Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1164 ggr
Ourasi
0

Diskriminering!

Varför är det tillåtet för VPTS att diskriminera? inte tillåta ponnyer yngre än 6 år att deltaga i årets Påskbomb

Man får ju INTE diskriminera ponnyer äldre än 15 år. Dvs utestänga de från lopp

Borde det inte då logiskt gälla diskrimineringsförbud även mot de yngre ponnyerna? Vad säger SPTF?

Eller tar de äldre mer illa upp än de yngre.

Jennie_A
0

#0 Om du tycker att det är diskriminering att skriva proppen som de gör så är de inte den enda klubben som skriver proppar som stänger ute de yngre. Ett av kat.Bs Elitlopp är även det utskrivet för 6-åriga och äldre. Men det är inte klubbarna du ska hacka på, utan snarare SPTF som bestämmer hur proppar får utformas! Jag kan tycka att klubbarna får utforma sina proppar utefter vad de själva tycker.

Tusen
0

Att skriva proppar där man utestänger hästar gör man ju nästan alltid. Pengabegränsningar eller rekordbegränsningar. Ibland begränsas loppen av åldern. Inte så konstigt eller diskriminerande tycker jag.
Vi har ju dessutom kriteriet, derbyt, 5-årsbaggen, 5-årsmästerskapet och 6-årschampionatet som stänger för både äldre och yngre hästar.
Jag tycker det är bra att klubbarna skriver proppar med olika förutsättningar. Skulle alla skriva samma skulle det bli rätt trist.

Sen var det så att de som stängde för äldre hästar förra året gjorde de i alla sina proppar (enligt vad jag hört från SPTF) och så får man absolut inte göra. Några enstaka lopp kan man göra så men inte många. MAn får ju t.ex inte skriva ut proppar enbart för egna medlemmar heller. Bara ge företräde för egna i enstaka lopp.

VeronicaP
0

'#0 Så var det förra året också , tror att det är för att inte de yngre som är snabba och kan stå bra till penga messigt ska vinna fördel, har nu inte riktigt läst årets propp men så var det typ förra året ..

NatthaBlom
0

Dom har haft det så alla år jag minns men jag kan inte kalla det diskriminering!

[[AcsJulia]]
0

Så har det ju alltid varit (så länge jag kört.) inom travet och jag kan inte kalla det diskriminering. :)

VeronicaP
0

#5 Fast lite roligt är det ju att du får stänga neråt men inte uppåt åldersmässigt , så det kan väl tolkas som diskremenering då

Tusen
0

#6 Jodå. Du får visst stänga uppåt men endast i nåt enstaka lopp.

Kajhugo
0

Att stänga ute yngre kan också vara för ponnyns bästa, att ta ut en yngre häst under ex. en elitloppshelg kan göra mer skada än nytta, hård bana, tuffa förutsättningar och hårda rutinerade hästar emot. Likaså i ett lopp som är öppet för mycket pengar, mycket pengar  brukar betyda rutinerade hästar. Jag ser det som en omtanke och inte som diskriminering.

Jag kan också förstå problematiken med yngre som gått fort och tjänat lite, så som #3 skriver och tanken är väl att få jämna lopp.

giffan
0

#2 Står det verkligen någonstans att man bara får ge företräde till egna medlemmar endast i enstaka lopp?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#9 Inte vad jag vet men när vi försökt skriva proppar för våra melemmar så har vi alltid fått bakläxa från SPTF. De godkänner inte för månnga sådanan proppar. Fråga mig inte varför.
Sen vet jag inte om det står någonstans alls vilka begränsningar av lopp som inte får ske. Det enda jag vet med säkerhet är att SPTF inte gillar propparna så får man bakläxa. Har tyvärr hänt mer än en gång. Det verkar som vanligt bero på vilka som sitter i styrelsen. Så det varierar vilket svar man får.

giffan
0

#10 Jag var på en sk propp skrivar kurs… eller vad den nu kallades för. Det enda vi fick höra då var att endast fantasin kan sätta gränserna. Om man ville skriva för endast kuskar med prickiga sulkysar så fick man göra det (fast man skulle inte räkna med att fylla något lopp)

Då sa ingen något om inte stänga hit eller dit.

Vad jag förstått ang att stänga för hästar över 15 år va väll det för att just den klubben som gjorde så var emot att hästar över 15 skulle få fortsätta att tävla.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#11 Ang. stängning för 15 åriga hästar så stämmer det. Om du ville stänga i nåt enstaka lopp för dessa hästar så var det dock okej. Det andra du skriver om är tyvärr fel. Har suttit med i propkommittéen i vår klubb i över 10 år och jag vet vad jag talar om. Senast förra året fick vi bakläxa då vi ville skriva en prop med fri handicap och ville att hästen skulle ha startat minst två gånger under året (det var till vår sista tävlinngsdagen). Men, nej, så fick man inte skriva. Ej heller fick vi ha linjestatr i montén kat B. För tre år sedan fick vi inte ha 15 bakom bilen fast stortravet hade det, vi ville ett år ha KM enbart för våra egna kuskar-inte det heller fick vi osv… Så inte är det bara fantasin som sätter gränser.

MarleneGustafsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och sååå var vi igång igen.. Ponnytravet 2010! tjaffset börjar på ponnytrav.ifokus! Kontakta VPTS eller STC istället för att kasta skit på klubbarna här!

Denna kommentar har tagits bort.
Nitro
0

Men himmel så rolig diskussion.
Tur vi har slutat Marlené, så vi slipper alla grymt avundsjuka människor!
Är proppen godkänd så är den väl, punkt slut.

Ourasi
0

Okay,

1. Det är alltså sanktionerat att stänga uppåt och neråt i åldrarna om så klubbarna vill. Det är bra att alla proppskrivare vet om det.

2. Lika väl som att stänga neråt i ålder. Kan man alltså numer stänga uppåt. Bra för det ponnyer som är på väg uppåt att slippa "gamlingarna" som presterar tider under 1.40

3. Ville bara väcka en debatt, inget tjafs. Självklart ska ingen klubb stänga alla lopp varken för yngre eller äldre.

God Tur!