Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketterfoder-utfodringartiklar
Läst 1680 ggr
ryttarn
0

Beräkning av foderstat

Då det varit vissa diskusioner om hur mycket foder man skall ge en tränande ponny tänkte jag bidraga med en liten hjälpreda. SLU har tagit fram ett riktigt bra program som ger en bra grund att utgå från. Sedan måste detta givetvis kompleteras med erfarenhet och kunskaper om den egna individen.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

• Redigerat 2022-08-23 10:32 av Niklas
DubbelE
0

Jerker, det där kanske man borde prova för att få fram en bra foderstat åt en smal fjording med hyperkondis XD få henne att gå upp lite i hull…

LinnJ
0

Den sidan var jättebra!

thilda-
0

jag fattar ingenting :P haha ;D

linnri
0

Jag fattade inte någonting jag heller ..  ;b

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

crazycattiz
0

Har provat den sidan förut, man får en relativ uppfattning av åt vilket håll man bör ligga men den går absolut inte att jämföra med att räkna själv. Det blir då mkt lättare att individanpassa och får en mer exakt uträkning, dessuton saknar den vissa kvoter som eg bygger hela foderstaten, men som sagt kan man inte räkna själv så är det bättre att använda det programmet än att ge på måfå :)

AnnaLundin
0

För att kunna räkna på foderstater krävs att man har ett analyserat hö, utan det är det omöjligt att veta om det blir bra.

Sen säjer den sidean ingenting om hur stora portioner med kraftfoder man kan ge vid varje tillfälle…

Men i övrigt håller jag med om att det är en bra början!
Sen får man inte stirra sig blind på de uträknade siffrorna utan utifrån den uträknade foderstaten, med bibehållna kvoter, måste man justera uppåt/neråt vid behov! Man måste alltså titta och känna på hästen för att se hur den reagerar på den foderstat den får!

När min tid räcker till kommer jag försöka sammanställa en artikel som tar upp just hur man räknar ut en bra foderstat och vad man ska tänka på för att hästen ska må bra!

ryttarn
0

Det är ju så. Det finns ingen "mall" för en bra foderstat som går att räkna ut exakt. Mycket handlar om erfarenhet och individen. Vissa hästar är lättgödda andra inte.

Efter att ha läst vissa trådar på detta forum blir jag ganska beklämd över bristen på kunskap om foder. Programmet som jag reffererade till i mitt inlägg räknar ut ett utgångsvärde vilket är betydligt bättre än att bara gissa. Att man annalyserar sitt hö, och även eventuellt egenodlat kraftfoder, är enligt mig en självklarhet och givetvis en förutsättning för att överhuvudtaget kunna teoretiskt beräkna en foderstat, med eller utan programvara.

Min erfarenhet efter många år bland hästar och hästfolk är att man ofta gör det hela alldeles för komplicerat. Många håller på och duttar med än det ena än det andra specialfodret. Hittils har jag aldrig mött en riktigt foderkunnig människa som inte håller med om min tes, "först och främst ett bra grovfoder sen kompletera med minerler, korn och havre". Hur man än vänder och vrider på en foderstat är det Alltid grovfodret och dess kvalité som är basen och kan aldrig ersättas med något annat.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Skottlight
0

jag fattar ingenting..:S

Eufemia
0

ee… hm Men våra har i alla fall parfekt foderstat men Ture vet jag inte efter som han e jätte ny(fick han idag)

Liiiiiiinn
0

Skitbra sida!! :D