Mätning?

aa vi har:P
blexter 1,29,5
blossa 1,21
björksta ymer dar 1,20
haha de va dom:)

#3 Ligist är 119cm, dvs 15cm högre än Aldur

hur gammal är Blexter? :D
#5 jag kan nog svara på den.. han är född -02, så han slutmättes i år.

Zeleno 130 :)

Jag har mätt min 2-åring hemma och hon är 124,5 :)

vi har slutmätt ett av våra russ, ragata, o hon var 118,5 cm x)
om några veckor är det dags för mätning av rafaela och bolsan :)

5#6# ja han är slut mätt han är 8a:) va ganska närvör när han skulle mätas

#10 ojj rokade gå in på mammas:P(upps)

hur hög är coccos amanda?:)

Min häst (född 05) mättes förra året till 125 så hon behöver inte mätas förrän slutmätningen igen :D
//Mickan

#12 Han var 1,30.0 när han var 6 , men ska mätas nu om någon gång nu i Mars! Är super nervös över hur hög han är :O
Hur hög var blexter då han var 6 år ? :)

#16 Dumles bror Djinn Ess mättes ju till 1,34 som 4 åring :D

#16 då är du inte den enda som ä nrvös. rafaela var 128,5 förra året. nu ska hon mätas som 4åring igen. tyvärr har hon nog växt lite sen dess :/
#17 precis.. det är ju det som gör mig nervös! 
#18 ja det är bara att hålla tummarna, mer kan man ju inte göra ;)
Telis priloma var 123,5 cm vid slutmätning

#15 han va 1,28,5 tror jag:P

#21 okej, cocos var 1,30,0 när han var 6 år så jag är sjukt nervööös! :O
Pysen mättes i februari tror jag han var iaf 106 cm:)
Rain II var 1.26,5 nu när vi mätte han som 4åring :)
Hade bara Xerxes Dar iår och han mättes till 121cm:)

Vi har mätt ännu så länge Ijor 128 cm och Slättens Hälge 4 år 126 cm
Tindra Dar , 4 årigt russ , 126,5 cm :)

#22 ojj va han så stor:O

Idag har vi mätt våra.
Isilon SunSilk 3 år 114,5 (liten men naggande god)
Ratatas Raimon, 5år 125,5
Troll Twix, 8 år 130,0
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
A.C.'s Julia 6 år 106,(4?) :)
slutmätning som gäller nästa år för plexus del!

#22 TT var oxå 130,0 som sexåring, men hon hadde växt klart då. Var 130,0 nu vid slutmätningen oxå. Men visst är man nervös när man har ett gränsfall.
Jerker Klang,
Tyson mättes idag och var ca 125 cm, hann aldrig se i passet exakt hur hög han va, och nu ligger det i bilen. han är 4 år :)
Limpar är 125.7cm 4år
Kahlua 120.0cm 3 år

#28 jo han var stor ;o
#32 får hoppas på att han också har gjort de!

Alla mina 3 mättes förra helgen:
Qruella Dar 124.5cm
Valkyria Dar 122cm
Farmens Hyper 123,5cm

Saphira Rod f. -07 e: Bond 438 är idag mätt till 121 cm.Lilla pluttan..:)

Gemini slutmättes idag till 130.0
har två treåringar som ska mätas också men inte ännu :)

#36 skrev fel han va 1,29 heheh:P
Vo mäte våra shettisar ngn gång i februari och
Piggis (4år) var 108,3 :(
Lilleman (6år) 104,5 :D
Så nu ska Piggis hem till småland igen :( Kommer sakna henne
Vi*
Hehe skrev "lite" fort

#41 okej, skulle väl dom om cocos nu var typ 131 :O för vi har verkligen kört hårt nu i vinter och han har blivit såå fin i kroppen så nu är det bara sista momentet kvar att klara: slutmätning.
hur har det gått med blexter under vintern då ? :)

Här har jag mätt 3 st till
Dee-Dee N.Q slutmättes till 102 cm
Slättens Magica De Hex 106 cm
Slättens MOwgli 99,5 cm
Få se om Häxan kommer ut på travet i år eller inte allt beror på tiden och om hon inte blir såld innan , Mowgli är ju såld ,. Dee-Dee är dräktig i år och ska inte starta i år .
I år har jag mätt:
Peron 130cm, (slutmätning)
Meralda 118,3cm (hon är bara 3, så hon växer kanske ngn cm till)
Jag har mätt Östlundas Missan och hon var 1.28,0 (4år) :)

Kålmans Primavara mättes idag och var 1.25,0 (6 år). Hon har krymt sedan senast :o)
Celektra 8 år mättes idag och hon var 127 cm, tidigare i år har vi mätt
Ronanza 4 år 123 cm, Rondex 4 år 121 cm, Ronsan 3 år 121 cm och Fanny 3 år 119,5 cm
L'amour är redan slutmätt som 98cm prick :)
#48 Så synd att hon inte var 125 cm förra året då hade ni sluppit mäta henne som 6 åring.
Fanny mättes i lördags till 125 cm (3år) hon krymte 1,5 cm på två minuter. Medans jag stog och såg på. Där ser man hur mycket det gör om hästen är avslappnad eller inte.
Salli var 125,7 cm när vi mätte henne som 4åring

#51 Ja, det hade varit skönt. Jag är dock förvånad, för hon ser högre ut än sin mor som är 125,4 cm…

#53 Hon är kanske mer musklad än sin mor just nu? Det gör ju en del på syn intrycket. Men jag antar att det inte spelar så stor roll för er heller om hon är 125 eller 126 cm. De är ju helt klart inget gränsfall i vilket fall.

Blir lite förundrad över alla xxx,8 xxx,9 osv. Vad jag har lärt mig skall det avrundas till halvcentimeter….
Jerker Klang,
En liten rättelse där, mamma Primusa slutmättes till 125,0, så mor och dotter är exakt lika höga även fast Primavara ser bra mycket större ut .
Jag vet inte om det bara är jag, men efter att ha läst denna tråd kan jag inte göra annat än att tro att det inte kan vara så exakt, då flera blir slutmätta till 1.30,0 ingen här som skrivit att deras häst varit ex. 131 el liknande.. jag tycker bara att det är lite skumt. 

#58 Vadå skummt? Menar du att mätmännen fuskar? I så fall tror jag du är helt ute och cyklar.
Jerker Klang,
Tji-Nix 119cm (3år)
Bessy Sun 123 (9år)
Rutger 127,5 (5år)
Lego-Lasse 123,5 (7år) var 125cm på avelsvärdering-07?
Travis 126,5 (3år)
Bravo Ess 1.28,5 (8år)

#56 Jag är mätman sedan några år tillbaka och anger exakt det mått jag får fram, ingen avrundning. Allt enl utbildningen.

#61 Jag har själv inte gått utbildningen men hörde detta från en som gick den rellativt nyligen. De mätmän som mätt våra hästar(5 olika hittils) har alltid angivit xxx,0 eller xxx,5. Rent matematiskt så borde decimal egentligen helt utelämnas då exaktheten på mätningen inte ligger på en mm nivå. Obs, detta är ingen kritik utan bara en fundering…..
Jerker Klang,

#62 men drar de av skona med skjutmått (vilket de eg ska göra och inte ta ungefärliga mått på skon) så kan det mycket väl bli 125,7 tex, jag har varit med om både och , där de antingen ger hela eller halva cm och där de skriver precis vad de får fram.

#58 Varför skulle det inte kunna vara många som är 130 cm precis då det är lika många som är 125 cm precis ingen skillnad där inte .

#63 Jo, Arne mäter alltid med sitt lila oranga sjutmått. Men jag anser inte att man har så hög nogranhet på mätstickan så att man kan anse att man kan ange exakt mm.
Jerker Klang,

#62 Vi mäter alltid så exakt som vi kan. Jag använder alltid skjutmått för att mäta skon.
Avrundar din mätman även nedåt? Så om en ponny som hur mycket man än försöker är 130,2 cm. Avrundas den då till 130 cm och klarar kat.B måttet? Bara en tanke..

#67 Har inte haft det "problemet" så det vet jag inte….. Men jag återgår till mattematiken och generell mätteeori. Det finns för många "okända faktorer" för att du skall ange mm angivelser på hästens höjd. Golvets beskafenhet, mätstickans exakthet, miljöfaktorer, osv osv.
Däremot är de mätmän jag träffat på oerhört nogranna, speciellt på gränsfallen. Är dom långt ifrån så står man givetvis inte och väntar till att hästen är maximalt avslappnad…..
Jerker Klang,
# 68 Vill bara tala om att alla officiella mätkäppar ( i alla fall här på Gotland) kollades för ett antal år sen mot en likriktare!
Det finns faktiskt hästar som kan vara över 1.30 när dom kommer in för mätning, men efter ett litet tag när man pratat, skrivi papper, m.m. så är dom helt plötsligt bara 128,5! Bara ett exempel. Att mäta på millimetern är verkligen svårt, det är ju inga träplankor vi har att göra med, och att man kan få olika mått två år efter sig, och att hästarna "krymper" beroro också på omständigheterna runt mätningen om hästen är avslappad eller inte, det kan göra upp till 5 cm! Därför måste man vara ytterst noga när man mäter gränsfall!
Vi använder också skjutmått när vi mäter skorna!
Precis som Maggan skriver beror det mycket på hur avslappnad hästen är. Jag vet att det vid ett tillfälle mättes tre hästar som alla blev mätta till 130 cm. En mättes direkt och eftersom den var skodd och ändå blev 130 cm på direkten så brydde man sig inte om att dra av de milimetrar som skon var utan skrev 130 i mätintyget då det ändå bara var ett årsintyg. Den andra hästen var också nästan 130 cm fast oskodd och då den bara var 2mm lägre så avrundade man till 130cm. Den tredje hästen var högre först men efter bara ett par minuter hade den lugnat ner sig för att då få ett mått på 130 cm.
Dessa hästar är naturligtvis inte lika höga men om alla skulle behöva vänta i 30 min för att lugna ner sig så skulle de säkert få fram de mer exakta måtten men till vilken nytta? Många är alltså inte 130 cm i alla lägen. De varierar beroende på hur lugn och avslappnad hästen är.
Ingen av våra har varit högre än 126 cm och det känns rätt skönt faktiskt.
#53 Hur hög är Iva? Bara lite nyfiken 
# 71 Iva slutmättes till 127,3 !

#71 Iva var 127,5 cm vid slutmätning, om jag inte minns helt fel. Jag tycker Primavara även ser högre ut än henne, men ack så ögonen kan lura en.

#70 ger ett ganska bra svar på dina funderingar Marika (som jag också har funderat över!).
Fe´rgus blev slutmätt till 127 centimeter :)
Eftersom undertecknad figurerar i ett inlägg ang mätning av ponny och där man tyvärr lätt kan få den uppfattningen att jag avrundar till närmaste 0,5 mm vid mätning av dessa. Detta stämmer INTE då jag mäter ponnyns mankhöjd och sedan drar av exakt de mm jag fått vid mätning av skon med mitt skjutmått. Blir måttet xxx.7 cm, då skriver jag detta. Vid gränsfall är jag ytterst noga med att ange exakt det erhållna måttet. Att en ponny kan variera i mankhöjd mellan två olika mätningar är helt rätt och kan dels bero på hur avslappnad den är vid de olika mätningstillfällena. Du kan få en skillnad på några mm bara du väntar t.ex.5 min mellan de olika mätningarna. Därför är du som mätman skyldig att ge ponnyn en ärlig chans att slappna av ordentligt innan du utför mätningen. Detta är speciellt viktigt vid de sk. gränsfallen.
Vid mätningstillfället skall vi mätmän också bedöma hur miljön är där vi skall utföra mätningen. Har varit mätman i c:a 15 år inom ponnytravet.
Vill också informera om att jag är utbildad mätningsingenjör och har stor erfarenhet (c:a 40 år)av olika typer av mätningar allt i från precisionsmätningar inom pappersindustrin(0,0x mm) 100 delar till cm noggranhet på marken.
Arne Florqvist
# 76 Tack Arne! Själv har jag varit mätman sen mitten av 80-talet!
Gah, får dåligt samvete! Har fortfarande inte ordnat mätning åt Musse….

#76 var inte meningen att hänga ut dig Arne på ett sådant sätt. Det är nog din egen tolkning. Jag reffererade enbart till ditt lilla oranga sjutmått. Gör du andra tolkningar får du nog läsa igen…..
Som mätningsingengör anser jag dock du borde hålla med mig om min fundering angående exaktheten, eller brist på den, som jag skrev om åvan. Det är ju knappast ett lasermätningsverktyg vi använder och det är inte en metall vi mäter utan levande djur.
Jerker Klang,
# 71 och #73 Jag har mätintyget hemma hos mig och det är jag som har rätt !
# Vissa sjunker fortare än så. Vår blev som sagt 1,5 cm lägre på 2 minuter. Inget gränsfall dock. Bara kul att se hur fort mankhöjden kan ändras.
128,3 var Dumle så nu kan man pusta ut ;)