Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 814 ggr
speed-felan
0

varför finns inte E3 för shettisar

varför finns inte E3 för shettisar som är 3år. för det finns ju E3 för varmblod

Trollet
0

Håller fulltständigt med dig.. Fler årgångslopp eller serier med årgångslopp.

amandahandersson
0

För att det finns betydligt mer varmblod än shettisar kanske.

Colt
0

#2 håller med dig, vi skulle aldrig få i hop till så mycket årgångslopp, men om 10 år kanske! :)

amandahandersson
0

#3, jaa. Om nu ponnytravet går åt rätt håll vill säja.

EllaMarine
0

Men andra storlopp borde väl kunna vara i shettis/russlopp ?

DubbelE
0

jag tycker det är bra som det är… tycker det nästan är ett storlopp i månaden… det får en ju att längta till storloppen, om det blir många så..ja, försvinner själva tjusningen med just storloppen :P, det är bara vad jag tycker iaf.

ozzkan
0

Men om "Storloppen" är för snabbaste så är det fortfarande tjusning i loppet eller kanske borde man satsa mer på "Silverdivisionen" i ponnytravet oxå??

js_attack
0

Det kan  vara bra att det inte är för mycket storlopp åt treåringarna. Det skulle ju bli som ett till kriterium…

Jag tycker det är onödigt

ryttarn
0

#7 Håller med dig om "silverdivisionen" Har man en ponny som är snabb men inte bland de allra snabbaste är det ganska tufft att hitta lopp….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

#/ Håller också med . Tycker det skulle vara kul med samma upplägg som v7:an har . Klass III, II, I Bronsdivision, Silverdivision och Gulddivision.
Jag har väl hästar i Silvar kan man säga, och jag vette katten om de finns just nå mycket lopp.. :S

Colt
0

Nej urs, inge silver och gulddivisionen och olika klasser. Jag tycker det är bra som det är! :)  Ponnytrav ska vara Ponnytrav!

Nitro
0

Det behöver ju inte vara så svårt . Ett lopp med 1.50 hästar (för russ då) heter Silverdivisionen .Ett lopp för de allra snabbaste heter Gulddivisionen osv . Inge svårt? =)

Teja-Bea
0

Jo men visst. Flera årslopp för ponnyerna.

Så de tränas ännu hårdare som unghästar. Och får ännu fler skador som unghästar!

Det ser illa ut för (speciellt) russens framtida överlevnad idag. Om ponnytravet fortsätter utvecklas i samma takt som det gör idag. Och man fortsätter att uppmuntra tidiga unghästar så kommer de att vara helst trasiga ochslutkörda vid 5 5 års ålder!!

Jag har hela tiden vart för att åldersgränsen på ponnyerna ska höjas. För de hästar som inte vart sönderkörda som unghästar har fortfarande mer att ge vid 15 års ålder. Men de unghästar som startar idag kommer inte vara hela när de passerar 6-år…

Jag minns när ponnyernas självklara levnadsålder sträckte sig upp emot 30 år. Idag får man väl vara glad om man har en fd. ponnytravare som an röra sig när den är 10…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Lillen
0

Jag tror inte att det beror så mycket på om hästarna är tre eller fyra år när dom börjar tävla. Det viktigaste är nog att dom är tillräckligt förberedda för tävling utan att vara söndernötta.

Hoppas vi får unghästserier för både A och B

ryttarn
0

#14 En ponny växer fortfarande till åtminstone femårsåldern, för hårt tränande och tävlande sliter hårt på en växande kropp, vilket man skall vara medveten om. Givetvis genneraliserar jag, det finns ponnysar som är välutvecklade vid fyra, men det är undantag….

Däremot gillar jag Nitros tanke om divisioner…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Lillen
0

#15. Håller med dig om divisioner.

Kan ju vara ganska enkelt nu när vi går över till pengar.

amandahandersson
0

Vi har nog helt enkelt inte nog mycket häst för att ha dessa unghässerier.

Lillen
0

Man behöver ju inte ha så många deltävlingar. Intresset kanske skulle öka

amandahandersson
0

Men det finns inte så många unghästar som tävlar, sen är ponnyer "senare" än varmblod också. Och jag tycker vi borde satsa på att våra ponnyer får hålla längre, inte köra slut på dom som unghästar.

Hannna
0

Jag tror det skulle bli tufft att få ihop olika divisioner. Kolla bara här nere i södra sverige, ett "guld"lopp öppet för alla har redan nu lite hästar med i loppen, och det finns knappt några snabblopp överhuvudtaget öppet för alla här nere. Om man sedan ska dela in ytterliggare i 1.50, ja då blir de ju inga snabba kvar till guldloppet.

Iså fall får man nog ha färre divisioner med större gap.

ozzkan
0

#20 Och då kommer det där med att det är ojämna lopp, detta är klurigt!:/

Men jag tycker att man kan göra "unghäst serie" för 4 eller kanske till och med börja vid femårs ålder med det.