Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1353 ggr
Komik
0

Missar

Vilken är den största "missen" eller misstaget ni gjort inom travet, vid tävling eller träning?

Anna_
0

Min allra första tävling.. Läs vidare här

Det mesta gick fel den dagen..

amandahandersson
0

Måste säja mitt första lopp..

Vi tog ledningen med en gång i starten, och ledde till stallkurvan.. Då vände Jupiter och blev diskad =) Vi skulle antingen ha vunnit eller kommit 2:a om vi inte hade blitt diskad ;)

Då grät jag nästan, men idag skrattar jag gött åt de:D

Millaaann
0

Usch en av de tråkigaste minnena från ponnytravet var när jag red monté på min gamla shettis Pascal, vi ledde med ett halvvarv typ på östanåkra. och så vände hon i kurvan efter mål när vi va på sista varvet. Då vatt man ledsen, jag tror t o m att det var vårt första montélopp.

Mixie
0

Haha ;) när jag skule kvala hästen jag kör nu.. ja å min kompis satt å snacka på upploppet för hästarna vägrade springa ifrån varandra :P dom gick väl på 3.26 :P hehe (skäms) men dom e ju bara nybörjare ;)

//Mickan

Ylva_Sundbyholm
0

Låg i ledningen på gävle, hade en relativt god marginal ned till nästa häst. Men så hade ja glömt att dra åt tåvikte så den flög bort och Pajsan hoppade… Kunde iaf få ned henne innan mål och bli fyra. En kompis till mig vann i stället, får fortfarande höra det med jämna mellanrum och loppet var 2003..

hannibal-roll
2

Min absolut största miss någonsin var när jag drog rycktussarna på Hannibal en gång på Halmstad. Det blev sken galopp och helt otroligt nog hände inget värre än att jag och Hannibal var rätt skakis båda två när min pappa tillsist fångade oss och proppade öronen fulla av bomull… Aldrig mer rycktussar *huhva*.

Den roligaste miss jag gjort var när jag missbedömde väglaget lite och for ut med travsele och speedcar i en halv meter blötsnö.

Jag kom inte längre än en kilometer så lossnade vagnen och jag ramlade ur. Min snälla ponny Ragnarök brydde sig dock inte utan travade glatt ihågen vidare med mig åkandes kana på byxarslet i snön!! Tillsist lyckades jag stoppa honom genom att ta tag i ett träd (i Skåne vet ni är det rätt ont om träd)! Jag fick rida bakom selen hem (aj) för till min förvåning befann jag mig lite över en halv mil hemifrån! Jag trodde att jag bara var nån kilometer hemifrån…

Men tråkigast av allt, jag fick gå och hämta vagnen efteråt…. i en halv meter blötsnö och dra den i över en halv mil med en ända öm som bara den=) Det gör jag aldrig om!

Hannna
0

Oj, jag har gjort måånga missar. Alla avstängnings veckor man fått genom åren;)

Men den största missen av alla var klart derbyt 2005 med Petro, storfavoriter var vi men han bara ville inte den dagen. Så besviken man vart efter loppet, när det dessutom höll så fruktansvärt låg klass och vinnaren gick en 2.00 tid. Nej, derbyt är inget för mig, har varit 2:a 2 gånger efter favoriter à la Järvsöfaks.

Komik
0

Det är kul att man kan tänka tillbaka på sånna här saker å bara skratta..:)

casandra
0

Stor miss var på midsommar när jag skulle ut och träna ett av våra varmblod Douglas. På med sele och speedcar och ut och körde, skulle köra 4 varv som uppvärmning på rundbanan och sen köra ett par intervaller på rakbanan som vanligt. Men efter bara två varv på rundbanan så tyckte jag att han låg på något otroligt mycket, för han praktiskt taget gled ut ur mina händer. Och mycket riktigt så gled han ur mina händer an man säga, för poff så låg speedcarten på backen och jag satt fast, medans douglas blev lite skrämd och ville springa därifrån, men lyckligtvis fick jag stopp på honom och vi fick gå hem igen.

Vi hade råkat tagit "fel" sele, det var ingen säkerhetsrem på denna, och skaklarna på speedcarten var för korta för den selen, och dessutom tung rundbana efter att det hade regnat en hel del. Ingen skada skedd som tur var och jag skrattade hela vägen hem täckt av lera xD

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min största miss var nog i ett montélopp med Valter. Han hade gått ett jättehårt travlopp innan och var väl lite trött i montéloppet.

Först blev vi störda till två galopper, men vi tog igen dem och utmanade ledaren (den som stört mig innan)

Vi låg sida vid sida in mot mål men Valter var jättetrött och stannade till innan mål. Jag ville få igång honom och skenklade på honom! Skulle jag aldrig ha gjort!!!

Han föll över i galopp och hoppade över mållinjen som 2:a…

Jag var jättebesviken. Och inte fick vinnaren något för störningarna under loppet heller… =/

Shit happens!

(Bilden är ifrån seger i "bakvarvet" 2005)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Colt
0

När jag orsakade 2 omstarter…skämms än!

Anna_
0

#11 Åh, kan tänka mig att det är ngt pinsamt.. Har aldrig själv gjort det.

JennyBrunzell
0

Det var nog när jag red Citrus II i monté sm. Blev diskad som 2a. Jag skulle hållt i lite mer och drivit mer i början så skulle jag nog ha utmanat nestor och michi ännu mer. blä vad ledsen jag var, sa att jag aldrig mer skulle skratta :) haha

LinnJ
0

Min största miss är nog när jag körde Pepsi II. Jag brukar aldrig skrika mycket i loppen eftersom mina hästar brukar bli väldigt störda av det. Men när jag körde Pepsi så låg vi trea. Till saken skall också nämnas att alla starter vi gjort tillsammans så kom vi näst sist eller sist. I alla fall så gapade jag ganska bra. Jag var relativt ensam mellan två klungor så det var ju inte så störande för de andra men han som delade ut priserna sa till mig att det var för jävligt gjort.. Jag fick varning och behöver jag nämna att jag är väldigt tyst efter det?

iiirma
0

#11 På tal om omstarter:

Kommer ihåg när jag var på Örebro en gång och det blev omstart pga av ngn annan. Sen i det nya försöken blev det omstart igen, och jag hade kommit lite efter då jag verkligen inte ville tjuva! Men så, vad säger de i högtalarna?!? Jo, att JAG orskade omstarten… min flaggvakt vart jätteförvånad, för hon hade inte flaggat, varför skulle hon ha gjort det när jag var ganska sen! Nej, usch! Det glömmer jag aldrig!! Inte mitt misstag och ingen big deal heller… men ändå… :P

casandra
0

#14 på tal om oljud under lopp har jag också fått en sån varning. det var ganska jättepinsamt. och jag har aldrig "skrikit" under lopp eller nåt sånt heller, men just den här gången, det var när jag och moses körde DM-finalen på eskilstuna -05, vid typ upploppet (då vi låg trea och kämpade om andraplatsen) blåstes loppet av! En av hästarna hade gått omkull, som tur var så var det ingen skada skedd. Och loppet skulle göras om efter två lopp igen, något frustrerande! Moses hade redan gått ett lopp samma dag, och nu hade han redan sprungit nästan hela DM-finalen, skulle han orka det en gång till? Jag var arg och besviken och tyckte synd om Moses som skulle behöva gå ut igen. Men vi gick ut och försökte igen, och Moses orkade hela loppet en gång till, och vi slutade som trea. Men jag röt rätt mycket under hela loppet, inte för att tvinga honom springa, det var mer som jag "pratade/berömde" honom som jag vanligtvis gör annars, bara att jag fortfarande var så arg och frustrerad att jag lät högt och manligt.

Men vi fick vår tredjeplats och varningen då xD

amandahandersson
0

Jag har fått massa varningar för oljud under lopp Oskyldig Ibland har det dock varit heeeelt fel… Däremot har jag aldrig fått för STÖRANDE oljud under lopp ^^

Hannna
0

Har aldrig fått för oljud under lopp, jag är nog ganska tyst av mig;) Skulle nästan tycka att det är pinsamt om ja skulle börja väsnas en massa under lopp, visst har jag använt och höjt rösten ibland på någon ponny, men inte direkt långvarit.

amandahandersson
0

Jag föredrar oftast själv att va tyst, då jag själv vart med om massor av gånger att folk skrikit för att störa min ponny, eller någon annans i loppet… Dock lyder inte min shettis ett shit om man int prata me honom, men mitt russ funkare att va tyst bakom så vi kör på den taktiken =)

Nitro
2

En av mina största missar måste vara i ett insprängt lopp på Örebro. Jag körde shettisen Smevallens Eminent och han hade 2-1-1 i raden och jag visste ju vad han kunde.. Såå, förhoppningarna var väl rätt höga.
Dock var han en besvärlig shettis hans första år på banorna, så allt krångel började i princip när jag skulle ut & värma.
När vi skulle gå ut från stallet tvärvände han i stalldörren..
Fick ut han därifrån men han slängde sig säkert runt 10 ggr på stallbacken. Alla andra började stirra på mig och undra vad sjutton jag höll på med. Sen strax innan loppet skulle vi trava en bit på stallbacken, men de slutade med att han kastade sig in i en öppen hage!! Jag höll på att få grindstängerna i huvet Fundersam
I själva defilering/provstart bråkade han som sjutton. Vem vet, jag kanske borde strykt..
Men loppet kom iväg och efter 500 m ( vi var då mitt på upploppet) så slängde han sig in på den där lilla "defileringsvägen" som finns och i stort sett skenade rätt över banan så där kom vi ut ungefär 300m före de andra Fundersam

Hmm, diskade för vändning men inget omkval.

Domarens motivering "Ähh, du tog ju bara en liten genväg Skrattande"

LinnJ
0

Ja jag har också varit med om många som skriker och gapar på sina hästar så det har stört. Därför tänker jag väldigt noga på vad jag gör nuförtiden. Men det är bra att man lär sig av sina misstag och inte fortsätter!!

iiirma
0

#20 haha! vilken ponny! ;) shit vad sur jag skulle vart på'n ;)

Nitro
0

#22 Joo, jag kan lova att jag var riktigt sur. Men jag kunde inte hålla mej för skratt när domaren bara flinade åt mig och frågade om jag tyckte att loppet var för långt ;)

ozzkan
0

#20 Det var riktig genväg det!! :P:P

iiirma
0

#23 Hehe! det är klart! ;) lite komiskt låter det ju allt!

ozzkan
0

Enda gången jag har varit högljud under ett lopp var på ett istrav 8 januari 2005. Första loppet med min bästa ponny hittils: Alban! :P
Jag var väl ganska säker på att vara bland dom tre och kom iväg bra i starten och tog ledningen med syrran, som för mer oväsen om sej, utan på mej, och när hon lät så mycket så gjorde jag oxå det, vi satt där hyschade o smakade o jag höll hela vägen till mål o Ruth blev tvåa.
JAg tänkte inte på att vi hade låtit men sen kom Gitte Horpestad, tillsammans med Tom Horpestad, och sa att det hade låtit så mycket att hon trodde att det hade hänt en olycka, så hon hade kommit springande till banan och så fick hon se att det visst bara var två syskon som fajtades om segern.
Senare det året blev jag Istarvs Champion med två segrar o två andre platser.

ozzkan
0

Samma år som ovan: 2005.
En annan miss måste man väl säga var när jag vann på Halmstad med 150 m i mitten av april. Det värsta var att Elitlopps proppen var 2.40.0 och bättre och jag vann på 2,40.4 utan att ha kört den sista Kilometern. Och det värsta var väl att jag satte foten i vädret som seger gest och det kan nog ha tatt hela dom där 4 tiondelarna. Men det var nog lika bra för han fick sämre form så han sänkte inte under 2.40 förens i mitten av sommaren.
Året efter fick jag alltså vara med i Elitkampen o då gick det bättre,2.35.8 och en andr plats!!!