Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: babbel
Läst 764 ggr
amandahandersson
0

Framtiden för eran ponny?

F.r.o.m. 2008 blir det penninghandicap alt. fri handicap som gäller i vårat land. Rekordhandicapet kommer suddas ut.

För många ponnyer innebär detta slutet på tävlingskarriären. Vissa har för mycket pengar i förhållandevis sin tid, och ägarna/tränaren väljer då att vara schyst mot ponnyn och inte ge den hopplösa lopp.

Andra sätt att skriva proppar är bland annat "fri handicap". Att distansera efter ålder, kön och kanske till och med kuskens ålder kommer också bli mer och mer aktuellt.

Nu undrar jag - hur ser eran ponnys framtid ut f.r.o.m. 2008? Kommer ni fortsätta tävla i samma bredd - öka eller minska tävlandet? Tjänar ni på penning, eller förlorar ni massor? Vad har era ponnyer i rekord, och vad har dom sprungit in? Kommer ni sluta tävla med ponnyn till och med?

Mvh /Amandah

Trav_
0

Vi kommer att fortsätta i samma bredd med tävlingen, alltså jag vet inte om jag tjänar på penning 2008, russet har 2.13.0 i rekord och typ 2700:- shettisen ska ut som 3 åring i år och efter det får vi se hur hon står sig i penningloppen…

amandahandersson
0

Norrskenets Jupiter är en shettisvallack, 9 år. Han har 2.42,6 i rekord, 9.775:- insprunget.

2008 kommer han ev. inte tävla mera. Dels är jag för gammal, men främst för att har ingenting att säja till om i penning. Han tjänar ingenting på övriga "gottgörelser" heller. Därför tar mest troligen Jupiters tävlingskarriär slut 2008…

Zolero är en russvallack, 8 år. Han har 2.25,4 i rekord, 1.675:- insprunget.

Han kommer fortsätta tävla, det finns så sjukt mycket kvar att hämta i honom. Han har grymt steg, och ingenting är omöjligt för denna herre.

Men jag körde två penninglopp med Zolero på Bergsåker den 14e oktober. Det skilde 12 sekunder mellan han och den snabbaste hästen på hans volt i båda loppen. Han fick tillägg på snabbare ponnyer och kom oplacerad.

Om det inte hade funnits så mycket kapacitet i denna häst skulle han inte haft ett shit att göra på tävlingsbanorna. Tur dock att han är den häst han är!

Colt
0

Jag forstätter också i samma bredd förutsatt att det blir bra proppar. Min har 2.13.6 i rekord och 3200 kr på sig tror jag.  Har ingen större koll på hur han ligger till? vad tror ni?

equuleus
0

Jag kommer att fortsätta tävla med min ponny equuleus, 12år, 2,00,0 och 30,855kr insprunget,

Jag har gjort så att jag tog ut "alla" hästar från solvalla och upp till umåker som kan tänkas komma och tävla på våran bana(Bergsåker). När jag satt och pusslade med olika proppar så blev det inte så ojämnt som så många trott(även jag). 2-3 som står bra inne i loppet så här i början och det är ju ganska normalt som i dagen läge då.

Tyfon
0

min ena e för gammal då så men russet kommer tävla på som vanligt om jag inte slutar med ponnyer då iså fall blir han avelshingst"

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Treåringen ska ut lite i höst bara, så han kommer fortsätta tävlas även år 2008 .
Pigall har rekord 1.52,9 och 32.000 kr på sig så han står riktigt kasst till i pengahandicap. Men han kommer fortsätta tävlas då det finns en del kvar i honom trots att han är 12 år.
Dolly har jag ingen aning om vad vi ska göra med . Hon kommer aldrig,aldrig,aldrig anmälas till något pengahandicap så länge som jag är tränare . Hon har rekord 1.53,4 och 45.000:- på sig.
Antingen kommer hennes karriär ta slut "igen", eller så kommer hon starta enstaka frihandicaplopp…

iiirma
0

Hults Plexus har bara gjort 4 starter rek 2.25,3a 925kr på kontot, så han kommer tävla på som vanligt, om han utvecklas åt rätt håll vill säga, men han är ju grön fortfarande :)

ryttarn
0

Som det ser ut just nu har alla våra hästar som tävlat några år tokmycket pengar i förhållande till sina rekord. Dock tror jag att samtliga ponnyer har en stark utvecklingspotential så dom kommer nog jobba ikapp sig. Men mycket starter blir det nog inte för dom under 2008. De hästar som tävlat väldigt lite har givetvis bättre möjligheter.

Ibland undrar jag om det inte är avelsförbunden snarare än STS som ligger bakom regeländringen för att få ut fler ponnyer i avel….(inte hellt seriöst men ändå kan det bli effekten)

Mycket handlar nog om hur klubbarna fixar frihcp lopp, klarar dom av det eller inte?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
0

#8, jag tror ingen människa i världen skulle kunna peka ut mina pållars dagsform förrutom jag som tränar. I tanke på det där med fri handicap..

VeronicaP
0

Ja vi kommer att fortsätta som vanligt vi , ena ponnyn var ändå planerad till att bli betäckt i år för att hon ska få ett års vila, så 2008 blir ingen tävling för henne , men den andra ponnyn ska fortsätta som vanligt om hon tycker det är kul..

Russen har ju inga pengar och tider ..

Svartkrut
0

Jag vet inte hur det blir för vår del. =/

Svartkrut, 7 starter. Rekord; 2.25,6. Pengar; 2.050:-
Icent, 26 starter. Rekord; 2.37,1 & 2.42,6a. Pengar; 15.075:-

Får som sagt se hur det blir då. Tiderna kanske åker nedåt under 2007, men inte pengarna, och jag tycker la det ser lite halvtaskigt ut just nu. men man får la tänka positivt. Men det är klart att man gör några starter. Måste ju testa innan man drar slutsatsen..

Brotorp
0

Min första uppfödning är tre år 2008 så hon ska givetvis starta. men ja tycker att de e för j*vligt att dom tar bort rekordhandlikappen!!!

Nitro
0

Man får ju hoppas att beslutet dras tillbaka . Det finns ju möjlighet till det!

amandahandersson
0

#13, jag hörde ånstans att ett nytt beslut måste röstas igenom på förbundsstämman. Jag håller tummarna för att detta korkade och ogenomtänkta beslut tas tillbaka!

Jag vill att min shettis iaf ska ha CHANS att tävla… Om han är less är en annan sak, men som det ser ut nu har han ju ingen chans?

equuleus
0

#14 Men det går ju att göra proppar så det blir någorlunda jämnt?

Ylva_Sundbyholm
0

Är det jag som har missuppfattat det eller kommer man inte även efter 2008 att kunna göra frihcp lopp på tid?

Bengt Westergren skrev på ponnytravet.com att man i och med frihcp även skall ha möjlighet att använda sig av så kallas gottgörelse?

"Många har klagat på att volt-/autorekorden skall likställas och att tiderna i monté borde separeras från travrekorden. Dessutom så vet jag att även gottgörelse diskuterades på ungdomstinget.
Alla dessa varianter får man nu möjlighet att använda i och med att klubbarna framöver skall använda sig av frihandicap i stället för rekordhandicap. "

Det kanske är jag som uppfattar det fel?

equuleus
0

#16 Jag har också uppfattat det som så och det står även med här.   http://www.sptf.nu/info/propregler.pdf

amandahandersson
0

Det ska gå att skriva proppar efter kön, ålder, antal segrar osv.

Men är det mitt "fel" att jag har två valacker (det är alltid stona som får fördel när det är fördel efter kön!)? Ska jag få straff för att mina segrar och för att jag har lite äldre pållar?

Eufemia
0

Jag har en shettis med 6.459 kr på sig o såringer lite olika tider men har ett rekorde på 2.53.0 springer oftast lite under 3 min o hon är 12 år nu. Men det här blir sista året vi tävlar för de va bara meningen att vi skulle ha effi förra året bara men de gick så bra så tog vi henne de här året oxå så det blir nog jag som tävlar henne sista gången.

Har även ett russ som ska starta till nästa år då han är 3 år och nästa år blir jag 15 så hoppas det går bra men jag gillar mäst Rekord har aldrig vart med i Pengahandikap skulle ändån komma sist.

Jenniferohlson
0

Men ännu är det inte klart om det blir enbart penhandicap och vissa fri handicap, beslutet är ännu inte satt:)

Men om det blir så, jag tor hanna kommer att få göra några lopp under 2008, är inte säker eftersom jag blir för gammal, men skulle tro att de blir några:)

Jag vet faktist inte om jag vill gå över på russ elelr vad ja vill, så jag får se om ja fortsätter.

DubbelE
0

Ventil kommer fortsätta tävla… han har jätte lite pengar förhållandesvis till sitt rekord… Lille bror Svartkrut är inte långt efter ;)…

22 starter, 2.16.8 i snabbaste rekord o tjänat:2200:-

Så han står ju ganska bra mot medparten som det ser ut nu…

Rocky ska nog kanske ut i några lopp i höst, vi spar honom från att tävlas mycket på 3-års säsongen, vill att han ska hålla tävlingskariären nästan fullt ut, eftersom brosket inte är klart i framknäna på dom så tar det väldigt mkt på dom att gå ut mkt som 3-åringar. Men 2008 får han gå ut lika mycket som ventil är det tänkt nu (typ 5-6lopp säs).

Lycka till på årets säsong Skrattande

ozzkan
0

Tösen: 4 år, 6 starter, 2.15.9, 2.300 kr, men förhoppningsvis så tjännar hon lite pengar iår oxå, även dom andra.
Crossen: 6 år, 28 starter 2.10.6 5.250 kr
Alban: 9 år, 50 starter ungefär, 2.35.8 14.875 kr

juliapettersson
0

Mina står bra i penning.

Rosalie: 2.02, 8000:- Golf: 2.12, 2.700:-

Men jag tycker ändå att penning är ett rikitgt kasst system, och det kommer att bli trist att tävla i det. ORÄTTVIST är bara förnamnet.

divansson
0

om han sänker reckordet MYCKET så ska jag fortsätta.. annars så är det ganska tveksamt, om hur det blir.. :P

Trav_
0

Jag rättar mig själv angående prissumma jag hade skrivit att delta hade, hon har 2375:- och inte 2700 som jag skrev..Flört

ElisabethA
0

Gardenia ska betäckas i år och kommer alltså inte att starta 2008. En av mammas andra shettisar (ostartad) hade vi tänkt starta 2008, men vi får se lite hur det kommer att se ut i propparna för shettisarna.

AnnaLundin
0

#8 Vad gäller dagsformen för fri handicap så går man efter hur de har presterat i sina senaste starter. De måste ha startat inom en månad före loppet, eller nåt sånt, för att få anmälas till fri hcp.

Du kan alltså mesköra i tre lopp före ett fri hcp-lopp om du vill få lyckas i just DET loppet. Fast jag tvivlar på att det finns någon som i "stridens hetta" sitter och meskör sin ponny i några lopp bara för att få lyckas i ett enda, som ligger på framtiden…

_jonna
0

Maracas har 21. 650;- och ett rekord på 2.06,7 och dom lopp vi kört när det vart penning så kan man inte säga att vi stått bra till, stått bakom hästar som gått under 2 minuter m.m. Men vi testar och hoppas på det bästa, tänker inte fortsätta starta maracas om han får hopplösa lopp hela tiden, en sån gammal gubbe som han är vill ju vara med om placeringsstriden och tycka det är kul!

Bakelsen har 1300;- och ett rekord på 2.25,8 han står bra till penning ett tag hoppas jag, han har många,många sekunder att plocka och hoppas inte summan växer för mycket tills 2008. Hoppas att allt går som det ska med denna filur så vi får visa alla som har fått en dålig uppfattning av honom! :)

Andy
0

Ser nog mörkt ut för Moses, 2.05,1 och runt 8000 i pengar. kusken kör sitt sista år i år, så jag tror ej att jag orkar börja om med ny kusk. Antingen blir han gårdshäst eller så blir han såld.

Odena
0

Odena har gjort 14 starter med ca. 4500 insprugna pengar på rekord 2.17 så för henne blir det ju inte bra men hon är då bara 7 år 2008 så man får väl försöka starta ändå…

Blåsippa blir ju 4 år då så hon kommer det väl att gå bra för då hon säkert inte startat mer än några få lopp om ens det…:/

hannibal-roll
0

Tja Hannibal förlorar massor på pengahcp, men som dom säger, det enda som är bestående är förändringen!

Lina-
0

Vet inte riktigt hur jag ska göra med mitt Mirakel, får se om det är någon ide att starta 2008, han älskar ju att springa och jag tror inte han mår bra av att bara gå runt hemma! Han är nog ingen stjärna som ridhäst så jag vet inte :S Stona tar vi föl på om det inte funkar för dom :)

H-Calvero
0

penga blir bra åt lilleman, 1.57 i rek och 15000 intjänat:D

H-Calvero
0

penga blir bra åt lilleman, 1.57 i rek och 15000 intjänat:D

FridaNyberg
0

Om jag hade haft kvar Ernst Romeo hade jag varit överlycklig över penninghandicap :D! Han har 13775:- på sig och har rekord på 1,56. För mig har han vunnit 5 lopp, var av 3 av dessa var penning lopp :)

Nu har jag bara en unghäst, då är det sak samma vad det är för handicap.