Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 3411 ggr
Cumulus
0

Inkörning

Hur länge eller hur många gånger brukar ni tömköra era unghästar innan ni sätter dom för vagn?

Det är klart att det säkert varierar en del mellan olika individer, men på ett ungerfär hur länge tömkör ni innan ni provar med vagn.

Skiljer det sig mellan olika raser tex är det lättare att köra in shettisar än russ?

Nyfiken på att höra vad ni har för erfarenheter Glad

ryttarn
0

Det går över huvudtaget inte att generalisera. För att ta ett konkret exempel med halvsystrarna Isilon Tinuviël och Isilon SunSilk.

Tinny tömkördes under två till tre veckor innan hon var i vagn i somras. Isilon Sunsilk tömkör jag fortfarande och hon har enbart varit i vagn, och då med ledsagare utan kusk i vagn, två gånger. Inkörningarna började vi med tidigt i somras.

Det jag har som villkor innan en häst kommer i vagn är att man ensam kan sela ut och tömköra ensam i flera olika miljöer och att hästen är helt oproblematisk när det gäller att ta styrning. Innan dess kommer ingen vagn på. Bättre att ta lång tid på sig och låta inkörningen "mogna" fram. Ta helre ett steg tillbaka än forcera.

Jag tror inte det är någon skillnad mellan raser, däremot mycket stor skillnad mellan individer.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ahnna
0

Håller med föregående. Det går inte att säga att 10 eller 15 gånger räcker, för om inte hästen lyssnar, är lugn, stabil och mogen för att spännas för så är den inte det.

Men överlag låter jag inkörning ta tid, jag gillar inte att stressa fram under kort tid utan jobbar med unghästarna 1-2 gånger per vecka under några månader innan jag introducerar vagnen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tömkör alltid våra väldigt länge innan vi sätter dem i vagn. De måste vara stadiga på tömmen och kunna alla komandon utan tvekan. De ska nästan tycka att det är tråkigt enkelt att bli tömkörda innan de får vagn på. Men som tidigare sagt så tar det olika lång tid för varje individ. Montró har alltid haft väldigt lätt för sig så hon blev inte tömkörd mer än ett fåtal gånger medans en annan av våra russ blev tömkörd i ett halvår inna vi satte vagn.

CarinaO
0

Sofia var väldigt lätt och köra in,Tömkörde henne ca 15 ggr och väldigt lätt att köra sen med vagn..men som sagt väldigt olika från häst till häst..

[Russ-park]
0

#1 Fint innläg - helt enig !

Vi inkörar över ca. ett ½ år.

Vi användar hästarne til olike former för körning, da måste de våra så ´säkra´ som möjligt.

Titta inn på www.russ-park.dk under:

• Anja tilkørsel
  • Tanker om tilkørsel

Mvh. bj

S-ylvander
0

ojj vad lång tid det tar för er !

Vi har kört in en hel del hästar stora travare till minishettisar och de flesta har vi bara tömkört 7 ggr typ.

Senaste vi körde in (melinda) tog ca 3-4ggr innan var i vagn ;OO

ryttarn
0

#6 Det finns ven domm som inte tömkör alls utan bara trycker en vagn på hästen och kör. En sådan häst skulle jag inte riskera att sätta något av mina barn bakom. Jag vill ha trygga lugna hästar, därför blir det ibland lång tid med tömkörning ibland ganska kort,,,,,,

Inkörning är ingen tävling om att få hästen så fort som möjligt i vagn. Tömkörningen är en intruduktion för hästen och måste genomföras på ett trygt sätt innan man går vidare. En forcerad inkörning riskerar att gen en osäker häst. Säkerhet först. Detta sagt utan att för den skull hävda att du gör fel, det har jag inte tillräcklig kunskap om att avgöra. Vill bara förklara varför det ibland tar tid…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Ahnna
0

#6 Jag anser inte att det "tar" så lång tid att få en häst inkörd, utan visst kan man göra som du - men jag skulle aldrig få för mig att göra det av samma anledning som #7 skriver. Jag har sett alltför många otrygga körhästar få frispel med vagn bakom sig för att ta den risken, samt att hästar behöver repetition precis som alla andra däggdjur för att bli trygga med en ny kunskap.

Som exempel kan jag ge min ena 1-åring som gick bredvid sin mamma vid skakeln förra vintern. Henne skulle jag absolut kunna spänna för redan nu i eftermiddag för jag tror inte att hon skulle säga flasklock ens, men det skulle inte vara varken säkert eller smart. För hur cool och lättlärd en häst än verkar så är det fortfarande en ny erfarenhet att dra vagn och är den då inte införstådd med alla kommandon och tryggheten med att ha mig bakom sig i alla lägen så kan vad som helst hända. Varför riskera nåt sånt? Det är ju, som #7 skriver, ingen tävling.

www.stuteriprecious.se

ebba93
0

#7 HÅLLER MED DIG TILL 100%

Lise
1

Våra shettisar har vi själv kört in, tömkört ganska länge innan vagnen kom på, och går de då inte fint i vagnen har vi börjat om igen att tömköra. Tycker det är mycket viktigt att hästen lär sig gå rakt i vagnen och lyssnar på en. Vårt enda russ, Copiad, hjälpte en travtränare oss att köra in. Trots han var snäll och inte gjorde något dumt tömkördes han länge! och sen när vagnen var på gick vi länge och ledde honom också. Förstår inte varför man ska stressa vid inkörning, tror man förlora i längden på det.

PromiseMinanMorfeus
0

Själv för oss så tyckte jag det gick betydligt fortare med shettisarna än vad det har gjort med russ. Men sedan beror det som sagt helt och hållet på hur hästen är och hur mycket tid den behöver.

Cumulus
0

Tack för alla inlägg. Glad

Det är tydlig att det skiljer sig en del i alla fall hur man gör när man kör in unghästarna. Vad en del tycker är länge tycker andra är kort.

Jag har väl själv inte kört in jätte många unghästar, men några har det väl blivit under åren och jag är också inne på den linjen att hellre tömköra för mycker än för lite.

Jag tror att man vinner på det i längden.

Ammiii
0

Vi gör också olika beroende på individen.

Dante tömkörde jag och pysslade med varje dag i några veckor, han skötte sig helt perfekt, så vi hängde på vagn och han har skött sig perfekt i alla år!
Emmi Lee tömkörde vi en kortare period på våren, när vi satte på vagn studsade hon massor, tills vi kom på att ta av slagremmen, då gick hon jättebra och var bara att köra.

Baronessan gjorde vi samtidigt som Emmi, hon vägrade att ta styrning åt höger och stegrade sig hela tiden och for omkull. Henne fick vi hållas med rätt länge, sen tog vi ut henne flera tillsammans utan vagn tills hon fattade. Hon är än idag lite knasig i bland fast hon är 8 år!

Så det kan verkligen vara helt olika!

S-ylvander
0

som sagt det berors på vad man har för häst.

Ser att många skriver att man vinner på det i längden. då skulle min Melinda inte räcka i längden för att vi inte tömkörde henne mer en ett par gånger? jag menar om man har en lättlärd häst som är klar för vagn efter ca 5ggr ( om inte tidigare) så tycker jag personligen inte det är "lönt" att gå omkring och tömköra.

Men var och n tycker och tänker olika så e det :)

#7 -  bra skrivet! jag skulle heller inte hoppa upp bakom en sådan häst. tycker det är bra att tömköra men vissa hästar har lättare för sig. =)

Ahnna
0

#14 Jag skulle vilja säga såhär; de flesta hästar behöver säkert inte upprepa varje nytt moment 20 gånger utan skulle säkert funka lika bra efter 3-4, men OM det skulle hända nåt så har en panikslagen häst en mycket större trygghet i att vara välbekant med alla kommandon, kuskens placering, skaklarnas bredd och så vidare. Det är i såna lägen som jag inte vill sitta bakom en häst som bara är tömkörd ett par-tre gånger innan första förspänningen, så därför upprepar jag hästens inlärning under en lång tid för att förvissa mig om att de gånger nåt skärrar hästen så är den trygg med mig och springer inte ifrån varken mig eller vagnen. Eftersom jag har tävlingshästar (klassisk körning + brukskörning) så är det också viktigt att alla röstkommandon lärs in under kontrollerade och trygga former så att hästen kan dem utan och innan. Det gör jag främst genom tömkörning och det tar inte bara två-tre gånger att befästa ordentligt, utan ju oftare man upprepar dem desto alertare blir hästen. (Kanske inte lika viktigt inom trav, men för mig är det absolut värt den mödan i början av inkörningen eftersom jag aldrig behöver tvivla på att hästen vet vad de olika kommandona betyder efter det.)

Eftersom man kan variera tömkörning i det oändliga och eftersom det är en så givande träningsform för alla hästar, så förstår jag inte riktigt varför du inte tycker att det är lönt att tömköra mer än ett fåtal gånger. Men alla är vi ju olika! Flört

www.stuteriprecious.se

tindradar
0

mitt russ var jätte snäll i tömkörningen inte rädd för nått och hur lugn som helst , men sen när vagnen skulle på var hon helt annorlunda. hon var bakrädd och rädd för rätt så många saker, hon gjorde nästan inga framsteg när vi hade vagnen på . och då var vi ändå två vid huvudet och en vid vagnen . sen i somras tro jag att det var ,så gick vi en bra bit me vagnen och sedan släppte in henne i hagen med träns med tyglar .. och sen efter 15 min ?, så sa moster att hon SKA prova köra henne, aa å så tog vi ut och sela på å satte på vagn å så hoppa moster i , hon gick hur bra som helst ! :O vi som hållt på så länge å sen kommer moster och bara kör,;P jag funderar då på om hon tyckte de var mkt bättre att gå helt själv :)

så sen efter det kunnde jag köra hur bra som helst ! :)

men de var ju de där när vi ledde för vagn som tog så sjukt mkt tid .

linnri
0

det är ju som sagt väääldigt olika det där med inkörning osv. dom kan vara hur snälla som helst att tömköra, och sedan kan det helt vända när man sätter dem i vagn. vilket jag själv har fått erfara. jag tömkörde i ca 2 veckor, hon tog styrning m.m. Men vagn var inte hennes grej. Hon slog sönder 2 vagnar, en sele och en slaggjord. Helt opålitlig i vagn helt enkelt, men kanonfin utan. Och ja, jag har provat både det ena och det andra utan vidare framgång. Har bett proffs- och amatörtränare om hjälp, och det dom har sagt till mig : har dom väl börjat slå så där illa, är det mycket mycket svårt att få bort, om det ens går. Klart det högg i mig när dom sa så där, och jag fortsatte. Men, insåg sedan att det bästa var att lägga körningen på hyllan och att hon (Alida) skulle få viga sitt liv åt ridningen istället. Till och med en som endast håller på med inkörning av varmblod sa till mig när hon var en spekulant på Alida, att det inte var någon idé.  Man får acceptera.
Men shettisen jag körde in, var jättefin. förutom att hon ibland ville lägga sig, men till slut gick det bort, och kval blev det ! :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

skott
0

Allt i från 3ggr och uppåt. beroende på hur hästarna är.

SandraErikssonn
0

Mitt russ tömkördes kanske 10-12 ggr innan vagnen åkte på. Han var väldigt lätt lärd och inte ett dugg rädd då vagnen skulle på. Körs nu med vagn ca 2-3 dagar i veckan och har aldrig hittat på något hyss :)

CarolaCarro
0

Vi tömkörde 1v sen åkte vagnen på.. Men att de gick så lätt blev ja så förvånad över.. Men ja tror verkligen att de är på individ till individ

palomia
0

Hur många kollar tänderna innan ni börjar köra in era 2-åringar (och äldre)?

Ahnna
0

#21 Jag kollar tänderna på mina med jämna mellanrum under hela uppväxten. Dels bara genom att öppna munnen och titta och känna, och dels med veterinär och rasp.

www.stuteriprecious.se

ryttarn
0

#21 Kollar tänderna regelbundet på våra oavsett ålder…..

Jerker Klang,

www.isil.se

DubbelE
0

Jag tömkörde rocky från Januari - Juli innan jag satte honom i vagn. Han var lite bakrädd till en början och så ville jag att han skulle kunna alla komandon och vara väldigt styrbar. slutet av Augusti-07 började jag köra honom med ledare. innan dess tömkördes han med vagn. Resultatet av att varit så lugn är en väldigt trygg och lugn häst i körningen.

Man vinner ingenting genom att skynda med hästar.

prizze
0

Jag tycker att man ska sluta döma andra för att dom inte gör exakt som en själv. Alla hästar är individer och fungerar olika. Detsamma gäller den som sköter tämmarna. Så snälla sluta använd denna sida till att klanka ner på andra och försök att stötta varann istället.

NatthaBlom
0

Tila(f.08) satte jag först på sele o träns o gick prommenader runt platser där det alltid hände lite saker.. Tömkörde från slutet av juni till augusti sen vagn..
Givetvis är det väldigt olika från häst till häst, Tila tog ganska lång tid på sig med just tömkörningen medans Mawerik var väldigt klok o bara tömkördes kanske 3ggr men han var ett stort undantag

jessssica
0

Jag har vart väldigt noga med Junijus och det brukar vi vara med de stora hästarna med, men nog tömkör vi dom ett par månader iaf.

Junijus (russhingst, f.07) har jag tömkört regelbundet i drygt ett år nu. Jag vill att han ska vara väldigt styrbar och verkligen kunna alla kommandon + att man ska kunna tömköra honom själv osv..

Har även tömkört honom med släpa sen i oktober så han är van vid ljud, tömkör på olika hinderbanor och typ "dressyrtömkörning".

Han har hela tiden vart lättlärd och ej rädd men vagnen behövs heller ej sättas på ännu. Han har dock gått med den runt sig ett 10-tal gånger.

Jag gillar även att jobba hästen från marken och man kan öva olika tömkörningssaker med en helt inkörd häst med.

rebeccanisse
0

Min 07-a har jag tömkört till och från sedan han var 1, alltså över ett år innan jag satte på vagn nu i början på nov. Han kunde allt innan vagnen var på, stå still, svänga och kommandon. Han är lite kvick/bakrädd och jag har kanske kört honom ca 10 gånger och har fortfarnade någon med mig som kan gå jämte i longerlina, bara för att det inte händer något första, andra eller tredje gången kan det hända femte, man känner ju oftast sin häst bäst. Jag har gärna medhjälpare någon gång till tills vi har börjat trava för han är väldigt vaken och kvickrädd och skulle det hända något känns det tryggt att man inte är ensam om det skulle hända något.

Jag har även andra hästar som jag har kört in som jag bara tömkört någon gång och satt på vagnen och kört själv efter tre gånger. Men jag tycker att det är helt individuellt och man måste känna hästen för att avgöra vad som lämpar sig bäst.

Kollade tänderna på min 07-a nyligen innan vi satte på vagnen, och han hade en pytteliten vargtand som han drog ut plus att han är väldigt tidig i tappning av tänder så väldigt många andra tänder som var lösa följde med ut när tandläkaren raspade. Så jag är glad att jag kollade =)

amandagustavsson
0

det finns många hästar som är jätte snälla som man kan kanske köra sex gånger och det finns hästar som kan vara jätte rädda eller lite tjuriga som man kanske måste köra lite mer men typ 10 gånger det brukar jag göra med mina shettisar eller russ och stortravare! :D

MagganS-B
0

Jag har fått den uppfattningen av att många tror att hästarna är inkörda bara dom kan gå rakt fram med vagn på sig……har sett rysansvärda exempel på travbanan! Hästar som absolut skulle mått mycket bättre av att stanna hemma och bli körda många gånger innan man ens tänkt på att kvala!

linnri
0

#30 det är precis som du säger. man ska helst ha dom trygga på hemmaplanen först, att vara upp på banan och lunka ett eller två bakvarv tycker jag är helt okej efter att dom är trygg hemma. Och framförallt är det ju viktigast att ta det lugnt. och absolut inte bli arg på dem, våld löser ingenting när det gäller unghästar eller andra hästar över huvudtaget.

Ahnna
0

#30 För mig är en häst inkörd när den kan gå i alla gångarter, svänga åt alla håll, backa ett par steg, gå på en liten volt i båda varven, göra halt och stå still, gå serpentiner och byta gångart utan långa broms- eller igångsättningssträckor. (Lyhördhet, helt enkelt.) Sen följer skolningen som förfinar det hela, så att man kan börja med den riktiga dressyren, men grunden ska finnas innan jag kallar en häst ordentligt inkörd.

www.stuteriprecious.se

linnri
0

#32, just precis. ta styrning och framförallt förstå. jobbar i ett travstall nu under julen, senast igår la sig en 1,5 åring i vagn. dels för att hon har alldeles förbrottom ut och iväg, samt för att hon nog inte riktigt förstår allting.

ebba93
0

jag räknar inte direkt hur många gånger jag tömkör, jag tömkör ett tag tills dom käns bekväma och mogna att ha en vagn bakom sig:)

madde89
0

en som  jag  "känner  "  jobbade  i travstall då  sa  travtränaren  att han  kunde  ta  en tur  med  hästen , men  han sa eller  visste  inte att den inte  va  inkörd  så  personen selade ut  och körde en sväng och sedan när han  kom in   sa  nån att den  inte  var  inkörd  men som tur  va  gick  det bra  men det hade  kunna  gått  åt skogen  med  !

ryttarn
0

Nu har Isilon Sunsilk kommit så långt att hon går oproblematiskt i vagn, kan stoppa och starta, svänga än hit än dit utan att bli livrädd för skaklarna. Det är givetvis inte färdigt där, inte ens slutet på inkörningen, men kanske slutet på början…..

Jerker Klang,

www.isil.se