Balans

Vanliga skor, ingen check och inget annat så man får väl säga natur travare va???
Men iår ska vi testa med boots, check o lite annat oxå kanske, vi får se.

pg-skor fram, boots fram (90g), vanliga ridskor bak.
Arnold; lätta boots fram, vanliga skor runtom, sulor fram + vikter fram.
Bonzon; Vanliga skor fram- falsade bak, tunga boots fram.
Rosalind Ernst; Vanliga skor runtom plus tunga boots fram.

Båda mina har släta travskor fram och falsade bak

Ni som kör med aluminium: Skor ni/föräldrar själva då eller? För jag tänkte att det blir ju väääldans dyrt om man måste ta ut hovslagare var och varannan vecka…

Equuleus: Boots fram och bak,gamascher bak och martingal.
#7 När jag körde med aluminium så hade jag dem tills nästa skoning. Alltså tränade och tävlade med dem.

#8, höll dem så länge? :O Jag trodde aluminium höll nån vecka max…

#10 Njae, det är ju inte samma sak att ha aluminium på en ponny som på storhäst liksom. Visst dem slits ju fortare än en vanlig sko men inte så farligt.

#10 det beror på hur mkt dom sliter. på mitt varmblod håller dom bara en tävling och två träningsdagar. för han är en jävel på att slita skor. men ponnierna hade de nog hållt rätt länge.

ja hade aluminium på pajsan tyckte att dom slets rätt snabbt, men d beror nog på vad man kör på för underlag.. framför allt upplevde ja det som att hon blev väldigt ömfotad när hon hade dom skorna.
Zolero har vanliga travskor runt om, ganska kort check, strykkappor bak, och ibland även tyngre boots på höger fram och vänster bak. Det beror på hur han värmer, går han fint och mjukt är det inga boots, är han lite stelare och inte tar ut steget ordentligt blir det boots på.
Han ska få rycktussar i år, då han har tendens att stanna till på upploppet. Jag har dock upptäckt att han blir het av att vara dövad, så det blir definitivt tussar!
Norrskenets Jupiter har vanliga travskor runt om, lagom check och ibland även lättare boots bak. Humörshäst ^^

mina går på asfalt typ 500 meter. sen är de grus och den store sliter mkt på sina skor då. men ponnierna är inte så farliga.

Jag har ju inte tävlat mina hästar på en riktig tävling än. Bara istrav occh då har "balansen" varit järnskor med snösulor & 4 brodd i varje sko 

Jag har haft alminum skor på en ridponny en gång och de höll inte alls länge i allfall och han var ingen sko slitare eg, så nog slits de mycket mer än vanliga skor..

Har aluminium runt om på varmblodet,, kraftiga grepp bak och de absolut lättaste som finns fram… framskorna byter jag själv med jämna mellanrum men bakskorna brukar hålla tills hovslagagaren kommer nästa gång.. brukar dock byta innan start om de är i slutet av skonings perioden..
russet har tunga ridhäst skor fram + dubbla boots och falsade järnskor bak

Crossen går med släta järnskor runt om, och går bäst när han har kort tå, och jag funderar på att ha ridskor på honom då jag tycker han känns väldigt lätt.

Odena har vanlig travsko fram och greppskor bak…
Sippan kommer jag att ha vanlig travsko runt om…

Rosalie har tunga ridskor fram, greppsko bak.
Golf ska jag testa att tävla barfota i år.

Har järnskor runt om på mina under tävlingssäsongen, oftast släta fram och falsade bak!

Flappisar fram + tåvikter. Vanliga järn bak

Min har vanliga "ridjärn" runt om. Har provat med lättmetallskor, men de blev snedslitna på nolltid.
På tävlingar har hon vikter fram. Har provat med boots, men då fick hon skavsår.. 

Balans, the never ending storry. Ingen av våra hästar har samma balans en hel säsong, alteftersom dom utvecklas och går ner i tiderna ändras steget och balansen måste justeras.
Altså kan jag inte svara för våra hästar då säsongen inte har börjat ännu :-). Vinterbalansen är ju inte adekvat när våren kommer….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

På Mirakel rycker vi skorna bak och har vanliga skor + boots fram. =)

#10 iofs så skor min pappa mina hästar men chikkan sliter inte spec. mycket på sina aluminiumskor. Vi skor henne lika ofta som vanligt men järnskorna(som hon har fram) lägger vi om en gång medans vi byter bakskorna varje gång..
Flapskor ifram och vanliga bak, ibland tyngre.

förra sesången när ja tävlade hade jag järn runt om och boots fram.. men jag har "specialbeställt ett norskt huvudlag nu :P asså.. sånnt man drar upp/ned lapparna :) tror att han kommer funka perfect med ett sånnt.. ;) hah
Vanliga Ridskor runt om, dubbla boots bak och rycktussar :)
Men ska byta så hon har
Vända bakskor, Gamascher, Dubbla boots fram. Skygglappar och Ryckluva troligtvis..
Balansen ändras ju lite då och då men de senaste 3 åren har balansen för Hannibal på tävling varit, fram: kort tå och slät travsko av järn alternativt tåöppen slät järnsko. bak: falsad travsko av järn. Ibland har det väl åkt på boots från och till i alla möjliga kombinationer också….
Calippo har inte startat ännu, så hur det blir för henne återstår att se=)

Oftast vanliga släta järnskor, nysömmade inför varje lopp för att få klokt grepp, boots om det behövs, så lite skydd som möjligt men ofta knäkappor om de är galoppbenägna så de inte skadar knäna när man styr ut….
Hade gärna velat att det fanns racer skor i mindre strl, fungerade kanon på mitt varmblod och de håller längre än alu.