Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 2177 ggr
juliapettersson
0

Hästinventering...

…har precis ägt rum i vår kommun. Har för mig att det var våran kommun och en till i Sverige som blev "försökskaniner" på hästinventering. Många blev mycket upprörda efter detta, och vill varna er andra lite för vad som kanske komma skall.

Alla stall/hästhållare i kommunen granskas, obligatoriskt. Det sjuka är att det var vi hästägare som fick betala för inspektionen! Hade man under 5 hästar låg priset på tusenlappen, över 5 hästar bar det iväg… Husomhellst. Här är exempel på saker som de kontrollerade:

• Måtten i stallet (ex. stallgång, boxar, takhöjd mm.)
  • Godkänd dynghög (ex. cementplatta)
  • Sjukbox (man MÅSTE ha en sjukbox; alltså en isolerad box, avskärmad från övriga boxar i stallet. Vi som har lösdrifter/kallstall åkte alltså dit på det).

Flertalet stall blev ej godkända här i våra trakter. Bla. en travtränare som haft samma stall i 30 år, det fattades 5 cm i takhöjd. Min kompis stall blev inte heller godkänt, de hade ett litet fönster utan galler i ett av boxarna. Då krävs ett åretbesök och de måste betala igen…

OKEJ att de gör inspektioner, men att vi till råga på allt måste betala för det? Blir så förbannad… Tycker att kommunen istället för att slösa stora pengar på att kontrollera våra hästar, kan inspektera tex. hur äldre människor på ålderdomshem har det istället…

Miii4
0

Kassst att behöva betala för att dom ska komma ut ;/.

Det där med sjukbox kommer nog många stall åka dit på, tyvärr.

Nitro
0

Skitkasst!
Vi har haft inspektioner här, men då sa de att om det fattas lite i takhöjd, boxarean eller liknande så kan de ha överseende med det så länge hästarna ser ut att mår bra!
Så tycker jag alla inspektörer ska tycka.
Nu när vi flyttat o har hästarna på lösdrift så måste vi väl fixa en sjukbox nånstans då!? :S

juliapettersson
0

Vi har kallstall, men löste sjukboxen på ett annat sätt. Vi har ett isolerat garage, vi sa att blir en häst sjuk sätter vi upp elband och halmar i halva garaget så det blir en box! Det fick dem lov att köpa ;)

Sen berodde det på vilka inspektörer man fick, våra var schyssta och hade överseende med att det fattades ett par centimetrar i en box, medans vissa sågade stall totalt.

LinnJ
0

Men vi har obligatoriskt att det dyker upp två gubbar och tittar efter hur våra hästar har det. Dom var hemma hos oss för ca två år sedan, det var för stort mellanrum mellan golvet och boxdörren (ca 4 cm) och då kunde faktiskt hästarna skada sig. Ofta är det små petitesser hit och dit. 

men.. Jag tycker faktiskt att det är bra att dom kommer ut, det finns en hel massa hästar som råkar illa ut, jag vet några i vår socken t o m… Men att det skall kosta pengar kan jag hålla med om att det skall det inte beövas göra.

juliapettersson
0

#4, visst finns det hästar som far illa, men det är väl relativt ovanligt i Sverige, våran hästskötsel är i regel av hög klass.
Sen har man ju ganska bra koll på varandra, om hästar vanvårdas anmäler man.

Jagz
0

Det är helt sjukt alltihop! Kan sägas också att travtränaren i det här fallet är väldigt välkänd för att ha otroligt friska och välmående hästar. Han har under alla år fått hem hästar som inte trivs i stora stall. Stig H och många framgångsrika personer har varit där och kollat hur han gör för att få sina hästar så friska och välmående. Stig H har även skickat dit hästar.

sen kontrollanterna då. De påstod att det var sjukt att våran "Islandshästvallack" (RUSSTO!!!!!) inte hade skor på vintern! Sen när vi började ifrågasätta varför det var så himla nödvändigt att ha skor på vintern ändrade sig kontrollanten (som man kunde undra om hon sett en häst förut) sin uppfattning. Jag vet också hur mycket där här projektet har kostat. Inte är det lite och trots att inte ens hälften är gjort är pengarna slut. Oj oj, säger jag bara.

stuteriess
0

Problemet är, att många gånger är dom som åker omkring absolut inte kompetenta för sitt arbete. Har bara en teoretisk utbildning, och läser sina papper som dom följer blint! En hästägare hörde jag där dom undrade var någonstans vattenkopparna fanns i hans lastbil!!!!!! Han svarade att han inte httat en så lång slang! :) Det är bra att vara medlem i LRF (Lantbrukarnas Riksförbund), där kan man få hjälp om det blir alldeles galet!

DubbelE
0

jag skulle knappt aldrig våga släppa in nån kontrolant i vårt stall som varit i ett stall tidigare o åker direkt imellan..tänk om han tar med sig nån smitta? :S..usch…o det som går A2 nu också… Örebro har itne kommit ut med någon kontrolant en..var väll 10 år sen sist, men vi har inte ändrat något i stallet sedan dess så…

Teja-Bea
0

Julia: ska detta vara alla stall i hela kommunen? Jag har inte hört nåt om det!

Isåfall lär de ju komma till oss med!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ninam
0

När kontrollanten var hos oss skulle hon räkna hästarna. Ett sto med föl sade hon att var 2 djurenheter, då rättade vi henne och sade att det är en djurenhet, men hon gav sig inte. Till slut skrev hon 1,5 djurenheter!! Vi frågade henne vad hon hade för utbildning, men det vägrade hon att svara på. Många saknar helt kompetens och ändå har de sådan makt över en, det är lite skrämmande.

Jagz
0

# 9 Hela Östhammars kommun. Vad jag vet så ligger Eskilstuna en bit för långt bort för att tillhära Östhammars kommun.

Jagz
0

# 8 Det finns ingen valmöjlighet att släppa in eller ej! De kommer till och med när man inte är hemma!

juliapettersson
0

#8, vägrade man kontrollen blev man dragen inför rätta.

#9, detta prövades i Östhammars kommun och en till i Sverige, alla stall blev kontrollerade. om ni har otrur börjar de med dessa dumheter i eran också…

#12, när man inte är hemma kommer de en annan dag.

DubbelE
0

#12, ne jag vet :S… dom kom nångång när inte nån var hemma (många herrans år sen), o hade skrivit o lämnat allt i stallet…alltså..att dom får göra så, gå in på privat egendom o klampa omkring som om dom ägde placet :S

HugoBoss
0

Det är väl bra med inspektioner och så , men somsagt , de är ju väldigt petiga på en del saker som är rätt knäppa.. Menmen…

Men att man ska behöva betala för att de ska inspektera.. hmm.. låter liiiite knäppt faktiskt :P

Jagz
0

# 13 Jovisst, själva inspektionen sker en annan dag, men de kollar runt i stallet själva, kollar hagarna, kollar efter transporten osv. fast man inte är hemma, vilket de gjorde hos oss. De inspekterade i princip hela våran gård (utan att hitta något fel iof).

VeronicaP
0

Men de får faktiskt inte gå in i stallet utan ditt medgivande är vad jag har fått talat om för mig här hemma.

Jag har haft kontroll här hemma 2 gånger nu sist i somras när det gällde för den där hästverksamheten och har då aldrig hört att man måste ha sjukbox (isolerad box)

Jagz
0

# 17 Precis, men det togs ingen hänsynd till då =/

hannibal-roll
0

I landet Sverige funkar det så att det är du som medborgare som måste hålla reda på lagar och regler. Ibland gäller även den sk. omväda bevisbördan (bla. miljöbalken) dvs. du som misstänks för "brott" måste bevisa att du inte är skyldig.

Skaffar du en häst eller vilket annat djur som helst är det din skyldighet att ta reda på vilka lagar som gäller (djurskyddslagen och i vissa fall gällande hästar även miljöbalken) och du är då medveten om att kontrollinspektioner av ditt stall och dina djur kan ske när som helst. Man kan inte neka en inspektör att kontrollera djuren, det är i sig ett brott mot djurskyddslagen! De får alltså gå in i ditt stall när du inte är hemma men det är kanske inte så givande, naturligtvis vill de prata med dig om dina djur.

De flesta hårdare regler gäller för hästägare med fler än 4 hästar, ex. förprövning av stall och krav på hårdgjord gödselplatta. Men ex. måttbestämmelser gäller alla (vanlig missuppfattning att det bara gäller de med fler än 4 hästar).

Vad det gäller regeln om sjukbox ställer jag mig frågande till att den måste värmas upp. Tänk er ett lurvigt russ som är van att gå på lösdrift om vintern som helt plötsligt ska bo i 10 graders värme! Nä, den regeln underlättar nog mer för den behandlande veterinären än hästen.

En inspektör ska ta hänsyn till djurens allmänna hälsa vilket kan göra det acceptabelt att det fattas 5 cm i boxmåtten i ett befintligt stall, är stallet nybyggt är det mer tveksamt, varför snåla in på 5 cm? Observera att angivna regelmått är minimått! Inte de optimala måtten för hästen!

Kontrollanternas kompetens vid större inventeringar är kanske i vissa fall precis vad som krävs, kommunens ordinarie inspektör är garanterat kompetent! Det finns två utbildningar till inspektör i landet, en vid Umeå universitet och en vid Lunds universitet, utbildningstiden är minst 4,5 år.

Ett tips! Beställ hem djurskyddmynighetens broschyr om djurskyddbestämmelser för häst. Jag gjorde det för ett par månader sen på deras hemsida, helt gratis!

//Elin, snart miljö och hälsoskydds inspektörGlad

AnnaLundin
0

#19 HÄRLIGT Elin, med svar på tal!

Visst kan det tyckas vara trist att de ska envisas med att gå igenom alla stall och kolla alla mått och så vidare, men kom ihåg att det finns alldeles för många hästar som faktiskt bor i undermåliga stallar, där de t.ex har öronspetsarna i taket även vid normal kroppshållning, där boxarna är så små att de knappt kan vända sig, där det finns stora hål i boxväggarna så de kan fastna, där elkablar är dragna så att hästarna kan tugga på dem osv, osv. Det finns massor med sådana exempel.

Jag har själv hyrt stall av vår kommuns förra djurskyddsinspektör i 8 år och vi har haft många och långa diskussioner om djurskydd. Själv står jag i begrepp att bygga om stallet och när det är klart kommer jag välkomna alla kontroller med öppen famn! För jag visar gärna upp att mina hästar bor i bra stall och mår toppen!

hannibal-roll
0

#20 Härligt att höra så positiva tankar om djurskyddlagenGlad (som ljuv musik för mina öron!)

Det är ju faktiskt så att lagen ämnar se till att våra hästar inte far illa! Jag tycker att man som hästägare bör begrunda reglerna och se till att man förstår varför de finns så blir det lättare att positivt bemöta djurskyddinspektören när denne kommer nästa gång.

Anledning till att alla kommuner börjat inventera just hästar beror på att, om man får kalla det genomsnitts människan, som bryter mot djurskyddsagen är just hästägare. Kvinna, 25-40 år, menade att satsa på avel/sport men fick brist på tid/kunskap/pengar, och hästarna får lida. Ofta ouppsåtligt men ändå inte försvarbart.

Ta väl hand om era hästar allihop, precis som Anna.Lundin!

Colt
0

Ja det är verkligen dåligt att man får lov att betala för det!!
Men jag tycker det är bra att dem kollar! Eftersom det finns hästar som far illa.

Brotorp
0

ja hade inspektion 2 januari. en trevlig tjej som kom ut o titta. ja hade 2m i takhöjd dvs för lågt, men hon godkände det eftersom ja bara har ponnysar i stallet. (den stora går på lösdriften) o fönstergaller är på väg så hon godkände dom provosoriska som ja har. däremot åkte ja dit för gödselplattan. den var för full, så ja får väl tömma den snart. annars gick de väldigt bra. hon mätte inte boxar eller nåt, utan tyckte set så bra ut till dom hästar jag har.

så det var inte så farligt med inspektion som ja trodde. de blir väl värre när räkningen kommer. ja vet inte hur många djurenheter jag har eftersom ja har får med. så vi får väl se hur mycke de blir.

nu snart tar jordbruksverket över kontrollerna igen, så då blir de nog bättre folk än dom knäppisarna man ibland hör kommer ut. ja tror de kommer bli bra! ta väl vara på era hästar o stall!

Jagz
0

En sak som är konstigt är att man i princip är djurplågare om man inte använder transportgrimskaft i transporten, men att ha en häst helt ensam i hagen (som de uppenbart inte mår bra av) är helt okej!

equuleus
0

#24 Alla hästar mår inte dåligt av att gå själv.

Jagz
0

# 25 Nej, ett fåtal gör inte det, men de allra flesta gör det eftersom de är flockdjur. Hur många hästar mår dåligt ava tt det fattas en centimeter i takhöjd då?

equuleus
0

#25 det har jag inte sagt nått om. Det enda jag sa var att alla hästar mår inte dåligt av att gå själv.

Jagz
0

# 27 Nej, som sagt, men de allra flesta.

hannibal-roll
0

#24 Enligt §9 i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och almmänna råd om transport av levande djur (10/12-2004), gäller följande:

"Vid transport av vuxna hästar ska det ske, om de hålls bundna på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska ha grimma under transporten. Föl får inte bindas."

Alltså är det INTE djurplågeri att transportera en häst utan grimskaft med panikhake. Med detta inte sagt att det inte är en god ideé!

juliapettersson
0

#20, visst finns det hästar som har det dåligt. Men det känns som en förnedring att ALLA hästägare ska behöva checkas, och dessutom betala för det.

Jag tycker fortfarande att det är otroligt tramsigt. Lägg ner pengar på att kolla hur alla BARN och GAMLA har det istället.

#25, alla hästar mår inte dåligt av att gå själva, men det är inte naturligt för dem. Klart att de kan anpassa sig till situationen och vänja sig, men att ha en häst själv (utan att ens kunna se andra hästar) borde vara förbjudet enligt mig.

equuleus
0

#30 vilken tur för mig då att han har grannarnas hästar i en hage bredvid.

juliapettersson
0

#31, det funkar ju, då får ju hästen sällskap av dem.

iiirma
0

Jag tycker det är bra med inspektioner! Har hästarna det bra har man ju inget att dölja!

Just det här med att det fattas ngra cm i takhöjd osv.. att man borde släppa om man har lite för lågt i tak, ja, då blir det ju samma sak som diskutionerna om mankhöjderna! Där tyckte de allra flesta vad jag kunde uppfatta att det inte alls var acceptabelt att låta t.ex en B-ponny som var 132cm gå som 130cm! Då skulle ju en ponny med 133cm tyckte det var orättvist osv. Det blir väl samma sak med stallen! Varför släppa 5 cm och inte 6 cm?? Bara ett exempel.. iofs är det lite lättare att "byta" häst än stall..

equuleus
0

Men han har alltid haft sällskap av en annan häst men ändå har han aldrig varit så glad och pigg som han är nu.

casandra
0

De har inspekterat vårat nybyggda stall, tyvärr "åkte vi dit". Men det ända felet de hittade, var att de tyckte det var för stort mellanrum mellan boxvägg och tak, så att hästarna skulle kunna få in huvudena till varandra.

Det här för stora mellanrummet var ca 20-30 cm, och dessutom är det praktiskt taget omöjligt för hästarna att få in deras huvuden där, då det är bjälkar i taket som "sitter för". Så för att hästen ska kunna få in huvudet till den andra hästens box, måste den stegra, och smälla huvudet i bjälken så hårt att den på ett eller annat vis flyttas och sedan lirka igenom huvudet på det mellanrummet. Eller också trycka igenom huvudena först mellan bjälken och boxväggen som knappt har något mellanrum alls, och sen över boxväggen till andra boxen. Långsökt?

Vi ändrade dock på detta, (svetsade ihop ett par "extrabjälkar" som vi satte upp så inspektörerna skulle vara nöjda vid återbesöket, vilket de också var. Men jag tyckte dock det var riktigt långsökt..

Det är bra att de inspekterar stallen osv, då det faktiskt finns hästar som far illa, men jag vet inte, att vi ska betala låter väl inte allt för lockande.

VeronicaP
0

Fast som vi får betala ca 2600 kr för att de var här och inspekterade i ca 45 och 2 ,5 timmars pappers arbete säger hon , sen att hon skrev att hon var här i 1,5 timme tycker jag är för jävligt rent ut sagt jag ska väl inte behöva betla för att hon kör hit också , det ingår väl i deras arbete .. tycker det är skamligt faktistk att behöva betala så mycket + att jag ska betala ca 780 kr om året i årlig avgift *suck*

Har inte alls emot kontrollerna i sig , jag fick tillstånd att bedriva hästverksamhet osv , men det är kostnaden som är rent ut sagt för jävlig..

hannibal-roll
0

Men hörni. Varför skulle vi inte betala? Inspektören ska ha lön och körersättning och resten går till annat (kommunen och staten). Om inte vi betalade skulle ju nån annan få det, ex. skattebetalarna och det hade ju varit helt fel, det är ingen rättighet att ha häst!

Om man har en bil måste ju den kontrollbesiktigas varje år och det kostar. Om man håller på med jordbruk måste sprutmedelshanteringen kontrolleras varje år och djuren, stallarna och gödelhanteringen likaså, spelar ingen roll hur stor eller liten gård man har!

Hästverksamhet måste faktiskt övervakas i miljösyfte också! Gödselhantering och markanvändning måste vara hållbar så där får vi betala lika mycket som alla andra som sysslar med miljöpåverkande verksamhet.

Om man inte är nöjd med våra djurskyddslagar får man se till att påverka de som bestämmer, politikerna!

giffan
0

#19 Elin. Är det några regler för hur hagar skall/bör vara. Tänkte nu närmast på all lera som blir..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

hannibal-roll
0

#38 Följande gäller hagar:  "Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna under normala förhållanden inte skadas. Marken ska i anlagda rastgårdar och på av hästar hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion."

"Allmänna råd: Taggtrådsstängsel bör inte användas."

Jag vet att det har varit mycket snack om att förbjuda taggtråd, vet faktiskt inte riktigt vad som gäller!

divansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uuuuuu!  uha.. betala också.. vi kommer typ åka dit på de flesta säkert.. fasst Inte takhöjd och luft ;) haha! har två avskärmade å isolerade boxar.. men i den ena har vi täcken å vissa selen/huvudlag å sånnt.. i den andra har vi kaninen.. :P så de är ju problem.. Hagarna har vi inga problem med.. som tur är  :P

muskot
0

#39 Jag trodde det var förbjudet med taggtråd nu.. men man ser många som använder det till sina hästhagar, jag tycker det borde förbjudas helt!!

Kratern
0

Vad händer med allt det här om Djurskyddsmyndigheten läggs ner? Har det inte varit tal om det nu i nya regeringen?

hannibal-roll
0

När djurskyddsmyndigheten läggs ner går ansvaret för djurskyddsfrågorna tillbaka till jordbruksverket så som det var innan djurskyddmyndigheten kom till 2004.

Tillsynsansvaret kommer fortsatt att i första hand ligga hos kommunerna, i andra hand länsstyrelsen.

Kratern
0

#43 OK, vem gör inspektionerna då när djurskyddsinspektören försvinner? Eller gör han inte det?

hannibal-roll
0

Djurskyddinspektören är anställd av kommunen som ju fortsatt har ansvaret för tillsynen inom sin kommun, så det blir ingen ändring där.

amandahandersson
0

Int har jag nån sjukbox!? Ska jag behöva ha en extra box ut i fall att nån av mina hästar skulle bli sjuk? Vi har int plats me en sån! Men så har vi bara två hästar då..

juliapettersson
0

#46, ja man måste ha sjukbox. Spelar ingen roll hur många hästar man har,

amandahandersson
0

#47, hur ska jag fixa de då!? Ajja, blir nån häst sjuk får dom åka till nått uppfriskande ställe?

amandahandersson
0

så vitt jag vet har långt ifrån alla stall en speciell isolerad sjukbox?!

juliapettersson
0

#48, det duger inte. Man måste ha EGEN sjukbox (isolerad box avskillt från övriga boxar).

amandahandersson
0

Då blire välla box i höbodan… Ut i fall att!

Colt
0

#50 VA!? jag som läst att hästarna måste kunna ha "kontakt" med varandra, alltså i alla fall kunna nosa.

Teja-Bea
0

#52 vid vanliga boxar gäller att hästar ska kunna ha kontakt.

Med isolerad avsides sjukbox menas att dus ka kunna sätta den sjuka hästen i karantän.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

amandahandersson
0

Jag är väääldigt tveksam på att alla har sånna boxar?

Colt
0

#53 jahaaaa ;) de va sjukboxar det talades om…läste lite för snabbt (A)

VeronicaP
0

Men vi behövde ingen sjukbox , vi har boxar men ingen speciell box som är avskild från de andra, vet flera som inte har det och de har inte fått någon påpekan alls om det, så det kanske bara var i era trakter man måste ha en speciell sjukbox , har faktiskt inte sett det i några regler heller..

juliapettersson
0

Paragraf 11.

Kratern
0

Om jag ville skulle jag kunna tolka paragrafen som att det helt enkelt måste finnas boxar på en anläggning (alltså även där man har lösdrift) Jag kan inte se att dessa måste vara avskilda.

VeronicaP
0

Ja inte tyder jag det som att det måste vare en isolerad box utan bara att hästen kan stå själv utan annan häst i samma utrymme