Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 901 ggr
giffan
0

Måste få fråga här

Visst kan man om man har en ponny som startat i ponnytrav, men ska kvalas om, kvala den för ryttare och att den sen får starta både i monté och för vagn?

Jag har gjort det förut och då fungerade det, men nu fick jag höra att om man monté kvalade ponnyn så fick den endast starta i monté,

Ska själv ringa kansliet i morgon för att höra, men kan inte hålla mig tills dess, så jag ville höra vad ni säger.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

amandahandersson
0

Det är okej, har jag då hört.

Tusen
0

Det är helt okej att kvala en häst i monté. Om den tidigare kvalat framför sulky (och startat i sulkylopp) så får den starta i både trav och monté.
De enda som inte får starta i både trav och monté är de hästar som enbart kvalat i monté (Alltså aldrig kvalat/startat med sulky).

Detta gäller även stortravets hästar.

giffan
0

#1 och #2 Ja visst är det väll så. Då är jag inte helt ute i skogen och kör iaf. Att det är så på stortravet vet jag, och jag vet att ponnysar har kvalat så, för vi följer ju stortaravets kval regler med vissa undantag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[[AcsJulia]]
0

Förr var det regel på att hästar som skulle tävla monté och trav skulle kvala i båda, men nu behöver de bara kvala godkänt i trav och sen om hästen måste kvalas om så kan man kvala den i bara monté om man vill! :)

Tusen
0

#4 Den regeln gällde endast under ett enda år.Glad

[[AcsJulia]]
0

#5 Stämmer bra det! ;)