Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: propositioner
Läst 2134 ggr
Kuli
0

Nya regler för proppskrivning

Kravet på minst 50 % penninghandicap är borttaget, nu får klubbarna själva bestämma.

GhandiM
0

Det kan inte börja gälla i år. Det är en förändring som är tagen efter 1 januari och enl fastställd motion på förbundsstämman 2008 så får inga förändringar i tälvingreglementet mm göras under pågående år.

Det innebär tyvärr att den förändringen kan börja gälla först 1 jan 2011.

Stallmima
0

Vart finns detta att läsa någonstans??

GhandiM
0

#2 Vilket menar du?

Här hittar du protokollet från förbundsstämman 2008 http://www.sptf.nu/protokoll/arsmote2008.pdf

Tyvärr finns inte motionen i sin helhet, det är nr 15, och som man kan se längre ner så biföll stämman motion nr 15.

ryttarn
0

#3 Där står enbart hur det röstades om motionen, inte hur den är formulerad. Om jag inte missminner mig gällde den motionen ändringar av TR under året. Regeln om 50/50 har aldrig, vad jag vet, varit en del av TR utan enbart funnits i ett specielt dokument för propositionsskrivning. Kan iof vara en hårfin skillnad men jag är av den övertygelsen att det faktiskt kan gälla from i år.

#2 Regler för propositionsskrivande 2010 hittar du här

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GhandiM
0

Prop. 15 

Ärende:

Ändringar i tävlingsreglementet, tillämpningar och allmänna bestämmelser.

Motivering:

I dag kan regeländringar ske 30 dagar efter justerat protokoll.

I ett beslut som fattats av SPTF, så ska en regeländring enl. detta endast ske om det är en regeländring av stor betydelse.

Detta missbrukas idag, och det sker allt för många regeländringar inom samma tävlingsår.

Detta är inte försvarbart, varken mot de aktiva eller mot funktionärerna.

Yrkande:

Jag yrkar på att fastställt reglemente, tillämpningar och allmänna bestämmelser, skall gälla för innevarande år. Och att regeländringar endast får ske inför nästkommande år.

I Tillämpningsanvisningarna § 25 står om propositionsskrivningen.
Inget tveksamt fall alltså. Inget speciellt dokument som du säger ryttarn.

ryttarn
0

#5 Ger mig, du har rätt Skrattande. Sökte på proposition i pdfdokumentet tidigare men hittade det inte, därav att jag antog att allt sådant låg samlat i #"regler för propositionsskrivande", hadde inte tillgång till 2009 års upplaga…..

Av ren hyfs tycker jag dock att du skall presentera dig, vem du är. Jag har en utpräglad allergi mot annonyma debatörer. Så även om du inte har något intresant att skriva i din press anser jag att namn är ett minimum av anständighet…..

Jerker Klang,

www.isil.se

GhandiM
0

Detta kommer att bli ett problem för SPTF på förbundsstämman. Har man inte nog med problem och folk emot sig, utan att gå emot demokratiskt igenomröstade motioner också?

Teja-Bea
0

#7 Vem har opponerat sig emot demokratiskt genomröstade motioner?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

GhandiM
0

#8 Jag tolkar SPTFs agerande, att dom lägger ut nya propositionsskrivningsregler, som att man inte bryr sig om den tagna motionen, dvs demokratiskt framröstad motion.

Eller tolkar jag din fråga fel?

Tusen
0

#9 Så har SPTF alltid gjort.Oskyldig De står någonstans (tror jag) att de får göra egna regler om de så anser att det behövs. Förra året beslöt man höja åldersgränsen för ponnytravare till 18 år. Detta trots att de själva motsatt sig det förslaget i flera år. (OBS! Säger varken bu eller bä till dessa förslag då det inte är det jag vill säga något om). Tyst Alltså beror dessa ändringar helt på vilka som sitter i styrelsen. Alltså jätteviktigt att det sitter "rätt" människor i SPTF´s styrelse. Var därför noggranna med vilka ni väljer in och vilka som ställer upp till val. Det är oerhört viktigt för framtidens ponytrav att folk inte väljs in "bara för att det inte fanns någon bra som var intresserad".

ryttarn
0

Tycker det börjar bli en massa spekulationer i denna tråd. Vad jag kan finna på SPTFs hemsida så finns det ingenting som säger att några ändringar i enlighet med vad #0 skriver har beslutats. Det finns därmed heller ingen anledning för GhandiM att spekulera. Jag har mailat en fråga till ordförande angående detta och tills dess att jag fått ett svar kommer denna tråd att vara låst för att undvika ytterligare spekulationer och rykten.

Om någon, icke annonym, kan bekräfta eller dementera uppgifterna i #0 ber jag at hxn PMar mig.

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

Nu har samtliga regeldokument rörande denna fråga publicerats på SPTF.nu. Jag öppnar därför tråden igen.

Jag har även ställt en rak fråga angående detta till ordförande i sptf som inte vill göra några kommentarer utan hänvisar till de dokument som finns upplagd under Dokument på SPTFs hemsida. Samt styrelseprotokoll som skall finnas tillgänglig hos varje klubb.

Jerker Klang,

www.isil.se

GhandiM
0

Det innebär alltså precis som jag skrev tidigare. Om man ska följa gällande bestämmelser, så gäller inte dessa regler förrän 1 januari 2011.

SPTFs ordförande borde faktiskt gå ut, på deras hemsida, och förklara sig.

GhandiM
0

Ingen reaktion från SPTF än Rynkar på näsan

Jag har varit in på deras hemsida för att se, men kan inte hitta några uttalande där heller. Någon annan som hört något och kan dela med sig?

giffan
0

Vad jag förstått så ska det gälla från nu.

Alla klubbar har fått besked om det iaf.

Undrar om det kan ha något med motionen i sig att göra, den som röstades igenom att den skulle gälla en viss tid och senare utvärderas… Kan det vara så?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

GhandiM
0

#15 SPTF har fortfarande inte gått ut med en förklaring hur man kan skita i motioner som vi röstar igenom på förbundsstämman. Varför har vi motionsrätten överhuvudtaget? SPTF skiter ju i det i alla fall… Rynkar på näsan Det har inget med motionen som skulle utvärderas. Den utvärderingen blev inte mycket av, men det berodde inte på styrelsen. I det fallet gjorde inte klubbarna sitt jobb.

ryttarn
0

Utan att för den skull vara tvärsäker så kan man tolka ovanstående motion som så att regler som faststälts för en säsong inte får ändras under säsongen. Dvs man har nu givit ut 2010 års regeldokument och de är dessa som ej kan ändras under denna säsong. Det är inte så att 2009 års regler gäller om man inte kommit ut med nya före den 31/12.

Regeländringarna gäller ju inte bara detta utan även tex kvaltider.

Som sagt, jag tror vi hamnar i en oändlig tolkningshistoria som inte leder någonstans om man hävdar att alla regler skall vara satta senast den 31/12.

Motionens Att sats:

Jag yrkar på att fastställt reglemente, tillämpningar och allmänna bestämmelser, skall gälla för innevarande år. Och att regeländringar endast får ske inför nästkommande år.

Jerker Klang,

www.isil.se

GhandiM
0

Det är det som är poängen, 1 jan hade vi ett regelverk att följa då inga ändringar var gjord.

ryttarn
0

#18 Tolkningsfråga anser jag. Efterssom vi inte hadde något reglemente för 2010 utan enbart ett för 2009.

Andan och tanken med motionen var ju att inte förändra reglerna under pågående säsong, så att ihärdigt hålla din ståndpunkt är ju enbart paragrafrytteri utifrån hur du tolkar reglerna, inte något annat.

För dom som inte var med/kommer ihåg så grundade sig denna motion på att det 2007 ändrades regler flera gånger under pågående säsong. Vill minnas att det var montékvalstider bland annat som förändrades så att i stort sätt ingen till slut viste vad som gällde. Därav denna motion.

Så ur ett rent pragmatiskt synsätt så har ju inte det den ringaste betydelse om reglementet fastställts den 31/12 -09 eller den 31/1 -10, säsongen börjar ju ändå inte förrän i mars/aprill….

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriLA
0

Jag e glad iaf, nu kan klubbarna själva bestämma när det passar med penning, jippie!

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

GhandiM
0

#19 Problemet med detta är att om vi medlem/klubb tycker något i detta nya är galet, så kan inga ändringar ske förrän 2012. I och med att motionerna ska vara inne senast 31 dec.

Då ska också reglemente vara klart före motionstidens utgång så vi har en möjlighet att motionera om vi tycker nåt är tokigt. I annat fall ska motioner kunna inlämnas ända fram till dess att vi fått ut årets reglemente.

Nu har vi ingen möjlighet att göra förändringar till 2011, utan får vänta till 2012. Men det kanske är det styrelsen vill???

VeronicaP
0

Fast reglen kanske ändrades innan 31 december men dokumentet är inte utskrivet förrens nu eller när det nu las ut…

#19 jag tolkar som du och tycker att man inte tjänar så himla mycket på att vara paragrafryttare

ryttarn
0

#21 Anledningen till motionen angående regeländringar hadde ingenting med inlämning av motioner att göra utan enbart för att inte regeländringar skall göras under pågående säsong. Jag tror nog att om man tar upp en fråga under redskapsmöte eller ungdomstinget kan det nog påverka kommande säsongs regler. Det krävs inte ett beslut på årstämman för det…..

Jerker Klang,

www.isil.se

GhandiM
0

#23 Jag vet att det inte har något med motioner att göra så. Men följden av det SPTF har gjort blir att vi inte kan med motioner påverka dessa regeländringar förrän 2012. Då motionerna ska vara inlämnade senast 31 dec, och börjar gälla året efter bifall så tar det två år i och med att inte regeländringarna kom ut före sista dec 2009. Hänger du med?

Det är bla därför som reglerna måste komma ut innan sista dec, för annars kan inte vi påverka dessa på två år.

ryttarn
0

#24 Ja, jag förstår vad du menar men tror, som jag skriver i #23, att det saknar större betydelse…..

Jerker Klang,

www.isil.se