Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2836 ggr
[Russ-park]
0

Åka långt .....

Hej.

I Sverige har ni ju långt till alt …. och erfarenhet med och åka långt med eran ponyssar till fx trav.

Hvilka särskilda åtgärder gör ni … bruker ni och ha en ´transportvän´ - en annan pony med i traileren ?

Mvh. bj

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nästan alltid två hästar med på långresor. Undantaget är i fall det är en mycket rutinerad ponny som är van att åka långt och som dessutom gillar att vara ensam.

linnri
0

Man försöker ju att samåka med någon annan .. Men annars så får dom åka själv. Så länge dom har lite hö att tugga på hela vägen så brukar det gå bra för oss .. förutom med vissa varmblod som står och sparkar och lever om oavsett om den har mat eller kompis.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Rajmon
0

Vi brukar alltid köra med två hästar i transporten så de ska slippa att stå själv. Dock är det ju Ramona som får stå ut med att åka som barnvakt så fort det behövs en. En bättre förebild finns nog inte=)

Vi har dessutom en "HorseCam" i transporten så vi har full koll på vad som försigår där inne;P 

Bra ventilation är ett måste och är det riktigt långa resor vi gör så brukat vi ta upp höseglet, fylla med hö och sedan hälla i 2spannar vatten=) Uppskattas väldigt av våra hungriga ponnysar!!

ryttarn
0

Det är ju lite hur man deffinierar långt.

När jag åker med hästar till österssund (ca 60 mil) brukar vi försöka stanna och plocka ut hästarna efter drygt halva färden. Detta för att dom skall få sträcka lite på benen och dricka ordentligt.

Om det är hästar som är extremt svårlastade tar vi dock inte ut dom ur transporten, är ju inget kul att stå vid vägkantenoch inte få på hästen. Men vi brukar ändå stanna till och se till att dom får ordentligt med vatten. Dessutom blir det ju viss vila för dom när man står still.

Är det sträckor på 40 mil eller mindre så gör vi inget speciellt. Har dock alltid kamera i vår transport så att vi kan se om något skulle hända. Detta oavset om vi kör några km eller många mil.

Angående kompis häst har vi aldrig det utan enbart den eller de hästar som ska iväg åker med. Har aldrig varit några bekymmer.

Däremot försöker jag undvika att köra själv långa sträckor. För om något skulle hända behöver man oftast vara två.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Josefine-Appollo]
0

Det längsta vi åkt är Hoting. Vi bor mellan Uppsala och Gävle så dey var en bit att åka, men kul var det;)

[Mariaaaaaa]
0

Jag har ofta två stycken med mig när jag åker och startar men en gång åkte vi till eskilstuna drygt 60 mil med bara en och det gick hur bra som helst:)

Har aldrig haft några problem med transportering av häst utan det har gått smärtfritt, dock stannar vi ofta och kollar till dom då vi inte har kamera i hästburet som vissa har tillgång till. Och det är viktigt att dom dricker ordentligt, därför har jag alltid betfor vatten när vi åker längre och även när vi åker kortare sträckor ( 15 mil tex ) då det är vädligt varmt som det lätt blir i en hästtransport på sommaren :)

wilson
0

När man bor på Gotland så har vi ju alltid båten om man ska iväg till annan bana, då brukar jag ha halsrem som extra säkerhet så dom inte kryper ur grimman, ge hö och så får man ju gå ner och kolla dom varje heltimme.

Sen brukar det ju vara en del mil att köra när man väl kommer i land så då är d et bara att köra…. Som längst har jag åkt till Jägersro, men eftersom man har båttiderna att passa så bli det oftast ett stopp på vägen för att det inte tajmar så bra. Åker jag så långt vill jag som nån annan skrev ha med nån som kan byta av mig som chaufför. Hästarna har jag aldrig haft nåt problem med, har åkt både med en ensam och två tillsammans på såna här längre resor.

fnut
0

Min häst har alltid sällskap, oavsett om vi bara åker till hemmabanan som ligger 25 minuter bort. Han kan tyvärr inte åka själv.

bea28
0

Jag bor ju på gotland och då måste man alltid åka 3 timmar båt för att ta sig till fastlandet, plus de milen som är till banan, så varje resa till en annan bana blir en långresa. När vi kommit av båten brukar vi stanna till minst varje timme och kolla till dem, ge hö och vatten och sånt, men vi tar aldrig av dem. De två vi oftast reser med är lite knepiga med på och avlastningen, och sen har vi aldrig rest så pass långt att vi behöver rasta.

För det mesta åker vi med två hästar i transporten, men inte alltid. När vi hämtade hem Rafaela från skåne fick hon stå på transport själv, vilket gick över förväntan.

Det längsta jag rest med häst är till Östersund, tillsammans med mina två shettisar. Det tog drygt 10 timmar att köra dit från nynäs, nästan 14 timmar om man räknar med båt och resan in till hamnen. Då fick dom däremot komma ut och röra på sig, det var ju nästan ett måste på en sån lång resa.

MagganS-B
0

Det brukar aldrig vara några problem även om man har en ensam häst. Man får stanna nån gång och kolla. Vi har kört från Gotland till Umeå med två 1-årshingstar för många år sen. Dom stod lösa med mycket strö och hö och vi vattnade dom flera gånger, det gick jättebra fast dom var lite stela när vi kom fram. Hästarna står nog för det mesta och sover verkar det som, dom flesta är lugna när dom åker, och tränar man lite hemomkring först så brukar det inte vara några problem. Glöm bara inte att ha en vass kniv med, OM det skulle vara så att du måste kapa grimma eller grimskaft…..

Har haft en incident under alla våra resor kors och tvärs förr. En gång när vi åkte med stor 10-hästarsbil till Färjestad tror jag det var, så tänkte Bond betäcka ett sto som stod 2-3 platser från honom, så han hängde på en mellanvägg över ett par andra hästar. Kjell lyfte ner honom, det gick hur bra som helst, han hade krånglat av sig grimman…..det blev ingen betäckning den gången!

[Mariaaaaaa]
0

den enda incidenten som hänt mig nu när jag tänker efter var att en fastande i ett sånt där hönät … tur bara att man hade en sax. vi hade åkt från övik och var nästan på valla men vi fick stryka. :/

ryttarn
0

#11 Vi har aldrig hönät i transporten just pga risken för det du berättar. Vi använder istället ikea kassar som vi hänger upp. Skulle en häst trasla till det och få upp en hov så brister kassen så att det inte orsakar några skador.

Jerker Klang,

www.isil.se

Jennie_A
0

Om vi har sällskap med i transporten beror litet på vilken häst vi har åkt med. Men det är mer för att hålla hästarna på gott humör (när man har ston med humör kan det vara en bidragande faktor till ett bra lopp eller inte :o) Längre resor stannar vi och vattnar ett par gånger.

Vi har precis som #12 Ikea-kassar med hö i transporten istället för hönät. Vi hade en incident för länge sedan då Gräsman fastnade i hönätet, som tur var blev det inget katastrofalt av det (han gjorde sitt livs lopp på tävlingen vi åkte till :o)

amandahandersson
0

Det är ju väldigt olika vad folk definierar som långt. 60 mil-enkel-väg är väl en "långresa", däremot känns det som en baggis motför en 100-mils-enkel-väg resa…

Vi körde Boden-Solvalla (100 mil enkel) med bara en häst. Då stannade vi dock och övernattade, sen kollade vi till honom hela tiden. Han klarade det jättebra! Och då vad han 3 år gammal och hade bara åkt långt en gång förr (65 mil - dock med sällskap då).

Tror ändå det är bra att ha sällskap, det är ju inte såååå överdrivet kul för en häst att stå och skumpa i kärran.

[Russ-park]
0

Vi är mycket tacksomma för all information, om vi skulle åke långt som ni, skulle vi ju ´cruise´Danmark flera gångar - mycket att fundera på, - om vi skal hämta en GR i Sverige !

Va är en Ikea-kassa ?

Tack bj

MagganS-B
0

# 15 IKEA-kasse är en sån stor plastkasse som man får när man handlar på IKEA-varuhusen (möbler m.m.), dom är av blå, tunn plastbelagd väv och med två olika längder på handtagen, passar precis till en liten hårdpressad höbal på ca. 5-7 kilo!

mallan-nog
0

#15 Syns på bilden #1

Tusen
0

#17 Fast den IKEA-kassen är gul.Glad

ryttarn
0

#18 Dvs snodd Tyst Man kan inte köpa gula, bara blå. Dom gula år enbart användas inne på ike :D

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

FörvånadSkämsSkrattande

Stallmima
0

#18 Man kan väl låna Flört

ElinLilja
0

Man kunde faktiskt köpa gula ikea påsar på ikea för massa herran år sedan så de behöver inte vara snodda :D

Carpedium
0

Även röda kunde man köpa, det har vi några kvar sedan den tiden !

[Russ-park]
0

OK - vi har flera av dom, fast de är blå, vi användar dom till selar - nu efter detta också til `transport-hö´ - så tack för tippet.

Mvh. bj

ryttarn
0

#23 Ja, röda hadde dom faktiskt i Julas…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#19 Oförskämt av dig att utgå ifrån att vi har snott dem.Rynkar på näsan

Det är precis som #22 och #23 säger. Vi har köpt dessa gula för länge sedan tillsammans med några röda (och blå).  Då var det ingen skillnad på vad man köpte för färger.Vi snor ingenting!!!Rynkar på näsan

ryttarn
0

#26 Var inte så allvarligt menat…. Mina håller sällan mer än ett eller två år, sedan är det alltid någon som varit irriterad för att höt är slut och rykt sönder.

Jerker Klang,

www.isil.se

Rauk
0

den längsta resan Rauk har gjort är ifrån östersund till tingsryd, då övernattade vi på gävletravet, sen vidare till gotland.. han delade plats med all min/hans packning då jag precis slutat på Wången.. han är så snäll så det är lätt att lasta av han vid en mack och mat pausa…allt går att muta med lite gräs o äpplen..