Din första häst!
Kan inte du skriva lite om din första häst? Det brhöver ju inte vara första egna häst utan kanske någon som du fick låna eller så?
När jag var omkring 3år (1993) så fick jag låna ett jättesnällt gammalt russto vid namn Goudi 1554 e. Balder 140 u. Raya 1427 ue. Rask 112 hon hade inte lämnat några särskillada spår i russaveln vad jag vet bara en sbf dotter Julienne 2084 e. Greven 202. Hon var Svartbrun stjärn snp 124cm och hade ett hjärta av guld. Tiden varade inte länge, hon dog efter ngt år men hon lärde mig grunderna ialf. Hon är fortfarande mkt saknad.
På bilden som ni ser så är dej lilla jag och Goudi.

Min första häst var en minishettis vid namn Oskar. En jättesöt fux med stor stjärn i pannan och 78 cm hög!
Jag fick honom när jag var sju år och vi tävlade bygdetrav tillsammans. Kom alltid sist men jag var lika glad för det
Oskar fick rekordet 4.14! 

Min första häst hade jag när jag var 5 år. Det var Bonanza. Ett litet shettis-sto. Jag vet inte om hon tävlade eller så, men jag vet att hon är mamma till Blixten Bonanzason och Bonnie Bonanzadotter.
Min första egna häst var Umil. Min Toppenshettis! Jag körde honom från det att jag var 8 år till 15. Hans rekord gick från 3.07 till 2.29. Vi vann bla. Elitloppet-94 och monté SM-96.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Första hästen jag kom i kontakt med var Aroma Fix (rek.3.01). Jag lärde mig rida på henne. Lite senare fick jag hennes dotter Golden Delicious i present - och på den vägen är det!

Jag hade ne sköthäst när jag var ca 7år. Henne både körde och red jag, det var den första hästen jag tog hand om:)
Min första "favorithäst" var travskolerusset Ragnarök (1991-2001 e:Fridhems Jonatan u:Nike ue:Cedrik). Jag hade honom på kurserna när jag lärde mig köra 96-97, tävlade honom när jag tagit licens och fick tillsist köpa honom. Dock avled han kort efter att jag köpt honom av en okänd sjukdom som gjorde att han inte kunde andas
.
Min första egna häst var russtoet Raja f:1993 e:Jardin u:Ronja IV ue:Inter, som jag köpte 1998. Raja var tuff och vi hade våra duster! Hon travade fort (rekordet blev 2.13,5 tror jag) när hon ville men galopperade alldeles för ofta… Efter ett par år fick hon problem med kotlederna och blev aldrig frisk nog att tävla igen. Nuförtiden är hon ridskoleponny och trivs med livet!

Min fösta ponny fick jag när jag var två år
hon hette EmiliaII kallade henne för Mia och var efter Kårlinghults Orkan. Hon stod ett tag på ponnytravet här i Boden och gick med i kurserna,hon var jättepopulär där för hon var så himla snäll. Men någon travhäst vart hon aldrig. nu bor hon hos en familj utanför Luleå.
Saknar henne jättemycke…
Här är hon på fotot med jag som rider när jag var omkring 2-3 år..men bilden vart lite dålig men det går ju att se ändå..
Min första ponny hette Lilla Mumintrollet, men honom skickade vi tillbaka efter en månad för han var E-L-A-K!
Men den ponnyn som officiellt är min första är Norrskenets Jupiter. Han var redan då världens goaste =)

Hade en shettis som hette Flaggrant (e. Flagg från Roland Fransson) Fast det var inte vår egna, vi lånade bara honom. Men han började skena hela ti´n, så vi lämnade honom och köpte Adoll, som blev näst intill min egen. (delade honom då med systrarna, men blev min egna när dom köpte varsitt russ) =) Liten tjockis, precis som en shettis ska va. x) Han är idag den äldsta hästen på gården med sina 13 levda år. =P

jag fick min första ponny när jag var 2½ år gammal… en shettis korsning vid namn Pelle, Gammal o väldigt erfaren gubbe på 28 år… det var officeielt min första ponny, men mamma o pappa lånade ett mini-shettis sto när min syster var cirkus 3 år o jag var 1… så henne kommer jag inte så mycket ihåg av…

Min första egna häst var Felicia Z :) en svart liten shetlandsponny, jag fick henne när jag fyllde 8 år. hon var då 5 år och världens snällaste!
Felicia bor kvar hos mig än idag! och så ska det förbli! :) Hon är den häst som betytt allra mäst helt klart! Kärleken till den lilla ponnyn är den samma nu som för 10 år sen!

min första häst var ett varmblod som hette Micla Maja.. hon avlivades för några år sedan.. samma år om jag fick henne fick jag också ett annat varmblod.. Divansson.. båda är avlivade ='( sakna de så…
min första sköthäst var en skettis som hette Romus. han var född 1976 tror ja så redan när ja hade han var hen gammal. han var en riktig skettis. dvs super envis! men vi hade skoj! han dog bara för nåt år sen.
min första "egna" häst var en korsningsponny från irland. en D-ponny som ja hade till hoppning. hon är född 1976 och vad ja vet så lever hon än! hon var en riktig vildhäst, men superduktig på att hoppa.
min första ponnytravare var Grusita TJ som ja fortfarande har kvar. :)

Mina föräldrar hade redan travare, men min första ponny fick jag & syrran när jag va typ 4. 1993 tror ja. Lilla Blå hette han o var en korsning isis/russ. Men han var okontrollerbar för oss så han stanna typ ett halvår bara.
Fast min första egna häst var vårt egne uppfödde varmblod Axbe Girl. (f.1994)Hon blev min egna när hon var 3år tror ja.

MISSTAGET
Var nio när jag fick min första häst, en nykastrerad valack russ tre år o inriden hade ridit på ridskola i 2 år. Jätte bra första häst *hosthost* mamma köppte honom på en börjes auktion för 5000 kr hon skulle bara tästa att ropa och sen var det ingen som bjöd över men jag är fortfararande glad över det misstaget men nu har jag tagit mod att sälja honom, hinner inte med honom. Älskar honom jätte mycket det var ju honom jag lärde mig rida ordentligt på. Vi har haft många fina minnen tillsammans. Nu e han utlånad till en tjej i trekanten bara 1.5 mil ifrån oss.

Hästa har alltid funnits i mitt liv då mamma hade travaren Bogota Boy (e:Tibur u:Speeda nibs) som ridhäst. Men jag var inte så värst intresserad, började intressera mig mera när jag var 7-8 år. Sen fick jag min första foderponny 1999, när jag var 9 år. Sigge boy hette han, russ korsning. Han är den som lärt mig allt om ridning så gott som. Han betyder mycket för mig! Hade han i tre underbara år.
Sigge på bilden :)

Min första egna häst var ett fullblod som hette Tamarona Reckord. Ingen stjärna men jag hade mycket kul med henne. Hon såldes efter två år och sedan har jag haft fyra andra fullblod. När mitt sista fullblod plötsligt dog bestämde jag mig för att aldrig ha häst mer. Det gör ju så ont när de dör
Men så på en shettisutställning fick jag syn på lilla Gardenia och föll för henne direkt - henne var jag bara tvungen att ha. Jag skaffade alltså min första ponny när jag var 26 år
och det ångrar jag inte en sekund!

Första ponnyerna hemma var Trolla och Hilton, kan ha vart 1996 möjligtvis 1997. Min första helt egna ponny som jag även började tävla med var Bellami III som vi köpte 1998. Inte en helt enkel första ponny, stark och egensinnig, gillade att vända och testa mig på olika sätt. Som i första starten på axevalla våren 1999, vi leder men i sista sväng(stallbackskurvan) bryter Bellami ut och stannar! Vi hamnar sist i fältet men Bellami raketspurtar och hinner trots det fram till klar vinst på 3.23.5:):)

Min första häst var Cocks eller Rasmus som han hette vid ridskolan vi köpte han av… När min mamma köpte Rasmus kan man säga att det nästan var vanvård på den stakars hästen, hans rygg såg ut som tak kan man säga… Han hade vitamin brist och var livrädd för vuxna… På ridskolan hade dom bara släppt in shettisarna i ridhuset och en knäppis kom sedan och jagade på dom med spö om dom inte sparng… Första tiden hemma hos mig var det bara jag som kunde hålla på med honom jag var då ca. 5 år.. Men han blev bättre och bättre med andra människor att han sedan startade på travet… Men riktigt klok blev han väl inte då han skenade i provstarterna några gånger och på träningen var det inte konstigt att hitta han utan Kusk/ryttare… Men nu är han en snäll kille som ska gå här hemma hos mig och bli gamal… :)

Min första häst, eller ja. Mina första hästar, var två små shetlandsston. Bolivia & Skrållan, mor och dotter. Var min vuxna kusins hästar först, hon hade köpt dom som sällskap åt hennes fullblod och de skulle "användas" av hennes barn. Men när hon skiljde sig och flyttade in till stan, och lämnade tillbaka fullblodet, så hade hon varken tid eller råd med dom. Så jag köpte dom av henne, vi har många minnen tillsammans. Och det var något extremt vad jag lärde mig av dom små liven, byggde bland annat upp mitt mod något extremt mycket under den korta tiden vi var tillsammans. Olyckligtvis så fick Skrållan fång under sommaren och var efter ett bra tags kämpande med olika mediciner, avlivas. Två veckor efter jul så hände nästa olycka, Bolivia smet ut ur hagen och sprang ut på vägen och blev påkörd av en bil, och dog direkt. De ligger nu begravda på en fin plats här hemma och jag glömmer dom aldrig.
Familjens första häst var varmblodstoet Toute De Suite som köptes när jag och hon var 1 år -91. Hon bor kvar hos oss än idag.
Min och mina systrars första häst köptes -93, jag var alltså 3 år då. Han var (är) en A-ponny vid namn Vetaprinsen och var ca ½ år!!! Han var ju då bara tänkt som sällskap till Totta, men vi började köra honom lite på skojj.
Sen kommer jag inte riktigt ihåg om jag började på ponnytravskolan innan eller efter vi lånade ut Prinsen till travskolan, men, jaja.. sen började de tävla honom där och han fick rekordet 2.58,8. Sen tog min syster över och körde honom själv (tävling) ett tag, tills jag fick licens. DÅ körde vi varannat lopp. När hon blev för gammal och jag tog över allt själv hade han rekord 2.51,9. Det gick allt bättre och han sänkte sig lite då och då.
2005 såldes min älskade vän som jag haft i, i princip, hela mitt liv till Danmark för fortsatt ponnytravliv! Han hade då ett rekord på 2.35,8 :D DEN KILLEN ÄR HÖGT ÄLSKAD!!!!

HAha!!
Det var en shettis som då var ca. 85 cm som heter Lill- Sting.
Han o jag kom igång samtidigt o körde vårt första lopp tillsammans. Vi blev trea på ca. 3.45 tror jag. Jag var jätte nöjd o man tror ju han snart skall sänka till 3.00 minuter?
Men icke, han sprng normalt 3.30 ungerfär men fick rekorden 3.26 volt o 3.17 auto!!
Mamma tror det var fel räkning o att det var därför han fick så bra rekord men jag vet inte, de va på Åmål insprängt o han sprang o gnägga hela loppet för han var ca. 300 m efter alla andra!!!

Min första ponny fick jag när jag var 2 och ett halv år. En shettis som heter Mulle, (har fortfarande kvar honom) Tyvärr så hade han inte viljan att springa fort på banan, han stannade också ibland i sista sväng och ville springa hem. Men han gjorde ändå några starter och vann tillslut ett lopp med över 150m!! Då hade han helstäng och såg inte dom andra bakom sig när han från första spår tog ledningen i starten så då sprang han sitt eget tempo utan att vänta på dom andra, för han visste nog inte att de var med. Han fick tillslut sitt rekord på 3.01,1. Nu står han här hemma på gården och har det bra.

Kung Sune fick min syster (i första hand) år 2000..Dom som sålde honom sa att han tävlat ponnytrav men nog inte kunde springa så mycket fortare då hade han rekordet 2.12 tror jag..Men vi ville ändå tävla med honom och nu har han rekord1.55. I början var ju inte jag speciellt intresserad av hästar alls men sedan blev det mer och mer så jag började på körkurs och vi leasade en shettis..men han fick problem med bogen och fick åka till uppsala som sälskapshäst.Och så leasade vi istället Kungen :D Som jag tävladefram tills i höstas då han fick åka hem eftersom han tröttnade på att springa..Men vårat första och BÄSTA köp hittills har ju varit SUNE! :D
(på bilden är det Sandra och Sune när dom vinner på byggdetravet 2003..jag bredvid;))

Vi har alltid haft hästar här hemma men min första egna ponny var russvalacken Rom Russin!! Honom fick jag när jag var 7 år. Han var 3 år då….När han var 6 ½ år och jag 10 så fick vi ta bort han p.g.a sjukdom och han blev aldrig bättre, andades jättetungt…:'( Min första lilla söta ponny …

#29 Hallå där kära syster! Det där är inte från bygdetravet, det är när vi vinner Lill Hambon på Bollnäs 2003!
(för övrigt ett av dom mest spännade lopp jag kört, en het strid sida vid sida med Celine/Lotta över hela upploppet…)

Min första egna ponny heter Hannelunds Uno. Världens snällaste häst men med en otrolig skalle. I början när vi hade nyss köpt han och tävlade så kom folk fram hela tiden och frågade om han var sjuk eller inte fick riktigt med mat bara för att han inte ville springa?!? Men vi fick han å vilja springa, när vi sålde honom så hade han ett rekord på 2.03 om jag inte minns helt fel. Aldrig träffat på en snällare och lugnare häst än honom.

Min första var #25 också!

#35 Jo dem berättade det att du brukade köra honom. Gullman som han kallas =) Ingen som trodde att han skulle sånna tider när han kom hit inte =)

Just ja, det kallade ni honom . Inget vi använde just men endå ;)
Han var ju riktigt fin , vann i första starten för Ida.
Vi vann några lopp tillslut, han & jag. =)

Min första egna ponny fick jag när jag var tre år. Ett exmoorsto som hette Rosie! :) En liten & bestämd dam som jag tävlade hoppning & dressyr på!.. och ramlade av en del på.. :P

MIn första "egna" var en shettis vid namn Alfred III, han ko från Åbyponnytravskola. HAn trivdes inte där och jag var den endas om tycker om honom, så då hyrde jag han i 1,5 år. vi tävlade på och han sprang så fort han kunde (tror jag/hoppas jag). JAg va iaf jättelessen den dagen vi skulle lämna tillbaka honom. Jag grät floder. Trodde faktisk ainte att ajg skulle sakna honom så…

Min första ponny var en Shetlandsponny vid namnet Madicken.
Jag fick henne när jag var 5 år och hade då ridit hela mitt liv : )
Madicken var en livlig liten tjej som älskade att hoppa men när vi inte hoppade så var jag mer i snön´/ marken än på hästen : ))
Min älskade Madicken avled i fång hos sina nya ägare : (
vila i frid gumman

# 26 man kan aldrig säga att ens häst inte är jätte bra, eftersom man älskar den precis lika mkt hur dålig den än är.

Våran första häst.(Min syter linns å min) heter Ripadals rosita..vi fick henne de 13/1 2001 då var 6 år och kom från hamre ridskola som ligger utanför västerås. Hon var absolut INGEN nybörjar häst. Hon va en mardröm, hon ville inte lämna gården och hon vände när man körde/red. Jag var bara 7 år så jag red typ 1 gång var 14:e dag och nästan varje gång låg jag på backen.. Mitt första motelopp med henne kom vi näst sist på tiden 3.04 och i andra starten kom vi sist….500 meter efter alla andra på tiden 3.18. men det är på henne jag lärde mej att rida och att man aldrig ska ge upp.. år 2005 efter att hon fick föl år 2004 så provade vi att starta henne i motné igen och hon gick nytt rekord och kom tvåa knappt slagen av cassiopeja L.. inte ens en no´s skilde dem.. Min första alldeles EGNA häst var slavsta mango…vi köpte han hösten 2004 han var då 2 år och ca: 128-129 i manken vi chansade för att han såg så välutvecklad ut..och han var världens snyggaste..men han var lika valpig ooch klumpig som han är fiin.. han pallade inte att vara utan sällskap men såg han en hästa som han inte sett förr så blidde han tokig som värsta hingsten som ville slåss..men annars var han lat som få..dt var meningen att han skulle gå trav men han gick s0omsnabbast 3.58 efter 8 månaders träning…det fanns liksom ingen travtalang i honom så han skulle först säljas till norge men sen såldes han till kungsör.. men nu är han tillbnaka hos uppfödaren igen..bilden är på mango------>

hamras dennis vilken segis

#46 Sluta var så dum mot lille Dennis Kevin! ;) Han som är så söt och snäll! :) riktig racerponny! haha

Min första egna ponny är den ja har nu. Pärila, fick henne för 6 år sen, då var jag 10 och hon 6 år. Under dom åren har vi hunnit med mycke, hoppning 115 cm som högst för Louise Haaga. dressyr LB, terräng, ponnygalopp, monté och trav. ALLT! underbar ponny som aldrig kommer flytta från mig. när hon kom hade hon ett rekord på ca 2.14 nu har hon ett nytt och fint rekord på 1.55.4. underbar häst<3
På bilden: systrarna "P" Pilla och Persilja. Pilla(12år), fux. sen lillasyster Persilja (2år) svart
Min första egna häst var Min Anton. Det var nog en av de värsta som man kunde ha till första häst. Det gick inte en rid- eller körtur utan att han vände, sprakade eller hittade på några andra dumheter. Det tog 3 år innan man kunde köra honom en hel runda utan att han hittade på några hyss, samma sak var det på banan.
Jag har nu haft Anton i 10 år och älskar honom mest i världen