Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 5285 ggr
Boode
0

Snabbare framsteg? hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en ponny som slår ihop hela tiden för att hon är för långsam att få bort frambenen innan bakbenen kommer. Just nu har hon falsade skor bak och strykkappor och fram  bara skor. Ändå är hon för långsam att flytta bort frambenen. Då hon inte breddar så väldigt mycker blir det ofta galopp när hon inte för plats med benen.

Hur skulle jag kunna balansera henne eller få henne att snabbare få undan frambenen så hon kan ta i ordentligt med bakbenen utan att behöva slå i ?

om ni inte förstod riktigt hur jag menar kan ni kolla på bilden.

Nitro
0

Verka kort, tvärtå, öppen tå, halvrunda aluminium.. Det finns många sätt att få ett snabbare framsteg!

Cherriese
0

håller med #1 men du kan också bromsa upp baksteget med en ringsko eller äggsko.. ofta måste man göra både och!!

juliapettersson
0

Öppen tå.

Boode
0

#2 vart kan man hitta ringskor och äggskor ?

Tigrou
0

säger som #1 ett annat alternativ är päronsko med öppen tå.

Vill du att hästen ska bredda mer bak kan en tung sko med trail hjälpa.

Ringskor och äggskor får du eller din hovslagare tillverka själv för att få den bästa passformen.

Cherriese
0

ja det är nog svårt att hitta färdiga ägg o ring skor som passar ponny.. det är min pappa som skor mina o han har fixat både päronskor o ringskor till mina ponnys, var noga med att väga dem så de väger lika mycket bara när man svetsar själv..

Cherriese
0

om hästen kan gå barfota fram så vore det ju klart det "snabbaste" alternativet, i kombination med en bromsande eller breddande baksko..

Trav_
0

Du kan testa med tunga ridskor i bak falsade också och se om det funkar!

JMax
0

#4 Du har ju Mantorps travshop nära, han brukar ha skor i de flesta varianter som även passar russ.

Min stora hade halvrunda fram och vanliga ridskor bak. Det fukade bra på honom.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Nitro
0

Det är klart att man kan bromsa upp baksteget. Jag brukar ha vanliga falsade travskor bak, och något av de alternativen som jag skrev i #1.
Tänk på att om du provar öppen tå ( som jag tycker funkar bäst) så tar det oftast några veckor innan hästen vänjer sig vid det ovana steget som blir..

juliapettersson
0

Håller med #10, öppen tå brukar funka bäst. Testade det på min montéhäst som hade svårt att hinna unnan, sänkte rekordet och fick ett helt annorlunda steg! Värt att testa, men ge det tålamod.

Teja-Bea
0

Tyng fram. Remontsko eller vikter.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Boode
0

# 10 & 11 sliter det mycket på hoven att ha öppen tå? Vad ska man ha för skor om man ska ha öppen tå? vanilga som man vänder på eller några speciella ?

#12 var ska det vara tyngre fam? då tar det ju längre tid att få bort hovarna

juliapettersson
0

#13, om man tynger fram blir hon tvungen att ta i mer i framsteget, och på så sätt kan man få ett snabbare steg.

Nej, det sliter inte med öppen tå vad jag vet. Man kan ha vanliga skor, fast då får man göra nya hål för sömmen och svetsa bort tåkappan. Men det finns skor ämnade för att ha till öppen tå.

DubbelE
0

Vikter? :S:S..vet du hur mycket det sliter på hovväggarna? Du kan förstöra hovväggarna med vikter.. o jag talar inte i måfå, min pappa är hovslagare och har skott i travstall, det är inte kul att se hästar som har fått hovväggarna helt sönder pga. vikter.

Hannna
0

Det sliter ofantligt mycket mer på en travare än på en ponnytravare, om det är varmblod du menar att din pappa skor?:) Jag hade tå-vikter på min ena ponny, men bara i samband med tävling så det slet ingenting.

iiirma
0

Vi hade vikter på våran A-ponny i kanske ngt/ngra år, han hade de jämt och det gick väldigt bra. Hovarna höll trots att han hade dåliga hovar.. men det är ju bara en enskild individ iofs.. :)

DubbelE
0

jo min pappa har skott varmblod, ne men vissa tar ju inte av sina vikter :S, låter dom gå med dom dygnet runt,

divansson
1

så gjorde min ponny.. vi tog för långa skor bak.. det är 90% att det funkar! Lovar! alla som jag har hjälpt på det viset har breddat bra med bakbenen efteråt.. då slipper den slå på sig..  sen vid bogvecket.. (markerat i rött på bilden) kan men massera också.. på båda merkerade ställerna..då blir det ett bättre framsteg och hästen blir mer "rapp" i steget..

Teja-Bea
0

#13 Tyngden fram gör inte att hästen får ett snabbare steg, men ett längre. Och därmed får hästen mer plats till sina bakben. Detta funkar även bra  på hästar med kort baksteg. Får de inte plats med bakbenen så kortar de ofta ner baksteget, för att inte knacka.

15# Visst kan vikter skada hovarna. Det beror på hur man hanterar dem!

• Använd rätt sorts självgängande skruvar
  • Låt viktfästena sitta kvar imellan tävlingarna. Det spar på hoven om du inte skruvar i och ur skrivarna hela tiden.
  • Skruva ur skrivarna, dra ej! Då sliter du garanterat sönder hovväggen!

Jag har tävlat/tränat och skott flera hästar ´som gått med vikter och jag har aldrig sett några skador på hovväggen.

Om man har en häst med väldigt känsliga hovar, ytliga blodkärl och svag hovvägg så kanske man ska välja ett annat alternativ. Annars är det bara att skruva på vikter.

Men som jag sa tidigare. Vill man inte ha vikter så kan man sko med remontskor.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MonteMira
0

Har också en häst som slår ihop men dock inte lika mycket som din verkar göra (enligt bilden) =P Vi kortade tåna runt på alla fyra o nu går hon med tvärtå, falsade lite längre skor bak och en svag tvärtå halvrunda fram. Hon har blivit mycket bättre men kan fortfarande "slå" på sig ngt steg ibland men det händer bara när Mira är okoncentrerad.

Annars så är öppen tå eller tå vikter att rekomenderas….

ryttarn
0

Vi har haft precis samma problem med Troll Twix. Vår ordinarie hovslagare har testat olika skor, vi har provat med vikter på olika sätt för att ändra framsteget men inget har hjälpt.

Nu vid senaste skoningen hade vi en ny hovslagare då vår ordinarie var sjuk. Hon kortade hovarna både fram och bak så mycket det gick. Plötsligt slog inte Twix ihop en enda gång. Bara att buga för Maria Lantz som äntligen hittade ett sätt att hjälpa Twix få ordning på sina ben. Nu skall Twix bara lära sig att utnytja det nya steg hon fått.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se