Tips vid inkörning? (åsna)
Hejsan :)
Har en liten Dvärgåsna som heter Skrållan. Jag ska köra in henne och behöver lite tips på hur jag ska göra. Hon är helt grön men har haft träns och bett. Inga problem alls med det utan hon är helt cool.
Några tips på hur jag ska lära henne att förstå tygeltagen? Och sånt? Jätte tacksam för svar! :)

Vad fin hon är :)
Börja med att leda runt henne med sele och träns. När hon sedan haft det på sig några ggr så får du börja tömköra henne ha då en som leder henne där framme.
#2 tack :) Hon är ett litet charmtroll<3 Ska göra det :)
Men hur gör man när man ska börja lära henne tygeltagen? Har klurat lite granna på det en jag vet inte riktigt än :P

åååh, jag vill också ha en åsna! :o vart har du fått tag på henne nånstans ? :D
#4 Jag började med att bli medryttare på hästen som hon står med. Men nu så har inte ägaren tid för dom längre så hästen ska säljas o jag tar Skrållan ;)
Jag tror hon kommer nerifrån nånstans :P Ska fråga ;)
Det jag brukar göra för att de ska lära sig tygeltagen är att sätta tömmarna genom både grimma och bettringarna (hittar ingen bild just nu på hur det ser ut, men om du vill se kan jag försöka fixa kort på det…). Då trycker det/drar i grimman samtidigt som hon känner lite i munnen. Att gå undan för grimman borde hon kunna då jag utgår ifrån att hon går att leda ordentligt. Ha gärna två personer till hjälp, en vid var sida av huvudet som har ett varsitt grimskaft fäst i grimman. Om hon inte försår när du styr kan dessa personer hjälpa till att "leda" runt henne…

Jag har kört in en åsna tidigare. Vad gäller styrningen så var det precis som med hästarna. En som leder och hjälper åsnan genom att tala om åt vilket håll man vill att den går när man drar i tömmen. Det lärde den sig på två tillfällen.
Att dra vagnen var heller inga problem. Själva problemet kom när vi var ute och körde och skulle förbi grannens grisar. Då slog det tvärnit och åsnan slog rot. Gick inte att rubba
. Tydligen är åsnor så. De drar inte iväg när de blir rädda utan slår rot.
Lycka till med inkörningen. De är himla mysiga även om de låter lite mycket ibland
.

Perfekt då behöver man inte oroa sig för någon sken tur.

Gud så fin! Lycka till med inkörningen :)
Men gud vad söt! :D
Ett stort lycka till med inkörningen!

Vilken söt en!
Jag har gjort precis som #6 när jag har kört in/vart med och kört in hästar. Drar tömmen genom grimman sedan bettet så att mycket av trycket blir i grimman när du styr, - vilket den förmodligen är van vid från när den blir ledd :)
Tacka allihopa för tipsen! :D
#7 fast Skrållan är ju lite annorlunda..:P Hon slår först rot, sen så hoppar hon och studsar och skenar sen iväg x) Men det har bara hänr 1 gång. Annars är hon inte rädd för nånting. Helt cool hela tiden<3