Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2502 ggr
marika-J
0

Russens mankhöjder..

Tänkte på det nu när jag läste om mätning, att det finn en hel del russ som är Exakt 1.30,0.. jag tor att det beror på vem som mäter, om man är lite snäll eller inte, det ska ju inte vara så, men vad tror ni?

Själv kan jag inte tro på att så många russ är 30,0 istället för 30,5 eller 31..

[[AcsJulia]]
0

Själv tror jag att veterinärer och mätmän är så pass professonella att de inte är "lite snälla". :) Jag är kanske naiv, jag vet inte. x)

palomia
0

Jag tror inte heller dom är snälla, är dom för höga så är dom.

DubbelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min Rocky är mätt till 1.30.0 och har varit det i 2 år. Vår vetrinär är väldigt noga när det gäller undersökning och dyl så hästen inte är drogad, vätskebrist eller för mycket verkad. Vad jag hört så har det utförts kontrollmätningar så 4-5 mätmän inte längre får mäta pga att dom varit för snälla. Jag tror inte det är så många som är "lite för snälla" och drar av en centimeter lr två.

Min häst är 1.30.0 på hemmaplan men på tävling så skulle jag inte bli förvånad om han mättes till 1.35 pga att han är så himla spänd och gör riktigt fina, luftiga passager på stallbacken.

MagganS-B
0

Har varit mätman i mer än 20 år, och jag kan tala om att snälla är vi INTE! Däremot så är vi MYCKET NOGA när det gäller gränsfall. Låter hästen slappna av och ta det lugnt innan vi mäter, det kan skilja flera centimeter mellan en spänd och en lugn häst. Däremot att inte ge dom vatten, verka ner hovarna så blodet rinner eller köra dom så dom nästan stupar, hjälper inte! Det är bara att plåga hästen, och veterinären kollar alltid mycket noga!

[[AcsJulia]]
0

#4 Håller med dig! :) Alla mätmän och veterinärer vi har kontakt med är ytterst noggranna och duktiga. Har själv en häst (dock shettis) som det skiljer nästan 3 centimeter på när hon blåser upp sig och när hon slappnar av. :)

VeronicaP
0

Nä jag tror faktiskt inte heller att de är snälla , var nog mer vanligt förr i tiden faktiskt , för en si så där 20 år sena ;).

Men är det gränsfall så låter man hästarna får tid på sig att slappna av osv.

sen så kan det kanske vara så att de är 128,8 och de skriver kanske 130 i stället ? .

Nu för tiden mäter ju även mätmännen skorna med skjutmått just för att de ska dra av rätt mått osv.

Nitro
0

Tror det är precis som #4 beskriver.

När vi mätte hästar, när jag var sisådär 12 år kanske hade vi en rolig mätman som jag inte ens kommer ihåg vad den hette.

"Jaha, hur hög får den här ponnyn vara då?"

"Max 107cm"

"Jamen då skriver vi 106, för den ser ganska stor ut"

[[AcsJulia]]
0

#7 Hahaha! x'D Vilken rolig en! xD

Tusen
0

Det händer väl inte all för sällan att folk påstår att ders russ är maxade och då kan de vara allt mellan 128cm till 130. Så det är nog rätt mycket "snack" också.Flört

[[AcsJulia]]
0

#9 Instämmer något på den biten! x) Har ett russ som är 127-128 i manken, men orkar aldrig säga det när folk frågar så jag säger maxad! ;)

jessssica
0

Jag kan säga att mätmännen som jag har vart till är inte världens bästa/noggrannaste.

Ena gången när dom mätte så stog min ponny och vilade på ena bakbenet… och stog helt snett fram. Då blir han ju lägre. Men jag sa ju till.

När han slutmätes så var han helt plötsligt nästan 3 cm mindre än när han mättes som 6 åring…

samma mätmän… ;)

[[AcsJulia]]
0

#11 Det är inte alls ovanligt med hästar som "krymper". :) Många gånger kan dom vara uppblåsta och spända tidigare och slappnar inte av förrän vid slutmätningen. Att hästen vilade på ett bakben kan lätt missas. :)

giffan
0

#12 Jo fast jag har fått min ena shettis som är ca 105 till att vara 96 cm…. av en mätman som antagligen inte kunde mäta så bra. Ponnyn isig SYNS att den är rätt grov och stor, så jag förstår inte hur det gick till. Jag mätte om min ponny, för jag ville inte ha ett intyg som inte stämde.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
0

#7 Ja den va seriös och bra.. inga tveksamheter där inte haha

~ Anneli ~ 

Nitro
0

#14 Hemskt seriös! Men det gjorde ju inget egentligen. Han blev slutmätt till nånstans mellan 106-107 så mätmannen måste haft ett bra ögonmått Skrattande

entill
0

Jonemvisst är vi mätmän snällaFlört, men det betyder inte att vi gör fuskmätningar eller är oseriösa. När det gäller gränsfall är man kanske noggrannare, ger hästen mer tid att slappna av, kanske flyttar den någon meter hit eller dit för att inte golvets utformning skall inverka, håller undan kraftigt tagel o.s.v. Jag mätte en C-ponny häromdagen. Vid början av mätningen var den 134, när vi var klara blev den B-ponny 130,0.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
0

Kan bara hålla med Maggan ocg Agge, De mätmän jag träffat på vad gäller officiella mätningar år oerhört nogranna och seriösa. Är det ett  gränsfall så är dom extra noga.

För det är ju faktiskt inte bara deras heder som står på spel. Idag görs så mycket kontrollmätningar så bara pinsamheten att bli beskylld för en fuskmätning och därmed bli av med "mätlicensen" gör att man är på gränsen till extremt noga. Har haft några gränsfalll, både kat A och Kat B och oavsett vem som mätt har dom varit lika seriösa i sitt uppdrag.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ammiii
0

Min lilla shettishingst var 96 cm som treåring när vi var inne på travet och mätte bland alla hästar.
Ett år senare var han 93 cm, mätt hemma. Så det beror mycket på miljön och inte bara på hur noga mätmannen är…

jessssica
0

#12 Jo jag vet att de kan krympa, beroende på hur de slappnar av osv. Men han var nog mer avslappnad när han mättes till 128 och stog och vilade på bakbenet när de mätte han än när han mättes till 125 nu faktiskt.
Jag var ju med och såg såklart.  "blir det här bra" "Njaa, ja det duger..",  ;)

Tusen
0

#19 Fast då din häst inte låg på gränsen så är det heller inte lika viktigt. Mankhöjden är ju bara viktig vid gränsfall. 125 -128 räknas nog inte direkt som något gränsfall.

jessssica
0

#20 Nej det räknas absolut inte som något gränsfall! Så det är ingen fara på taket.

Men han är inte 125, vill bara påpeka att alla inte är så noga. Och för min del spelar det ingen roll att det står 125 cm även fast han inte är det. Samma ponny 3 cm hit eller dit.

jessssica
0

Dom är säkert mer noga om ponnyn är på gränsen såklart. Men det kanske är kul att det står den faktiska höjden. Nu spelar det ingen roll för min del eftersom det bara var 3 cm, såg en som fått sin ponny till 96cm fast den var 105, det är ju en viss skillnad och så kanske man inte vill att det ska stå..

aamaandaahh
0

jag tycker inte att man borde ha någon höjdgräns, bara hästen har 3 godkända led borde man ju endå kunna få tävla den. om hästen är 1,31 behöver ju inte de betyda att den är bättre än en häst som är 1,30. russ som russ..

giffan
0

#23 Håller med dig.

I danmark kör man loppen så, där kan man göra proppar efter storlek, men då inte nödvändigtvis efter shettis russ måtten som vi har här utan proppen kan heta max 100cm eller under 100cm eller liknande. Sen om det är tidsproppar så är det oavsett storlek.

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#23 men hallå det finns kategorier för att annars kan ju en som är 95 få möta en som är 145 … hur hade det sett ut .

Jag tycker att det är viktigt med gränserna .

giffan
0

#25 Jo men distanseras man efter tiderna skulle ju en på 145cm få rätt mkt tillägg då den antagligen e snabbare..

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#26 blir säkert ännu tråkigare lopp än vad det är nu.

Kategori indelning finns pga en orsak och jag tror inte på att ändra på det .

Travet i Sverige är för Kat A och B och tycker det räcker med de om jag ska vara ärlig

giffan
0

#27 Varför skulle loppen bli tråkigare? Och varför skulle man starta en ponny där man får stå så mycket tillägg?

Jag har med detta inte sagt att jag tycker att det ska ändras, men omöjligt skulle det inte vara.

Kategori indelningarna är ju rätt stora, då en shettis som är 107,1 inte skulle hävda sig lika bra bland russen. Det är rätt stor storleks skillnad där med.

~ Anneli ~ 

aamaandaahh
0

#25 tror du verkligen att shettisarna skulle kunna bli 1,45 eller? är dom renrasiga så blir dom inte så mycket högre än 1,07 samma med russen om de har 3 godkända led.

VeronicaP
0

#29 Det finna renrasiga shetlandsponnyer som är 115 cm och renrasiga russ som är 137 cm ..

Nä men det finns andra raser som kan vara 145 och då det inte spelar så noga med höjden så kan man ju inte stänga ut andra raser.

sen är det väl inte rättvist att låta en shettis som är 115 cm starta bland Kat A

Teja-Bea
0

#30 vad har höjden med farten att göra? Visst har ponnyn med längre ben kanske förutsättningarna att såsmåningom bli snabbare än den mindre ponnyn. Men när du startar i ett lopp så är det dagsformen som räknas - inte framtida föutsättningar! (isf borde vi handikappa efter stam/tränare/kuskens rutin etc!!)

Nej det finns många shettisar som travar snabbare än några av de russ jag har i träning. Så jag skulle inte bli förvånad om min Silverboy (125cm) rek.2,19 blev ifrånsprungen av Danielle (107cm?) rek.2.09!!

Jag är för att öppna upp kategorierna och bara skriva ren rekordhandikap.

Men jag tycker nog vi ska hålla oss till kat A & B.. Jag tror inte efterfrågan är tillräckligt stor för att skriva lopp för kat C.

Gränsen på 130cm kat B är inget som "russen" har bestämt utan det är kategorierna i sig som är utformade så.

All erfarenhet jag har från mätmän är att de är mycket noggranna. Men jag tycker ändå det är rätt att ge hästen en chans att slappna av på hemmaplan och komma till sin rätta mankhöjd.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

Ett problem som nu finns from första Aprill är Ridsportsförbundets nya mätregler. Enligt dom tillåts inte mätning hemma utan enbart på ATG klinik. Detta innebär att man inte alls får samma möjlighet till lugn miljö och avslappning, snarare tvärtom.

I år är de som enbart håller på med ponnytrav "drabbade" men jag skulle tro att det är sannolikt att SPTF följer efter inför nästa år. Har man då ett gränsfall som är en "allert" ponny så kommer den med stor sannolikhet mäta över. Vilket den inte gjort enligt de gamla reglerna.

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

Kom att tänka på det…. I Norge har dom väll samtliga kattegorier (A,B, C och D) i ponnytrav. Vet att jag sett startlistor med russ och islandshästar i samma lopp….

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

#33 jo de har de men det är tydligen väldigt stora skillnader i loppen vad jag har fått höra .

#31 Det är väldigt få shettisar som travara fortare än de flesta russen och jo ibland har storleken betydelse faktiskt …

tycker inte att ett russ som nu har växt över ska få tävla som kat B ponny bara för att den har 3 led i stammen … Enligt rast standarden så FÅR INTE ett russ vara över 130 cm det har inte med kategorin att göra alls , så ett russ som har växt över får ju tex inte stamboksföras eg , en hingst kan inte bli godkänd osv … Det händer att det sker sådan är naturen men det är ju inget rastypiskt russ ..

MagganS-B
0

# 34 Precis så jag tänkte skriva….Rasen Gotlandsruss får inte vara högre än 1,30 (förut var det 1,26). 3-årsston får inte var över 1.28 ex.-vis för att få avelsdiplom. Dessutom förlorar faktiskt rasen sin karaktär om dom är större……

steilinger
0

det är rätt med max 130 cm, för det kan ju bli jättestora russ till sist när både ston och hingstar är maxade. shettisarna är på väg med till för stora än sin "ursprungliga" mankhöjd.