Hagar
Vad har ni för hagar till era hästar, typ stora fina, mellan stora.. kanske en liten rast hage? Själv tycker jag det är jätte viktigt att hästarna har stora hagar, så dom kan röra sig fritt och känna sig relativt fria.. Min är åxå en torr fin hage, går ju bara 2 stycken i den, blir inte speciellt upptrampad :)
Lägger till: Har dem träd? eller lada eller liknande? viktigt på sommaren att dem kan få skugga..
vad är staketet gjort av? har ni el? :P
Vi har tre hagar. Först en "liten" (ganska stor) rasthage i trä. På sommrarna finns det lite gräs där.
Sen har vi två stora skogshagar - varav en har en lada som hästarna kan gå in i. I ena hagen finns det lite att äta om sommrarna, men i den andra är det jord. Det är träd på bägge hagarna, och hästarna hittar alltid på nått ^^
I hagen med ladan har vi svartvinbärsbuskar, och hästarnas nya favoritgodis är svarta vinbär ^
Vi har rätt så stora hagar…förrutom Ronaldo som går i en medelstor trästaketshage…duger åt honom :)…men även om hagarna e stora me lite hästar i, så är d rätt så upptrampat vid grindarna :/
Lite tillägg här eftersom du ändrade tråden :P…Ronaldo har ett bo att gå in i…resten har träd i sina hagar. :) alla går på el…ronne har både el o trästaket :)
Vi har stora sommarhagar till de som inte tävlar :) med massor me skog o mycket gräs.. :D

Medel stora har väll vi, skulle jag tro, beror väll på vad man jämför med.

jag vet inte riktigt vad man skall jämföra med;) men typ då:P

Vi har 8 hagar hemma och ännu en hage till ca en halv- en km hemifrån.
Hagen som är ca 1 km hemifrån är då sommarhagen för de hästar som går på rejält bete, mycket stor, fin och öppen, dock tillgång till skydd för sol & regn.
En jättestor skogshage, den är lite längre bort från stallet och där en del av hästarna släpps ut så ofta som möjligt (dvs, när någon har den tiden på morgonen, kanske helger osv)
Tre änghagar som ligger vid skogshagen, alltså en bit bort från stallet där en del av hästarna släpps ut så ofta som möjligt (dvs, när någon har den tiden på morgonen, kanske helger osv.)
Fyra hagar i olika storlekar som ligger intill stallet, där hästarna delas upp i olika hagar beroende på. Just nu så är två av dom här hagarna (de som är lite mindre) tyvärr väldigt upptrampade och leriga för marken aldrig fryser och det är bland det värsta jag vet. Då vi har 12 hästar för tillfället, blir det lätt lerigt.
Men utan lera & allt det, så har vi mycket fina & stora hagar med bra bete :)

ponnyn och ena varmblodet går i en stor hage tillsammans, sedan har alla andra varmbloden varsina hagar som är ganska stora. alla med gräs i, och det är träd i alla de hagarna. sedan har vi mindre hagar ( med endast grus i ) i de hagarna finns det bara ett stort träd i ena hagen och sedan vind/regn skydd i alla hagarna.. i skydden hänger vi hönät och krubbor när de får mat.. hehe.. kompliserat va? ;)

glömde.. vi har i de stora hagarna var tredje stolpe i trä och de två därimellan i plast med två strömapparater på den största hagen och på de andra hagarna en/st. och sedan vanlig eltråd.. på de mindre hagarna har vi bara trästolpar men eltråd och sedan en elapparat till samtliga hagar ;) haha..

Vi har underbara hagar om jag får säga så…
Tycker att hagarna är det allra viktigaste för att hästarna ska trivas! Våra går i en jätte stor hage med all terräng! En äng, och skog, nackdelen är att den är så stor så det är lite jobbigt att hämta dem….sen blir dem lite för tjocka :P Men som tur är har vi även en annan jätte bra rätt stor skogshage vid stallet som är perfekt för min shettis som lätt får fång! :)
Tycker det är så synd när hästarna måste gå i små leriga hagar, och när leran fryser blir det knöligt så de nästan vrickar fötterna! ursa! Det enda posetiva med såna hagar är väll att man håller hästarna lagom i hullet! ;)

HAr en jätte stor gräshage som går att dela på 2 och endå är den rejält stor. en mindre gräshage (som endå inte är liten) med några träd i. En ponny hage, träd, och sten, väldigt lite gräs på sommarn men dom har att göra och den är väl medelstor:) och även en väldigt liten hage som varmblodet och fölet går i när de är halt ute så fölet inte kan gå till dom större hagarna. den är föll i gräs.

Jag har nog en av dom bättre hagarna inne på banan till min ponny. Den är väl medelstor om man jämför med dom andra hagarna vi har. Så är det träd i den, det är det inte i dom andra, frö där är det bara lera ;). Och så är det eltråd, som börjar bli sliten, så den ska bytas. Just nu går tre ponnyer i den hagen och den är ganska upptrampad vid grinden, men annars är det nästan den torraste hagen på stallbacken. Är inget gräs i den utan bara jord.
Tyvärr har jag rätt tråkiga hagar, iaf på vintern… men det funkar!
På vintern går dom på stubben, ca ett halvt ha (till 2 ponnyer), inhägnat med trästolpar och 8 mm eltråd. Har det uppdelat i två, en del används bara när det är fruset. Den andra delen är rätt geggig… Bygger alltid hagarna långsmala, har fått för mig att hästarna rör sig mer då, fram och tillbaka mellan vattenkaret och halmen…
På sommaren har jag ca 1 ha bete (insått åkerbete). Även det inhägnat med trästolpar och eltråd.
Har inga vindskydd eller så, jag måste flytta hagarna varje år eftersom all marken odlas! Å andra sidan är det bara 20 meter till haggrinden….

#11, måste bara få påpeka att "spiralgrindarna" du har på ditt foto är riktigt farliga. För två somrar sen stod mitt sto bredvid grinden och viftade på svansen. Taglet snoddes in i grinden, hon skenade panikslagen genom hela hagen med spiralen släpandes efter sig innan den lossnade.
Aldrig mer en sån grind :S

Vi har 16 hagar i olika storlekar. 3 st är mindre vinterhagar som det inte växer så mycket gräs i. Men majoriteten av hagarna är beteshagar. Stooora hagar med mycket grönt. Det finns ALLTID träd i hagarna. Vindskydd och inte minst skugga är jätteviktigt! Alla hagar äe kuperade för hästarnas omväxling i rörelserna.
I alla vinterhagar har vi en lösdrift, alltså ett vind och regskydd där hästarna kan gå in. Det är halmat där inne så de kan gå in och lägga sig. Vi har alla våra hästar på lösdift på vintern.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vi har en halvstor hage…om man säger så:P men vi ska fixa till en hage till. För våran är ganska lerig och upptrampad på våren och hösten men mycket fin på sommaren, så då gör vi en till som de kan variera lite mellan..annars lär det inte växa nåt gräs där snart. I hagen går en shettis och ett varmblod. Tyvärr har de inga träd eller nåt men vi ska försöka förbättra de på nö vis:P vi har även bestämt att bygga ett vindskydd..så kvalitén kommer att bli förbättrad plus att vi lägger på lite sand.

PÅ sommaren är hagarna helt ok, vi har några stora, några små, några med mycket träd och några utan… El staket.
Nu är det dessvärre lervälling överallt och karledsinflamationer härjar… Inget vidare.

Vi har en jätte stor en minde som Effi o Dallami går i men en jätte liten till Dollman

Rozzie har en ganska tråkig medelstor hage, inga träd ingenting, fast den är torr och fin däremot. Finns nog ingen el heller, inte sist jag kände efter i alla fall;) Vanliga plast staket.
Ponnierna har en jättebra hage, har lada att gå in i, skog i hagen och även öppen mark. Ganska bra med gräs på sommaren, men nedbetat, på sommaren flyttas rozzie ner hit när lady och hennes avkommor är på bete. Det går bara 3-4 stycken pållar där åt gången så de har gott om plats. Trästaket med en eltråd längst upp med el i;) Men nu när det har regnat nästan varje dag i ett par månader är det rejält kladdigt då mycket vatten rinner ner till hagen i och med att den ligger lite lägre ner höjdmässigt. Hagen har aldrig varit i så här dåligt skick som den är iår. :(

Jag har väl 1 ganska stor & 1 lite mindre hage här hemma sen på sommaren har dom en ganska stor hage till att beta i och i sommar kommer dom att ha 2 stora skogshagar..:)
#12 Jag tycker att spiralgrindarna är toppen!
Dom "drar ihop sig" när man öppnar grinden så man slipper oroa sig för att hästen ska trampa i trådarna. Det hände många gånger innan jag skaffade spiralgrindar. Eftersom jag dessutom ska in i hagen med traktor hade det blivit rätt långa trådar då grinden är stooooor. Har även provat dom där "gummibands" grindarna, måste varit rätt dåligt med el i dom för mina hästar stod å hängde på dom!
Hade gärna haft en grind utan el i, av metall tex. Men jag ska ju alltid flytta staketen *suck*.

#19 Jo visst är dom behändiga och bra på så sätt!
Fast nackdelarna övervägar fördelarna, tycker jag. Är ju bara glad över att det slutade bra när mitt sto fastnade i grinden, hon fick bara ytliga sår och rivmärken efter att den snotts in i benen.
Har hört massor med skräckhistorier från folk med spiralgrindar och rekomenderar dem inte! Det finns bättre alternativ med samma funktion, elastiska grindar, ett snöre som drar ut sig ex.

#20 tycker oxå spiralgrindarna är urläskiga och det är väldigt lätt att hästarna gör sig illa, vi har grindar med resår, så är väldigt bra :D

#12 Exakt samma ska häne vår avelsmärr! livsfarligt!

Jag har tre hagar:
en liten med tre trådar som equuleus får gå i då han leker utbrytarkung.
sen har vi en jätte stor hage som är som två st elvamanna planer, där han går nu. halva denna är full med träd och stigar och andra halvan är en "lägda"
och sen en lite mindre där det även finns tak och vind skydd.
Har el runt allt detta. Trä stolpar och järnstolpar.
Håller även på att göra en riktig rörhage, som ska vara klar när hingsten kommer hem. Så dem kommer att vara vinter hage.
Försäljare rekommenderar inte spiralgrindarna till häst utan de ska i första hand användas till kor som inte är så livliga som hästar. Just på grund av olycksrisken.
//Cecilia

Vi har 7 stora gröna hagar som hästarna får gå i. + en lagom stor jordhage. Hästarna går alltid två och två, aldrig flera. De hingstar som inte kan gå tillsammans med ngn går ju såklart själva.
Har eltråd i trästolpar + jordhagen med trästaket och eltråd som sitter ca en halvmeter innanför staketet.
På sommarn brukar vi ha stora vattenhinkar eller vad man nu brukar kalla dem.

#12, samma sak hände med min avelsmärr här hemma. Fastnade med svansen, sprang iväg livrädd som hon var med den efter sig och snodd runt ben & svans och allt. DESSUTOM sprang självklart hennes ca en vecka gammalt föl bakom henne och hade hur lätt som helst kunnat vira in sig hon också. Lyckligtvis så fastnade inte fölet, och märren tappade spiralgrinden efter en stunds springande, och även hon hade "bara" rivmärken & ytliga sår.
Efter det tog vi bort alla dessa spiralgrindar från hagarna.
där jag har min ponny har vi trästaket + el. Det är ganska stora hagar, och eftersom de går ute dygnet runt, året runt har de en lada de kan gå in i.
Tilda bor tillsammans med en bloding, men jag kan försäkra er om att det är ordentligt geggigt på höst/vår/sommar kring vattenkaret och krubborna! Se på bilden så fattar ni :P

jag har två stora hagar med träd och så de kan gå in i två ute boxar
Mina vinterhagar e inte så stora och nu nä det regnat så förbaskat mycket så är dom väldigt leriga. Jag har fyra st. men i en går där får. två av dom är till dom hästar som går på lösdriften och den sista är till "inne" hästarna.
Sen har jag tre stora sommarhagar. dom är fina. där är träd utanför hagarna men inte i dom. så dom får lite skugga ändå. och en hage i skogen men än så länge är det fåren som går där på sommaren. men förhoppningsvis ska jag kunna ha hästarna där me sen.
där är el i alla hagar.

Vid mitt förra stall hade vi milsvidda hagar. Lite jobbigt att gå runt och kolla staketet, tog kanske 1,5 timmar för att kolla upp det hela. Men sommaren fick ponnytravisrana gå i en annan hage som inte riktigt var lika stor. Var Jobbigt att hämta dom där och leta ihjäl sig när man skulle ut och träna =).
Nu är ponnyerna i ett annat stall och går på el, har träd i hagen och går i stor hage. Tycker att det är viktigt så dom skall kunna röra på sig ordentligt! Dom blir som små vildponnyer..

mina går i en stor fin hage, är uppe på en platå så kan dom gå ner i en stor "dal". uppe finns det träd i bortre delen och ett vindskydd i mitten ungeför :) har alltid ström runt alltihopa, eftersom dom är rätt livliga av sig, dock är även 2 av dom hingstar, så de4 känns säkrast .
På försommaren förlänger ja först hagen i dalen, eftersom de inte är så kraftigt bete där, sen efter en rätt lång förlängning kommer dom upp på en "läggda". antingen går dom bara på den lr så får dom hela jättestora. bero på hur betet är :)

vi har 5 stycken, varav 3 används. 4 av dom är gräshagar, inte så med sjyhögt gräs, men så att de har nått att pilla med. Men nu på vintern är det bara geggamoja av allt. usch! de är ganska stora, en av hagarna är stor med skog i allt men de andra är ca 30 x 100 kanske.. går 2 hästar i varje, utom hingsten som går ensam
Vi har både Rör staket och trä… Och det är bara sand i hagarna o inge annat. på Sommaren har dom en SToooooor hink med vatten :)