fråga om springrem
Har en fråga som förmodligen är en självklarhet för dom flesta här, men då jag inte har ngn aning så tänkte jag fråga =)
Har köpt en springrem till mitt russ från börjes nu (på bilden), och undrar vart jag ska sätta fast den i huvudlaget?
Sätter jag den i nosremmen eller ska jag skaffa en spärrgrimma?
Vill ju inte göra fel =)
Jag har en spärrrimma med ett litet fäste till springremen :)
Stall Bråna

okej, finns alltså ett speciellt ställe att sätta den på? tack så mkt =)
Har du redan en vanlig grimma på din häst kan du sätta springremmen i den.
Asså det är en ring som man föster den på. Eller tar man en söndrig grimma och sätter på nosremen eller spärrgriman om det inte fins en ring :)
Stall Bråna
Det är väl en krok på springremmen. Den kan man fästa i undersidan på din vanliga, hela, grimma. I remmen som du spänner under käken. Dock skall inte käkremmen spännas så hårt så man bara får in två fingrar vid nosryggen. Det ska vara gott om plats.

Det går att sätta in den också. Om den är av ett starkare läder.
#6 det går att ha så hemma, men på tävling måste den fästas i spärrgrimma :)
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#8 Nopp! Finns inget krav på att du måste ha spärrgrimma.
#8 Jag har aldrig använt spärrgrimma när jag har använt springrem på mina hästar, och ekipagekontrollanten har inte sagt ngt om det så..Jag fäster remmen i nosgrimman vilket jag tycker funkar alldeles utmärkt
#10 Vi har heller aldrig haft spärrgrimma till springremmen. Dessutom har jag varit ekipagekontrollant i flera år tills för något år sedan.
Detta gäller enligt de senaste Utrustningsbestämmelser som finns på
http://www.travsport.se/appImage/utrustning_091001.pdf
Kindstropp / springrem / spärrgrimma/martingal
Skall bestå av läder eller annat icke-elastiskt material.
Springrem kan vara försedd med elastisk gummiring.
_
Obs! springremmen får endast fästas i spärrgrimma.
_
#12 Okej. Jag ger mig. Nytt sen när? Dessutom borde då en vanlig nosgrimma vara okej.

Okej, då får det bli att hitta en spärrgrimma te honom också =)
Tack så mkt för hjälpen =D