propparna STC skriver ut, eller har jag fel? Man kan väl åtminstonne ge dem en chans inna man kör över dem totalt.

amandahandersson
0

#167, det är inte bara Elithästarna som stängs ute i "Elitloppet", ett gäng vanliga 2.00 ponnyer är också uteslutna. Bland annat har det uppmärksammats att Tuffing stängs ute med skrattretande marginal - han har 21.000.

Jag vet inte hur vida STC har skrivit proppar eller inte, vad jag förstått är det SPTS som skrivit Elitloppspropparna?

Hannna
0

#168 Ja men vaddå, Elitloppet är väl inte skrivet för Tuffing heller? Man kan ju inte skriva en propp så den passar en viss häst!En propp kan inte skrivas så att den passar alla 2.00 ponnier! Det förstår väl alla, men jag menar bara att klassen på proppen iår är likvärdig med klassen på hästarna som brukar vara med i "mellan" elitloppet för Kat.B. Förra året låg vinnartiden på 1.57 och det kommer vara ponnier med likande rekord som kommer vara med.

natalie_
0

WHAT?OJJOJJJOJJ DET BLIR DÅ INGEN TYSON,MOGWLI ELR GUMINO IAFSkrikandesMEN EN POSSITIV GREJ I DET HELA ÄR ATT DOM KOMMEER ATT SE ATT PENGAHANDICAP INTE FUNKAR!JA MAN KANSKE SKULLE ANMÄLA EN 2,45HÄST HAN HAR SPRUNGIT IN 10000EXAKT

amandahandersson
0

#169, nej man kan ju förståss inte skriva en propp för en viss häst. Men jag tycker ändå det är dåligt med penning, hur långt kommer det hålla??

#170, vi har nog inte så mycket att göra med våra 2.40-ponnyer med 10.000 å göra i Elitloppet : / Jag som sett framemot de : (

piggybank
0

Jag tror inte att det blirs så stor skillnad från förra året, kvaliten på loppet kommer att bli den samma, förra året hade de flesta deltagarna tjänat mellan 10 och 20000 kr. Jag tycker att ni ska sluta klaga, man måste ju kunna testa något nytt nån gång utan att det blir värsta livet, OK det kanske inte blir världens bästa elitlopp och då har vi lärt oss av det, men det kan lika gjärna bli ett jätte roligt och jämnt lopp….

Det ända som jag tycker vi borde ha gjort annorlunda är att vi borde låtit STC skriva propparna och inte SPTS, då hade vi sluppit allt skitsnack, själv tycker jag att de som gjort propparna har gjort det bra.

amandahandersson
0

#172, jag har ingenting emot SPTS, känner inte dom som gjort propparna och jag fattar läget - det måste ju vara penninghandicap!

Anledningen till att jag är sur ligger fortfarande hos SPTF, och deras korkade beslut.

piggybank
0

Då har du nog hamnat på fel tråd och kommit ifrån ämnet…

amandahandersson
0

#174, nej det har jag inte. Alla insprängda lopp har samma grund numer - dom måste vara i penning?

Visst kan propparna vara bättre skrivna, så iaf NÅN elithäst kunde varit med?

piggybank
0

Ja det kunde dom kanske men vi måste ju nån gång kunna prova något nyttt!!

Jagz
0

# 167 Det är väl inte så självklart att "INGEN" skulle anmäla? Vissa kanske bara vill vara med och köra Elitloppet, oavsett placering.

amandahandersson
0

#176, det heter "Varför ändra på ett vinnande koncept?".

piggybank
0

Hur vet du att detta inte är det!? Föresten varför gnäller du har du någon häst som skulle passat bättre med elithästarna?!?!

amandahandersson
0

#179, jag förstår att folk blir sura när deras elithästar blir utestängda. Jag har ingen elithäst, jag har bara en 2.42 shettis som får stå på tillägg på snabbare hästar över 1140.

Sen vet jag massor av hästar som jag personligen tycker skulle passat mot elithästarna, i en bättre propp.  

Hur jag vet att det är det? HA, kolla lite lopp. Tycker du ponnytravet har funderat dåligt under alla dessa år?

piggybank
0

Nej men jag tyckeer inte heller att det har funkat dåligt med de penning lopp som varit i år, tid loppen brukar inte vara särskillt jämna tkr jag…

amandahandersson
0

#181, ta och kika på startlistorna till Bergsåker den 14e oktober 2006, där får du se vad penninglopp kan göra…

Vill du ha ett exempel på skillnaden mellan tid och penning?

Det var under Östersunds dubbeltrav 2006. Min shettisgosse hade ett lopp per dag - på fredagen var det penning och på söndagen var det tid. På söndagen kom han 6:a, och sänkte 4 sekunder. Han gick 2.42, de vann loppet på 2.25.

På söndagen var det som sagt tid, då vann min häst på 2.44. Så han gick 2 sekunder söligare när han vann, och plockade 5 placeringar.

JennyBrunzell
0

#41 Vad jag vet har jag inte ens sagt att det är d aktivas fel, kom du på det själv?

stuteriess
0

Genom att skriva ut dom här propparna för det s.k. Elitloppet (som inte blir något Elitlopp…) förlöjligar proppskrivarna B-ponnytravet, alltså russen. Vad publiken borde få se, är alla dom snabba russen som går under 1.45! Många på läktarna vet knappast vad ett gotlandsruss är, och det här är chansen att få fler intresserade.

Ponnytravet har under alla år, sedan Svenska Ponnyföreningen satte sin låga åldersgräns på B-ponnyer till ridningen, varit chansen att få behålla en utrotningshotad ras, men nu med alla konstiga proppar och åldersgränser så vete katten om det snart lönar sig att ha något fölsto! Man ledsnar på skiten!

juliapettersson
0

#184, word!

Man blir så trött…

_jonna
0

# 172 det har väl vart jämna lopp på dom flesta elitlopp?

equuleus
0

Nu hade dem skrivit på ponnytravet.com att elitloppspropparna var preliminära så dem kanske kommer att ändra dem ändå?!?

amandahandersson
0

Jag läste också det där att det var preliminärt.. Så vi får se…

Teja-Bea
0

#184 Jag håller med dig! Jag har funderat på att när jag blir "vuxen" återuppta föräldrarnas Stuteri Teja och låta dte växa igen. Men som du sa. Jag vete katten vad man ska satsa på. Om det är värt att satsa på travaveln. för som det ser ut nu så kommer ponnytravet att dö ut!!

Eller så får man bara satsa på tidiga unghästar. Och jag vill inte det. Jag vill att hästen ska hålla i 30 år!! Inte gå som en tok på travet som 3 & 4-åring och sedan vara slut…. =/

ryttarn
0

#189 Förstår precis hur du känner. Vi har precis dragit igång Russavelsverksammhet och har en plan för att den skall växa. Men frågan är om det kommer finnas någon efterfrågan på prestationsruss framöver? Ridsportsförbundet har så låga åldersgränser för ryttare på B-Ponny så där är intresset lågt, ponnytravet gör SPTF och STC sitt bästa för att ta död på. Övriga hästsporter är väldigt marginella, iallafall i värmland.

Att enbart avla fram utställningsruss känns inte som en så lysande affärsidé direkt. Riskaen är att det enbart är skansen och några glada "dårar" och eldskälar som kommer försöka hålla rasen vid liv….

Vi får hoppas att det inte går så illa som det ser ut. Vill gärna vara possitiv tills jag blir överbevisad….

Jerker Klang,

www.isil.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.