Vad skulle ni gjort?
Hallo.
De är så att jag har fått hem en russ hingst, har kört han ca 4-6ggr. Och från börjar så märkte jag att han rör sig inte lika med bakbenen, högerbak tar han långt och fint steg och vänster bak är hyffsat långt men det är mer inått. lite svårt att förklara men. Och sen när man travar så går han snett i vagnen, rumpan är åt höger. Så jag undrar om han har ont kanske i det vänster benen lr nått. Ryggen har jag känt igenom, verkar itne ha ont där. I börjar när jag stetcha han så ville han inte rikgit sträcka ut vänster benet, men nu går det bra. Tycker det är lite konsigt eftersom han som sitt första år som 3årig gått hyffsat fort. Vad gör ni om era ponnyer går snett? Sätter ni dit nån sidostång för att försöka rättaupp, för man vill ju inte att han börjar bygg fel. Lr ska man ta ut nån Equiterapeut.? Tycker det är så himla tråkigt om de är nått, för nu är de tredje russet jag får hem som inte är bra:/. Fick lämna hem den förra för den hade ryggproblem.
Har ni några tips?
Mvh

Det där känner jag igen :)
Jag har varit med om det flera gånger på hästar som tex ramlat eller brallat i hagen. Palle hadde precis dom symtomen efter att han och monis försökte "ha ihjäl varandra" men vår equiterapeut fixade problemet på två behandlingar.
Ta ut en dokumenterat duktig equterapeut. Troligen sitter det någon låsning eller spänning i bäcken eller ländrygg.
Du hittar utbildade equiterapeuter på http://www.svef.se/
Men ta oxå refferenser då det finns många skojare i branchen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Precis som 1# säger, skulle ta ut en equiterapeuter :)
När mitt russ är sne låter vi alltid en massör gå i genom henne å räta till henne :) Brukar alltid vara en låsning eller något.

Tack så jätte mkt för svaren :)

Vsg :) Hoppas att det löser sig! :)
Förmodligen i knät! Kotknackare och stretching!
Visst kan det vara som de ovan skriver men de beter sig även gärna så om de inte riktigt orkar med träningen, är det så hela tiden eller när han blir trött? i så fall skulle jag skritta ofta o bara trava korta sträckor mellen. Kan också vara om han har lite platsproblem så han är rädd att slå sig när han travar, kan hjälpa med kortare tår fram eller tåöppen sko (bak o framvänd) samt bak en tyngre sko och gärna en storlek för stora så traktarmarna sticker ut och bromsar baksteget så inte han kommer så långt fram med bakbenen. Sidostång kan du använda för att lära honom gå rakt igen men jag tycker du ska finna problemet först och rätta till det, en del kan fortsätta gå snett av ren vana så de behöver lite hjälp att komma på att de kan gå rakt igen. Hoppas du hittar en lösning som fungerar

absolut inte åtgärna problem med sidostång, annan skoning eller dyl. Rocky busade med en av våra andra hästar i hagen och troligen så sträckte han en muskel på insidan av hö lår, då uppkom samma problem som du förklarar. Massage, liniment och Ir. Då blev det bra igen :) Bättre att rätta till grunden till problemet än ytan! sätter du sidostång på honom så måste han snebelasta ryggen =kan bidra till andra skador som inte alls går lika bra att få bukt på. Tex kotledsinflamation, bäckenrotation, problem med korset osv osv.

#7 Helt riktigt, man skall aldrig använda korrigerande utrustning förrän man är 100% säker på att kroppen på hästen är ok.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 6 Absolut inga åtgärder innan man vet roten till det onda, hålla på att sko med diverse konstiga beslag, sidostång m.m. bara förvärrar saken!

#5 okej, nä han springer så i långsamt tempo

Om han tar kortare steg och trampar lite snett under sig med bakbenet så är det med största sannolikhet knäet som spökar.
Troligtvis en spänning i flanken och ner mot knäet. Hur ser muskeln vid långa tåsträckaren ut? ("Bullen" frampå benet, nedanför knäet). Om den lixom bullar ut mer på den sidan så sitter spänningen även där.
Jag rekommenderar att du låter en massör titta på hästen! Jag vet vilken magi de kan utföra!
Börja INTE sätta på en massa utrustning! En häst felbelastar inte för att de tycker de är kul, utan för att kompensera en smärta!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Har han rört sig lika från början så tycker jag att du ska fråga personen som hade honom förut om han rörde sig så, till att börja med och sen höra med någon kunnig person som kan åtgärda om det finns något fel.
Så är det trots allt vissa hästar som springer snett från början även fast det inte finns fel. Men jag rekommenderar att kolla upp i vilket fall såklart!

Jag hade börjat med ett vet. besök.
Precis som Bea skriver, så springer en häst inte snett för att den vill, utan det är i regel en annan bakomliggande orsak.
Lycka till!