Drar tömmarna
Hej , När jag sak ut och köra drar min häst tömmarna ur händerna på mig? som typiska ridskole hästar gör. Han gör det inte under själva träningen sen men både innan och efter, (alltså när han skrittar) gör han så , jag funderar på vad det beror på?
MVH sara

han kanske vill sträcka ut halsen när han skrittar, spec efter träningen då du kanske hållt i han hela tiden.. ;) jag vet inte.

kan bero på att han vill sträcka ut sig.. försök att ha slappa tömmar när du märker att han gör så….

så gör min pålle med..han blir oxtoki om han inte får tyglarna..men han gör bara så när jag rider…inte när jag kör för dt har han inte tid me:P:P
Det är helt naturligt att hästen ska få lösa tyglar/tömmar när den skrittar. I ditt fall vill han/hon nog helt enkelt visa hur det ska vara.
om jag ska ha lösa tömmar på min ponny så har vi nog en skenande ponny efter en liten stund! :) hon e typ cp i huvet men men.. haha :D
#5 Tyvärr är inte travponnyer så bra inkörda alla gånger "då de ändå bara ska springa runt på en bana". Din häst är inte CP i huvudet bara dåligt inkörd.

och det är skillnad på att låta hästen sträcka ut halsen så den kan ta för sig och skritta, och ha helt lösa tömmar. När man kör måste man ju hela tiden ha en bra kontakt med hästens mun, därmed inte sagt att hästen ska hållas kort :)
#7 När hästen skrittar behöver du inte ha kontakt med hästens mun. Den kan ha helt lösa tömmar.

#6 De behöver ju bara inte handla om att den e dåligt inkörd…
#9 Nehe…då rättar väl….dåligt körd

#10 Lite bättre.. Alla hästar e ju olika och jag har sett många hästar som går lite högre klassar i brukskörning som kan få för sig att sticka lite då och då…
#11 Jo, det kan ju vilken häst som helst, men en som "inte kan" ha långa tömmar har ju ett smärre uppfostringsproblem.

min häst är bra inkörd. men hon kan inte gå med långa tömmar för hon är så het. hon vet inte vad skritta är.. så dåligt inkörd tror inte jag att det är. mitt andra russ brukar oxå dra i tömmarna men det är för hon vill ha långa tömmar så hon kan dra mulen i marken. :D

Haha vadå dåligt inkörd? Leif har ca:20 unghästar som han kör in likadant och han kör ju inte in dåligt(?), klart nån kan rycka lite mer en en annan eller ha egna ideer för sig, det är ju en individ.. inte en sak?
kanske de kanske.. vad vet jag??
Men hon är inte dåligt uppfostrad iaf:) jag brukar gå med henne runt stallbacken helt utan grimma och grimskaft!! :)

Det kan faktiskt vara en olat oxå, som du säger som en ridskole ponny. :/