Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 3680 ggr
giffan
0

Tävlingsdagar 2010

Vad tycker ni om de Preliminära tävlingsdagarna 2010? Något som borde ändras?

här

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

madde89
0

saknar  eskilstunas  påsksmällen  , lilla  cajsa  warg på  örebro saknar jag . färjestads  påskbomben i April 

kan  ingen  lägga  tävlingar  i Mars 

synd att  mantorp  ligger  innan dubbeltravet.

MartinaFrick
0

Ser inte alls bra ut i södra Sverige vissa helger. 

I APRIL så kör Tomelilla och Halmstad samma helg i. Det är inte bra så tidigt på säsongen, någon måste flytta till helgen innan.

MAJ ser bra ut i södra Sverige.

JUNI ser bra ut, förutom att Jägersro och Halmstad kör samma dag, den 20:e. Där måste någon flytta till helgen efter, då det är "rent" här nere.

JULI ser bra ut.

I AUGUSTI ser det inte alls bra ut… Helgen 21-22 kör Tomelilla, Tingsryd och Jägersro och den 28:e kör både Tomelilla och Östanåkra. Någon tävlingsdag borde flytta till helgen 7-8 eller 14-15, då det är tomt.

SEPTEMBER är ren katastrof… På samma dag kör Mantorp, Halmstad, Jägersro och Tingsryd… Finns två helt lediga helger efter det. FLYTTA!!!!

I OKTOBER ser det bra ut i södra Sverige.

giffan
0

Påminner att det kommer bli ändringar, då detta är preliminärt!

#1 cajsa warg kommer gå i maj likaså mellansvenska på örebro. De var med förut, men har tydligen fallit bort.

~ Anneli ~ 

savrarpstuteri
0

Förhoppningsvis tillkommer 2 tävlingsdagar på Vaggeryd Glad!

Vi väntar på besked från vår ansökan om att få bli en klubb i SPTF och vilka dagar vi får köra tävlingar på isf.
Önskat är ett dubbeltrav Glad!

VeronicaP
0

#4 Ja det vore ju skitroligt ;-)

#2 Halmstad har alltid haft sista söndagen i april de sista åren eller nästan så länga som vi har hållit på i allafall så det är väl Tomelilla som lagt samma helg Flört

Halmstad har lagt ungefär samma helger som de hade detta året …

NathhhalieL
0

jag fattar inte det där som står under varje månad, t.ex i januari så står det E heldag.

alltså kommer det vara lopp i Januari ? ;o

giffan
0

#6 Det är en förklaring till hur det ser ut i kalendern för de olika tävlingarna. Du får titta i kalendern och se när banorna du brukar tävla på har heldag resp insprängt lopp eller om det är dubbeltrav,

Vanlig bokstav är heldag, understuken bokstav är insprängt och kursiv bokstav är dubbeltrav.

~ Anneli ~ 

KajsaLonner
0

Håller med #2 väldigt synd att banorna i söder har tävlingar samtidigt.

Teja-Bea
0

För mellansverige ser det helt okej ut tycker jag. Mantorp har valt samma tävlingsdag som Romme 12maj och som Gävle 12 september.

Jag tycker iaf att det är samma område… Någon borde byta…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kajhugo
0

# 9 Håller inte med om att det är samma område, förstår dock att ni från stockholm åker till romme eller gävle men det är inte ofta vi från östergötland gör det.

giffan
0

#10 Fast vi från örebro, eskilstuna  och däromkring åker både till romme, gävle eller mantorp… Tror det var så Bea tänkte..

~ Anneli ~ 

MartinaFrick
0

#5 Japp, jag vet att Hd brukar ha sista helgen i april.

Skit i vem som lagt vad egentligen, men mycket måste fixas till i "de nedre regionerna"Tungan ute innan säsongen 2010 blir bra.

VeronicaP
0

#12 Det fixar sig säkert , tror jag , det var väl så att de skulle ha in dagarna tidigare denna gången än vad det brukar vara ..

Kajhugo
0

#11 Förstår det, men då vi kanske hellre reser söderut än norrut så kommer det alltid vara några dagar som krockar, se bara inom stortravet, på måndag kan man välja att åka till Mp eller F om man bor i Örebro, tisdagar kör ofta Ax och E-tuna, Torsdagar kan du välja Ö-o eller Å, om man bor i våran region.

Så att få alla nöjda tror jag är svårt, däremot tror jag att man kan samarbeta innan dagarna läggs samt att man måste ta hänsyn till regionens hästar så rätt proppar skrivs ut.

Det är ju så att alla räknar kanske på en radie från sitt "eget stall" om hur långt man är villig att åka och det gör ger ju olika önskemål.

MartinaFrick
0

#14 Sen är det ju så att det finns så många fler stortravare än ponnyer. De kan köra på två-tre banor i samma region på samma dag och det stör inte, men inom ponnytravet finns ju tyvärr inte det antalet aktiva.

Jag tycker antalet tävlingsdagar här nere ser bra ut, de behöver bara spridas ut lite mer, speciellt i augusti och september.

Kajhugo
0

#15 Det är jag helt medveten om, men jag tror att man måste se från banan och dess spridningsområde. Vi från mantorp åker nog hellre till Tingsryd, Halmstad, Åby än Gävle. Dock förstår jag att man från Solvalla tittar på både Mantorp och Gävle, så då får man väl helt enkelt välja vilka proppar som passar bäst. Det har hänt att vi åkt någon annastans fast vi har haft tävling på hemmaplan, då vi haft bättre proppar någon annanstans eller rättare sagt inga passande proppar hemma.

ryttarn
0

Vi (VPTS) kommunicerade, om än lite sent, med de banor som vi såg som närmaste "konkurenter" om ekipage. Dvs, Romme, örebro och Axevalla. Att sedan en del av oss åker längre går ju inte riktigt att ta hänsyn till. Tror att "normalradien" för de flesta i mellansverige är 20-25 mil. Att vi sedan är några stycken som gladeligen åker betydligt längre är ju svårt att ta hänsyn till.

Däremot är det viktigt att banorna skriver proppar som verkligen drar folk. Jag tror det är viktigt att man efter varje tävlingsdag gör en ordentlig utvärdering och ser efter vilka proppar som drog, vilka som inte gjorde det och kanske vilka andra orsaker till att det blev många eller få anmälningar. Här tror jag tyvärr att många klubbar missar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

man kan ju tex också börja kolla vad ens egna hemma ekipage ligger i tiderna ungefär , för de måste ju ändå vara roligt att få hemma kuskar på sina hemmatävlingar ;-)

savrarpstuteri
0

Under "min" tid i APS så bjöd vi ner Ylva Lagervall (dåvarande kanslisten) till att ha föreläsning/kurs i bla proppskrivning.

Hon lärde ut ett nytt "tänk" och hur man bör planera/göra propositionsskrivandet, och var/hur man hämtar statistik för de regioner man vill skriva propparna för. Hemmaekipagen finns ju också där .

Vi bjöd in närliggande klubbar och det blev kanonbra Glad!

ryttarn
0

Problemet med att skriva för hemmaekipagen är att propparna skall vara inne så långt i förväg. De flesta hästar som tävlas aktivt utvecklas en hel del under pågående säsong.

Tror man får skriva proppar utefter ett större statistiskt underlag, det är därför jag menar att man behöver utvärdera varje tävlingsdag på ett strukturerat sätt så att man lär sig av sina misstag och inte upprepar dom…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
0

#19 Låter som en bra idé, jag har efterlyst (hos SPTF) en liknande kurs som gick i Malmö för några år sedan, men det funkar ju lika bra om Ylva Lagervall kommer till ett gäng samlade klubbar.

StuteriSolo
0

Förutom det lilla kruxet att Ylva inte längre jobbar på kansliet Skrattande

[vigalund]
0

Jag tror inte avståndet eller "hemmabana" spelar största rollen, i alla fall inte för oss! vi valde i början på sommaren bort vår "hemmabana"(som iof ligger 10 mil bort, och inte är den bana vi tränar på)för att propparna var bättre skrivna för våra shettisar längre bort! inte startar man väl "halvbra" lopp, där man vet att man KANSKE får ett 6:e pris, när en annan bana har "perfekt skrivna" proppar för just dig! eller??… visst vill man vara lojal mot sin klubb, men det handlar ju också om att ge sina ponnysar en ärlig, sportslig chans!!!

#19 gillar ditt tänk!!!, att ta hjälp utifrån ,och alltid vara mån om att utvecklas!!Skrattande därför tror jag att den ev. kommande klubben på Vaggeryd har massor att vinna & åstadkomma på alla plan, med dig i spetsen, som lär och entuiasmerar oss andra, som inte är lika "gamla i gemet" som du, men med fräscha ögon…och erfarenheter från andra hästdicipliner…!

#20 måste ge dig en stor eloge!!! Jag har följt dina inlägg från att "ponnytravet i framtiden" och "projekt 2010" kom ut här på i fokus, och här har vi en människa som verkligen har omprövat sina åsikter och värderingar! Det kallar jag ödmjukhet, utveckling, och en STARK vilja för ponnytravets bästa!!!Glad

savrarpstuteri
0

# 21 Det är en fråga som arbetats med och som SPTF kommer att arbeta vidare med för att få "kurser" i proppskrivning.
Det är ju alltid ett ekonomiskt problem att anordna så klubbarna kan ju hjälpa till med plats/fika etc……

# 22 Ylva besitter ju fortfarande sina kunskaper trots att hon inte jobbar på SPTF och kanske vill hjälpa till igen? Annars finns det nog andra som kan göra det hon gjorde minst lika bra Glad!

# 23 Tack………..visst hoppas vi på en bra framtid för "blivande Vaggeryds ponnytravare"………vi skall bara hoppas vi antas som ny klubb i SPTF först Glad!

Tusen
0

Visst ska man utvärdera vilka proppar som drar men man måste också komma ihåg att man inte skriver samma proppar år efter år , något som vissa klubbar tyvärr gör. Feghet i proppskrivandet eller okunnighet?

Om man tittar på hemma hästar och närliggande banors hästar och skriver proppar efter dem såbrukar det bli bra med anmälningar. Dock inga garantier. Folk gör inte alltid som man tänkt sig. Men samtidigt måste man våga göra nya typer av proppar. Så man hela tiden får nya segrare. Tid och penninghandikap används ju överallt men varför inte göra som t.ex. Solvalla har gjort några år; handicap efter antal segrar? Det finns fler typer, Man kan handicapa efter ålder , kön, eller varför inte poäng på de senaste loppen, Ha lite udda längder på loppen (t.ex. supersprint) eller varför inte köra loppet i bakvarv. Det har Norrlandsklubbar gjort tidigare och även EPS gjorde det för många år sedan.

Visst kan det se konstigt ut men det är ju bara att anmäla. Ingen vet ju hur det kommer att gå förrän man testat.

För några år sedan körde man i söder att man anmälde till en prop som sedan delades efter hur många som anmält. Folk fegade ur och det blev inte så bra som de hade kunnat bli.

Människan är av naturen ovillig att förändra. Detta syns också i propparna. Ni i propkommittéerna ute i landet. Vågar ni test något nytt? I alla fall i någraproppar?

savrarpstuteri
0

# 25 Den tävlingsdagen i söder var vi på och det är ju en bra ide´ men tyvärr slog den inte väl ut då!

Anmäl till en propp som delas efter antal anmälda ponnyer efter vissa angivna kriterier tex, max tio sek mellan första o sista ponny i loppet………
Ett lätt sätt att anmäla på, särskilt för de som tycker det är svårt/inte har lärt sej läsa proppar. De som nog inte vill/vågar anmäla är de som bara anmäler när deras ponny "står bra till".

Det kan gå utmärkt att anmäla till dubbelstart också för en ponny kan ju efter delning hamna långt fram i ett lopp och långt bak i ett lopp.

stallnysater
0

Även om man skriver proppar som ska kunna passa hemmahästarna så finns det alltid någon eller några som är missnöjda. Det är ju svårt att få så att det passar alla eftersom propparna ska vara inne ganska lång tid innan.
Sedan finns det ju de som klagar på propparna på hemmabanan men kan anmäla till exakt samma proppar på andra banor Obestämd

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

ahlblom
0

Guldstoet är alldeles för sent. Elithästarna börjar sin säsong redan tidigt för att vara i form till Elitloppet.

Det bore gå i augusti som det gjort förut.

SPTF - Agera!

Tusen
0

#28 Det var väl väldigt länge sedan det kördes i augusti?

Jennie_A
0

#29 senast 2008 kördes det i augusti…

jessssica
0

Kollade inte så jättenoga nu men jag tycker det såg bra ut här i mellansverige

Håller dock med om att mantorp, romme och gävle hör till "samma område". För mej gör det det iaf för jag bor i mellan sverige, mellan mantorp och gävle och hör till romme… Så det skulle vara bra om nån kunde byta dag den 23 maj + 12 sep

palomia
0

# 28,29

Guldstoet kördes t.o.m i slutet på Juli -04 & -05.

Kajhugo
0

#31 Jag förstår att ni kan tänkas åka till både Mantorp och Gävle, men vi måste också ta hänsyn till de som bor söderut, jag tror varje bana måste utgå från en radie runt sig och då måste man dra en gräns någonstans. Jag ser då krockar med Östanåkra, Halmstad, (Tingsryd), Åby, Solvalla, E-tuna, Karlstad, Ö-o, Vaggeryd och Kalmar som ett större problem än en krock med Gävle.

MartinaFrick
0

Händer det något nytt på tävlingskalenderfronten? Hoppas ingen spikar något för tidigt…

giffan
0

Örebro- lindeberg ska lägga ut sina dagar, har fortfarande inte fått svar från våran bana om när vi kan ha insprängda resp heldagar…

men vi har försökt ta hänsyn till hur kalendern ser ut nu.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#30 o #32 Skäms Så fort man glömmer. Dock vet jag att det var de som inte gillade att Guldstoet gick då det gick. Krockade med någon annan stortävling samt var väldigt nära Monté-SM.

Det är kanske svårt att få in alla tävlingar under den korta säsong som ponnytravet ändå har. Dels ska man hinna kvala och dels ska man hinna åka på allt. Ja, inte är det lätt inte.

moffons
0

Det är redan nu inlagt många tävlingsdagar i mellan- och sydsverigeGlad och då har  inte Åby och Örebro/Lindesberg inkommit med sina dagar.Obestämd

Kanske skall Sptf begränsa tävlingsdagarna/klubb så alla  har chans att lägga in sina dagar och loppen blir fyllda.Flört

Tusen
0

#37 Varför då? Alla klubbar skriver väl inte samma proppar eller har möjlighet att hålla lika många tävliongsdagar. HUr kul är det med tvångsstrykningar? Inte ens klubbarn gillar det.

moffons
0

#38 Tyvärr är väl sanningen den att det är fler inställda lopp än tvångsstrykningar.

giffan
0

Det är ju alltid trist om  man måste tvångss tryka någon, men om man behöver göra det så är det ju för att många vill tävla… så det e bra på ett sätt. Men trist för dem som inte får vara med. för klubbarna måste tvångs strykningar egentligen vara bäst. Hoppas att ni fattar hur jag menar..

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#40 Helre ett lopp med 17 anmälda än ett med 3…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Visst är det så att man vil ha många hästar anmälda, men om SPTF ska bestämma hur många tävlingsdagar en klubb får ha så får vi ytterligare begränsningar inom ponnytravet vilken aldrig kan leda till något bättre.

Jag vill att klubbarna skall få mer makt att bestämma själva.

giffan
0

#41 Ja för klubbarna iaf, men för dem som kör så är det ju bra med några hästar i loppen, inte lika trångt då iaf ;)

~ Anneli ~ 

savrarpstuteri
0

Läste precis på SPTF:s hemsida…………

giffan
0

Ja det gjorde jag med. Har skickat in örebro/lindesbergs dagar, men de är inte ens med…

Och undrar om de tar kontakt med respektive sällskap och kollar att man får köra de dagar man blir tilldelad om de vill ändra eller??

Det är ju många faktorer som ska stämma överens när man lägger tävlingarna. Och till heldagar ska man veta att så många som möjligt kan hjälpa till att jobba för annars blir det lixom ingen tävling.

~ Anneli ~ 

MartinaFrick
0

Ser fortfarande skit ut i augusti-september här nere i söder…

savrarpstuteri
0

Man kan ju läsa att SPTF uppmanar klubbarna till att ta kontakt med varandra och på så vis göra upp själva utan inblandning från SPTF.
Vore jag ansvarig för någon klubb hade jag satt fart……..

Här i södern hade vi några år möte med representanter från alla klubbar och kunde då "kohandla" med varandra vilka dagar man kunde byta bort eller inte och på så vis få bra fördelning.

VeronicaP
0

Vet att Hpts tagit kontakt med granklubbarna och föreslagit några flyttningar och hoppas att det löser sig snart .

MartinaFrick
0

#48 Jepp, vi jobbar på det!

giffan
0

Nu ligger örebro/lindesberg med i kalendern.

~ Anneli ~ 

Linden95
0

Någon som vet när Åbys dagar kommer upp?

StuteriSolo
0

När Åby skickar in några dagar kanske…

olesen
0

har de inte kommit in några mer tävlingar :)?

MartinaFrick
0

Nu ser tävlingskalendern näst intill perfekt ut här nere! Bra jobbat alla!!

olesen
0

åby har ju inga :S, tycker ax och åmål har få, även färjestad,

olesen
0

De som ligger på sptf är de, som gäller? eller är dom premilinära ? :)

StuteriSolo
0

De som ligger på STPF är de ansökta och godkända dagarna

[Mariaaaaaa]
0

Kollade bara snabbt och jag tror nog att allt blir bra tillslut :)

Men, jag har en fundering.. Finns säkert en jättebra anledning MEN, varför sprider vi  inte ut ponnytravet över hela året?

kanske mest fokus på sommaren som det är nu men ändå, lite vinterponnytrav är något jag skulle tycka va jättekul. Blir så himla tomt under vintern! :)

Har det alltid varit en "säsongssport" ? Visst kör ju vissa banor insprängda lopp så sent som i November som Solänget men det är ju inte ofta! :)

Någon som vet varför eller som har en vettig teori? :)

StuteriSolo
0

I tidernas begynnelse kördes det ju inte på stora travets banor, utan man höll till på egna eller träningsbanor som inte har så bra underlag på vintern, ponnytravet har inte alltid setts med blida ögon från de "stora"

Det är ju bara sedan mitten av -90 talet som ponnytravet blivit accepeterat på ALLA banor i landet, även om en del klubbar fortfarande har problem så jobbas det nu även uppifrån att det ska vara lika för alla.

Ponnytravet har så länge jag varit aktiv (från 1979) körts mellan mars-april fram till oktober-november, men det är ju inget som hindrar klubbar att skriva ut heldagar övriga tider också, börjar det finnas insprängda lopp så kanske det finns underlag för sådant framåt i tiden.

[Mariaaaaaa]
0

#59 Okej, jag har inte kollat tillbaka eller hört hur det var förut. Var bara en tanke som slog mig efter alla kommentarer om hur mycket som krockar osv, vilket jag tycker det varit flera säsonger nu.

Tänkte att om man börjar sprida fler dagar över hela året så kanske problemet med att allt är så tight och krockar inte uppstår lika ofta? :)