Kvaltiderna
Läste på SPTF:s hemsida att kvaltiderna var åldersindelade..
Kat. B
2.55,0 3 åriga och ostartade
2.45,0 4 åriga
2.35,0 5-åriga och äldre
Jag tycker att det ska va lika för alla.. 2,55,0 för ostartade och rekordet + 15 sekunder för startade..
vad kasst tycker dom ska ha som dom brukade
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Det är väl bra tycker jag .
det är ju itne så att hästarna ska behöva springa efter sina rekord om de har startat innan utan mer att de ska bevisa att de klarar av att gå på en bana.
Fast när jag hörde det första gången så fattade jag det som att det skulle vara samma rekord för alla oavsett rekord men det verka ju ändrat då, blir lite mer som stora hästar har det

Varför ska de ändra? Det tidigare har väl funkat bra?

Tycker denna åldersindelning känns lite underlig. Vitsen med att ha en kvaltid för alla(oavsett ev rekord) är ju att hästen då går att visas hantrerbar tillsammans med andra hästar. Idéealet hadde ju egentligen varit ett idealtid att köra mot…..
#3 Nej, det har inte fungerat bra alls. Tänk dig själv att du skall kvala en ostartad treåring, på samma volt står en häst med ett rekord runt 1.50. Den stackars treåringen blir ju fullständigt frånsprungen och kan bli oerhört stressad av detta.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#4 Men det kommer man väl inte ifrån med dessa indelningar? Jag antar att de ändå kommer gå i samma lopp men på olika krav på tider. Finns ju kval där A och B-ponny gått i samma lopp. Att de startat på olika distanser hjälper föga då A-ponnyerna ändå blir omsprungna.
#4 Tycker också att man borde ha en idealtid istället. Dvs. alla som kvalar skulle springa mellan en mini och en maxitid. Då skulle man slippa dessa stressade hästar som kommer på efterkälken, oavsett ålder. (Det är inte bara 3-åringar som kan bli stressade av snabba hästar
)
Meningen med kval är ju som du skriver att hästen skall visa upp att den är körbar och kan köras i klunga. Tycker som du att en idealtid vore det bästa men det är ändå okej med det nya förslaget.

Så jag som ska kvala min häst som har 1.53 i rekord behöver bara springa under 2.35 i stället för 1.53 + 15s (2.08) ?
Jag förstår ingenting :(

#7 precis , det räcker att den går på 2.35 i omkvalet

men tänk om man har en ostartad tex 6åring som ska kvala och som kanske inte riktigt än kan gå under 2.35 ska man då bara ge upp efter att ha provat ett par gånger? Det kommer bli väldigt många fler kval.

#9 läs ordentligt där uppe så ser du själv vad som står . 2.55 3 åringar och ostartade ponnyer

okej då missförstod jag=)
#9 det kan ju lika gärna vara en 6 åring som ska kvala om och som inte kan gå 35 ska inte den få tävla mer då?

#12 Så uppfattar jag det också. Innebär ju att ston som tagit uppehåll för fölning kanske inte kommer ut mer.
Ena dagen vill de att stona ska avlas på och nästa sätter de upp nya hinder. Men det kanske bara är de snabba som ska vara i avel?
Har man en långsam ponny gäller det nu att se till att den gör sina starter varje år för att slippa kvala om.
Har man en häst som inte klarar 2.35 ska man kanske ge upp, för propparna de söligaste brukar ligga på är det. För att få någon placering behöver den för det mesta gå många sekunder under det.
hur är tiderna för shettis då?

#15 Ligger ute på SPTF hemsida under dokument.

#14 Jag vet flera ponnyer som går runt 2,40. På dessa kanske inte poletten trillat ner ännu (de går fortare på träning), ska dessa bara ge upp redan efter första året menar du? Dessutom är inte placeringar allt. Vi är fortfarande några riktiga entusiaster som åker runt för att det är roligt att komma ut och träffa likasinnade. En placering är bara ett plus. Har man inte roligt, DÅ är det dags att ge upp.
håller med föregående! man ska ha kul annars kan man lägga ner

Jag hade en ponny på 1.47 och jag hade kul. Det har väl inget med farten att göra.
Tycker kvaltiderna är bra. De som inte kan gå fortare än 55 har inte riktigt i ett lopp att göra tycker jag, även om kusken håller på för att det är kul så gör nog inte hästen det.
Jag skulle inte vilja bli frånsprungen med flera hundra meter.

#19 de är någonting jag tycker kusken själv avgör, hästen blir oftast bättre och bättre ju fler lopp den får gå. Klarar hästen inte 55 så vem bryr sig, de kan väl kusken och tränaren avgöra själv om den ska bli l´ångt bak, och om dem vill anmäla ut trots de får skänka en hel del sekunder, då de inte görs proppar till söligare än kvaltiden:P

#20 Med det resonemanget behöver vi ju inte ha några kvaltider alls…..
Man kan alltid diskutera var en lämplig kvaltid bör ligga. Men att vi skall ha en tid som gräns tror jag är bra. Jag kan tycka att om ett ostartat russ inte klarar 2.55 så har man inte tränat hästen för uppgiften och då har den inget på banan att göra. Det har inget med erfarenhet hos hästen att göra, vilket russ som helst som är tränat för sin uppgift skall kunna gå under 2.55.
#17 Om ett russ efter ett eller flera års tävlande inte klarar ett omkval på 2.35 kanske man skall fundera på om man verkligen har en häst som tycker detta är kul, eller om det bara är kusken som vill ut och tävla men inte träna. Ett rimligt tränat russ skall deffinitvt inte ha några problem att gå under 2.35 (5 år och äldre)
Dessa kvaltider kanske dessutom sätter lite krav på klubbarna att anordna provlopp och medlemmarna att anmäla till provlopp för att på det viset ge orutinerade hästar mer rutin.
Jerker Klang,
Så min ostartade 5åring får springa på 2.55 om jag har fattat det rätt? :)

#22 Yapp

#21 den farten är inte ens joggandes, spela roll om hästen går 3.10 än 2.55.. vad har de men saken att göra egentligen, handlar om hästen är gdk för uppföran på banan, enligt mig.. jag menar kvaltiden har varit alltifrån 3.20-2.55.. varför sänks den? varför måste hästarna springa fortare nu än innan?
jag gillar absolut inte dessa tider!!
tex om jag har en 6åring som har rekord ca 2.45 och den inte har tävlar på länge och jag vill kvala den så måste den helt plötsligt gå 2.35 för att få tävla igen??
Sjukt!!
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

#25 Tycker ändå att det är ganska underligt om ett russ som är tränat för sin uppgift och tidigare startad inte klarar 2.35, men tiden är egentligen inte det som kvalet går ut på, anser jag.
#24 Någonstans ska ju gränsen sättas, däremot förstår jag inte logiken i att ha olika beroende på ålder, för då vinner vi ju ingenting på att plocka bort det rkordrellaterade kvaltiden.
Jerker Klang,

#26 Säkert för att det ska vara likt som stora travet de har ju olika för 2,3 och 4 år och äldre har jag för mig ..
#26 jo men om man tex bara har startat kanske 5 starter och man har en "dålig" häst och sedan blev hästen skadad?
vad går kvalet ut på då??
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Tycker att det är ganska bra så som det står, förstår ju tanken bakom..

Vad är det som säger att hästen inte har roligt för att den går långsammare än 2.35 och är över 6år? Det resonemanget hänger jag inte alls med i.
Jag tycker det är jätte roligt att vara ute och springa men jag kommer aldrig bli någon snabb löpare.. Samma gäller väl hästarna?

Jag tycker att det är ganska bra.
Om hästen är startad och 6 år och inte klarar 2.35 då är hästen antingen dåligt tränad lr tycker inte det är kul. Hur bra psykiskt för hästen är det att gång på gång bli lämnad av fältet? Det är inte direkt bästa sättet att få en häst att springa fortare.

#39 Vidhåller att om en häst är så "dålig" travare kanske man skall fundera på hom den skall göra något annat. Som ex hadde vi en shettis som inte funkade så bra på travet, han kom sedan till en familj som tränade honnom i brukskörning, efter att ha gjort det drygt ett år är han nu kvalificerad till SM. Han tyckte uppenbarligen det var roligare än att springa runt på en travbana…..
Jerker Klang,

Jag håller faktiskt inte alls med.
En häst behöver väl inte springa fort för att tycka det är roligt? Och samma gäller tvärtom.. En häst som springer fort behöver väl inte tycka att det är kul!
Jag vill inte ha någon diskussion utan detta är bara min egna åsikt!
Det finns ju russ som vinner på 2.30 och blir placerade på 2.34 så en kvaltid på 2.35 är kanske lite väl hårt.
Klubbarna kan ju arrangera tävlingar för alla oavsett kvaltider etc….!
Det finns flera sätt att skriva propositioner så att alla kan vara med bara viljan finns.
Det fanns tom i det "nya" lagda förslaget om framtida tävlingsstruktur som tyvärr rungande röstades ner ifrån klubbarna som bara verkade se nackdelar/hinder ist för att se alla möjligheter som också fanns där.
Något bra är ändå att många av de möjligheterna finns fortfarande om man vill använda dem!

Jag kollade några av resultatlistorna jag sparat. På dem är det 3-4 ponnyer/lopp som inte springer fortare än 2.35. Om de inte springer fortare än så på tävling, hur ska de då kunna kvala på den tiden.
Tror heller inte att så många av alla startande ponnyer kan tycka att det är tråkigt. Det är ju inte heller så att hela fältet lämnar dem om man anmält till rätt lopp.