elitlopp
varför är inte elitloppet ett snabb lopp det är inte nån grej och vinna ett elitlopp som är från 2.40

Varför då Kat A. och ett Kat B. ?

Det är ju snabblopp varannat år för kat. a och kat. b och alla större loppen är ju för snabbhästarna så jag tycker det är bra som det är

Jag tyker det är bra! Varför kan inte de hästar med "saktare" rekord få tävla i sådana stora lopp? Det snabba hästarna är alltid med i de stora loppen annars! Tycker jag iaf! / Sanna

Håller med svartkrut
ELITLOPPET är till för dom snabbaste i både kat. A och kat. B ..

Att vinna Elit-loppet innebär, för mig iaf, att man slagit de snabbaste hästarna. Det är det första jag tänker på. Eliten är där.. Allt annat ska ju likna stortravet hela j-a tiden, varför inte detta med? Semi-snabba lopp finns det ju hela tiden ändå. Tänk om SM skulle gå på pengahandikapp?? Eller, det kanske blir så med…. Det måste vara något alldeles extra med just Elit-lopp, varför heter det annars Elit?
Konstigt att det inte varit protester tidigare år på grundlagarna
2,40 kat a och grundlag 2,00 kat B
för de är väl inte heller de snabbaste????

#8 Det tycker jag också är konstigt . I alla år jag har sysslat med ponny har Elitloppen sett ut så . Jag har iofs alltid velat haft för de snabbaste . Det är ju det ett Elitlopp är till för.

#8 Skillnaden är att de inte är stängda. Vem kommer inte ihåg Marelds heroiska lopp 2005? Hur mycket tillägg som helst men kom ändå 2a. Nu är loppen stängda vilket jag inte gillar. Har man i år en "silverdivissionshäst" i kat a så blir det inget lopp, det snabba är för snabt och det andra är han för rik för….
Hade det varit ett 2.40 lopp hade han kunnat vara med men med 100 meters tillägg…. skillnad det….
Jag har alltid förespråkat att ponnyloppen på elitloppsdagen skall vara för de allra snabbaste. Att sedan ha ett "bonus" lopp vartannat år för kat-A och vartannat för kat B är helt ok. Däremot tycker jag att då skall det vara de hästar som är preciss under de allra snabbaste. Förstår inte varför SPTS inte inser proppaganda värdet av ett sådant upplägg….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Men varför inte unna de "sakta" hästarna ett stort lopp? Det är inte alla nybörjare (erfarna kuskar också) som har nå jättesnabb häst som kan springa sådana lopp som är stora. Varför sånt allvar? Ponnytrav är ett fritidsintresse för de flesta och alla vill la vara med och ha en chans att få vara med! Att det inte ändrats förrän nu är väl inget att göra åt, men när det väl ändrats så är det la bara att gilla läget! Har inte de snabba hästarna och resp. kuskar stått tillräckligt i rampljuset? Låt de "små" kuskarna få visa upp sej lite och deras fina hästar. Det är där tjusningen ligger för de små, att få visa upp sina små fina travare och vsa vad de tränat för! Tycker det är rätt att ändra grundlaget för en gångs skull! Vartannat år snabb /sakta grundlag tycker jag är jättebra idé!

#11 därför att dom har hur många andra lopp som helst att åka på, elitloppet skall, tycker jag, vara för eliten, precis som SM och årgångsloppen.
Jerker Klang,

# 12. Men är det några större lopp? Nej! Det är vanliga rubriklopp. Kan inte de snabba hästarna nöja sej med SM och de årgångsloppen?

ELITLOPP = till för ELIT-hästar
# 8 En del av att alla blir så upprörda är för att loppet är stängt för de snabba hästarna, alltså vid 20 000, Tuffing har ju t ex. 21 000. "Nej, det var ju inte välplanerat"

#15 Och varför vara irreterad över att just DEN hästen blev "utesluten"? Men äsch! Orkar inte disskutera mer, men jag tycker det var rätt att låta de "sakta" hästarna starta!
# 16 För att de bästa hästarna ska vara med i ELITloppet, och skriver man ut till och med Elitloppsproppar till sina egna hästar har det gått lite för långt.

#17 Ja, det håller jag faktiskt med om. Men dom bestämmer ju allt annat. Lika dant med penninghandicapen i loppen; vi akn la inte ändra på de.. ?
Det finns grymt många vanliga 2.00 ponnyer som inte kan vara med heller.
#10 Det va Ernst Ronaldo som kom tvåa i elitloppet 05, Mareld kom 3a :)

Men SM är ju Svenskt Mästerskap, detär inte Elitloppet. Bry er inte om nanet just nu, låt kuskarna som inte har Sveriges Snabbate häst få köra för den publiken, gjorde det själv förra året, och det är den största upplevelsen i mitt liv helt klart.

#20 Viker mig för kunskapens övermakt…. ;-)
Jerker Klang,
#15 Du tror inte att folk hade sagt att man hade gjort ett lopp för tuffing om man tex hade stängt vid 22.000 tex då? Hur man än gör är det folk som tror att man gör proppar efter den och den hästen.

#23 Håller fullständigt med dig!

#23 Håller med!

Någonstans måste man ju sätta gränsen! 20.000 är la jämt o bra då!
#26 Att gränsen skall sättas någonstans håller förmodligen proppmakarna i Värmlandsklubben med om. Men där är Påskbomben (6 april) stängd nedåt vid 12.000. Öppen däremot för alla 6-åringar och äldre över den startprissumman. Smart skriven proposition.

#27 Såg den propositionen igår. Jag tycker de har gjort så bra de kunnat av pengahandicapet och visst, det kommer inte bli jämt men de har verkligen försökt!
Jag tror Påskbomben blir ett kanonlopp ! Mycket bra propp!

Jag ska anmäla så får vi se . Kommer bara vara med som utfyllnad i sådana fall, ingen direkt chans till placering eftersom han har så mkt pengar på sej. .
#30 Nu ska du inte misströsta. Att han har mycket pengar på sig och inte ett så bra rekord kan ju bero på två saker:
1) Han har vinnarskalle i de flesta sammanhang;
2) Han har för att vinna eller placera sig inte behövt gå de tider som han egentligen kan.
Se efter var han har tävlat tidigare. Om vi skriver om samma häst så tror jag inte han har varit i mellansverige och mött de bästa en enda gång i sitt liv. Men, jag kan fel…
Min skrällvinnare i Påskbomben 2007 är Ruffe (om Frykman kommer ut), som går som bäst i de första starterna för säsongen…

Jag har faktiskt ingen aning om vilka hästar han mött, vart han tävlar eller något.
Det enda loppet jag vet något om är det han gjorde förra året som 4a i Kalmarsundspokalen. Då mötte han Mowgli, Ernst Rasken, Ernst Ronaldo, Tyson II, Gumino, Ernst Rolf mlf.
Det kallar jag eliten iaf.
Jag misströstar inte, jag vet att han har mycket pengar på sig eftersom han vunnit nästan hälften av sina starter.
Och jag anmäler mest för att lära känna hästen..
#32 Jag tror Lautin på Gotland undrar litet över den kommentaren, eftersom Ersnt Rasken kom 4:a i Kalmarsundspokalen förra året. Men han kanske kom 5:a, eller 3:a?

Haha, jag har inte så stor koll . Har för mej Stefan sa 4a på 53. Men han kan nog lika gärna varit 3a eller 5a som du säger.
Kollade bilderna på mailet jag fick . Han har en gul rosett på sej :)

Ni kan alltid titta resultaten från loppet??!!!:P:P

#33#34#35
Lopp 2 Kalmar 060625 Lätt bana
1640M Auto
Pl pr hästnamn dist tid kmtid pris körsven
------------------------------------------------------------------------------
1 7 Gumnio 7/1640 2.44,3 1.40,2 2000 Seppälä Janina
2 2 Mogwli 2/1640 2.48,2 1.42,6g 1000 Svensson Sandra
3 4 Tyson II 4/1640 2.55,9 1.47,3g 650 Melander Marcus
4 6 Ernst Rasken 6/1640 2.57,7 1.48,4g 500 Lautin Malin
5 5 Ernst Ronaldo 5/1640 2.58,0 1.48,5g 400 Nilsson-Borg Therese
0 3 Katla 3/1640 2.58,3 1.48,7g Nilsson Annika K
0 1 Skärmnäs Pigall 1/1640 3.05,9 1.53,4 Holmqvist Carolin
#36 Oj så fel jag hade. Han har tydligen mött de bästa, men det var i och för sig inte i mellansverige.
F.ö. var det inte i det här loppet veterinär-Jörgen gav Ernst Ronaldo 6 dagar+friskintyg för hälta, vilket gjorde att han inte kunde startanmäla till SM?

#37 Ja det var det, inte kul för Therese, men tur för mig annars hade jag inte vart 4:a i SM..