tyson II
han är ju super bra men han får ju inte betäcka mer än 5-6 ston per år.

Vad menar du med får inte? Av ägarna eller vad?

Men det är ju på sätt o vis bra, för då blir det inte bara en linje utan det kommer fram fler hingstar.
#2 precis, jag tycker att det är bra, om det stämmer att han bara får betäcka så många.

#2 Jag håller med. Bättre lite för få än för många.
Men det bästa sättet vore om fler supersnabba hingstar godkändes.. hoppas det blir fler!
Enligt Svenska Russavelsföreningen så betäckte Tyson 10 ston 2006. Året innan 6st som resulterade i 4 födda. Totalt har han över 80 avkommor !

Ibland måste man välja, tävling eller avel. Avelsarbetet sliter ganska hårt på hingstarna. Jag tror att resonnemanget är lite som så att satsa på tävling, när han inte tävlar längre blir det mer avel.
Tidigare år har han betäckt betydligt fler, men då tävlade hann inte och dessutom är många av dessa ston betäckta med insimenering.
Håller med de som tycker att det är bra att inte en hingst domminerar utan att det finns fler. Att däremot godkänna fler för prestation tror jag är fel väg, parallelt med prestation tycker jag det är viktigt att man håller Gotlandsrusset intakt som ras.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#6 Jag tycker att det behövs fler "super-snabba" hingstar i aveln, men inte på bekostnad av exteriör… Det var inte det det gällde. Klart man inte kan godkänna de som inte finns, men hoppas på fler snabba (och vackra) russ!

Jag tycker att man ska koncentrera hingstpremieringarna på Allround-russet inte bara trav-russet. Snart kommer Gotlandsrusset vara en renodlad linjeavlad travponny.
Russen kommer att bli smäckrare och mer långbenta. Den nuvarande rastypiska russmodellen kommer inte att finnas kvar. Nu säger jag inte att inga snabbtravande russ är rastypiska, för det finns flera snygga ponnytravhingstar. Men man ser att modellen sakta men säkert ändras. Dessutom är det numer ganska ont om renrasiga russ. Dvs. med 100% russblod! Många hingstar har welshblod från både Criban och Rewel i sig!
En hingst som jag skulle vilja se godkänd är den otroligt duktiga körponnyn Fix. Han har vart bland de tre främsta i dressyr SM flera gånger och har även vart med i SM och NM i körtävlan. Han är även en mycket duktig hoppare och han vart delad segrare i Allrounchampionatet 2006. Men han får inte de extra pluspoängen till premieringen - för han har inga prestationer inom ponnytrav..
Jag tycker det är sjukt! Fix är jätteduktig allroundponny, har bra exteriör och underbart temperament! Jag skulle gärna använda honom till avel!
Synd att prestationer = trav-prestationer!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Tyvärr har man under många år sett ner på de hingstar som visade framfötterna på travbanorna. Men det har skett en betydligt förbättring de senaste åren kanske beroende på att man frågar mer efter travprestationer nu. Vi har ett antal mycket bra travhingstar i aveln så det är bara upp till stoägarna att välja.
Ser man till hur russet har använts tidigare så är travet en naturlig fortsättning på russets tidigare användning som lättare körhäst.
Vad gäller inblandning av welshblod i russaveln är det en fråga som är betydligt överdriven man kan bara se tillbaka i de första russtamböckerna för att inse att det är många importer i vår inhemska ras inna Criban Daniel och Revel General dök upp.