Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2901 ggr
Miica
0

Sy egen utrustning.

Nu blev jag så sugen när jag sitter här i min egna lilla värld!

Jag har nu bestämt mig för att jag skall sy lite fleecetäcken till mina små ponnier.
Undrar så klart först om någon har ngt smart tips på vad man skall tänka på?

Samt, har du sytt ngt? bild?

Fler som är sugna? =)

aamaandaahh
0

om jag kunde sy så skulle jag kunna sy ett täcke åt cocos, men är verkligen värdelös på det och har däremot inget tålamod heller :D

divansson
0

haha, jag sydde en huva åt ponnyn förut. Alltså ingen travhuva, utan en sån som är på huvudet, öronen och täcker halsen.. Ganska bra faktiskt, öronen vart en halv cm för korta men man lär av sina misstag, kanske men annars så duger den bra fortfarande, inte så fin men inte råful heller..Ingen bild dock, kanske kan fixa en bild senare.

Sen håller jag på med ett körtäcke i syslöjden i brist på annat att göra.. nåväl, någon stackare lär väl kunna ha det iaf.  ;)

Tänk på att mäta riktigt noga, ha bra spännen och sy riktiga kanter.    Glad   sen om du vill va lite mer noga med passformen, kom ihåg att sy "V"n bak på rumpan, men mät av något annat täcke innan så det blir bra :)

Kajhugo
1

Ett tips kan vara att klippa och provsy i ett lakan om du inte har ett mönster.

Kajhugo
1

Ett tips kan vara att klippa och provsy i ett lakan om du inte har ett mönster.

Miica
1

Himla smart faktiskt!
Mer idér?
Funderar på att sy lite täcken att ha på tävling och utställning osv, lite finare.

Sen får jag höra med farmor eller se om symaskinen kan sy lite text åt mig ;) så vi kan brodera in namnen med :D

Bilder är kul!!

Liichaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska sy ett flecetäcke som tävlingstäcke i mina färger min darmor sydde upp min dress med så vi ska ge oss på ett täcke med ^^ jag har bara bild på hur jag vill ha den i färger och så men kan ta bild när den e klar :)

NatthaBlom
1

Jag sydde ett "tävlingstäcke" åt Tina förut dock blev det lite för kort, fram i bogen så det är ett tips att man ska vara extra noga med :)

BodenPerre
1

jag har sytt ett täcke till min shettis Telia, skulle bli ett täcke som jag skulle andvända när man for in till banan osv, men jag har som glömt bort de täcket kom på de nu när jag läste tråden : / 

de passar perfekt på hon och de är fleectyc inne i täcket och så är det vanligt tyg utan på ( =
vanliga plast spännen i halsen.

BodenPerre
1

sen har jag även sytt lättare täcken, som passar perfekt att använda uder andra täcken och helt själv också.
jag köpte bara en fleecfilt på dollarstore för 20 kr och så gick jag in i hagen och hede på filten och som vek in de i bogen sen gick jag in klipte bort de jag hade vikt in sen sydde jag bara en liten bit i bogen och dom täckena passar också perfekt ( = dom var super lätta att göra.
dock måste man dra täcket över huvudet på hästen, men de är våra hästar vana då vi gör så med alla täcken :  D

Karsk
0

Min mamma sydde ett tävlingstäcke en gång till en häst som jag tävlade förr som hette Guten..

Det blev jätte bra. Har tyvärr ingen bild på det..

Jag har funderat på att sy ett nytt till Karsk och till nordisen, men när man inte har en symarskin är det lite svårt…

[Croneld]
1

Jag har sytt dessa selunderlägg, köpte vojlockar som de reade ut på Ö&B för 8 kr styck. Bara raka stycken och kardborrband. passar både travsele och bröstsele.

Kajhugo
0

#11 fina, bra tips tycker det är svårt att hitta bra träningsunderlägg till shettisar, har till storhäst nu vilket går nästan omlott, då jag tycker den korta modellen är för kort. Men detta vore värt att prova.

jessssica
1

Jag har sytt lite olika saker till hästarna. Bl.a. ländtäcken o körtäcken o selunderlägg.

var noga med att sy ordentliga kanter som inte slits upp och precis som #2 sa, "V:n" på rumpan. Annars blir täcket att bulla ut sej och stå rakt ut där.

:)