Årets hästar 2009 på SPTF
Årets hästar 2009 på SPTF Nu kan man rösta på årets hästar på Sptfs hemsida.
http://www.sptf.nu/2009rostning.php
Lite extra roligt att våran fina fina Ijor har blivit nominerad i år bland 5 åpringarna med väldigt tuff konkerrans men ändå :) Ni som kan rösta är ni med midnr och det borde ju även innefatta om ni är ägare till hästar som tävlar , är inte så insatt i detta men tror väl att det är så .
Röstat!
Har oxå röstat :D
Röstat!
Kul att Musseman var nominerad :)
har röstat :D
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Har även jag röstat!

har med röstat! kul med skånepollar nominerade :)
jag har röstat! :)

Jag har röstat, Razmus Raid känns för mig som en klar vinnare i sin klass, med svenskt rekord och vinst i kriteriet och endast "förlorat" en start under sin 3års karriär, bättre kan man väl inte önska som 3 åring :D
Röstat :D

Jag har oxå Röstat.

Röstat :)

Röstat! Tycker att det är jättetråkigt att det fortfarande inte finns ngn presentation på alla hästar, varför de är nominerade. Det fanns det inte förra året heller! Jag har ingen koll på vissa kategorier…
Håller med #12… Jag har väldigt dålig koll på shettisarna, upptäckte jag idag!
#12 Kan faktiskt hålla med dig för vissa vet man inte alls vad de presterat,men röstat iallafall =)
En given röst var då Razmus Raid som årets 3 åring inom B Ponny,han har då verkligen visat att han är årets 3 åring =)
#12 Håller med. Tyvärr tycker jag det verkar som om det var de tre först placerade i årgångsloppen/SM/Guldstoet/Monté-SM som blivit nominerade. (Rätta mig om jag har fel) Därför behövs det tydligen inga prestationsbeskrivningar.

Här hade det varit lättare för alla parter om vi hade haft en tidning värd namnet, som presenterat mästerkapsvinnare och årgånsbästa under året som gått. Med fortlöpande rapportering och mer skrivet om de olika deltagarna i olika mösterskap har man ju bättre koll. Det är väl sådant vi vill läsa i vår tidning? Resultaten finns ju tillgängliga omdelebums, men en liten artikel om de olika hästarna i t.ex SM är alltid rolig att se tillbaka på.

Ja jag är ju i alla fall glad över att Ijor är med då han haft ett väldigt bra år .
Han kom ju 3:a både i 5 års mästerskapet, 5 års baggen bla , vunnit en del fina lopp och hållit en bra standars hela förra året . Gick en hel del tuffa lopp och visade att han klarade av det med bravur :)

#17 som du ser så är de derbyt de dömt efter då de är 1a 2a och 3an som är nominerade…

joo men de tycker jag är rätt kasst. för hasse har ju egentligen vart bättre än rocky.. inte för o vara sån men ändå. men skitsamma. hon blev årets 3åring..

#20 de beror på hur man räknar. han gjorde fler starter alltså fler placeringar.. men okej sen gick hon snabbare och 2a i sprintermästaren.. alltså lika bra :)
#21 Hur fort har Rocky gått?

#21 jag startade bara till juli. hon gjorde sista start 10 juli.. så hon startade bara typ 3 månader jämfört med vad andra gjorde..
#22 Han har nog gått 01..

#22 2.01 japp
#23 tycker bara de är fruktansvärt jobbigt och ledsamt att läsa att du faktiskt trycker ner min fina häst för att du tycker din skulle varit med.. varfö skrev du ens ut rocky, du kunde "bara" skrivit att din skulle vara med, inte ISTÄLLET för..

#16 Det behövs väll ingen tidning till det? Räcker med en ordentlig artikel med presentation på SPTFs hemsida. PApper har inget egenvärde utan är bara en informationsbärare som blir mer och mer utdaterad….
Har röstat, även om kollen på Kat-A ponnyerna är tämligen medioker….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#8 och #14, kul att ni tycker det! Tycker också att Musse hade en helt fantastisk säsong, man kan verkligen inte kräva mer av en 3-åring.

Putt går bara att rösta idag och i morgon med

#17 Hur nomineringarna går till är det nog ingen som egentligen har riktig koll på. När Mareld vann SM, Sundsvall Open och gick svenskt rekord platsade hon inte. Men året innan som 5-åring blev hon årets ponny… Dom tyckte kanske det räckte, vem vet?? Fast jag tycker nog också det är märkligt att hon inte är nominerad, en skada kan man ju inte rå på och resultaten fram till dess var ju bra om man nu skall se på helheten.
#17 #28 Det har skett värre nomineringar och brist på nominering andra år också. Kanske skulle nomineringsreglerna bli offentliga så man vet vad som gäller.
Varför inte låta ponnytrav-Sverige rösta på vilka som ska nomineras?

Tror att det är ungdomskomitén som gör nomuneringarna. Man får det intrycket av SPTFs hemsida där dom "hängs ut" som orsaken till att omröstningen inte kommit upp……
#30 Tror inte det är så bra idé, för då blir det lätt poppulära hästar i de största klubbarna hos de populäraste kuskarna. Ungefär som luciavalet när man gick i skolan…..
Jag tror det kan vara bra med ett tydligt, officielt reglemente för vilka som skall nomineras till årets häst.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#30 Helt omöjligt då det är alldeles för många hästar att ta hänsyn till. Vi får förlita oss på de som fått uppdraget oavsett om vi gillar det eller inte. Annars kan man ju diskutera kriterier för hur man nomineras. Det tror jag skulle vara bättre. Då vet alla vad som gäller.

#15 Hade de gjort så för 2008 så hade Iva Roll, Pannkakan och Tejas Monita varit nominerade till ändre sto 
#33 Det har du rätt i.
Men då gjorde de inte det. Alltså är måste kriterierna ändras från år till år som det verkar eller..??
Kommer du ihåg vilka som nominerades då? Blev Iva årets äldre sto då? Jag vet att Iva hade ett toppenbra år då.

#34 Nominerade till 2008 års bästa sto var Iva, Chikita och så tror jag att Varette var den tredje. Nej, det var Chikita som vann. Ja, Iva hade ett fantastiskt år 2008 med sin Guldstoseger, 3:a i SM, 4:a i monté-SM….

hoppas ponnytrav-sverige kommer kunna avgöra vilka som ska bli nominerade och att 50% regeln tas bort från "ledarna" så alla kuskar och tränare kan rösta helt fritt

#36 Det hoppas inte jag för då kommer det bli så att det är de med många vänner och stora klubbar som kan tjäna på det hela och inte alls rättvist tror jag

#37 då får folket sträcka på ryggen och börja tycka själv.

#38 men de funkar inte riktigt så sara.. de är som gonkan säger..