Värmning ..
Arnold och Rosalind värms sakta i 2 bakvarv och sen 3 rätvarv med käk, första varvet kör jag dom lite lugnare så att dom hinner komma igång, sen går dom fort resterande varv. Om dom är extra pigga så kan det blir fler varv. De värms endast en gång innan loppet, brukar jogga dom ngt innan deras lopp, kör 1000m snabbt med dem innan start. Bonzon värms inte så mycket. 1 bakvarv och 1-2 rätvarv men inte det snabbaste. Sen innan start kör jag 1000m fort me honom.

Zamir brukar inte värmas så mycket utan bara 1,5 rätvarv och 1,5 bakvarv. Smidigt när man har automatkäk :)
Ina hon värms desto mera, ca 3-4 bakvarv och 2-3 rätvarv, varav först 1000 väldigt långsamt. Helst ska man värma henne två gånger innan loppen med, så andra gången joggar man bara upp henne några varv, eller på en slinga..
Min gamla shettis han värmdes typ 5-6 bakvarv och ofta 3 rätvarv. Samt ett joggingvarv efter det, han gick oftast 2 lopp med, han va gjord av stål :)

Karamella 2 ggr får värma på banan men gör inte det ändå på insprängda lopp det e ju så mkt stora hästar ute då
Charlie & Tjelvar vet jag inte dom ska ju ut nu till våren eller vad man ska säga
Vanligtvis värmer jag en gång innan, ibland får hästarna åka ut ock lunka lite efteråt beroande på hur loppen ligger.
Shettisen värmer inte på banan. Han blir mer tänd när det är lopp sen då. Russet värmer ett bakvarv, ibland mer, på banan - beroande på lite hur han är för dagen.

Värmer Odena 1 gång… 3 bakvarv och ett rätvarv… När det är lopp på stortravet här nere på Gotland ligger russloppet först och därför kan russen lätt värma på banan när de ska starta…

Jag värmer två lugna bakvarv, sen kör jag snabbt i 500m. Känns han bra i första så går han bara ett sånt annars kör ajg 2 el 3st. , men sen en stund innan loppet åker jag ut igen och kör 2-3 st 100meter med honom.
Olika från bana till bana om man får värma när det är insprängt.

Min ena behöver värmas så mycket som möjligt, men jag brukar hinna köra 3 bakvarv, 2 rätvarv, 1 nerjoggings varv. Sedan körd jag ett varv presis innan start, om jag hinner.

HAha fan vad alla värmer :O

jag kör typ.. skrittar ett halvvarv o så joggar i 1500m o sen 250 snabbt med ville. Med penny fick man värma mycket, dryga 7000m högre jogg för att hon ens skulle trava i loppen o Snoffsan skulle man knappt inte värma nånting heller. bara nått varv i jogg o sen 500m under mycket press. då gick hon i loppen sen.

#10 alla hästar är ju olika. Vissa behöver inte värmas alls, medans vissa behöver ett ordentligt pass. Beror ju på vilket rekord & klass hästen tillhör också.
Tumregeln för mig är att kunna pusha på utan att få galopp i gensvar.

#12 Stämmer väldigt bra det. Glömmer aldrig första säsongen med Jaritza, hetsig som få och med en enorm kondis, Tove brukade gallopera henne i hårt tempo under sadel en mil, sedan in och köra tre fyra varv i fullfart på banan, sen gick hon kanonbra i loppen, fick hon inte möjlighet till den värmningen var hon diskad innom ett varv….
Man får hålla på och ändra värmning hela tiden beroende på hästens utveckling. En häst som ena säsongen behöver stentuff fullfartsvärmning behöver nästa säsong bara joggas några bakvarv, eller vice verca….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ja men det var lite skämt åsido Julia:P

Pajsan kan man värma nästan hur lite eller mkt som helst brukar inte spela så stor roll. Om hon är galoppig kan man behöva köra henne så hon hittar travet annars kan hon gå direkt ur boxen till loppet.
Cleo värmde ja mycket förut, nu har ja tagit bort all värmning förutom jogging på stallbacken om det är på en bana hon har varit på förut . Är det en ny bana så får hon ut och jobba några varv för att kolla på alla läskiga saker:P

Med min förra ponny, Ernst Romeo, värmde jag ganska mycket. Ibland 2 ggr med. Men på banan värmde jag först 5 bakvarv, sen 2 rättvarv, lite lungt första och sen fick han sträcka ut det andra. Sen så joggade jag 2-3 bakvarv till efter. Annars så galopperade han bara. Men nu på slutet så värmde jag cirka en mil i skogen och några snabbare intervaller på rakbanan för att han skulle slippa banan.
Med nya unghästen får vi se.

Dockie värms mycket och länge. hon trappas lixon upp, fast det är svårt att hinna med med henne, men det är det idealiska, då hon är väldigt stel. på banan brukar jag köra 2-3 bakvarv och ett 1640 heat. Hon e svår att hitta en bra värmningsbalans på.
Cato värms litregrann, så han får se hur det ser ut bara.Titta loite. 3 bakvarv räcker för han. Han är lättvärmd.

Tror jag har värmt likadant med alla mina ponnier genom åren faktiskt, inte mycket som skiljer i alla fall. Shettisarna fick gå 2 bakvarv och sedan 1600 i rätvarv med snabbt sista 1000m(man var lite yngre då och var tvungen att testa varje värmning om de fortfarande kunde gå lika fort
). Russen 2 bakvarv 1600m i rätvarv, kör hyfsat lugnt, speedar till lite sista 500m. Sedan såklart jogga innan lopp. Värmer bara 1 gång. Sedan kan de skilja lite från gång till gång beroende på hur de känns, men om allt var som vanligt värmdes de såhär.
Med pärre värmer jag 3 bakvarv sen 800 i några sek över rekordet sen sista biten kör jag lite under rekordet så han får stäcka på sig. Sen vilar han 1 h och därefter går jag ut och skrittar på stallbacken ganska länge ca 30-40 min, då går han som bäst och är lugnast. Annars blire galopp och diskad efter 100 meter :) Men som #13 sa, man ändrar ju värmningen hela tiden efter hur hästen utvecklas.
Jag har haft ponny som behövde värma minst 4-5 km innan travet satt som det skulle. Långsamt i bakvarv eller fort i rätvarv spelade inte så stor roll, men helst åtminstone 2-3 bakvarv innan man ens försökte trycka på lite.
Sen har jag haft en annan ponny som klarade sig bra på att skrittas ordentligt före start. Fast där berodde det egentligen på att den lilla fröken inte accepterade att först gå ut och värma, sen in på stall och sen ut till start. De gånger vi gjorde så, så tjurade hon ihop ordentligt i loppet efteråt, för hon tyckte uppenbarligen att hon redan hade gjort sitt jobb för dagen, i värmningen… De banor där det fanns möjlighet till värmning på nån slinga så gjorde vi det, i ganska direkt anslutning till loppet ifråga, bara så att hon hann skritta en bra stund mellan värmning och loppet. Vid några enstaka tillfällen blev det ingen annan värmning än skritt och det fungerade bra det också.

Jag brukar skritta mest. Joggar två varv och speedar på ca en rakstrecka.
Ibland mer om det behövs, känns allt bra så lite mindre ibland.

Jag värmer typ aldrig mina lika.. Varette har jag väll joggat "joggat och joggat, snarare skenat runt i bakvarv" ;) nej då men typ 3 bakvarv och sedan kört ett varv spedat sista 200 eller nå.. lite olika! Och så kör jag ut med henne lite innan och joggar! Pondus värmer jag oftast hemma eller inget alls, eller om det är långt bort typ lite innan loppet på nån slinga eller på stallbacken.. ALDRIG PÅ BANAN, och han går aldrig ban jobb heller, och detta fungerar!

Roligt att läsa… Har ett par gånger sett när Lorentzon värmde Tyson (och även Snäckan). Det var mastodont värmningar som hette duga. Det var rätvarv efter rätvarv efter rätvarv, och Tyson sprang i 1.40 tempo hela tiden… Han vann SM på 1.40 efter det!
Själva är det så olika. Dock mycket jogging för att spara krutet till loppet…

för min del blir det alltid helt olika med värmningen, beror helt på hur hästen är just den dagen!
Filur brukar ja bara jogga runt tills han har slappnat av typ!

Joggar tills hon e helt varm, försöker undvika banan om det finns någon slinga eller ilknande… gasar nästan inget, ser bara till att det går att driva utan att galoppskorna flyger på ;)
//Mickan
Det är olika från häst till häst, hur mycket den behöver värmas. Vissa behöver man bara köra fort strax innan loppet så är den på topp, en annan måste man värma flera gånger eller länge en gång för att den ska "tända till".

Mina har jag i regel värmt lika. Shettisarna 2 bakvarv , sedan rätvarv ganska fort tills jag är nöjd.
Ett undantag var Figaro. För att han skulle gå som bäst värmde jag 10 (!) bakvarv, ett rätvarv fort..
Pigall har jag värmt 4 bakvarv, 1000m i rätvarv med småspeeder hela tiden..

jag värmer thyra extremt lite, två bakvara varav ena är så sakta att man nästan somnar. sedan brukar jag ta 1600 m i lagom tempo så att jag känner att hon inte är stel i bakvagnen.
Har aldrig räknat varven med de blir säkert en 6-7st bakvarv i olika joggings tempon. sen får han gå ute å bara skritta och precis innan loppet får han ruscha utanför banan lite för att bli taggad..
Jag brukar värma i god tid, ca en timme innan loppet. Joggar i bakvarv tills det känns avslappnat å fint, ca 2-3 varv. Sedan kör jag ett rätvarv i lite snabbare tempo, riktigt fort sista 200-300 m. Skrittar typ 10 minuter innan jag ställer in ponnyn.
Skrittar en 15 minuter innan loppet och kör sen en rejäl provstart i bra fart så är ponnyn rejält på bettet;)
Sen joggar och skrittar jag ner efter loppet tills ponnyn flåsat av sig det värsta! Det tycker jag är det absolut viktigaste!

JAg brukar väl köra 2-3 bakvarv och sen 1600 m rätvarv som går snabbare o snabbare. Rekordet sista 500 ungefär.

värmer bara två bakvarv sen en " provstart" eller va man ska säga och vänder upp.
2bakvarv o en Provstart sen skrittar jag lite och sen får hon stå "Ettlopp" sen ut för start :)

#28 Den där Figaro måste ha vart speciell! :P

#35 Ja, han var ju det ;)