Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 2294 ggr
LLennartsson
0

Drömmen om Järvsöfaks

Svensk dokumentär från 2010. Om den framgångsrike travhästen Järvsöfaks. Han har världsrekord på kort- och medeldistans och har vunnit 42 raka segrar. Järvsöfaks drabbades 2004 av en ovanlig tarmsjukdom som har ett snabbt dödsförlopp men han fick snabb behandling och tillfrisknade.

Visas imorn (söndag) 16.30 till 17.00

Stall Bråna

Liichaa
0

vilken kanal :)

sarahansen
0

#1 TV4 :)

jenniferaronsson
0

Jag såg hans sista lopp på Umåker på youtube igår.. alltså tåren ba rann! vilken mäktig häst :D lär se dokumentären.

palomia
0

PUTT! Det börjar nu…

BodenPerre
0

jag såg de :D  fick nästan tårar i ögonen. Järvsöfakt kommer nog alltid vara bäst, ingen kommer komma upp i samma nivå som han har gjort, en helt fantastisk häst :D önskar man hade en sån häst själv hehe ; )

Emmelie93
0

vi kommer ALDRIG att få en sådan häst igen :')

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

skott
0

Jag missa deRynkar på näsan går de i repris?

PromiseMinanMorfeus
0

Helt Sinnes vilken sjukt bra häst han är! Sjukt fin med! Satt med Gåshud och gråten i halsen genom hela programmet! :)

Stallmima
0

Det var underbart att se, vilken fanclub han har Skrattande

Belindaa
0

GAAAAH! Skrikandes Glömde bort…

ryttarn
0

Den kommer i repris så håll ögonen öppna. Det är dock inte klart på vilken TV4 kanal eller när.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LinnJ
0

Surt att det inte går att se på web tv

Tusen
0

Lite rolig kuriosa kring Järvsöfaks.
Hans mor, Järvsö-Anna startade aldrig i trav men fick en del hyfsade avkommor. Hans pappa, Trollfaks, var en riktigt dålig travare själv. Vann inte en krona. Han fick heller inte några vidare bra avkommor förrutom just Jävsöfaks. Så alla ni som inte vågar pröva lite nya hingstar och ston: Här ser ni ett lysande exempel på att föräldrarna inte alls behöver vara några stjärnor.

ryttarn
0

#13 Tänkte detsamma när jag såg programmet. Jan Olov Persson fick dessutom beteckningen gratis för att han hjälpt Trollfaks ägare. Visst är det en underbar storry…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Belindaa
0

Hoppas bara att reprisen inte går på TV4+. Den funkar inte här nämligen Skrikandes Åh vad jag är arg på mig själv.

johannaolofsson
0

#13 Fast det där stämmer nog inte riktigt, enligt travsport.se sprang Trollfaks  in över 800.000:- och har ett rekord på 1.25,5 som måste anses hyfsat bra för en hingst som är född 1984.

Modern Järvsö Anna ansåg de ju som ett bra sto vilket uppenbarligen verkar stämma då hon lämnat en miljonär innan Järvsöfaks.

Något gott måste ju finnas i generna, annars skulle han ju inte nederva sin fina talang och psyke i de flesta av hans avkommor.

För övrigt en UNDERBAR häst som inte går annat än att beundras och faschineras över. Jag grät floder och är så glad att vi har en inspelingsbar box så jag kan se filmen om och om igen…….

MartinaFrick
0

Helt fantastisk individ, vilken underbar häst!

Tyckte dock programmet var lite kort.. Kunde ha tittat sisådär två timmar till!

gotlandsruss
0

nån som kan skriva här när och vart det kommer gå i repris?

ElinPettersson
0

#16 Jag har oxå en inspelningsbar box och har låst den så inte mina systrar tar bort den då vi inte kan lösenordet xD HAha! Jag såg det tvp ggr på raken efter programmet! Så fruktansvärt bra ! :D

sarahansen
0

Jag missade det,var inte hemma :( Måste komma ihåg att se den i repris :)

jessssica
0

Ja, det är ju verkligen en speciell historia om hur Järvsöfaks kom till! :)

Men Trollfaks var ändå en rätt bra kallblodstravare med ett rek. på 25,5. Dock lämnade han inga supertalanger förutom Järvsöfaks…

marika-J
0

Helt underbar dokumnetär! tänk hur dom (speciellt Jan-Olovs bror) måste känna sig över att få fram en sådan häst, allt slit gav till sist resultat. Men man måste ju säga att Jäntungen lag grunden.

Sen ang. Trollfaks säger dom ju även i dokumentären att "han var långt ifrån en stjärna och man hade inte så stora förhoppningar på fölet" men detta bevisar ju även att har hästen rätt psyke kan den gå långt, det är ju inte föräldrarna som springer åt den..

Och sen att Trollfaks inte vad gdk hingst, utan Jan-Olov hjälpe Erling att få honom gdk och därav fick han en gratis betäckning med honom.. Ja jag tror att på någe vis är allt förutbestämt. Som t.e.x hade man ju provat betäckt Jäntungen ett x-antal gånger utan resultat, sen köper dom henne och två år senare fick hon ett föl..

Jag önska kretsen kring Järvsöfaks et stort Grattis till denne fine hingst och hoppas att han får ett fortsatt mysigt liv och lata dagar i hagen;)

NathhhalieL
0

jag såg det och emellan åt kom det tårar! :'D

ryttarn
0

Visst är det underbart med denna typ av "framgångssagor" som verkligen visar att ingenting är omöjligt. Man blir väldigt inspirerad på många plan, bådde vad gäller hästar, arbete och livet i största allmänhet.

Jerker Klang,

www.isil.se

Winner04
0

Helt underbar dokumentär!

Jag satt med gåshud och tårar i ögon hela dokumentären igenom. Helt magiskt.

Järvsöfaks THE ONE AND THE ONLY!

Vi kommer aldrig mer få se en som Järvsöfaks på banan!

ryttarn
0

Jerker Klang,

www.isil.se