Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2017 ggr
juliapettersson
0

Mätning

Har ett russ att slutmäta och undrar över hur man ska gå tillväga. Kan inte ta mig till Solvalla den 20:e mars för jag hinner inte besikta transporten tills dess. Hittar inte på några fler mättillfällen enligt hemsidorna (Spts, Gävle, Eskilstuna).

Någon som vet om det går att slutmäta vid något annat tillfälle? Kan man ta ut veterinär att göra sådant (eller behövs två vet vid slutmätning?

Carpedium
0

Vid slutmätning behövs en veterinär och två mätmän.

Tusen
0

Eskilstuna har ju också mätning på sin träningsdag/träningstävling/provloppsdag.

Pondus
0

Örebro skall ha mätning den 17 mars.

vidare info hittar du här.

www.123minsida.se/olpts

[Josefine-Appollo]
0

Gävle har 7/3:)

juliapettersson
0

Tack för tipsen! Men ingen mätning i april alltså?

giffan
0

#5 Men vad har du för mätmän i din närhet då? Kontakta dem och se om du får tag på en veterinär så är det klart sen.

Jag har ibland lyckats att få ut en mätman till till banan när det varit stortrav, då finns ju redan veterinär på plats. Kan fungera.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

Om du tar kontakt med en godkänd mätman så brukar det gå att lösa. Tror att det finns en lista på SPTFs hemsida över godkända mätmän.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

marika-J
0

Julia, när vi slutmätte Grann tog vi ut två mätmän som bor i uppsala och veterinär, det gick jättebra och smidigt, lockade med lite fika och då kom dom ;)

giffan
0

Blir lite kluven när jag läser i reglerna för mätning.

Ett russ får vara max 130cm, om den är 5 cm från max gränsen ska den inte behövas mätas förrens den ska slutmätas som 8 Åring, stämmer det? Det borde betyda att om man har ett russ som är 121cm så behöver den bara mätas en gång eller? sen slutmätas?

regler

~ Anneli ~ 

savrarpstuteri
0

#9 alla ponnyer mäts som 3 och 4 åringar, sen gäller det som du skriver, vid 4 år - 5 cm eller mindre från maxgränsen behöver ponnyn ej mätas om förrän slutmätning.

giffan
0

#10 Men om det är missat vid mätningen, så att intyget inte är gilltigt hur gör man då? måste ponnyn mätas om då?

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#11 Hur då inte giltligt? Om du inte har ett giltligt mätintyg så kan du ju inte verifiera hästens mankhöjd över huvudtaget vilket är samma sak som inget mätintyg. Men jag kanske inte förstår hur du menar?

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#12 Du förstog nog inte hur jag menar.

Om ponnyn mättes till 121 cm som 4 åring, då ska den inte behövas mätas förrens den är 8 då eller? men på intyget är bara giltigt tills den är 7, och som 7 åring brukar man ju inte mäta. Så jag antar att mätmannen räknat fel på åren…

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#13 Ok, då hänger jag med.

Nej, ponnyn behöver inte mätas förrän den skall slutmätas som åttaåring.

Jag har haft ett liknande problem. Vi mätte en häst som fyraåring och hon var då långt under 125 cm, dock skrev mätmannen bara två år på intyget. Jag tog då kontakt med SPTF och förklarade problemet. Dom kunde ju läsa innantill på intyget och justerade i databasen så att mätintyget var giltligt i tävlingsdatabasen fram till slutmätningen.

Är det en ridhäst är jag dock inte säker på att det är lika smidigt…..

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#14 Det är en travar ponny, så då ringer jag sptf å kollar om de kan göra något åt detta… för det är ju onödigt att mäta året före slutmätningen….

Ska nog kolla shettisen med, hon är mätt till 100cm och ska då inte behöva mätas förrens hon blir 8 år om jag förstår det hela rätt (mättes som 4 åring)

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#15 Stämmer bra, om ponnyn, oavsett ras, är fem cm under maxgränsen, dvs under 125 för russ och under 102 för shettis när den mäts som fyraåring eller äldre så behövs ingen mätning förrän ponnyn slutmäts.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#16 Men om den skulle vara prick 102 då?

~ Anneli ~ 

skott
0

Kan du inte hyra en transport? Här nere brukar de kosta ca 300kr och de kan de ju vara värt.

Fidelia
0

#17 Ring SPTF oavsett och påpeka att mätintyget är giltigt. Hade ett sto förra året som blev 6år. Hon fick startförbud pga ogiltigt mätintyg trots att hon blivit mätt som 101cm som 5-åring. Där hade mätmannen skrivit rätt giltighetsdatum. Men det missades av SPTF.

Kolla om det inte står giltighetstid t.o.m det år den fyller 7år. Kompisen tittade fel på det.

bubbe
0

Är den 102,0 cm är det giltigt tills slutmätningen, men är den 102,1 cm måste den mätas om.

Tänk även på att ridsporten och ponnytravet i år har skillda mätreglementen, inför kommande utvärdering av ridsportförbundets nya reglemente. Mäts ponnyn enligt ridsportens reglemente, gäller det även på ponnytravet, men mäts den enligt ponnytravets reglemente gäller det inte inom ridsporten. Alla tidigare utfärdade giltiga intyg gäller dock inom båda grenarna.

Har ni frågor om mätning eller om en speciell ponnys mätintyg, är ni alltid välkomna att ta kontakt med en mätman, så slipper ni fundera. Det finns även flera godkända mätmän som är medlemmar både på ponnytrav- och gotlandsruss.ifokus.

/Therese, mätman

giffan
0

#19 HAr ringt till sptf och pratade med Eve. Det var inga problem att fixa. Så nu har jag bara 1 att mäta i år och det känns ju bra.

~ Anneli ~ 

Fidelia
0

#21 Vad bra. Skönt när det löser sig. Så blev det ju mindre kostnad också när det bara blev en Glad

giffan
0

#22 Absolut.

~ Anneli ~ 

juliapettersson
0

#18, tack för tipset, ska kolla upp det!

marika-J
0

#24 annars så lämnar vi Grann hemma.. hade helt glömt att han skulle slutmätas i år! Skäms Så åker vi in med Dumle o Golf eftersom båda ska mätas.

juliapettersson
0

#25, nejdå, det ska du inte behöva göra! Får lösa det på ngt vis. Men tack :)

VeronicaP
0

#20 Mäts ponnyn innan den 1 april så gälls det även inom ridsportens/körningens regler…